Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?

BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?

05.05.2021 8:28
Autor: ČTK

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za deset až 15 let, kdy jich velký počet bude na konci svého života, bude velmi důležité, abychom měli recyklační odvětví," upozorňuje Paul Anderson z Birminghamské univerzity.

"Tempo, kterým rosteme v tomto odvětví, je naprosto děsivé," řekl Anderson BBC. "Je to něco, co se nikdy předtím takovým tempem u zcela nového produktu nestalo," dodal.

Většina komponentů elektrických aut je stejná jako u konvenčních aut, velkým rozdílem jsou ale baterie. Zatímco tradiční olověné akumulátory se široce recyklují, to stejné nelze říct o lithium-iontových bateriích používaných v elektrických vozech. Baterie pro elektrické vozy jsou větší a těžší než baterie používané v běžných vozech a jsou vyrobené z několika stovek jednotlivých lithium-iontových článků, z nichž každý je nutné rozebrat. Obsahují nebezpečné materiály a při jejich nesprávné demontáži mohou i explodovat.

"V současnosti je celosvětově velmi obtížné získat podrobné údaje o tom, kolik procent lithium-iontových baterií se recykluje, ale hodnota, kterou každý uvádí, je kolem pěti procent. V některých částech světa je to výrazně méně," upozornil Anderson.

Nedávné návrhy EU přišly s tím, aby dodavatelé elektrických vozů byli zodpovědní za to, že jejich produkty nebudou na konci životnosti jednoduše vyhozené na skládku. Někteří výrobci se již snaží s tím něco udělat. Například automobilka Nissan znovu využívá staré baterie svých vozů Leaf v automaticky řízených vozidlech, tzv. AGV, které dodávají součástky zaměstnancům v jeho továrnách. To samé dělá i Volkswagen, který ale také nedávno otevřel v německém Salzgitteru svoji první recyklační továrnu a v pilotní fázi chce zrecyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.

"V důsledku procesu recyklace znovu získáváme různé materiály. V prvním roce se zaměřujeme na kovy používané pro katodu jako kobalt, nikl, lithium a mangan," řekl vedoucí plánování recyklace ve Volkswagen Group Components Thomas Tiedje. "Rozebrané části bateriových systémů jako hliník a měď se předávají do zavedených recyklačních toků," dodal.

Renault v současnosti recykluje všechny své baterie pro elektrické vozy, za současného stavu to však je jen několik stovek ročně. Činí tak prostřednictvím konsorcia s francouzskou společností pro nakládání s odpady Veolia a belgickou chemickou firmou Solvay. "Je to velmi otevřený projekt - není to pouze o recyklací baterií Renaultu, ale všech baterií a také odpadu z výroby v továrnách na baterie," řekl viceprezident Renaultu pro strategické environmentální plánování Jean-Philippe Hermine.

Tomuto problému věnuje pozornost také několik vědeckých institucí, jako Faraday Institution. Cílem jejího projektu ReLiB je optimalizovat recyklaci baterií pro elektrické vozy a co nejvíce ji zefektivnit. V současnosti se například velká část baterie během procesu recyklace zredukuje na tzv. černou hmotu, kterou tvoří směs lithia, manganu, kobaltu a niklu. Pro získání těchto materiálů v použitelné formě je nutné další energeticky náročné zpracování této hmoty. Ruční demontáž článků sice umožňuje efektivnější využití většího množství těchto materiálů, přináší však zase jiné problémy. Na některých trzích, jako je Čína, se neřeší otázky zdraví a bezpečnosti a ochrany životního prostředí a zdejší pracovní podmínky by nebyly v západním kontextu akceptovány, upozorňuje výzkumník Faraday Institution Gavin Harper.

Pro zlepšení recyklace baterií také existují silné ekonomické argumenty, přinejmenším skutečnost, že mnoho prvků použitých v bateriích je obtížné v Evropě získat. "Na jedné straně máte problém s nakládáním s odpady, ale na druhé straně máte také skvělou příležitost, protože evidentně Británie nemá domácí zásoby mnoha surovin," dodal Harper. Z pohledu výrobce je proto recyklace starých baterií nejbezpečnějším způsobem, jak si zajistit dodávku nových.

"Musíme zajistit, jako výrobci a jako Evropané, zdroje těchto surovin, které jsou strategické pro mobilitu a průmysl," řekl Hermine. "Nemáme přístup k těmto surovinám mimo pole recyklace - baterie na konci života představují v Evropě městskou těžbu," dodal.


Čtěte více:

NYT: Jak moc zelené jsou elektromobily?
20.03.2021 15:06
The New York Times si všímají toho, že automobilky po celém světě plán...
Volkswagen i Geely plánují továrny na výrobu baterií do elektromobilů
15.03.2021 14:44
Německá automobilka Volkswagen plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest ...
Víkendář: Směrem k plné elektromobilitě, nebo motorové „mozaice“?
18.04.2021 9:30
Gary Silberg stojí v čele automobilové sekce společnosti KPMG a na Yah...

Váš názor
  •  
    05.05.2021 14:29

    Proč tady taky někdo neřeší, jak se likviduje vyjetý olej od miliard čmoudů. To je z eko. pohledu daleko větší sajrajt.
    marekfrant
  • aha
    05.05.2021 12:31

    tak místo živostnosti 20 let bude jen 10-15 (spíše tak 8) a recyklace proti šrotišti bude rock.science , sakra nebylo by lepší aby v EU začal rozhodovat někdo kdo má mozek a zakázat tam přístup snílkům a absolventům filozofie ? :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
  • To je věc
    05.05.2021 12:16

    EU přikazuje elektrické auta a pak přihodí zodpovědnost automobilkám co bude s baterkami. To snad měli bruselští soudruzi vyřešit předtím než začali tlačit elektriku.
    HenryFord
  • Recyklace je výhoda
    05.05.2021 8:54

    Už dnes je spočítáno, že recyklace se vyplatí podstatně více než těžba novývh surovin. Starých baterií z automobilů je zatím poměrně málo, ale za cca 10 let to bude cenný zdroj materálů pro výrobu novývh a zřejmě i účinnějších baterií. S tím větším množstvím bude recyklace i efektivnější. Automobilky, které to pochopí, budou mít cenovou výhodu před ostatními, které se na to nepřipraví.
    Skladník
    • Re: Recyklace je výhoda
      05.05.2021 12:23

      Svět je tak jednoduchý. Pro někoho. Stačí pochopit. Ne nestačí. Stačí vymyslet efektivní způsob recyklace. Což je se současnými znalostmi neřešitelné. Stačí pochopit že kdo vytvoří lék na rakovinu bude mít výhodu nad ostatními. Chápou to hromady farma firem a přesto že se do toho hážou miliardy dolarů několik desetiletí tak se reálně k léku nedostaly.
      HenryFord
      •  
        05.05.2021 16:03

        Můžeš prosím uvést jaký konkrétní neřešitelný problém má recyklace lithiových akumulátorů. Pokud je jich hodně. Zkus vypíchnout třeba jen ty nejdůležitější.
        ..
      • Hoax
        05.05.2021 15:28

        Což není pravda - léčení rakoviny za zmíněných několik desetiletí se významně posunulo a řadu druhů rakoviny buď zcela léčí nebo významně zpomaluje. Stejné je to i s jinými vědeckými poznatky. Vyznavači skokových změn ovšem spokojeni nebudou.
        jerry
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data