Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ohrozí nová japonská politika a oslabování jenu německou exportní lokomotivu?

Ohrozí nová japonská politika a oslabování jenu německou exportní lokomotivu?

23.4.2013 15:43, aktualizováno: 23.4. 15:35
Autor: Redakce, Patria Online

Aktualizováno

Japonská centrální banka BoJ se vydala směrem agresivní monetární politiky a tento posun je vnímán jako hrozba dalším zemím, které se orientují na exporty. Platí to zejména o Německu. Od poloviny minulého roku japonský jen oslabil k euru asi o 40 % a dostal se tak na nejnižší úroveň za poslední čtyři roky. K tomuto vývoji přispěla určitá stabilizace situace v eurozóně, poté to byla hlavně nová japonská politika. Podle našeho názoru jsou ale obavy z toho, že vývoj v Japonsku ohrozí německé exporty, neopodstatněné.

Německé a japonské firmy si konkurují jak na svých domácích trzích, tak na trzích třetích zemí. Vzájemný obchod mezi Japonskem a Německem je ale relativně malý a oslabení jenu by tak v této oblasti mělo mít na německou ekonomiku pouze omezený vliv. Podíl německých exportů do Japonska totiž tvoří pouze 1,6 % celkových německých vývozů a podíl dovozů z Japonska 2,4 % všech importů.

Japonsko a Německo se také výrazně liší v tom, na jaké exportní trhy se zaměřují. Pro Německo představuje hlavní exportním trh Evropa, pro Japonsko to je Asie. Vývozní trhy se tak výrazněji nepřekrývají. Oslabování jenu by tedy ani z tohoto hlediska nemělo německou ekonomiku výrazněji poškozovat. Exportní zaměření Japonska a Německa shrnuje graf – modře je vyznačen podíl daného regionu na německých exportech a šedě na exportech japonských: 
 
000
 
Závěry provedené na základě makroekonomického pohledu pak nejsou v protikladu k pohledu sektorovému. Tam by měl být dopad oslabování jenu mírněn několika faktory. Velkou část německých exportů tvoří automobilový průmysl a strojírenství. Japonské a německé automobilky jsou globálními konkurenty, míra konkurence závisí na jednotlivých geografických trzích a jejich segmentech.

Japonské automobilky mají významný tržní podíl v USA, orientují se ale zejména na masový trh. Jejich tržní podíl v USA dosahuje 37 %, zatímco německé automobilky dosáhly pouze 9% podílu a orientují se na luxusnější segment trhu, kde není cenová senzitivita tak vysoká. Obě skupiny automobilek navíc vyrábějí většinu produkce na americký trh v přímo v USA. Podobné je to v Číně, kde mají obě země tržní podíl asi 20 %. V EU mají Japonci pouze asi 12% podíl na trhu. Výroba přímo v Evropě je ale mnohem vyšší než exporty z Japonska. Německé a další evropské automobilky pak na japonském trhu dosahují pouze 5% tržního podílu, což je hlavně odrazem netarifních omezení dovozů. V oblasti strojírenství je situace podobná, nejintenzivnější konkurence mezi německými a japonskými firmami panuje pravděpodobně v Číně. V tomto odvětví bude mít oslabování jenu k euru pravděpodobně silnější dopad než ve výrobě automobilů.

(Zdroj: Deutsche Bank)


Čtěte více:

Japonsko ukáže, jak vypadá Fed na steroidech
12.4.2013 12:49
Minulý týden ohlásila japonská centrální banka, že provede jednu z nej...
Smaghi: Draghi musí oslabit euro. Šéf Bundesbank připouští snížení sazeb
17.4.2013 16:08
Euro dostalo dva slovní stimuly, které jej k americkému dolaru seslaly...
Japonský premiér Abe představil reformy: Volný obchod, deregulace i ženy
19.4.2013 13:41
Japonský premiér Šinzó Abe dnes nastínil plán reforem, jimiž jeho vlád...
Kde udělali soudruzi dluhově-růstovou chybu?
19.4.2013 18:05
Problém s rozhodováním na základě faktů nastává ve chvíli, kdy se to, ...

Váš názor
  • ti co ještě nevědí
    23.4.2013 16:52

    V ECB jsou angažováni politici a většina kroků ze strany ECB je vedena rozhodováním z Bruselu. Hloupého trkni...
    Jesse
  • kdyby soudruzi chtěli
    23.4.2013 16:41

    Tak začnou intervenovat za oslabení eura. Jenže chtít nestačí. Oni to prostě neumí. V EU je semknuto kolem neomarxisty Barrosa příliž mnoho politiků, pijavic, lemplů, tlučhubů... všichni se předhání v plamených projevech, ale nikdo neumí praktikovat reálnou ekonomiku, o bankovní nemluvě. Jeden ostrov v tichomoří brzo celou nabobtnalou EU potopí jak Titanic... včetně Německa :-)) BTW: mohli by se poradit s tím makarónem v čele ECB. Ten má devalvaci italské LIRY v paměti, jak se to dělá :-)))
    Jesse
Aktuální komentáře
12.12.2017
22:02Technologickému sektoru se dnes nedařilo
18:18Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc
17:08Praha zpět v zeleném, pomohl ČEZ a KB
17:07Odpoledne patří dolaru a zlepšení tržního sentimentu  
15:50Česká zbrojovka a.s.: Oprava notářského zápisu o průběhu schůze vlastníků dluhopisů konané 21. 11. 2017
15:48ZEW: Pokles důvěry v německou ekonomiku překonal odhady
15:43ČEZ, a.s. - Zápis z valné hromady ČEZ OZ UIF 16.8.2017
15:30Tesla dostala největší objednávku na svůj Semi, Pepsi jich koupí 100
15:26Výbuch rakouského plynového terminálu odřízl Itálii, Slovinsko a Chorvatsko. Ceny komodity prudce rostou
14:32Polovodiče, mikročipy a Micron: stojí ještě za to? (pohled analytika)  
14:13Maloja Investment SICAV a.s.: Výroční zpráva za období 1. 11. 2016 - 31. 8. 2017
13:34Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
13:09Tenoučká prasklina zalomcovala trhy s ropou
12:26Americká studie: Brexit oslabí Velkou Británii i vliv USA v Evropě
11:56Nové byty v Praze meziročně zdražily o 15 procent, tvrdí analýza Deloitte
11:32Přichází přelomový rok pro fúze a akvizice
11:11Evropské indexy mírně rostou, Gemalto +33 %
10:19Koruna kvůli pomalejší inflaci už tolik neláká, dražší ropa má omezený vliv na komoditní měny  
9:28V areálu v Záluží hořelo, Unipetrol omezil provoz
9:13Rozbřesk: Inflace nahrává jen pomalému růstu sazeb, koruna postrádá jestřábí hlas

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data