Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Elektromobilita má před sebou slibnou budoucnost. Investoři by ale měli dobře vybírat, varuje Fidelity

Elektromobilita má před sebou slibnou budoucnost. Investoři by ale měli dobře vybírat, varuje Fidelity

30.06.2021 6:03
Autor: Redakce, Patria.cz

Od vypuknutí pandemie Covid-19 jsme u elektromobilů svědky vlny optimismu. Vlády velkých zemí po celém světě zavádějí mezi ústřední body svých strategií ekologická opatření a ekologické investování. Přestože se pozornost soustředila zejména na klimatickou politiku USA nebo Evropy, tak i Čína se zavázala k dekarbonizaci. Ceny baterií pro elektromobily klesají rychleji, než se očekávalo, a tak by mohl čínský elektromobilový průmysl oproti současným odhadům ještě více zrychlit. Ačkoli věříme, že čínský růst trhu elektromobilů má před sebou slibnou budoucnost, kořist nebude rozdělena rovnoměrně. Pravděpodobně totiž zvítězí společnosti z přední části hodnotového řetězce, které mají lepší konkurenční pozici.

Více než 40 procent elektromobilů v Číně do roku 2030

Na hlavních trzích sílí pobídky k dekarbonizaci a k širšímu využívání elektromobilů. V Evropě se rychle šíří „Green Deal“, který má do roku 2050 zajistit klimatickou neutralitu regionu, přičemž klíčovou součástí tohoto plánu je udržitelná mobilita. Podpořit prodej nízkoemisních vozidel má konkrétně instalace nabíjecích portů pro elektromobily.

V USA by se podle plánů prezidenta Joea Bidena měly do roku 2035 snížit emise skleníkových plynů na polovinu (oproti úrovni z roku 2005) a znečištění uhlíkem z dopravy díky menším emisím výfukových plynů a poskytnutím finančních prostředků na dobíjecí infrastrukturu. Čínský prezident Si Ťin-pching prohlásil, že cílem Číny je dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2060 a že „ekologické" automobily by měly do roku 2035 tvořit veškerý prodej vozů.

„Vzhledem k těmto skutečnostem se domníváme, že míra rozšíření elektromobilů bude celosvětově vyšší, než se ještě před rokem očekávalo. V Číně by míra rozšíření elektromobilů mohla do roku 2030 přesáhnout 40 procent,“ říká Sherry Qin, Research Analyst z Fidelity International.

Investoři by měli dobře vybírat

Po vypuknutí pandemie covid-19 se růst počtu elektromobilů zrychlil díky prudkému navýšení vládní podpory. V Evropě to znamenalo vysoké dotace, včetně 3,2 miliardy USD ve Spojeném království na dobíjecí infrastrukturu, vývoj a výrobu elektromobilů a 5 miliard USD v Německu, které pomohly překonat krizi způsobenou koronavirem a umožnily investovat do elektromobilů.

Důležité je, že ceny baterií, které tvoří největší část nákladů u elektromobilů, klesaly v letech 2019–2020 rychleji, než se očekávalo. Podle průzkumu za rok 2020, který provedla společnost BNEF, byly ceny baterií v roce 2020 o 13 procent nižší než v roce 2019, a to zejména díky vyššímu prodeji elektromobilů. Na trh byly zároveň uvedeny účinnější baterie.

1
Zdroj: BloombergNEF, prosinec 2020.

Tyto dva faktory, dotace a nižší náklady na baterie, podpořily také čínský elektromobilový průmysl. To následně vedlo ke zvýšení nadšení kapitálových trhů pro tento sektor, příchodu nových účastníků na trh a ke zvýšení konkurence.

„Očekáváme, že to pomůže dodavatelskému řetězci elektromobilů ještě více snížit náklady, čímž by bylo vlastnictví elektromobilů pro spotřebitele atraktivnější. Ne všechny zúčastněné strany však budou odměněny stejně. Mohli bychom být svědky toho, že zvýšená konkurence na trhu s elektromobily sníží návratnost kapitálu a akcionáři některých společností by mohli prodělat. Investoři si tak budou muset vybírat, kam budou investovat,“ vysvětluje Sherry Qin.

2

Zdroj: China Passenger Care Association, 2021.

Větší šanci mají výrobci baterií, malou naopak výrobci elektromobilů

V dodavatelském řetězci elektromobilů mají větší šanci na úspěch ty společnosti, které mají konkurenční výhodu. Odvětví s vyššími vstupními bariérami, technologickým prvenstvím nebo nákladovými výhodami mají lepší předpoklady k ochraně svých tržních podílů a marží. Společnosti v přední části řetězce, konkrétně firmy vyrábějící baterie, jako je čínská Contemporary Amperex Technology a korejská LG Chem, by mohly těžit ze své velikosti, technologií a vedoucího postavení na trhu. Čínská společnost Wuxi Lead Intelligent Equipment dodává zařízení výrobcům baterií a má hluboké technologické znalosti a spolupracuje se svými zákazníky.

Na druhou stranu společnosti, které se zaměřují čistě na výrobu elektromobilů, mají jen málo konkurenčních výhod a jsou nejvíce ohroženy nováčky z tohoto odvětví. Společnost NIO je v tisku často zmiňována jako čínská Tesla, ale nemá stejné technologické znalosti ani není tak rozšířená, v důsledku čehož se může zůstat vedlejším hráčem. Li Auto používá technologii prodlužování dojezdu vozidel s běžným palivem, která dobíjí baterii vozidla za jízdy. Tato strategie by však mohla být narušena, pokud se elektromobily s bateriemi a nabíjecí infrastruktura budou zlepšovat rychleji, než se očekává.

Velký prostor pro růst

Odvětví elektromobilů je pro dlouhodobé investory zajímavé díky strukturálnímu trendu elektrifikace automobilů, protože vlády se výslovně zavazují k cílům dekarbonizace na několik desetiletí a vyčleňují značné částky na její realizaci. Elektromobily jsou také nezbytným předpokladem rozvoje inteligentních vozů a plně autonomního řízení. Konvenční 12V autobaterie používané ve většině dnešních vozidel spalujících benzin nestačí k podpoře výpočetních a snímacích požadavků autonomních automobilů, proto jsou vysokonapěťové architektury hybridních a (plně) elektrických automobilů pro autonomii klíčové.

„Věříme, že elektromobily na trhu s vozidly časem získají většinový podíl. Rozšíření elektromobilů na čínském trhu osobních vozidel je v současné době nižší než 6 procent, takže potenciál dlouhodobého růstu je značný,“ uzavírá Sherry Qin.

Zdroj: Fidelity International

 
 

Čtěte více:

Ze Stellantis vyjíždí první elektrododávka Fiat e-Ducato
23.04.2021 8:14
Automobilová skupina Stellantis na trh uvedla svou první plně elektric...
Komentář: Ziskovost Tesly zachraňují emisní kredity a bitcoin
27.04.2021 10:04
Tržby amerického výrobce elektromobilů Tesla vyskočily v prvním čtvrtl...
BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?
05.05.2021 8:28
Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezd...
Od Baidu po Xiaomi. Čínští tech giganti investují do elektromobilů
10.05.2021 14:06
Z Číny se stává první země, která skutečně otestuje ambice velkých tec...
Chorvatská automobilka Rimac vstoupí příští rok na burzu. S Porsche prý chce převzít Bugatti
16.06.2021 16:31
Chorvatský výrobce sportovních elektromobilů Rimac, v kterém drží témě...

Váš názor
  • A nyní
    30.06.2021 7:25

    bych v rámci vyváženosti zpravodajství očekával nějaký článek z opačného spektra názorů. Protože komu jde o objektivitu, dává prostor vzájemně protichůdnym vyjádřením a nechává pak na lidech tvorbu vlastního úsudku. V ideálním případě se s názory vyporada po Švýcarsku. Je to sotva pár týdnů, co Švýcaři Green Deal v referendu odmítli. Nejen v Evropě, ale i USA či Číně se musíme demokracii ještě hodně učit. Naštěstí je od koho.
    x2
    • Re: A nyní
      30.06.2021 12:53

      Ani Švýcaři neudrží auta se spalovacími motory ve výrobě a můžou si pořádat referenda jaká chtějí. Stejně nakonec budou muset kupovat elektrická neb jiná k mání nebudou. Neříkám, že tento směr je dobře.
      OP
    • Re: A nyní
      30.06.2021 11:08

      Švýcarský názor je s ohledem na počet obyvatel zcela marginální. Jako zajímavost možná dobrý, ale vypovídající hodnota pro dění ve světě = 0. Elektromobilita je rozjetý vlak, který už nic nezastaví. Slovy klasika "Může se nám to nelíbit, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak vše, co s tím můžeme dělat" :-D
      Scipio
      • Scipio
        30.06.2021 11:36

        Blbost. Platí, že kdo se bojí nesmí čůrat proti větru. Na Švýcarsku je zřejmé, že i marginální země počtem obyvatel může jít úspěšně vlastní cestou, kterou občané vyjadřují prostřednictvím svobodné volby v referendech.
        x2
        • Re: Scipio
          30.06.2021 12:58

          A čím si reálně pomůžou? Spalováky se stejně za 10 - 20 let přestanou vyrábět, tak jim zbydou leda ojetiny...
          Scipio
          • Scipio
            30.06.2021 13:05

            Švýcaři nemusí vyhazovat peníze za to, aby přišli na to, že uhlík je součástí naší Sluneční soustavy. Uhlíku se není možno zbavit tím, že si to od stolu politici naplanuji. Tohle bude draze zaplacený experiment se zadlužením dalších generací.
            x2
            • Re: Scipio
              30.06.2021 13:30

              Pochopitelně, že uhlík je všude. Problém představuje jeho narušený koloběh. Uhlík vázaný ve fosilních palivech se dostává do ovzduší měrou nevídanou, a to je záležitost dejme tomu posledních 150 let. Ale to je na debatu nějakých odborníků. Já chtěl jenom říci, že Švýcaři se můžou třeba stavět na hlavu, ale ten nastolený vývoj nemají šanci zvrátit, o tom rozhodují jiní (EU, Čína, USA). Doporučuju shlédnout pár videí od Šnobra, kde vysvětluje naší závislost v energetice na dění v Německu, to je něco podobného.
              Scipio
              • Scipio
                30.06.2021 13:38

                On se ten zelený vývoj zvráti sam, až lidem znatelně poklesne životní úroveň hrazením zbytečných nákladů a daní, jež těm ostatním budou cizí.
                x2
        • Re: Scipio
          30.06.2021 12:27

          Naše vláda stále čurá proti větru a také to u nás tak vypadá :-(
          štíreček
          • stirecek
            30.06.2021 12:36

            Neřekl bych. Náše vláda lokajsky přebírá kdejakou ptakovinu z Bruselu. Jsem zvědavý, jak se postaví k požadavku na zákonné pojištění elektrokolobezek a zahradnich traktůrku. Curani proti větru vypadá fakt jinak :-).
            x2
            • Re: stirecek
              30.06.2021 12:50

              Česku už dávno rychlík ujel i s penězi. V ČR to vypadá stejně jako u nás po tornádu...
              štíreček
              • stirecek
                30.06.2021 12:59

                Ten "rychlík" připravuje řadove občany pouze o prachy. Čekám, kdy přijde tolik omílana unijní daň z dekarbonizace.
                x2
    • Re: A nyní
      30.06.2021 8:43

      Přesně. Green New Deal is not about enviroment. Je to politická a aktivistická zvůle nového pořádku, daní a kontroly světa!
      Čert
      • Čert
        30.06.2021 9:04

        Je dobré si všimnout, kdo je autorem článku a uvědomit si, že jsou to právě finanční instituce, které řídí běh tohoto světa. Jejich monopol ve formě centrálních bank, a nadnarodnich entit typu MMF či Světové banky rozhodují téměř o všem. Pokud se jim náhodou vzepře zvolený politik jako např. Trump (máme v paměti jeho střety s FED), je proti němu spuštěna nemilosrdna kampaň s cílem zničit jeho politický život.
        x2
Aktuální komentáře
28.10.2021
9:55Výsledky Volkswagenu zasáhl nedostatek čipů, zhoršil odhad dodávek. Akcie klesají
9:54Nositel Nobelovy ceny varuje před Lindnerem jako německým ministrem financí. Má prý předpotopní rozpočtový plán
8:54Evropské burzy před ECB a čísly z USA mohou hledat směr. Pražská burza je kvůli svátku zavřená  
8:33Ruský prezident Putin nařídil zvednout dodávky plynu do Evropy od listopadu
27.10.2021
17:55Stojí trhy hlavně na likviditě, nebo se blíží znatelná změna ve fundamentu?
17:44Moneta Money Bank (Wüstenrot hypoteční banka): Oznámení o výplatě jmenovité hodnoty a výnosu HZL WHB
17:06Nad smíšenými výsledky září technologické akcie, ropa klesá  
16:16Jakub Brukner: Výsledky firem jsou lepší, než trh očekával. Objevují se nové příležitosti
15:41Analytik k výsledkům Microsoft: Cloud a Xbox táhnou tržby dále nahoru  
15:41Výsledky Alphabetu: Silná reklama ve stínu zklamání z Cloudu a YouTube  
15:05Už zase sedmdesátky? Debata o stagflaci rozděluje Wall Street
14:10Rusko chce o 60 procent nižší ceny plynu v Evropě. Bojí se poklesu poptávky
14:06Uvolnění po koronaviru navýšilo poptávku Coca-Coly o 42 procent
13:50Spotify se vrátil k zisku, přibylo prémiových abonentů
13:27Co by mohlo přinést ochlazení trhu nemovitostí?
11:54Analytik k výsledkům AMD: Procesory si berou tržní podíl od Intelu  
11:47Německo sráží prognózu letošního růstu kvůli výpadkům dodávek i dražším energiím
11:00Hypoteční banka, a.s.: Oznámení o výplatě úrokových výnosů
10:00Spotřebitelská důvěra v Německu navzdory inflaci rostla druhý měsíc za sebou
9:29Analytik k očekávaným výsledkům Monety: Čistý zisk bude o 59 procent vyšší díky významně nižším nákladům na riziko  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Amazon.com Inc (09/21 Q3, Aft-mkt)
Apple Inc (09/21 Q4, Aft-mkt)
Caterpillar Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Cellnex Telecom SA (09/21 Q3, Aft-mkt)
Comcast Corp (09/21 Q3, Bef-mkt)
CRISPR Therapeutics AG (09/21 Q3)
Gilead Sciences Inc (09/21 Q3, Aft-mkt)
Intercontinental Exchange Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Keurig Dr Pepper Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Mastercard Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Merck & Co Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Moody's Corp (09/21 Q3, Bef-mkt)
Newmont Corp (09/21 Q3, Bef-mkt)
Northrop Grumman Corp (09/21 Q3, Bef-mkt)
Peabody Energy Corp (09/21 Q3, Bef-mkt)
Pinterest Inc (09/21 Q3)
Repsol SA (09/21 Q3, Bef-mkt)
Royal Dutch Shell PLC (09/21 Q3, Bef-mkt)
Sanofi (09/21 Q3, Aft-mkt)
Starbucks Corp (09/21 Q4, Aft-mkt)
STMicroelectronics NV (09/21 Q3, Bef-mkt)
TotalEnergies SE (09/21 Q3)
Ubisoft Entertainment SA (09/21 Q2, Aft-mkt)
UniCredit SpA (09/21 Q3)
United States Steel Corp (09/21 Q3, Aft-mkt)
Volkswagen AG (09/21 Q3, Bef-mkt)
Western Digital Corp (09/21 Q1, Aft-mkt)
Yum! Brands Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
7:00Anheuser-Busch InBev SA/NV (09/21 Q3)
7:00Nokia Oyj (09/21 Q3)
8:00Lloyds Banking Group PLC (09/21 Q3)
8:00Stellantis NV (09/21 Q3)
13:00Altria Group Inc (09/21 Q3)
13:00American Tower Corp (09/21 Q3)
13:00Molson Coors Beverage Co (09/21 Q3)
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:05Stryker Corp (09/21 Q3)