Od včerejšího odpoledne plní mediální prostor jedno jediné téma – a jejich každoroční podzimní konference, na níž firma představuje produktové novinky pro nadcházející předvánoční sezónu. V okamžiku publikování tohoto textu jsou všechny otázky na téma „co firma představí tentokrát“ zodpovězeny a jediná neznámá tak zůstává odpověď na otázku, kolik nové modely iPhone 6 přinesou v předvánočních tržbách.
Nevím jak Vy, ale pro mě – relativně nadšeného fanouška produktů firmy z kalifornského Cupertina – byla včerejší předváděčka vcelku nuda. Uvedení nového iPhone byla v zásadě jistota a jediné tápání bylo kolem toho, jak velký bude „ten větší“ model. Hodinky Watch nedokážu komentovat, protože vůbec nevím, k čemu bych je jako spotřebitel využil. A nic jiného – s výjimkou integrovaného platebního systému – firma neukázala. O iPadech nepadlo v zásadě ani slovo a zlí jazykové tvrdí, že tento segment spotřební elektroniky píše jednu ze svých posledních kapitol.
Nejzajímavější na celém večeru tak v zásadě byla až ta úplně poslední část – mini-koncert skupiny U2 a oznámení, že nové album „Songs of Innocence“ bude až do 13. října na platformě iTunes zadarmo. I když slovíčko „zadarmo“ není tak úplně správné. Bono Vox, leader skupiny U2, patří v této branži mezi jednoho z nejschopnějších obchodníků a bezpochyby je tím posledním, kdo by chtěl cokoliv komukoliv dát zadarmo. Přiznal to ostatně i během včerejšího vystoupení, kde „zpražil“ Tima Cooka ve smyslu, že „někdo nejdřív bude muset zaplatit, protože my tu rozhodně nejsme od toho, abychom rozdávali hudbu zdarma“. Podle interních informací zaplatil skupině U2 nespecifikovanou částku jako de facto bianko autorský honorář a současně se firma zavázala k marketingové kampani, jejíž hodnota by měla dosahovat minimálně 100 milionů dolarů.
Skvělá reklama pro ? Ne. Podle mě se kyvadlo zhouplo a v porovnání s dobou, kdy spolupracoval s U2 poprvé a skupina potřebovala , nyní je situace přesně opačná a potřebuje U2 – jinak by totiž včerejší akce byla totální flop. A Bono si mne ruce – za své album má zaplaceno (a podle všeho dokonce předem), marketingová kampaň je domluvená a starosti s distribucí nového alba nese do značné míry někdo jiný.
Dobrá zpráva pro U2, špatná pro . Myslím si totiž, že pokud pro získání či oživení zájmu spotřebitele o váš produkt potřebujete angažovat celebritu, něco je u vás ve firmě špatně…