Alphabet vlastní společnost Waymo, která v San Franciscu již několik měsíců poskytuje služby robotaxíků. Jak poukazuje Yahoo Finance, vůči těmto službám může vládnout určitá skepse poté, co ukončil provoz své společnosti Cruise po haváriích jejích robotaxíků. Novináři Yahoo tak v San Franciscu testovali služby nabízené společností Waymo.
Ředitel Wayma Saswat Panigrahi v reportáži ukazoval, jak si klient aplikací v mobilním telefonu přivolá vůz a zadá cíl jízdy a požadovaný čas vyzvednutí. Po příjezdu vozu, viz obrázek, si klient přes telefon odemkne dveře a po nastoupení na obrazovce ve voze aktivuje jízdu.

Zdroj: Yahoo Finance
Waymo již technologii robotaxíků používá několik let, v San Franciscu pár měsíců. Ředitel firmy uvedl, že právě v tomto městě je provoz na silnících intenzivní, jinde zase firma provozuje taxíky i na dálnicích. Kombinací obojího je pak například Los Angeles. Na Yahoo k tomu dodali, že klíčovou součástí provozu takové společnosti je postupné budování důvěry na straně zákazníka. Panigrahi reagoval s tím, že bezpečnost je hlavní věcí, na kterou se jeho společnost zaměřuje. Reálné zkušenosti podle něj ukazují výhody služby robotaxíků.
Následující graf ukazuje počet dopravních nehod v USA způsobených automatickými řídícími systémy:

Zdroj: Yahoo Finance
Ředitel uvedl, že vozy jeho firmy již celkem ujely více než 40 milionů mil, k tomu se přidávají „neustále se ztěžující simulace“. Významnou součástí celého procesu je přitom zvyšování schopnosti odhadu toho, co lidé a další objekty kolem vozu mohou učinit a jaké mohou mít záměry.
Panigrahi k tomu řekl, že je zde klíčový obrovský objem dat a to, jak se na nich robotaxíky učí. Jeho společnost přitom do strojového učení investovala „dávno předtím, než se dostalo do módy.“ Podle experta tak stroje firmy již nyní dosahují „docela fenomenálních predikcí“ například v situacích, kdy musí odhadnout chování chodců jen na základě toho, jak pohnou rukou.
Na Yahoo připomněli, že robotaxíkům se věnují a chtějí věnovat další firmy včetně Tesly, i když ta nemá vozy v provozu tak jako Waymo. Jak se lze ze současného stavu dostat do ziskovosti? Podle Panigrahiho hraje velkou roli pokles nákladů spojených s potřebnými technologiemi. K němu reálně dochází a „dramaticky se snižuje i náklad na jednu ujetou míli“. A má tak důvěru v to, že náklady budou celkově klesat tak, aby se firma dostala do ziskovosti. Na závěr ředitel uvedl, že „technologie již dostupné jsou, ekonomika provozu se zlepšuje a zbytek se uvidí. Jisté ale je, že čím více ujetých mil, o to větší bezpečnost.“