Moskva (ČTK) - Ruská automobilka AvtoVAZ propustí kvůli krizi 27.600 zaměstnanců, což představuje 27 procent celkové pracovní síly společnosti. Důvodem je prudký pokles poptávky po automobilech, který přiměl firmu šetřit. AvtoVAZ je největší automobilka v Rusku a vyrábí model Lada. Celkem firma zaměstnává 102.000 pracovníků.
Společnost uvedla, že na propouštění se dohodla s odbory. Oznámené propouštění zahrnuje i propuštění 5000 zaměstnanců, o kterém AvtoVAZ informoval minulý týden. Polovinu z celkového počtu propuštěných by měly činit odchody do důchodu. Do roku 2012 však společnost plánuje znovu najmout 6000 zaměstnanců pro novou výrobní linku, na které pracuje s francouzským Renaultem. Ten vlastní v ruské firmě čtvrtinový podíl.
AvtoVAZ byl již kvůli krizi nucen snížit platy a pracovní týden zaměstnancům ve své továrně v Togliatti, 900 kilometrů jihovýchodně od Moskvy. V současnosti továrna pracuje jen na jednu směnu a 65 procent své kapacity. Minulý měsíc stovky zaměstnanců požadovaly kvůli snižování mezd a spekulacím o možném propouštění znárodnění továrny.
Ruský automobilový trh ještě loni aspiroval na to stát se největším automobilovým trhem v Evropě. V letošním roce však poptávka po automobilech v zemi klesla o více než polovinu. Rozsáhlá propouštění a snižování mezd v důsledku hospodářské a finanční krize nutí řadu Rusů omezovat výdaje. Prodej aut tlačí dolů rovněž neochota bank poskytovat úvěry. Rusko proto chce zavést vlastní systém šrotovného.
Vláda hodlá na šrotovné plánované po vzoru Evropy a Spojených států uvolnit deset miliard rublů (zhruba 5,7 miliardy Kč). Počítá s tím návrh rozpočtu na příští rok, který po přijetí ve vládě ještě čeká posuzování v parlamentu. Šrotovné se má vztahovat pouze na nákup nového vozu smontovaného v Rusku. Kromě šrotovného hodlá vláda v příštím roce podpořit domácí automobilky i nákupem jejich vozů.
Ruská vláda se rozhodla sdružit své velké podíly v několika předních automobilkách, včetně firem AvoVAZ a KamAZ, do holdingové společnosti. Podle analytiků by součástí nového holdingu mohl být i podíl ruské v Opelu.