Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Spotřebitelské ceny v lednu: Nečekaně silný inflační šok

Spotřebitelské ceny v lednu: Nečekaně silný inflační šok

08.02.2008 9:45
Autor: David Marek

Kometář byl doplněn:

Index spotřebitelských cen se v lednu zvýšil o 3,0 procenta a meziroční inflace poskočila z prosincových 5,4 na 7,5 procenta. Lednová inflace předčila i ta nejhorší očekávání a dosáhla nejvyšší hodnoty od listopadu 1998. Do inflace se nečekaně rychle projevila změna snížené sazby DPH, která popohnala inflaci v cenách potravin. Ta již tři měsíce dosahuje dvouciferné hodnoty. Vysoká inflace je ale dílem souhry mnoha faktorů. K vysokým cenám potravin, ropy a energií se připojily změny regulovaných cen, reforma daní, poplatky ve zdravotnictví, rychlý růst ekonomiky a klesající nezaměstnanost. Proti české inflaci se snad nemohlo spiknout více faktorů.

Více než třetinu lednové inflace má na svědomí posun snížené sazby DPH z 5 na 9 procent. Nejvýrazněji se tato změna projevila v cenách potravin, které se v lednu zvýšily o 2,3 procenta, a v cenách stravování a ubytování, jež stouply o 2,4 procenta. Otázkou bylo, jak rychle se změna snížené sazby DPH promítne do cen. V případě cen potravin mohlo zdražení pozdržet konkurenční soupeření maloobchodních řetězců. To se sice stalo, ale v nižší míře než se očekávalo. Většinu daňového šoku jsme tak museli absorbovat již v lednu. Nicméně doznívání změny daní nás ještě čeká.

Deregulace nájemného se stala dalším výrazným příspěvkem k vzmachu inflace. V bytech s regulovaným nájemným se nájemné zvýšilo o 18,9 procenta. A účet za bydlení zdražily také rostoucí ceny elektřiny, plynu, tepla, vodného a stočného. O 12,5 procenta stoupl koncesionářský poplatek za televizi. S inflací znatelně zahýbalo také zavedení poplatků ve zdravotnictví. Jejich vliv na inflaci dosáhl 0,5 procentního bodu. V případě cen dopravy se zkombinoval vliv stoupajících cen pohonných hmot a změna daní.

V průběhu dalších měsíců by měla inflace pozvolna ztrácet na síle. Na konci roku by měla podle našeho odhadu dosahovat šesti procent. Vzhledem k tomu, že lednová inflace je především výsledkem jednorázových změn daní a regulovaných cen, měla by výrazně klesnout na začátku příštího roku. Velmi vysoká inflace se ale může promítnout do mzdových požadavků a inflačních očekávání. Dnešní inflační překvapení tak může pozměnit závěry včera zveřejněné prognózy ČNB. Snižování úrokových sazeb možná bude muset počkat o pár měsíců déle. Současné vzedmutí inflace je první velký úkol pro měnovou politiku za posledních deset let. Včera zveřejněná prognóza inflace z dílny ČNB obsahovala nemalou dávku optimismu. Ten vzal dnes za své.


Váš názor
  • šok ?
    08.02.2008 13:30

    Osobně se divím,že vysoká čísla o inflaci někoho překvapují. Stačí "jednoduchý selský rozum" a trochu sledovat nárusty cen, ale zdejší (nemyslím tím ty co zde vyjadřují své názory) "mocipáni " včetně analytiků jsou tak trochu odtrženi od reality normálního života.
    miki
  • Bublina
    08.02.2008 12:45

    Je to bublina, ČNB se chová rozvážně, nemá smysl dusit ekonomiku...
    Domingo
  • Cisla
    08.02.2008 12:24

    Prvni nekolik statistickych udaju: FED Statistical Release - Agregate Reserves of Depository Institutions..., January 31 2008, sloupec "non-borrowed reserves". Posloupnost v milionech dolaru: 5 Dec 2007, +43794; 19 Dec 2007, + 37001; 2 Jan 2008, +8733; 16 Jan 2008, +198; 30 Jan 2008, -8751. !! Ano, je tam opravdu minus !! Fractioanl Reserve Banking System se zmenil na NO Reserve Banking System. Treasuries zmizely i z FEDu. Dnes oslavovany upis MBIA, to je neco jako kdyz na dole Rudy Rijen ohlasili rekordni tezbu uhli behem jedne udernicke smeny. Kam se clovek podiva (ne do novin, ale na dostupne statistiky), tak je to jedna velka mizerie. Staci se podivat na nasi harmonizovanou statistiku menoveho vyvoje. To se opravdu musi hodne statisticky kouzlit, aby vysla inflace JENOM 7%.
    Zdenek
  • Legrace
    08.02.2008 10:42

    Legrace halvně je, že všem moc nevychází prognóza vývoje kurzu koruny, který je překvapuje silnějším posilováním. Když to tedy dáme dohromady, tak de facto jejich omyl v predikci inflace je ještě větší. Pokud by totiž koruna posilovala "jen" tak, jak analytici a ČNB očekávají, potom bychom měli inflaci ještě vyšší, protože by se do našich cen více promítly rostoucí světové ceny potravin a ropy. A to tu máme přitom stále pár týpků, kteří v bankovní radě ČNB hlasují pro zachování sazeb na stejné úrovni. Zajímalo by mě, kdo konkrétně hlasoval pro jejich zachování na některých loňských zasedáních, stejně tak by mě zajímalo, zda jde stále o tytéž osoby...
    Michal
    • Re: Legrace
      08.02.2008 10:48

      Ještě mě napadá jedna věc...na jednu stranu ČNB chápu protože i tak vysoká inflace není nebezpečím pro ekonomiku, ona opravdu časem asi klesne. Ale v ústavě i statutu ČNB je, že jejím cílem je stabilita měny. Dnes to vypadá, jako kdyby na to rezignovali a starali se o vyvážený ekonomický růst jako třeba Fed. Ať tedy narovinu řeknou, že už necílují inflaci. Hrát si na strážce měny a dělat něco jiného je totiž smrtící pro kredibilitu jakékoliv centrální banky. Ale fakt, že je dnes bankovní rada obsazena někdejšími velkými odpůrci cílování inflace, asi také hraje svoji roli, stejně jako fakt, že se bankovní rada stala europesimistickou, tudíž nepočítá s plněním kritérií pro vstup do eurozóny. Bráním se dále rozvíjet i úvahy, zda náhodou nehraje svoji roli i politická orientace některých členů, kteří přeci nedopustí ochlazení ekonomiky za vlády "jejich" strany. Legrační ale je, že se tak moc vymlouvají na vnější vlivy a zároveň jsou proti přijetí eura. K čemu nám tedy je "nezávislá" měnová politika, když si s ní vůbec nevědí rady? To už klidně zítra můžeme mít euro, kde budeme mít sice inflaci ještě vyšší, ale aspoň nebudou dušeni exportéři sílící korunou, navíc to bude všechno mnohem méně nejisté, nebude tu faktor nevyzpytatelnosti světových finančních trhů a slavné ČNB se svým namachrovaným gigantickým výzkumným týmem, který je nám poslední měsíce úplně k ničemu, protože jim predikce stejně nevycházejí...
      Michal
      • ČNB
        08.02.2008 13:59

        Ahoj Michale a Všem :-) já bych je zase tak nepeskoval. ČNB je téměř jediná, kdo sazby zvyšuje. Je sice pravda, že jejich model se mohl dívat více dopředu, nicméně s některými faktory co píše Marek se dle mého počítat nedalo. A když jo, tak by vidělali více jako burzovní spekulanti :-).
        Honza
      • inflace a ekonomicky rust
        08.02.2008 11:25

        Hlavně že tam není Tošovský, po jeho odchodu se mi líbí chování ČNB, protože nemyslí jenom na inflaci, ale také bere v potaz jiné faktory a to udržení ekonomického růstu. Tošovskej by zvedl na repo sazbu na 7 procent a hotovo a pak by nastal druhy rok 1997.
        Domingo
        • Re: inflace a ekonomicky rust
          08.02.2008 11:46

          Díky roku 1997 dnes aspoň máme jeden z nejzdravějších bankovních sektorů na světě, i když ta cena za to možná byla až příliš velká. Já nevím, jestli bere ČNB v potaz nějaké jiné faktory. Pokud ano, ať to řekne. Proč má inflační cíl, když ho neplní? Musím přiznat, že dřív jsem nepatřil k nějakým fanouškům eura, ale dnes jsem 100% pro jeho co nejbližší přijetí, Dnes už vlastně neexistují relevantní náklady jeho přijetí...pokud tedy vážíme ekonomický růst a inflaci tak jako dnes ČNB. S eurem bychom měli ještě vyšší ekonomický růst :-)
          Michal
      •  
        08.02.2008 11:20

        Centrální banka je stejně "nezávislá" jako náš prezident. Jinak si myslím že ČNB může děkovat ČSÚ, že nezapočítává ceny nemovitostí(není problém jenom ČR). 75m panel v brně co stál před 2 rokama 1,5 stojí dneska skoro 3 mega. Když se někdo zadluží na velkou část produktivního věku a dává na splátky polovinu svého příjmu, tak by to ve výdajích domácností asi nějak započítané být mělo(spíše než položky "míč na odbíjenou" ap.)
        PROX
        •  
          08.02.2008 11:27

          nesmysl, je to forma investice, započitavat se muzou jenom najmy
          domingo
          •  
            08.02.2008 11:41

            Asi jako když ČSÚ s velkou pompou před časem oznamoval zahrnutí tržních nájmů do spotřebního koše(shodou okolností v mometu kdy byly na vrcholu a očekávala se jejich stagnace nebo pokles). O tom že bydlení je pouze "investice" a ne "spotřeba" se dá s úspěchem pochybyvat (stejně jako o závislosti ceny a výnosu z nemovitostí v posledních 10-15 létech ). http://www.finmag.cz/clanek/1933/
            PROX
            •  
              08.02.2008 12:44

              Co s tím společného článek pana Kohouta? Maximálně to, že bydlení je forma investice.
              domingo
              •  
                08.02.2008 13:26

                Omlouvám se, to byl překlep. Článek je tady: http://www.finmag.cz/clanek/1122/ ( Inflace, byty a porodnost). Jinak výpočet nákladů na bydnení jenom z nájmu je asi OK, akorát v ČR moc nefunguje(drastický nárust cen - v inflaci fakticky jenom velmi omezeně v reg. nájmech).
                PROX
            •  
              08.02.2008 11:44

              nákup bydlení
              PROX
              • bydleni
                08.02.2008 12:38

                Každopádně to, že ceny bytů byly 1,5 mil a teď jsou 2,5 mil, se preci nemuze započítavat do inflace. To bych tam pak musel pocitat akcie, dluhopisy a vsechno co se ridi poptavkou a nabídkou. Lide nemusi kupovat nemovitosti jako nemusi kupovat akcie nebo dluhopisy ...
                domingo
              •  
                08.02.2008 12:02

                nákup bydlení je pouze investice. Spotřeba je v tomhle případě nájemné (Staťák tomu říká imputované), které by si člověk sám sobě platil ve svém bytě.
                Pavel
                •  
                  08.02.2008 12:25

                  To samozřejmě chápu :-) Až na to že závislost mezi cenou nem. a nájmem je v součastnosti (nejen v ČR) velmi nízká.
                  PROX
                  •  
                    08.02.2008 13:53

                    Souhlasím, u tržního nájemného je ta závislost nízká, ale to "virtuální" nájemné (nevím přesně, jak to Staťák počítá) by mělo s nákladama na pořízení (cenou bytu) bytů souviset, nájem si sice plátím sám sobě, ale přece nejdu pod náklady.., a ty rostou..
                    Pavel
          •  
            08.02.2008 11:40

            Jistě, proto se tomu říká index SPOTŘEBITELSKÝCH cen. Mělo by se to tam ale projevit v impuovaném nájemném.. Jeho nárůst mi přijde ale dost nízký..
            Pavel
  • kde asi soudruzi z ODS udělali chybu?
    08.02.2008 10:25

    O co se opíraly jejich výkřiky o nízké lednové inflaci? No, asi se výsledky reformy dostaví dříve než kdokoli čekal, no přeci již jednou dokázali, že to dokázali :)))
    nalevo
  • potvrzení
    08.02.2008 10:16

    Opět se potvrzuje co jsem říkal. ČNB to absolutně nezvládá. Je potřeba zvýšit sazby ne o 0,25 ale minimálně o 0,75!!!! Jdeme pomalu do pekla :-((( Samozřejmě že nás taky čeká ne hypo krize ale krize ze spotřebitelských úvěrů. Očekávám propad zisku bank až do miliardových ztrát vlivem nesplácení půjček.
    tk
  • má posilování Kč
    08.02.2008 10:03

    proti hlavním měnám vliv na inflaci. Já tomu sice moc nerozumím, ale loňský a začátek letošního roku je ve znamení prudkého růstu koruny.
    možná
  • ?
    08.02.2008 10:02

    S ohledem na to, že před pár dny ČSÚ hlásil refordní exporty v historii ČR si nemyslím, že by české zboží bylo příští rok v zahraničí zcela neprodejné. Záleží asi jak co...
    Karel Havel
  • prehrata mena posle CR behem 1-2 let prudkym padem do pekla
    08.02.2008 9:54

    V soucasne dobe spekulanti hraji na posilovani kc, aby ji v nasledujicim obdobi poslali ke dnu. Jedna se o takove silne hrace, pro kterou je CNB to same, jako pro kocku mys. Nicmene se i domnivam, ze nekteri clenove CNB mohou byt korupcne na ne napojeni. Silna koruna v obdobi nekolika mesicu zpusobi, ze jiz nebude temer zadne ceske zbozi na svetovem trhu prodejne a postupne nebude kvuli cene prodejne ani na vlastnim trhu. (Podotykam, ze se to zatim moc netyka Skody MB, ktera auta v podstate jiz jen montuje z dilu, ktere nakupuje v zahranici). Vyvozci musi zatim vyvazet na zaklade predchozich smluv, ale brzy zkrachuji. Je to paradoxni, ale v soucasnosti se jiz vyplati nakupovat v zapadnich zemi i stavebni material vcetne cihel. O maslu atd. jiz ani nemluve. V minulem roce jsem si koupil ve SRN spickovy fotoaparat a plnoautomat na kafe a usetril jsem temer polovinu oproti cenam v CR. S reklamaci na zapade mam absolutne vyborne poznatky. Nehlede i na to, ze autorizovane opravny vam musi zbozi opravit i u nas. To se tyka i aut. Navraceni DPH je jednoducha zalezitost. Behem par tydnu se zacne jeste vice projevovat dalsi zvyseni cen potravin a bydleni vlivem dvojnasobne zvysene sazby za DPH a budete cumet. Nejsme Chorvatsko, ktere zije z domaciho turistickeho ruchu, abychom mohli jasat nad spekulativnim a skokovem posilovani koruny, nasobenem i narustajici inflaci. Napriklad jen za tuto stredu posilila kc oproti sk o 0,4%, oproti PLN o 0,8% a madarske HUF dokonce o 2%. A dnes je to obdobne. Ze by se kazdym dnem o tolik procent zlepsovala výkonnost ceske ekonomiky oproti treba slovenske? Super, prepalena mena posle behem 1 roku CR peknym padem do pekla
    jojonene
    • Re: prehrata mena posle CR behem 1-2 let prudkym padem do pekla
      08.02.2008 10:52

      Je neuvěřitelné jak někteří kapitáni naší ekonomiky napínají strunu konkurence schopnosti českých firem na zahraničních trzích. A přitom je zřejmé že malá, otevřená a ke všemu proexportně zaměřená ekonomika nepotřebuje krom svobodného trhu nic jiného než proexportní měnu případně EURO. Vím o čem mluvím : lví podíl na vývozu v ČR ma strojírenství, nechápu jak muže někdo mluvit o pozitivech souvisejících s levnějším dovozem, když kupříkladu ceny materiálů jsou samozřejmě stejné zde i v zahraničí, to z čeho hospodářství žije je přidaná hodnota v naší zemi, která se prodražuje. Ergo, je jedno jestli stojí nafta 90,-USD nebo 70, protože to stojí v EU taky a naše konkurenceschopnost se nemění, když je ale Euro za 26, nebo 32 Kč to je sakra rozdíl. Samozřejmě se všichni snažíme zvyšovat objemem výroby ztráty z míry zisku, což opticky působí jako pozitivumv exportu, ve skutečnosti to znamená šplhání výroby na kritickou mez a investiční zadlužování výrobců do nejisté budoucnosti za nekřesťanských úroků komerčních bank. Takže vzkaz pro kapitány : vy idioti, i když se snažíme výrobu maximálně násobit, jde to pouze po kritickou mez..poté následuje strmý pád, protože když neseženem práci,musím firmy zavřít a jsem zvědav co si poté počnete s armádou nezaměstnaných, ovšem bude te mít Euro za dvacet korun a jistě se vám budou svěle regulovat inflační tlaky, protože domácí spotřeba bude na nule..
    • Re: prehrata mena posle CR behem 1-2 let prudkym padem do pekla
      08.02.2008 10:22

      Určitě je to šok, ale s hodnocením bych ještě počkal. A co se týče HUF, ten padá vůči všemu.
      proprach
    • Re: prehrata mena posle CR behem 1-2 let prudkym padem do pekla
      08.02.2008 10:15

      Zisky výrobců na našem území jsou stále tak pohádkové, že nějaké zhodnocení koruny je rozhodně nemůže přivést ke krachu. Oni již "krachovali", když posílila na 32, 31, 30... To spíš ta spekulace by mohla kurs rozkývat.
      xyxyxyxy
      •  
        08.02.2008 10:54

        Pokud český výrobce vyváží na dolarové trhy, tak se mu za poslední rok zvýšily náklady tak o 10% (nárůst mezd+inflace) a příjmy mu vlivem posilování koruny klesly o 30%. Pokud takový výrobce chtěl zachovat stejný zisk jako v minulém roce, tak musel zvýšit příjem o 60% !!! To je neskutečné číslo. Pokud jde o eurotrhy, tak to není tak hrozné, ale i tak je to pro vývozce velmi obtížné a klidně bych si dovolil říci, že také likvidační... Podle mého bychom měli velmi rychle zavést euro... a to nejen kvůli exportérům, ale i proto, že tempo posilování koruny není odůvodněné, takže se dá očekávat, že velmi brzo (já myslím tak za rok) se trend otočí.
        Azazel
        •  
          08.02.2008 11:13

          ..a příslušně navýšit výrobu s dluhem na krku. Naprosto s vámi souhlasím. Osobně bych byl pro nějakou demonstrační akci před ČNB nebo Ministerstvem obchodu..ne že by se něco změmilo, ale bylo by možné lidem říci do televizních obrazovek že levnější zájezd do Egypta je sice hezká věc, ale oni na něj nebudou za chíli mít, protože jejich firma ztratí v nejbližší době pracovní příležitosti...
Aktuální komentáře
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data