Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ekonomika a pátý stupeň autopilota

Ekonomika a pátý stupeň autopilota

02.11.2020 17:59

Většina dnešních aut nemá žádnou automatizaci řízení, či nabízí omezenou podporu řízení, například tempomat. Jde o nultý a první stupeň automatizace. Na druhý se dostáváme u vozů, kde sundáváme nohu z pedálů a vůz se řídí sám, ale musíme neustále sledovat dění a být připraveni zakročit. U třetího stupně relax řidiče roste a měl by být připraven zakročit až poté, co jej systém vyzve. Vysoká automatizace vyžaduje lidský zásah jen v extrémech a pátý stupeň zásah nevyžaduje nikdy. Prostě jen nastoupíme a zadáme cílovou destinaci. Dostat se do vyšších stupňů je podle zatím dostupných informací a testů dost složité. A možná je otázkou, zda něco takového vůbec chceme a zda to vůbec dává smysl. Podobné je to s monetární, či fiskální politikou.

U monetární politiky se o jejím zautomatizování hovoří již dlouhá desetiletí. Argumenty pro přesun k nějakému pravidlu, na které by se „nešahalo“ a které by automaticky nastavovalo politiku podle toho, jak se vyvíjí situace v ekonomice, jsou jednoduché: Transparentnost, predikovatelnost, zjednodušení systému a tak dále. Což by vše mělo mimo jiné vést k větší „bezpečnosti“, stejně jako proklamované přínosy automatizace řízení aut. Protiargumenty jsou také jednoduché: Svět, ekonomika, cykly a pozitivní a negativní šoky jsou tak pestré, že nikdy nedokážeme vytvořit nějaký algoritmus, podle kterého by na ně měla monetární politika reagovat. Jednoduché vzorce by tak nefungovaly a vytváření složitých černých skříněk by zase nedávalo smysl.

Situace je tedy v monetární politice a centrálním bankovnictví někde mezi nultým a prvním stupněm automatizace: Jsou určitá pravidla, očekávání a podmíněné reakce, ale centrální bankéři musí „neustále sledovat dění a být připraveni zakročit“. Já sám si přitom nejsem jist, zda pokusy o větší automatizaci tu vlastně dávají smysl, či jsou slepou uličkou. Jak je to s fiskální politikou? Kdysi jsem tu psal, že ve srovnání s monetární politikou a centrálním bankovnictvím je ta fiskální stále blízko doby kamenné. Na dvou úrovních: Její použití pro vyhlazování cyklu nejednou skřípe. A otázky někdy budí samotný smysl různých výdajů, podpor, dotací a podobně. Jak by mělo ideálně fungovat ono vyhlazování cyklu?

V době poptávkového útlumu, kdy se domácnosti snaží více spořit, ale firmy o tyto fondy nemají zájem, vláda tyto úspory vezme a vrátí je zpět do ekonomiky (smysluplnými) výdaji. Zamýšlené úspory domácností se tak nestanou „penězi pod slamníkem“, ale úsporami realizovanými – financujícími spotřebu, či investice vlády. V době, kdy poptávka soukromého sektoru prochází naopak boomem zase spoří vláda. Brání přehřátí ekonomiky a snižuje své dluhy, či akumuluje aktiva.

V praxi nám zjednodušeně řečeno nejde zejména ta druhá část, což vede k akumulaci dluhů a následně nám kvůli nim nejde ani ta část první (a musí se utahovat v době, kdy to cyklicky nedává smysl). Nepomohla by tak náhodou ona automatizace? Do určité míry jí řada zemí má, ale hovoříme o posunu na vyšší stupně. Nová studie „Are Fiscal Rules an Effective Restraint on Government Debt?“ se snaží odpovědět právě na toto dilema. Veronique de Rugy a Jack Salmon z George Mason University v ní tvrdí, že proces tvorby rozpočtu americké vlády je nefunkční a sám o sobě vede k neustále rostoucímu zadlužení. Pozitivně naopak hodnotí vývoj v zemích, kde funguje nezávislá rozpočtová rada a fiskální pravidla, která se drží následujícího:

Za prvé, týkají se široké škály rozpočtových položek a ne jen úzkého výseku z celého rozpočtu.
Za druhé, nedávají možnost obejít je a využít různých skulin.
Za třetí, nedávají prostor pro kreativní účetnictví, vytváření „mimorozpočtových“ kategorií a podobně.
Za čtvrté, jsou vymahatelná a jsou vymáhána.

Za jakýsi zlatý standard fiskální zodpovědnosti považují autoři studie Hong Kong, kde je ústavou vyžadováno, aby výdaje nerostly rychleji, než HDP a nevznikaly rozpočtové deficity. Pozitivně hodnotí studie i země, jako je Švýcarsko (strukturálně vyrovnané rozpočty dosahované díky cyklicky upraveným stropům na výdaje), či Dánsko (požadovaný maximální strukturální deficit ve výši 0,5 % HDP). U Nizozemí zase studie vyzdvihuje jak samotná pravidla, tak institucionální prostředí. Včetně práce a existence „vysoce respektované“ Kanceláře pro ekonomické analýzy, která vytváří projekce a odhady dluhové udržitelnosti.

V současné době se z evidentních důvodů hodně diskutuje o udržitelnosti vládních dluhů, většinou se vše točí kolem toho, jak moc ještě stimulovat. O automatizaci fiskální politiky se nehovoří ale v podstatě vůbec. Přitom je podle mne možné, že třeba s ohledem na její míru politizace a různých ad-hoc nápadů je u ní prostor pro zlepšení automatizací nemalý. Představme si, že bychom dovedli datové senzory a reakční vzorce nastavit tak, že by monetární i fiskální politika dosáhly pátého stupně automatizace. Příměr s auty pokulhává v tom, že auta jen reagují na silnici, ale dobrá automatizace těchto politik by silnici „tvořila“ – vyhlazovala by cyklické zatáčky, stoupání a klesání.

dluh,automatizace,monetární politika,ekonomika

Zdroj: Pixabay

JS


Čtěte více:

Nový velký cyklus a jedna výjimečná akcie
27.10.2020 18:00
Dnes trochu o jednom velkém akciovém cyklu a malé společnosti, která u...
Komoditní býk pro investory, medvěd pro ekonomiku
28.10.2020 15:12
Jeff Currie z Goldman Sachs hovořil na Bloomberg Finance o tom, že při...
Trane Technologies, podceněná rovina a předražený příkop
29.10.2020 17:54
Mike Lamach stojí v čele společnosti Trane Technologies, která se zamě...
Alois Rašín a dvě krávy
30.10.2020 17:49
Před pár dny jsme mohli v televizi zhlédnout film o Aloisovi Rašínovi....

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.12.2025
10:17Robotaxi od Baidu se v Londýně propojí s Uberem a Lyftem
9:42Jaderné elektrárny v Česku letos vyrobily přes 31,02 TWh elektřiny, dosud nejvíc
9:11Direct Financing s.r.o.: Vnitřní informace - Oznámení o výplatě pravidelného úrokového výnosu
8:54Česká zbrojovka získala významný kontrakt v Německu, zlato poprvé nad 4 400 USD a futures smíšené  
8:42Rozbřesk: EU představuje Automotive Package. Je to flexibilnější cesta k čisté mobilitě?
6:08Optimismus na maximu. BofA hlásí nejsilnější investorský sentiment od roku 2021  
21.12.2025
9:17Víkendář: Prudký nárůst cen domů pozorovaný za poslední půlstoletí není velkým překvapením…
20.12.2025
9:12Víkendář: Nelze očekávat, že by ceny domů ve velkých městech v dohledné době klesly
0:16Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády, vybrala si její pistoli jako novou služební zbraň
19.12.2025
23:03HARDWARIO očekává za letošek překročení 100 milionů korun tržeb. Zásadně tak překoná plán
22:01S&P 500 pokračoval v růstu na „Triple Witching“ den  
17:36Tentokrát stejně?
16:37J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Záznam z konference pro investory
15:43Marks: Dva druhy bublin a zdraví současného akciového trhu
13:42ČNB: Bankám za tři čtvrtletí stoupl čistý zisk o 9,4 miliardy na 100 miliard Kč
13:35Mraky nad Vestas se rozfoukaly. Výrobce větrných turbín míří k nejlepšímu roku za dekádu
12:50První dodávky H200 na obzoru? Trumpova administrativa přezkoumává prodeje AI čipů Nvidie do Číny
12:07Perly týdne: Na dům nemáme, tak nakoupíme akcie?
11:04Kecky Nike v Číně neletí. Výrazný propad tamních prodejů posílá akcie o 10 procent dolů
10:23BoJ zvýšila sazby na nejvyšší úroveň za 30 let. Další růst může přijít do půl roku

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data