Japonský výrobce filmů a optické techniky Fujifilm Holdings pozorně sleduje vývoj skandálu ve společnosti Olympus, zatím ale nemá představu, zda do firmy bude chtít investovat. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl člen vedení firmy Kóiči Tamai. Na Olympusu je podle něj atraktivní výroba endoskopů, Fujifilm si ale chce upevnit pozici i na trhu přenosných přístrojů pro vyšetření ultrazvukem.
Fujifilm se v poslední době snaží diverzifikovat, aby tak zahrnul širší škálu aktivit. Zkoumá terén v oblasti lékařských přístrojů a léčiv. Některá japonská média minulý týden uváděla, že Fujifilm, Sony a Panasonic by mohli do Olympusu investovat. Olympus chce údajně posílit kapitál emisí prioritních akcií za 1,3 miliardy dolarů (asi 25,7 miliardy Kč).
"Je to skvělý byznys, o tom není pochyb," řekl Tamai na dotaz k ziskové výrobě endoskopů v Olympusu. Tamai ve Fujifilmu působí jako ředitel divize lékařských přístrojů.
Olympus má v Japonsku zhruba 70 procent trhu flexibilních endoskopů. O zbytek se dělí firmy Fujifilm a Hoya. "Dokud nebudeme vědět, co se s Olympusem stane, je to všechno jen teorie. Takže uvidíme," podotkl Tamai k případným plánům.
Olympus nyní prochází patrně největším skandálem ve své historii. Vyšetřování potvrdilo, že firma léta schovávala ztráty z investic v diskutabilních fúzích a akvizicích, což odhalil až její nový šéf Michael Woodford. Olympus sice burze v Tokiu dodal přepracovanou výsledkovou zprávu v požadovaném termínu, stále ale hrozí, že burza akcie firmy stáhne z trhu.
Tamai řekl, že uvažuje o více akvizicích v oblasti zdravotní péče, kde už Fujifilm v minulých letech převzal několik firem. Ve fiskálním roce 2014 by Fujifilm chtěl mít v tomto segmentu tržby až 370 miliard jenů (asi 94 miliard Kč), což by byl proti fiskálnímu roku 2011 nárůst zhruba o 38 procent.
Fujifilm nyní kupuje například americkou společnost SonoSite, za kterou včetně převzatého dluhu zaplatí 995 milionů dolarů (asi 19,7 miliardy Kč). Firma doufá, že se díky této transakci stane do tří let největším světovým výrobcem přenosných zařízení pro léčbu ultrazvukem.
Tamai připouští, že si zatím není jist, zda nemocnice budou po skandálu v Olympusu ochotny přestat nakupovat endoskopy této značky a zaměřit se na jiného výrobce. Zatím tedy není ani jasné, jak by z toho Fujifilm mohl profitovat.