Druhý nejvýkonnější sektor v Evropě za minulý rok je pořád zdaleka nejlevnější a nabízí potenciál k dalším ziskům, napsala agentura Bloomberg. I po nárůstu o 36 % za 12 měsíců se automobilový subindex Stoxx 600 Autos obchoduje s přibližně 50% slevou vůči širšímu trhu, což je odrazem pětiletého období jeho transformace a soudních sporů.

„OEM jsou v Evropě levné,“ říká podle Bloombergu analytik Jose Asumendi. Zkratka OEM odkazuje na výrobce originálního zařízení (original equipment manufacturers). Násobky na přibližně 7-8 násobku odhadovaných zisků „neodrážejí ziskovost a sílu v cenotvorbě, které budou v tomto roce využívat,“ říká. Po výsledcích za první pololetí, které přijdou během roku, se bude sektor podle něj obchodovat podstatně výše, protože se projeví schopnost výrobců automobilů udržet vysoké marže. Poukazuje přitom na potenciální výhody, jako jsou obnovení růstu objemu, schopnost pohybovat cenou produktu a relativně hladký přechod na elektrická vozidla.
Nejnovější rotace směrem k cyklickým a hodnotovým akciím pomohla v prvních dnech letošního roku automobilkám prodloužit svou rally. Autosektor tak překonal širší trh o zhruba 9 procentních bodů. Relativní výkonnost automobilek ale neodráží ziskové momentum, tedy schopnost generovat zisky, píše Bloomberg:

Poptávka po autech během postpandemického zotavování narůstala, výrobu a prodeje ale nadále zasahuje nedostatek čipů. U některých modelů jsou čekací lhůty i 12 měsíců. Podle analytika Saxo Bank Petera Garnryho bude globální nedostatek na straně nabídky překážkou po celý tento rok. Rostoucí vstupní náklady od mezd po kovy pak budou tlačit na provozní marže.
S nedostatkem čipů se podle středečních slov potýká i nizozemská , která vyrábí přístroje na jejich výrobu. Odtud varování před bludným kruhem, ve kterém, kdyby se rozjel, by výrobci zařízení na výrobu čipů neměli dost čipů na výrobu těchto zařízení, které se pak používají na výrobu čipů.
Většina evropských automobilech za poslední rok porazila akcie Tesly:

Ale nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou je také výhodou, domnívá se stratég Maximilian Uleer. Marže by se tak prý letos měly držet vysoko. Dobrou zprávou by bylo také potenciální prodloužení daňové úlevy na nákup elektrického vozidla v Číně. Jednu z největších expozic na Čínu má , přibližně 22 %.
Pokud je o pohled na ziskovost, analytik George Galliers očekává, že v letech 2022-2023 budou silný trend podporovat koncové trhy. Globální objemy se totiž nadále zotavují, ceny nových a ojetých vozů zůstávají blízko historickým maximům a úrovně zásob zůstávají výrazně pod historickou úrovní. Galliers sám by dával přednost prémiovým značkám, a zmiňuje a .
Pomoc nakonec podle Bloombergu může přijít i ze strany nízkých pozic, které investoři zaujali. Expozice na automobilky není totiž ani navzdory nedávné rally silně obsazená.
Následující graf znázorňuje pětiletou výkonnost indexu STOXX® Europe 600 Automobiles & Parts, který má 13 členů, včetně automobilek a . Za posledních 52 týdnů si index připsal skoro 30 procent a letos zatím něco přes šest.

Zdroj: Bloomberg, www.stoxx.com