Aktualizováno Největší americká automobilka se sice v prvním kvartále letošního roku nevyhnula meziročnímu poklesu ziskovosti o desetinu na 1,18 miliardy dolarů, výsledek 67 centů na akcii byl však nejen vysoko nad konsensem 54c, ale dokonce i šest centů nad nejoptimističtějším z analytických odhadů. Výsledky pozitivně ovlivnila schopnost automobilky snižovat ztrátovost svých aktivit na evropském kontinentu. Akcie v předobchodní fázi rostly o 3,8 procenta nad 31,4 USD, ale krátce po otevření své zisky navýšily až na 31,75 USD.
Z jednotlivých geografických oblastí, kde podniká, byl její provoz opět nejvíce ziskový v Severní Americe (EBIT 1,41 mld. USD), zatímco největší ztráty společnost utržila v Evropě (EBIT -175 mil. USD) a ztrátová byla opět i jihoamerická divize (EBIT -38 mil. USD).
Evropské aktivity , které zahrnují německou automobilku Opel, v loňském roce vykázaly provozní ztrátu 1,8 miliardy dolarů. Od roku 1999 automobilka na evropském kontinentě prodělala již přes 18 miliard dolarů. Meziroční snížení ztrátovosti evropské divize z 294 milionů dolarů na 175 milionů dolarů přesto analytici hodnotí jako pozitivní překvapení. Konkurenční automobilka , kterou také dostihla ztrátovost aktivit v Evropě zmítané recesí, totiž za stejné období vykázala ztrátu 462 milionů dolarů.
Německá automobilka Opel, která je dceřinou společností GM, dnes uvedla, že její provozní ztráta se snížila o 40 procent na 175 milionů USD. Automobilce pomohla úsporná opatření a nové modely velkých vozů. Na konci března měla firma 36 tisíc zaměstnanců, o 1000 méně než na konci předchozího čtvrtletí a o 3 tisíce méně než v březnu 2012.
Automobilka již dříve uvedla, že v prvním čtvrtletí zvýšila prodej o 3,6 procenta na 2,36 milionu vozů. V Severní Americe firma zaznamenala nárůst prodeje o 8,2 procenta, zatímco v Evropě prodej asi o 6,4 procenta klesl. Proti minulému roku však propad evropského prodeje zpomalil. Loni GM zvýšila prodej aut téměř o tři procenta na 9,3 milionu vozů. Vedoucí pozici na světovém trhu však loni přepustila japonskému konkurentovi Motor, jehož prodej stoupl o téměř 23 procent na rekordních 9,75 milionu vozů.
si v pololetí roku 2009 prošla bankrotem, z něhož vzešla jako nová očištění společnost s nemalým vlastnickým podílem americké vlády výměnou za 50 miliard dolarů od daňových poplatníků. Ministerstvo financí podle měsíc a půl staré zprávy určené Kongresu v únoru prodalo akcie automobilky za 489,9 milionu dolarů a do roka se chce svého podílu v zbavit úplně.
(Zdroj: , Bloomberg, AP)