vylétl skoro o 50 % za posledních 12 měsíců s tím, jak pokračuje expanze v Evropě do šesti nových trhů. Poslední cena ze včerejšího obchodování je 466,86 USD za jeden kus akcie a je tak blízko svých historických maxim.
nabral dynamiku a jeho ocenění prudce vystřelilo do nebes. Stačí ale sebemenší uklouznutí během celé expanze a akcie se může obrátit k volnému pádu. Investoři si jistě budou chtít počkat s rozhodnutím, jestli zlomit nad akcií hůl, až na výsledky společnosti za třetí čtvrtletí toho roku. Společnost je ohlásí už 15. října ve 22:05 našeho času, tedy po uzavření amerického trhu. Zkrátka investoři zdá se budou racionální a svoje rozhodnutí postaví na nových informacích, jak pokračuje evropská expanze.
Netflixu se podařilo nabrat mezi koncem roku 2011 a půlkou roku 2014 více jak 15 milionů uživatelů v USA. To je slušný růst o 67 %. Počet zákazníků z mezinárodního trhu doslova explodoval a prolétl stropem, kdy z 2 mil. platících zákazníků je najednou 14 milionů.
Rychlý růst zákazníků v USA umožnil společnosti rozprostřít náklady mezi více uživatelů a tak vylepšit ziskovou marži na každé prodané licenci. V posledních dvou letech se také podařilo vyrovnat ztráty, které společnosti plynuly z expanze mimo USA. Což je také pozitivní impuls.
Největší konkurence .com Prime Instant Video konkuruje Netflixu v USA, Velké Británii a Německu. Přestože nezveřejnuje žádné údaje o svých uživatelích, tak v USA se odhaduje podle údajů Sandvine, že je zodpovědný za 34 % provozu na internetu směrem k uživateli. Kdežto jen 2 %. Z čehož se dá lehce odvodit, jakýže asi podíl mají oba hráči na trhu. Podle Sandvine to platí i pro ostatní trhy, kde působí mimo USA. V těch nejvytíženějších hodinách podíl na provozu směrem k uživateli ve Velké Británii a Irsku připadá na z 17,8 %. Ostatní soupeři jsou v intervalu 1 – 3 %.
Přes všechna tato pozitivní data, která by měla investory potěšit, zůstává otazník nad reálnou cenou akcie. Ta se nyní pohybuje kolem maxim a není zcela jasné, jestli je skutečná hodnota rovná této ceně. Investoři možná přeceňují budoucí data o expanzi do Evropy. Sám CEO společnosti Reed Hastings už dávno poznamenal, že bude potřebovat pět až deset let, aby se stal profitabilní i v Evropě. Ale samozřejmě reálnou trajektorii křivky tržeb v Evropě a ani dosažení bodu obratu nedokáže s jistotou nikdo predikovat.
Také je možné, že CEO je ultra-konzervativní ve svém odhadu a snaží se svým odhadem zchladit rozpálené hlavy investorů. A tak trochu je připravit na zklamání. To je také jedna z možných variant.
Berme proto čísla o třetím čtvrtletí s rezervou. Na druhou stranu výsledky třetího čtvrtletí můžeme vnímat jako ukazatel kolik tzv. „early adopters“ (early adopter – ten, kdo kupuje daný výrobek mezi prvními v běžné společnosti, udávají směr a eventuálně šíří pozitivní nebo negativní reference o produktu) bylo ochotno si služby předplatit a podle toho se dá už opatrně odhadnout i budoucí zájem o služby Netflixu do budoucna.
Společnost Stifel vydala šestého října 2014 svůj analytický report, ve kterém vyslovila svoje doporučení „kupovat“ pro akcie společnosti s cílovou cenou 500 USD. Stifel očekává zisk na jednu akcii ve výši 86c a tržby v úrovni 1,411 mld. USD. Na domácím trhu se společnost soustředí na vylepšování ziskové marže, která v minulých obdobích rapidně rostla. Analytici Stifel očekávají pokračování toho trendu a očekávají, že společnost dosáhne v této oblasti svých cílů dříve, než společnost komunikovala.
V mezinárodních vodách analytici očekávají pokles marže vzhledem k zvýšeným nákladům na propagaci a reklamu v nových zemích, kde společnost začala nabízet svoje služby.
Hádanku okolo Netflixu rozpleteme skutečnými výsledky již za několik dní.
Zdroj: Motley Fool, Bloomberg, Stifel