Oproti očekávání růst průmyslu tentokrát zklamal, když dosáhl jen 2,7 %. V každém případě jde však stále o solidní číslo, které ovšem stojí opět především na výrobě osobních automobilů (+10 %) následované výrobou ostatních dopravních prostředků a strojírenstvím. V červených číslech i tentokrát skončila energetika a těžební průmysl.
Průmysl poslední tři roky fungoval jako hlavní motor celé české ekonomiky. Prostor pro jeho další rychlý vzestup se však postupně omezuje a s ním bude i zpomalovat růst celého hospodářství. Důvodem je především to, že nedochází k akceleraci zahraniční i domácí poptávky (ta dokonce aktuálně klesá) a současně kapacity nejúspěšnějších oborů jedou už nyní na maximum. Dynamika průmyslu se tak může postupně stabilizovat na tempu do tří procent a tomu nakonec odpovídá i nižší růst nových zakázek.
V nominálním vyjádření se zakázky v září zvýšily o 2,4 %. Na jedné straně je vidět silnější poptávku ze zahraničí, na straně druhé slabší zájem ze strany tuzemských podniků. Nejrychleji se – jako již tradičně – plnily objednávkové knihy automobilkám a tentokrát i strojařům. V situaci, kdy se východní trhy stále ještě nevzpamatovaly z nízkých cen ropy, jde o velmi solidní výsledek, který ukazuje na fakt, že tuzemské strojírenské firmy se dokáží prosadit navzdory recesi ruské ekonomiky.
Zářijové číslo z průmyslu doplňuje obrázek o tom, jak se dařilo české ekonomice ve třetím čtvrtletí letošního roku. A nezdá se, že by to byl výsledek vyvolávající nadšení. Jestliže v první polovině roku si naše ekonomika připisovala zhruba 2,8 %, tentokrát se budeme muset smířit s číslem spíše v blízkosti dvou procent. V každém případě ponecháváme odhad růstu HDP na letošní rok stále na úrovni 2,5 %.