Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Cato: Vysokorychlostní tratě jsou drahou zbytečností

Cato: Vysokorychlostní tratě jsou drahou zbytečností

14.05.2021 16:35
Autor: Redakce, Patria.cz

V rámci plánu na mohutné investice do infrastruktury se v USA hovoří i o vybudování sítě vysokorychlostních vlaků. Randal O’Toole z Cato Institute se ovšem k tomuto nápadu staví odmítavě. Zejména proto, že takový program by výrazně zvýšil zadlužení vlády a vyžadoval by mohutné investice do nové infrastruktury v době, kdy jen stávající tratě vyžadují asi 200 miliard dolarů na svou obnovu a údržbu.

Zastánci zmíněného plánu mohou poukazovat na rozvoj vysokorychlostních vlaků, který nastal v Japonsku v šedesátých letech. O’Toole ale míní, že situace v současných Spojených státech je úplně jiná. Jednak je dnes mnohem menší rozdíl mezi cenami jízdenek na vlak a letenek. A v Japonsku již před vybudováním tratí jezdilo mnoho lidí vlakem a nové tratě tak měly jisté zákazníky. V USA by ale muselo dojít k obrovské změně v tom, jak jsou lidé zvyklí cestovat.

Zastánci vysokorychlostních tratí je podle ekonoma často porovnávají se systémem amerických dálnic. Ty jsou ale podle jeho názoru mnohem méně náročné na investice, a to jak při jejich stavbě, tak co se týče údržby. Dálnice mezi jednotlivými státy pak tvoří přibližně jen 1,2 % celkové délky rychlostních silnic v zemi, ale probíhá po nich asi 20 % dopravy, a to jak osobní, tak nákladní. Podle ekonoma by něco podobného bylo u vysokorychlostních železnic nepravděpodobné.

Pochybné jsou údajně i argumenty, podle kterých je vysokorychlostní železnice efektivní z hlediska spotřebované energie. Ekonom poukazuje na to, že vlak pohybující se rychlostí kolem 220 mil za hodinu potřebuje na ujetí dané vzdálenosti mnohem více energie než tradiční vlaky s rychlostí 60 – 80 mil za hodinu. Například The East Japan Railway Company, která provozuje jak rychlovlaky, tak vlaky běžné, udává, že ty první potřebují na jeden kilometr o 57 % více energie. Pokud pak srovnáváme vysokorychlostní vlaky s letadly, je nutno brát do úvahy to, že v USA jsou letadla mnohem více vytížena než vlaky.

Ekonom přidává ještě řadu argumentů proti vysokorychlostním tratím v USA, včetně toho, že podobné rozsáhlé projekty mohou souviset s politickou korupcí. A uzavírá vše s tím, že tato technologie je pomalejší než létání, méně pohodlná než cesta autem a dražší než obojí. A její přínosy v oblasti životního prostředí jsou pochybné, protože auta i letadla mají stále menší spotřebu paliva.

Zdroj: Cato Institute

 

Čtěte více:

Maersk se loučí s loděmi poháněnými výhradně fosilními palivy
17.02.2021 13:03
Dánská společnost A.P. Moller-Maersk, která je největším kontejnerovým...
Letecká doprava stále na JIPce
23.03.2021 5:46
Situace v letecké dopravě se zlepšuje, ale stále přepravujeme asi o 50...
Mobilita a ekonomika nahoru, ropa k 80 dolarům
29.03.2021 14:35
Na trhu s ropou se opět objevují obavy z nadbytečných zásob, k tomu se...
Ceny za přepravu komodit rostou a jen tak se nezastaví
07.04.2021 13:22
Pro letmý pohled na to, jak rychle a nerovnoměrně se ekonomiky zotavuj...
Ever Given a sen radikálních protekcionistů
16.04.2021 10:49
Je to obrovský úspěch! Výroba se vrací zpět domů, obchodní deficity le...
United Airlines klesly v prvním kvartálu do větší ztráty, než se čekalo
20.04.2021 14:57
Čísla United Airlines jsou směsí negativ a pozitiv, která odrážejí ner...
Lufthansa snížila čtvrtletní ztrátu na polovinu, zhoršuje však odhad kapacit
29.04.2021 10:38
Německé aerolinky Lufthansa měly za první čtvrtletí čistou ztrátu 1,05...

Váš názor
  • Tož tak
    14.05.2021 20:15

    V Evropě provaření bankrotáři provozují rychlejší vlaky. FR, ES,IT.Asi to souvisí. Soudruzi z Pekingu stopli stavbu dvou tratí aby se to znovu přepočítalo a zavedli podmínky za kterých se může stavět. Kdejaký okresní tajemník si chtěl postavit trať do vedlejší dědiny. Ekonomický přínos krátkodobý dluhy věčné. Malajsie zrušila trať do Singapuru.
    HenryFord
    • Re: Tož tak
      14.05.2021 20:26

      A protože lidí pořád pindají tak to rychle jezdí jen v odlehlých oblastech, kde lidí nejsou a nemůžou si stěžovat na hluk. Nejsou tedy ani zákazníci. JR East zvýšilo od března rychlost až na 130 km/h v úseku Tokyo-Oyama což je úsek kolem 100 km. Než postavili protihlukové stěny to jezdilo 100km/h.
      HenryFord
Aktuální komentáře
01.05.2024
22:02Tisková konference předsedy Powella přinesla na trh volatilitu  
20:25Fed není spokojen se směřováním inflace k cíli. Nezměnil sazby, ubral z tempa redukce bilance a dolar po váhání ztrácí
17:21Dolar, euro a koruna v příštím roce. A svět s pestřejšími inflačními vzorci?
13:45Jakub Blaha k Amazonu (+2 %) po 1Q24: Tržby cloudové divize letos přesáhnou 100 miliard dolarů  
11:14Jakub Blaha: Tržby společnosti Starbucks klesly poprvé od roku 2020  
10:14Pro arte, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Výroční zpráva k 31. 12. 2023
8:51HSBC: Silná ekonomika bude akciím dál pomáhat, důležitý je příběh klesající inflace
30.04.2024
22:01První den zasedání FEDu zámořské trhy poklesly  
21:35SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:25J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:05AMISTA investiční společnost, a.s.: FOCUS INVEST, investiční fond s proměnným zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva 2023
21:00AMISTA investiční společnost, a.s.: Maloja Investment SICAV a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
20:52AMISTA investiční společnost, a.s.: Outulný investiční fond s proměnným základním kapitálem, a. s - Výroční zpráva 2023
20:44J&T ARCH CONVERTIBLE SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
20:42AMISTA investiční společnost, a.s.: COMES invest, invest. fond s proměn. zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
17:55Kdy se konečně dostaví napřimování výnosové křivky?
17:44Footshop a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:27Pale Fire Financing a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:25Japonsko bojuje za silnější jen, ale trhy mu to nevěří  
17:13Akciové trhy zmítané výsledkovou sezónou  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.