Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Odkdy jsou elektromobily ekologičtější než auta na benzín?

Odkdy jsou elektromobily ekologičtější než auta na benzín?

05.07.2021 9:38
Autor: Redakce, Patria.cz

Právě jste si koupili nový elektrický Model 3 od Tesly a jste spokojení, že jste udělali něco pro planetu. A teď pokračujme. Budete muset ujet ještě 21 725 kilometrů, než bude vaše elektroauto škodit životnímu prostředí méně než zplodiny chrlící benzínový sedan. Ukazuje to analýza, kterou uskutečnila agentura Reuters na datech z modelu, který počítá emise vozidel po dobu jejich životnosti.

Model vyvinula chicagská laboratoř Argonne National Laboratory, kterou financuje americké ministerstvo energetiky. V modelu se pracuje s tisícovkami parametrů, například s druhem kovu použitého v baterii elektrického vozidla či s množstvím hliníku a plastů v daném voze.

Model má zkratku GREET a aktuálně jej spolu s jinými nástroji využívají dva hlavní regulátoři automobilových zplodin ve Spojených státech při rozhodování o dalším politickém postupu.

Podle analytika v laboratoři Argonne Jaroda Coryho Kellyho výroba elektrických aut pořád vytváří více uhlíku než výroba aut se spalovacím motorem. Důvodem je hlavně dobývání a zpracování minerálů do baterií elektrických aut a výroba elektrochemických článků.

Velice odlišné však mohou být odhady toho, jak velký je rozdíl v emisích uhlíku, než se auto dostane k prvnímu majiteli, a kdy v životě elektromobilu nastane onen okamžik zlomu směrem k větší ekologii.
Podle Kellyho záleží toto období na faktorech, jako jsou velikost baterie, hospodaření s palivem v benzínovém autě a na tom, kde vzniká elektřina k napájení elektromobilu.

Reuters zapracoval do modelu laboratoře Argonne, který má letos více než 43.000 uživatelů, baterii proměnných.

A výsledek?

Výše zmíněný scénář pro Model 3 byl pro situaci v USA, kde pochází z uhelných elektráren 23 procent elektřiny, pro baterii s kapacitou 54 kWh a pro katodu vyrobenou z niklu, kobaltu a hliníku. Toto pak porovnal s Toyotou Corolla na benzín, o váze 1 340 kilogramů a spotřebou 7,13 litru na 100 kilometrů. Kromě toho předpokládal, že obě vozidla najedou 278 658 kilometrů, než půjdou do šrotu.

Kdyby se ale stejnou Teslou jezdilo v Norsku, které vyrábí skoro veškerou elektřinu z obnovitelných vodních zdrojů, nastal by „bod zlomu“ už po 8400 mílích. Kdyby elektřina pro nabití elektroauta pocházela výlučně z uhlí, museli byste ujet 126 655 mil, abyste dosáhli uhlíkové parity s Corollou. Z uhlí vyrábí většinu elektřiny Polsko nebo Čína.

EV elektromobilita uhlíková parita

Při výrobě středně velkého elektrického sedanu vniká během výrobního procesu 47 gramů CO2 na míli, tedy více než 8,1 milionu gramů ještě předtím, než se auto dostane k prvnímu zákazníkovi. U podobného benzínového auta to je 32 gramů na míli, tedy více než 5,5 milionu gramů.

Elektromobily ale během 12leté životnosti obecně vypustí mnohem méně uhlíku, tvrdí Michael Wang z divize společnosti Argonne pro energetické systémy.

Výsledky analýzy Reuters jsou podobné závěrům, ke kterým došla výzkumná společnost IHS Markit ve svém hodnocení životnosti elektrických vozidel a aut se spalovacími motory. Její studie ukázala, že obvyklý okamžik zlomu pro emise uhlíku je u elektrických aut kolem 24 140 až 32 187 kilometrů podle státu, kde auto jezdí (a nabíjí se).

Někteří vědci ale tak optimističtí nejsou. Podle Damiena Ernsta z univerzity v Liege dochází k bodu zlomu mezi 67.000 a 151.000 kilometry. Jeho model stojí na jiných datech a předpokladech než model laboratoří Argonne.

I jiné skupiny nadále tvrdí, že elektromobily nejsou nutně čistší nebo zelenější než konvenční automobily. Americký petrolejářský institut API, který zastupuje více než 600 firem v ropném průmyslu, na svém webu tvrdí, že množství studií ukazuje, že „různá automobilová hnací ústrojí mají za výsledek podobné emise skleníkových plynů“.

Zdroj: Reuters

 

Čtěte více:

Komentář: Ziskovost Tesly zachraňují emisní kredity a bitcoin
27.04.2021 10:04
Tržby amerického výrobce elektromobilů Tesla vyskočily v prvním čtvrtl...
BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?
05.05.2021 8:28
Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezd...
Od Baidu po Xiaomi. Čínští tech giganti investují do elektromobilů
10.05.2021 14:06
Z Číny se stává první země, která skutečně otestuje ambice velkých tec...
Chorvatská automobilka Rimac vstoupí příští rok na burzu. S Porsche prý chce převzít Bugatti
16.06.2021 16:31
Chorvatský výrobce sportovních elektromobilů Rimac, v kterém drží témě...
Elektromobilita má před sebou slibnou budoucnost. Investoři by ale měli dobře vybírat, varuje Fidelity
30.06.2021 6:03
Od vypuknutí pandemie Covid-19 jsme u elektromobilů svědky vlny optimi...

Váš názor
  • Od prvního
    07.07.2021 10:59

    Rozjetí!!! :)))
    štíreček
    • Re: Od prvního
      08.07.2021 18:53

      Sím kámo, kde se tankuje elektřina vyrobená ekologicky? Sím dva. Máš v místě bydliště na střeže solárko a na zahradě větrník?
      Velkamedvědice
  • studie
    07.07.2021 10:04

    V současné době je možné vytvořit studii s jakýmkoliv závěrem. Podle toho jak se nastaví parametry. Jsou si autoři skutečně jistí, že elektro-auto po 12 letech bude spolehlivě fungovat. U té Toyoty tomu věřím. Obecná snaha je zkracovat životnost výrobků = jestli se budou muset kupovat nová auta dvakrát častěji než doposud a zadám do parametrů 1x Toyota 16 let proti 2x Tesla po 8 letech vyjdou jiné čísla...
    pmx
  • Emise
    05.07.2021 19:09

    Elektromobily nejsou žádná spása, ještě když se dobíjejí elektřinou z uhelných elektráren. Největším producentem CO2 je Čína, tak by se mělo začít omezením uhelných elektráren. Na druhou stranu se výrobci aut snaží jít cestou bez emisní ekonomiky viz. výroba elektrického Enyaqu https://www.evcars.cz/elektromobily/skoda/enyaq/skoda-vyrabi-enyaq-iv-s-uhlikove-neutralni-bilanci/
    TomT
    • Re: Emise
      05.07.2021 23:16

      Záleží na úhlu pohledu. V přepočtu emisí na hlavu je Čína až daleko za námi.
      štíreček
      •  
        08.07.2021 18:55

        Myslíš, že to příroda přepočítává na hlavu?
        Velkamedvědice
      •  
        08.07.2021 18:41

        Nenapadlo mě se na to dívat z pohledu přepočtu emisí na hlavu. Našel jsem nějaké statistiky https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/klima-co2-znecisteni-limity-brabec-cez_1812110600_jab a Čína pak vychází ještě dobře :). Podle mě je ale důležitá celková produkce CO2.
        TomT
Aktuální komentáře
04.11.2025
22:53AMD překonala odhady a dodala silný výhled
22:01Wall Street varuje před korekcí, trh reaguje poklesem  
17:39Americká ekonomika v následujících dvou letech – nájezd na rychlejší rovnováhu?
15:26Jakub Blaha: Spotify pokračuje v růstové trajektorii, a to jak v počtu uživatelů, tak v ziskovosti  
14:18Ani rekordní čísla Uberu nestačila. Akcie jedou z kopce  
13:45Nvidia a Deutsche Telekom staví v Německu první tovránu na AI za miliardu eur
13:44Uber hlásí největší růst od konce roku 2023. Akcie ale jdou do minusu
12:49FT: Čína motivuje firmy k přechodu na domácí čipy pro AI levnější elektřinou
12:49Palantir svými výsledky nezklamal, přesto akcie klesají  
11:59Zisk britské BP ve čtvrtletí mírně klesl, překonal však očekávání
11:57Hims sice překonal očekávání tržbami, ale výhled zůstává opatrný  
11:39Primark na cestě k samostatnosti? AB Foods zahajuje revizi struktury
11:23Valuace začínají být brzda. Akciové trhy zamířily dolů  
10:34Summers: Snížení inflace je důležitější než trh práce
8:51Palantir překonal odhady, ale akcie klesají, Tesla ztrácí evropské fanoušky a futures jsou v červeném  
8:43Rozbřesk: Makroekonomický jackpot pro novou vládu
6:22Akciové trhy dále rostou. Tato rizika však malují na zeď korekci?
03.11.2025
18:06PODCAST Týdenní výhled: Na big tech naváže Palantir nebo AMD  
17:40Americký potenciál
16:55Průmyslový ISM za říjen nepotěšil, přestože v něm najdeme i světlejší momenty  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
PL - Jednání NBP, základní sazba
8:00DE - Průmyslové objednávky, y/y
9:00CZ - CPI, y/y
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM ve službách