Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?

BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?

05.05.2021 8:28
Autor: ČTK

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého života mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Za deset až 15 let, kdy jich velký počet bude na konci svého života, bude velmi důležité, abychom měli recyklační odvětví," upozorňuje Paul Anderson z Birminghamské univerzity.

"Tempo, kterým rosteme v tomto odvětví, je naprosto děsivé," řekl Anderson BBC. "Je to něco, co se nikdy předtím takovým tempem u zcela nového produktu nestalo," dodal.

Většina komponentů elektrických aut je stejná jako u konvenčních aut, velkým rozdílem jsou ale baterie. Zatímco tradiční olověné akumulátory se široce recyklují, to stejné nelze říct o lithium-iontových bateriích používaných v elektrických vozech. Baterie pro elektrické vozy jsou větší a těžší než baterie používané v běžných vozech a jsou vyrobené z několika stovek jednotlivých lithium-iontových článků, z nichž každý je nutné rozebrat. Obsahují nebezpečné materiály a při jejich nesprávné demontáži mohou i explodovat.

"V současnosti je celosvětově velmi obtížné získat podrobné údaje o tom, kolik procent lithium-iontových baterií se recykluje, ale hodnota, kterou každý uvádí, je kolem pěti procent. V některých částech světa je to výrazně méně," upozornil Anderson.

Nedávné návrhy EU přišly s tím, aby dodavatelé elektrických vozů byli zodpovědní za to, že jejich produkty nebudou na konci životnosti jednoduše vyhozené na skládku. Někteří výrobci se již snaží s tím něco udělat. Například automobilka Nissan znovu využívá staré baterie svých vozů Leaf v automaticky řízených vozidlech, tzv. AGV, které dodávají součástky zaměstnancům v jeho továrnách. To samé dělá i Volkswagen, který ale také nedávno otevřel v německém Salzgitteru svoji první recyklační továrnu a v pilotní fázi chce zrecyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.

"V důsledku procesu recyklace znovu získáváme různé materiály. V prvním roce se zaměřujeme na kovy používané pro katodu jako kobalt, nikl, lithium a mangan," řekl vedoucí plánování recyklace ve Volkswagen Group Components Thomas Tiedje. "Rozebrané části bateriových systémů jako hliník a měď se předávají do zavedených recyklačních toků," dodal.

Renault v současnosti recykluje všechny své baterie pro elektrické vozy, za současného stavu to však je jen několik stovek ročně. Činí tak prostřednictvím konsorcia s francouzskou společností pro nakládání s odpady Veolia a belgickou chemickou firmou Solvay. "Je to velmi otevřený projekt - není to pouze o recyklací baterií Renaultu, ale všech baterií a také odpadu z výroby v továrnách na baterie," řekl viceprezident Renaultu pro strategické environmentální plánování Jean-Philippe Hermine.

Tomuto problému věnuje pozornost také několik vědeckých institucí, jako Faraday Institution. Cílem jejího projektu ReLiB je optimalizovat recyklaci baterií pro elektrické vozy a co nejvíce ji zefektivnit. V současnosti se například velká část baterie během procesu recyklace zredukuje na tzv. černou hmotu, kterou tvoří směs lithia, manganu, kobaltu a niklu. Pro získání těchto materiálů v použitelné formě je nutné další energeticky náročné zpracování této hmoty. Ruční demontáž článků sice umožňuje efektivnější využití většího množství těchto materiálů, přináší však zase jiné problémy. Na některých trzích, jako je Čína, se neřeší otázky zdraví a bezpečnosti a ochrany životního prostředí a zdejší pracovní podmínky by nebyly v západním kontextu akceptovány, upozorňuje výzkumník Faraday Institution Gavin Harper.

Pro zlepšení recyklace baterií také existují silné ekonomické argumenty, přinejmenším skutečnost, že mnoho prvků použitých v bateriích je obtížné v Evropě získat. "Na jedné straně máte problém s nakládáním s odpady, ale na druhé straně máte také skvělou příležitost, protože evidentně Británie nemá domácí zásoby mnoha surovin," dodal Harper. Z pohledu výrobce je proto recyklace starých baterií nejbezpečnějším způsobem, jak si zajistit dodávku nových.

"Musíme zajistit, jako výrobci a jako Evropané, zdroje těchto surovin, které jsou strategické pro mobilitu a průmysl," řekl Hermine. "Nemáme přístup k těmto surovinám mimo pole recyklace - baterie na konci života představují v Evropě městskou těžbu," dodal.


Čtěte více:

NYT: Jak moc zelené jsou elektromobily?
20.03.2021 15:06
The New York Times si všímají toho, že automobilky po celém světě plán...
Volkswagen i Geely plánují továrny na výrobu baterií do elektromobilů
15.03.2021 14:44
Německá automobilka Volkswagen plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest ...
Víkendář: Směrem k plné elektromobilitě, nebo motorové „mozaice“?
18.04.2021 9:30
Gary Silberg stojí v čele automobilové sekce společnosti KPMG a na Yah...

Váš názor
  •  
    05.05.2021 14:29

    Proč tady taky někdo neřeší, jak se likviduje vyjetý olej od miliard čmoudů. To je z eko. pohledu daleko větší sajrajt.
    marekfrant
  • aha
    05.05.2021 12:31

    tak místo živostnosti 20 let bude jen 10-15 (spíše tak 8) a recyklace proti šrotišti bude rock.science , sakra nebylo by lepší aby v EU začal rozhodovat někdo kdo má mozek a zakázat tam přístup snílkům a absolventům filozofie ? :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
  • To je věc
    05.05.2021 12:16

    EU přikazuje elektrické auta a pak přihodí zodpovědnost automobilkám co bude s baterkami. To snad měli bruselští soudruzi vyřešit předtím než začali tlačit elektriku.
    HenryFord
  • Recyklace je výhoda
    05.05.2021 8:54

    Už dnes je spočítáno, že recyklace se vyplatí podstatně více než těžba novývh surovin. Starých baterií z automobilů je zatím poměrně málo, ale za cca 10 let to bude cenný zdroj materálů pro výrobu novývh a zřejmě i účinnějších baterií. S tím větším množstvím bude recyklace i efektivnější. Automobilky, které to pochopí, budou mít cenovou výhodu před ostatními, které se na to nepřipraví.
    Skladník
    • Re: Recyklace je výhoda
      05.05.2021 12:23

      Svět je tak jednoduchý. Pro někoho. Stačí pochopit. Ne nestačí. Stačí vymyslet efektivní způsob recyklace. Což je se současnými znalostmi neřešitelné. Stačí pochopit že kdo vytvoří lék na rakovinu bude mít výhodu nad ostatními. Chápou to hromady farma firem a přesto že se do toho hážou miliardy dolarů několik desetiletí tak se reálně k léku nedostaly.
      HenryFord
      •  
        05.05.2021 16:03

        Můžeš prosím uvést jaký konkrétní neřešitelný problém má recyklace lithiových akumulátorů. Pokud je jich hodně. Zkus vypíchnout třeba jen ty nejdůležitější.
        ..
      • Hoax
        05.05.2021 15:28

        Což není pravda - léčení rakoviny za zmíněných několik desetiletí se významně posunulo a řadu druhů rakoviny buď zcela léčí nebo významně zpomaluje. Stejné je to i s jinými vědeckými poznatky. Vyznavači skokových změn ovšem spokojeni nebudou.
        jerry
Aktuální komentáře
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  
16:16Reuters: ČNB pravděpodobně sníží úrokové sazby, ale zůstává opatrná
15:41Trh práce v zámoří dál podporuje akcie. Útlum zaměstnanosti se nekoná  
14:23Dubnový deficit rozpočtu se prohloubil, příjmová strana se ale lepší
13:53Morgan Stanley: Trh s humanoidními roboty dosáhne na 5 bilionů dolarů
13:50Výsledky ropných gigantů Chevronu a Exxonu: Zisky klesají, ale strategie zůstává
13:45LVMH propustí přes tisíc zaměstnanců. Důvodem jsou problémy na klíčových trzích
13:23Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí prodej o 8,2 procenta na 238.600 aut
13:06Perly týdne: Americké akcie za zenitem, Čína pod tlakem
12:44Prodej vozů Tesla ve Švédsku v dubnu klesl o 81 procent, propadá se i jinde
12:20Inflace v eurozóně si v dubnu udržela tempo růstu, tlačily ji nahoru zejména služby
12:16WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s: Výroční zpráva za rok 2024
12:06Březnová nezaměstnanost v EU stagnovala na 5,8 %. Nejnižší byla v Česku
11:08Patria zvyšuje cílovou cenu Erste Bank, potvrzuje odolný výkon a nákladovou disciplínu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data