Podle údajů z Bloomberg mají hedge fondy za sebou nejhorší měsíc za posledních osm let (tj. od prasknutí .com bubliny). Důvodem je jejich sázka short-finanční instituce a long-ropa. Zatímco tato strategie donedávna vynášela, nedávný obrat trendu u obou aktiv smazal část, nebo veškeré její zisky.
Časování tak asi zůstane oříškem i pro hedge fondy. Přitom pokud mají někteří z investorů předpoklady pro to „přeprat“ trh, měly by to být právě ony. Čelí minimálnímu omezení jak ze strany státních autorit, tak ze strany vnitřních limitů. Mají většinou dostatečnou velikost, aby dosáhly úspor z rozsahu – na straně výzkumu, transakčních nákladů, apod. Jsou atraktivním zaměstnavatelem a daří se jim zlákat špičky ve svém oboru (viz nedávný přechod analytiků velkých investičních bank k některým hedge fondům). A je pravdou, že podle některých výzkumů se mnohé hedge fondy dovedly dobře vézt na .com bublině, když včas nakoupily i prodaly. Tj. nejenže si byly vědomi existence bubliny, ale dokonce dovedly i odhadnout chování těch, kteří věřili pohádkám o nové době – a včas prodávali.
Poslední vývoj ale ukazuje na mylnost glorifikace, která je někdy hedge fondům přisuzována. Podle ad hoc zpráv, i podle dat nejsou dlouhodobě jejich výsledky oslnivé. To zejména, pokud se přihlédne k riziku, jaké tyto instituce podstupují. Právě příklad z posledního měsíce toto dobře dokumentuje. Jít short do finančních institucí a long do ropy je v době, kdy hlavním hybatelem na kapitálových trzích je averze vůči riziku, poměrně rizikové. Současná averze vůči riziku totiž zvyšuje korelaci mezi těmito aktivy – zjednodušeně řečeno, peníze z akciových trhů (a dost z nich bylo právě z akcií finančních institucí) se přelily do ropy a zřejmě se nyní, alespoň z části, otočily zpět. Samozřejmě je lehké toto zde vysvětlovat ex-post. Otázkou je, nakolik je reálné to ve velkém měřítku předpovídat, včetně správného časování (a inkasovat za to vysoké poplatky za management aktivních fondů).
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.