Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čínský elektromobil za deset tisíc dolarů hází klacky pod nohy největším evropským automobilkám

Čínský elektromobil za deset tisíc dolarů hází klacky pod nohy největším evropským automobilkám

29.05.2024 6:25
Autor: Redakce, Patria.cz

Levné elektromobily z Číny míří do Evropy a podkopávají jedno z největších průmyslových odvětví v regionu. BYD, který jako největší globální výrobce elektromobilů loni koncem roku předstihl Teslu, se zde chystá zvýšit svůj podíl na trhu.

Společnost BYD byla založena v roce 1995, kdy začala vyrábět baterie, a v roce 2003 expandovala do sektoru automobilů. Před třemi lety začala prodávat osobní vozy v Evropě a na autosalonech v Paříži a Mnichově slavila úspěchy. Akcie BYD letos posílily o 9,6 % po ztrátě 23 % v roce 2023.

byd

Čínský výrobce minulý měsíc oznámil plán, že v příštím roce uvede v Evropě svůj hatchback Seagull. Tento vůz nabízí prémiové funkce, jako je otočný dotykový displej a bezdrátové nabíjení telefonu, a v Číně se prodává za méně než 10 000 dolarů. I po tarifech a úpravách na evropské standardy očekávají manažeři BYD, že se na starém kontinentu bude prodávat za méně než 20 000 EUR (21 500 USD). Tím by se cenově dostal pod elektromobily od Stellantis, Renaultu a dalších. A antisubvenční vyšetřování Bruselu tuto hrozbu pravděpodobně neuhasí. BYD je v předvoji čínských výrobců automobilů, kteří se stále více zaměřují na export poté, co se zmocnili kontroly nad svým domácím trhem.

„Velmi pozorně sledujeme tento a další modely od čínských výrobců elektromobilů,“ řekl Martin Sander, vedoucí evropské divize elektromobilů u společnosti Ford Motor. "Samozřejmě jsme nervózní, když na trh přichází nová konkurence."

Seagull získal uznání za kvalitu provedení, design a technologii. A není to jediný takový model: Společnost plánuje představit elektromobil vyšší třídy za 25 000 EUR, řekl evropský výkonný ředitel Michael Shu v Londýně tento měsíc. Účinky jakýchkoli cel Evropské unie, která mají BYD zpomalit, pomou otupit plány na výstavbu dvou závodů v Evropě. Generální ředitel Tesly Elon Musk v lednu varoval, že pokud se nepostaví obchodní bariéry, „zcela zničí“ většinu ostatních výrobců automobilů.



Zatímco prezident Joe Biden zavedl na čínské elektromobily téměř čtyřnásobná americká cla, čímž v podstatě zabouchl pro tyto dovozy dveře, pro Evropu jsou cla komplikovanější. Výrobci automobilů v regionu jsou více závislí na čínském trhu než jejich americké protějšky, čímž jsou zranitelní vůči odvetným opatřením. Peking naznačil, že by mohl zavést až 25% cla na dovážená auta s velkými motory, což by obzvláště tvrdě zasáhlo Mercedes-Benz Group a BMW.

Plán Evropy na postupné ukončení prodeje vozů se spalovacím motorem bude také vyžadovat levnější vozy, aby se podpořilo jejich přijetí na masovém trhu. EU loni zahájila vyšetřování čínského odvětví elektromobilů a blíží se rozhodnutí o zvýšení poplatků, ale někteří vedoucí pracovníci a odborníci se tomu brání. „Cla by neměla být používána k ochraně našich předních výrobců před smysluplnou konkurencí,“ řekla Julia Poliscanova, vrchní ředitelka pro elektromobilitu a dodavatelské řetězce lobbistické skupiny Transport & Environment. „Na čem ve skutečnosti záleží, kromě klimatických cílů, které jsou kritické, je mít místní pracovní místa a aby dekarbonizace nevedla k deindustrializaci.“

Čína EU elektromobily

Stávající evropští výrobci automobilů zvažují neortodoxní kroky, jak této výzvě čelit, včetně nových aliancí. Renault otevřeně hledá partnery, aby snížil náklady u malých vozů, zatímco Stellantis zahájí v září prodej vozů vyrobených prostřednictvím společného podniku s čínskou Zhejiang Leapmotor Technologies. "Nemáme v úmyslu nechat toto cenové pásmo otevřené pro naše čínské konkurenty," řekl generální ředitel Stellantis Carlos Tavares o evropském modelu Seagull. "Nemyslíme si, že protekcionismus nám z této soutěže poskytne dlouhodobou cestu."

Tavares dlouho zdůrazňuje, že jedná rychle, aby čelil nepřátelům. Dohoda s Leapmotorem, uzavřená v říjnu, umožňuje majitelům Jeepu a Peugeotu těžit z čínských cenových výhod a pokročilých technologií elektromobilů, o které USA a EU prohlásily, že byla podpořena nespravedlivou vládní pomocí. Zatímco celkový podíl čínských značek na evropském trhu s elektromobily byl v loňském roce kolem 7 %, Transport & Environment předpokládá, že letos by mohly dosáhnout 11 % a v roce 2027 20 %.

Soudě podle recenzí mají zavedené automobilky v Evropě a USA pravdu, když berou model Seagull vážně. Caresoft Global, michiganská strojírenská firma, která bourá vozidla, aby vyhodnotila kvalitu a výrobní technologie, se Seagullem také zabývala. „Všichni v oboru by měli o tomto voze mluvit vážně, protože je to fakt dobré auto,“ řekl prezident Caresoftu Terry Woychowski ve videu zveřejněném na InsideEVs.

Zdroj: Bloomberg; Foto: BYD

 

Čtěte více:

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
28.03.2024 16:06
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobil...
Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu
23.04.2024 10:35
Zatímco konkurenti na pomalejším trhu s elektromobily bojují s problém...
EU by k zastavení přílivu elektromobilů z Číny potřebovala vysoká cla
29.04.2024 13:56
K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie muse...
Spojené státy zvýší cla u řady zboží z Číny, u elektromobilů na 100 procent
14.05.2024 11:35
Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 proc...
CNBC: Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh
25.05.2024 16:38
Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data