Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čipy a strategické změny v automobilkách. A zase banky

Čipy a strategické změny v automobilkách. A zase banky

13.10.2021 17:18

WSJ tvrdí, že nedostatek čipů by mohl letos automobilky stát 110 miliard dolarů na tržbách. Dnes o tom, jak se s tím snaží vypořádat, jaké by to mohlo přinést strategické změny v odvětví a jak to souvisí s bankami (o kterých jsem psal i včera).

1. Krátkodobá adaptace: Podle WSJ se výrobci automobilů snaží jednak omezit nabídku funkcí v autech tak, aby vyráběné automobily potřebovaly méně elektroniky, respektive čipů. K tomu firmy mění strukturu produkce – používají dostupné čipy ve vozech s vyššími maržemi. A když ani toto nestačí, automobilky vyrobí celý vůz i bez potřebných, ale nyní nedostatkových čipů. A dají jej na parkoviště s tím, že až čipy budou, vůz bude dokončen. Třeba Ford v květnu informoval, že takových aut má asi 20 000, GM jich prý v létě mělo asi 30 000.

2. Strategický posun: Zmíněný postup mimo jiné umožňuje udržet provoz ve výrobě a vyhnout se jejímu nákladnému uzavírání a následně otevírání. Top vše jsou svou podstatou provozní kroky, k tomu ale automobilky mění svou strategii. Jde totiž o odvětví, ve kterém vznikl model „just-in-time“. Tedy systém, kdy díly pro výrobu přicházely ve chvíli, kdy jich bylo skutečně třeba a firmy je nedržely na skladě.

Jde o model, který snižuje jednak provozní náklady a také náklady na financování (zásoby musí být něčím financovány). Jenže zároveň se ukazuje, že jde o model zranitelný (což souvisí i s tématem rozprostření dodavatelských řetězců po celém světě). Automobilky se tak otáčí zpět směrem ke starému systému, kdy držely určitý objem zásob na vstupech a byly tak uchráněny případných problémů s dodávkami. A podle WSJ dokonce plánují se více podílet i na designu a výrobě čipů.

3. Změny a hodnota: Úvahy nad tím, jak skončí současná epizoda z oné „provozní“ stránky nechám případně jiným, pohrajme si trochu s tím, co by mohl s hodnotou automobilek udělat onen strategický odklon od just-in-time. Ač se to nemusí na první pohled zdát, jde o téma hodně podobné tomu, o čem můžeme uvažovat u bank – vysvětlím níže. Vyjděme z jednoduchého a široce přijímaného předpokladu, že hodnota akcie je dána: (i) tokem hotovosti, který by měla generovat pro jejího držitele v budoucnu a (ii) rizikovostí tohoto toku hotovosti. Nyní si vezměme následující příklad:

--Za prvé, nějaká automobilka generuje svým akcionářům dividendu na akcii ve výši 10 dolarů, požadovaná návratnost je 10 % a očekávaný růst dividendy 0 %. Hodnota takové akcie je 100 dolarů (10/10 %).

--Za druhé, nyní automobilka přejde na just-in-time systém, který zvýší marže a dividendu na 11 dolarů. Hodnota akcie vzroste na 110 dolarů.

--Za třetí, ukáže se, že systém just in time s sebou nese i zvýšené riziko, a nejen ony nákladové úspory. Investoři tak nebudou požadovat 10 % roční návratnost, ale 11 % a hodnota akcie je zpět na 100 dolarech (11/11 %).

--Za čtvrté, automobilka se radši posune o něco zpět k systému určitých zásob, což poněkud sníží její dividendu na 10,5 dolaru. Investoři ale uvěří, že tento krok plně eliminoval rizika předchozího plně just-in time systému a požadují opět jen 10% návratnost. A hodnota akcie skončí na 105 dolarech, tedy o 5 dolarů výše, než ve výchozím bodu.

Tento uvedený příklad by měl ukázat, že konečný dopad strategických změn v automobilkách na jejich hodnotu bude záviset na tom, jaký budou mít změny dopad jednak na tok hotovosti a dividendy, ale také na riziko. Druhý faktor přitom bývá často opomíjen a zde se dostávám k výše zmíněným bankám.

4. Automobilky a banky:
Banky po finanční krizi čelily zvýšené regulaci, která měla za cíl snížit jejich rizikovost a možnost, že jejich problémy významně ovlivní celý systém. Tato regulace mohla tlačit dolů jejich ziskovost, o čemže se zhusta diskutovalo. Ale mnohem méně se probíralo to, jak by se snížené riziko promítlo do požadované návratnosti a do hodnoty pozitivně. A tudíž o tom, jaký bude celkový výsledný efekt stejně, jako tomu bylo ve výše uvedeném příkladu. Jinak řečeno, zvyšování kapitálu bank, jejich likvidity a podobně je ekvivalentem onoho odklonu od just-in-time systému.


Čtěte více:

Evropská komise podpoří soběstačnost EU v dodávkách polovodičů
15.09.2021 14:34
Evropská komise (EK) má v plánu vytvořit nový ekosystém výroby čipů. C...
Infineon v Rakousku otevřel závod na výrobu čipů za 1,6 miliardy eur
17.09.2021 15:39
Německý výrobce čipů Infineon dnes v rakouském městě Villach otevřel z...
Čipová krize připraví výrobce aut na tržbách o 210 miliard dolarů
23.09.2021 10:54
Pokračující nedostatek čipů v letošním roce připraví globální automobi...
Skvělý kvartál Micronu zůstal ve stínu špatného výhledu
29.09.2021 12:12
Poslední kvartál tohoto fiskálního roku dopadl pro Micron Technology j...
Škoda Auto od pondělí 18. října zásadně omezí či i zastaví výrobu, možná až do konce roku. Nejsou čipy
07.10.2021 13:44
Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku vý...
Banky přestanou hrát roli dezinflačního faktoru, tvrdí ekonom
13.10.2021 10:42
Po finanční krizi roku 2008 byla znatelně utažena regulace bank. Na st...
Výrobce čipařských strojů ASML prý valuačně zmohutní. Pro koho je jasnou volbou a kdo by ho měl obejít?
12.10.2021 16:15
Nizozemská společnost ASML, výrobce vysoce specializovaných strojů pou...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.10.2021
22:06IBM propadákem dne, S&P 500 na historickém maximu  
18:17Tři témata pro kontrariány
17:33Inflační očekávání tlačí nahoru výnosy. Koruna dál ztrácí  
17:25Analytik Patrie k výsledkům Tesly: Rostoucí prodeje se opět vymykají konkurenci  
16:56Americké akcie jsou naceněné na dokonalost. Čína je investovatelná, říká šéf Bridgewater Associates
16:20Po náročném kvartálu poskytl Las Vegas Sands jen nic neříkající komentáře. Akcie reagují poklesem (komentář analytika)  
16:12ČNB obnoví po devíti letech odprodej části výnosů z devizových rezerv
16:01Analytik k výsledkům ABB: Ukázková tržní situace s polovodiči  
15:33Jan Cepák k aktuálním výsledkům ASML, Netflixu a Tesly
15:33Minimální mzda a aktivita. Dvojí interpretace jednoho příběhu
12:27ENERGO-PRO Green Finance s.r.o.: Nový ESG risk rating od Sustainanalytics
12:04Hodnotové investování: Desatero pro investory i manažery podle Jamese Montiera
11:27Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplácení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
11:07Negativní dopoledne v Evropě a otazníky kolem Evergrande  
10:12Petrus Advisers radí Monetě, aby přestala usilovat o revizi dohody s PPF. Má podle nich nulový přínos a brzdí růst akcií
9:50Švédský výrobce nákladních aut Volvo prudce zvýšil čtvrtletní zisk
9:33PayPal údajně jedná o převzetí internetové sociální sítě Pinterest
9:10Rozbřesk: Inflace v eurozóně nejvýš za 13 let, trhy překvapil konec šéfa Bundesbanky
8:54Akcie China Evergrande se propadly o 14 procent a Tesla vykouzlila doposud nejlepší čtvrtletí, futures jsou v červeném  
8:46Akcie Evergrande začaly obchodování dvouciferným propadem. Jednání o odprodeji aktiv krachla

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
HCA Healthcare Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Honeywell International Inc (09/21 Q3, Bef-mkt)
Seagate Technology Holdings PLC (09/21 Q1)
7:45Thule Group AB (09/21 Q3)
8:00UK - Maloobchodní tržby vč. PHM, y/y
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
12:55VF Corp (09/21 Q2)
13:00American Express Co (09/21 Q3)
13:00Schlumberger NV (09/21 Q3)
15:45USA - PMI v průmyslu (Markit)