Obavy, že už má ty nejlepší časy za sebou, poněkud opadly. Příčinou bylo zveřejnění informace, že Buffettova do této firmy investovala více než 1 miliardu dolarů. Obavy, že už nebude schopen přitahovat zákazníky z celého světa tak jako dříve, ale úplně eliminovány nebyly. Patří mezi ně například úvahy o tom, zda iWatch a další nové produkty dokážou získat takovou popularitu jako iPhone.
Pokud se ukáže, že má svůj vrchol skutečně za sebou, jeho valuace už se nebude podobat valuacím růstových společností, u kterých se klade důraz na uvádění nových produktů na trh. Stane se z něj nudná firma, u které se bude sledovat hlavně životní cyklus existujících produktů. V této souvislosti je zajímavá následující otázka: Kolik z nás používalo svůj iPhone až do chvíle, kdy už přestal fungovat? A měli bychom k tomu větší tendenci poté, co by nové modely nepřinášely tolik inovací, jako tomu bylo dříve?
Analytici UBS tvrdí, že více než 40 % z nás strká telefon do šuplíku a koupí si nový. Obecně by tento efekt měl být pro pozitivní, protože čím méně starých telefonů bude používáno novými uživateli (čím méně jich věnujeme někomu jinému, či je prodáme), tím menší bude sekundární trh a tím vyšší bude pravděpodobnost dalšího nákupu nového telefonu od Applu.
UBS ale také dodává, že „šuplíkový trend“ zřejmě oslabuje. Konkrétně dochází ke zpomalení tempa, jakým nahrazujeme své staré telefony novými, a zároveň se zvětšuje sekundární trh s mobilními telefony. V případě telefonů od Applu se pak zdá, že míra jejich nahrazování za telefony nové skutečně velmi závisí na tom, jak moc inovativní nové produkty jsou. V nejhorším scénáři se tak trh s mobilními telefony vydá stejnou cestou jako trh s počítači. Tam postupný pokles prodejů trápil jejich výrobce po celé roky. UBS se však domnívá, že by mohl být tohoto trendu uchráněn díky novému softwaru a aplikacím.
„Naše investiční teze týkající se trhu mobilních telefonů zůstává nezměněna. V oblasti saturace trhu se pohybujeme v neprobádaných vodách. Trh s chytrými telefony zpomaluje, ale pravděpodobně nepůjde stejnou cestou jako trh s osobními počítači. a mají věrné zákazníky a jejich pozice je tudíž silná, změnit by to mohl Huawei. U akcií preferujeme silné hráče, kteří jsou schopni získávat podíl na trhu,“ píše UBS.
Podle odhadů UBS dnes akciový trh počítá s tím, že prodeje chytrých telefonů budou dlouhodobě klesat o 2 % ročně, což je podle banky přílišný pesimismus. Pokud se ale podíváme na míru penetrace trhu (viz následující graf), pravděpodobnost úplné saturace není také mizivá:

Chytré telefony se mohou vydat cestou praček a automobilů. Ze vzácného zboží se stanou běžnou položkou a jejich výrobci se tak začnou zaměřovat na konkurenci na základě odolnosti, výdrže, kvality, poskytovaných služeb a záruk. Výhoda inovací bude postupně klesat a je možné, že tou dobou se bude po vzoru dalších konglomerátů snažit o to, aby se stal finanční společností.
Autorkou je Izabella Kaminska.
Zdroj: FTAlphaville