Rusko by se brzy mohlo stát druhou největší nákupní velmocí v Evropě. Ve druhé polovině loňského roku tam totiž vyrostla skoro třetina všech ploch, které ve stejném období vznikly v Evropě. Očekává se proto, že Rusko by mohlo brzy předstihnout Velkou Británii, což je současná dvojka z hlediska rozlohy obchodních parků. Vyplývá to ze studie realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W), kterou má ČTK k dispozici.
Největší plochu obchodních center má v Evropě Francie. Česká republika je s 2,1 miliony metrů čtverečních těchto ploch sedmnáctá. Ve Francii v současnosti existuje skoro 17 milionů metrů čtverečních plochy v obchodních centrech. O zhruba půl milionu metrů čtverečních méně má Velká Británie. V těsném závěsu je Rusko, které má o sto tisíc méně.
Celkem loni v Evropě vniklo 5,7 milionu metrů čtverečních nových ploch, což zaostalo za původními odhady, které činily 6,9 milionu. Společnost to vysvětluje zpožděním plánovaných projektů na některých trzích, kde se projekty přesunuly na letošní rok.
Letos by podle odhadů v Evropě mohlo vyrůst dalších sedm milionů nových ploch v obchodních parcích, což by bylo nejvíce za čtyři roky. Z toho 70 procent nových ploch podle odhadů vznikne ve střední a východní Evropě. Tam by podle odhadů mělo být otevřeno 147 nových obchodních center. V celé Evropě se jich má otevřít 215.
C&W upozorňuje, že v západní Evropě je patrný trend vyspělého trhu, který se orientuje spíše na modernizaci a rozšiřování současných center, než na výstavbu nových projektů.
Česká republika je podle vedoucího maloobchodního týmu v českém zastoupení C&W Jana Kotrbáčka uprostřed cesty mezi rozvíjejícím se a vyzrálým trhem. V ČR podle něj stále rostou nová obchodní centra, jde ale o jiný typ než v minulosti. Patrný je také trend modernizace a rozšiřování ploch.
V České republice je pro celý letošní rok v plánu vybudovat 157 tisíc metrů čtverečních nové plochy. Z toho 110 tisíc metrů čtverečních v druhé polovině roku.