Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
ČSSD chce zvláštní daň pro banky. S návrhem jde do voleb (+komentář analytika)

ČSSD chce zvláštní daň pro banky. S návrhem jde do voleb (+komentář analytika)

14.02.2017 12:45, aktualizováno: 14.2. 14:03
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Aktualizováno

Sektorová daň pro banky, která má pomoci zbrzdit odliv kapitálu. Takový je návrh ČSSD, který dnes coby součást volebního programu představil premiér Bohuslav Sobotka. Návrh počítá se zavedením čtyř sazeb podle výše aktiv. Nejvyšší sazba 0,3 procenta by byla pro banky s aktivy nad 300 miliard korun, nejnižší 0,05 procenta pro banky s aktivy do 50 miliard korun

ČSSD tvrdí, že navrhované opatření pomůže kontrolovat odliv peněz z finančních institucí do zahraničí. Rozpočet by tak měl získat 11 miliard korun ročně, ukazují stranické propočty. Dopad do ziskovosti bank prý daň mít nebude. Jde údajně o odvod, o který se sníží základ daně.

"Chceme, aby se banky podílely na financování veřejného sektoru, tedy například na školství, dopravní infrastrukturu nebo důchody. Ukázalo se v minulosti, že tady nejsou účinné prostředky, jak zabránit, aby zisky bank neplynuly do zahraničí," uvedl podle ČTK Sobotka.

bankdan

Akcie bankovních titulů na pražské burze mířily po zveřejnění návrhu dolů: Komerční banka ztrácela před polednem zhruba 1,3 procenta, Moneta Money Bank více než 2,5 procenta, Erste Group v pražské lince zhruba 0,7 procenta. 

Hlavní analytik Patrie: Skutečné zavedení neočekáváme. Jaký by ale byl dopad?

„Zpráva může mít krátkodobě negativní dopad na obchodování s akciemi bank, neočekáváme ale, že by se krok podařilo prosadit přes nedostatek podpory dalších politických stran s výjimkou KSČM,“ soudí hlavní analytik Patrie Tomáš Sýkora s tím, že opakovaně proti takovému kroku se vyjádřil ministr financí Babiš, který také podobný úmysl již v roce 2013 zablokoval.

Tomáš Sýkora připomíná, že již v investičním výhledu pro rok 2017 tým analytiků Patria upozornil, že letošní předvolební kampaň dopadne na prakticky všechny na pražské burze obchodované vedoucí tituly, včetně Komerční banky, banky Moneta, akcií energetiky ČEZ, telekomunikací O2 i rakouských titulů Erste či VIG.

„Pokud bychom se v teoretické rovině podívali na dopad návrh ČSSD na banky, pro Komerční banku by bankovní daň znamenala zhruba 19 procent očekávaného zisku roku 2017. Zisk Erste by zatížila zhruba 9 a Monety zhruba 5 procenty,“ soudí Sýkora.

Slova Tomáše Sýkory o podpoře a nepodpoře dalších politických stran potvrzují reakce ze strany KSČM a pravicové opozice.

Lídr ODS Fiala: Tři roky neustálých změn, český daňový systém potřebuje opak 

"Tři roky neustálých daňových změn ČSSD evidentně nestačily a už plánuje změny další. Český daňový systém však potřebuje pravý opak - více zjednodušení a hlavně stability," uvedl předseda ODS Petr Fiala. Místo zavádění nových daní navrhuje jeho strana snížení a zjednodušení DPH ze tří na dvě sazby a postupné snížení odvodů na sociální a zdravotní pojištění. "ČSSD chce ještě více danit úspěšné, odrazovat lidi od práce a dál komplikovat daňový systém. Pro Českou republiku jsou návrhy ČSSD škodlivé," uvedl.

Návrhy na zavedení sektorových daní jsou podle Fialy "úplnou šíleností" jdoucí proti zahraničním investicím. Sektorová daň se navíc promítne do zdražení produktů a služeb, dodal.

Kalousek za TOP09: Vlastníkům nelze nařídit, co dělat se zisky

"Vyšší daňová zátěž se promítne do bankovních produktů, což znamená, že budou dražší služby pro české občany. Zasáhne to také drobné podnikatele," uvedl bývalý ministr financí a předseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Vlastníkům podle něj nelze nařídit, co mají dělat se svými zisky. "Můžeme jim jen nabídnout prostředí výhodné pro jejich investice, tak aby se jim vyplatilo u nás investovat. Zdanění bank ale ve finále zaplatí lidé. Vlastníci bank rozhodně nebudou mít nižší zisky," uvedl.

ANO: ČSSD nic nepochopila

Ke kritice se přidal i šéf ANO Babiš, podle nějž danění podle sektorů není dobrý nápad a v jiných zemích se neosvědčilo. "Je otázka, proč právě banky. Mluví se také o operátorech, vodárenství, energetice. Zkušenosti se sektorovými daněmi z Evropy nejsou dobré," podotkl. Stejně jako Kalousek upozornil na to, že vyšší zdanění by mohlo zdražit úvěry pro živnostníky a firmy.

"Ukazuje se, že ČSSD nic nepochopila. Nejde o banky ani o výši, ale o to, kde se daní a co utíká," komentoval návrh ČSSD na twitteru europoslanec hnutí ANO Pavel Telička. Jurečka na stejné sociální síti poznamenal, že právě sociální demokraté souhlasili s prodejem českých bank zahraničním vlastníkům. "Škoda, že díky ČSSD jsme kompletně ztratili celý bankovní sektor a prodali (za hubičku) za vlády ČSSD zahraničním vlastníkům," uvedl. Později dodal, že podle propočtů ČSSD Česko prodáním bankovního sektoru přišlo o 460 miliard Kč.

Podpora komunistů

K myšlence víc zdanit banky se naopak přihlásili komunisté. "Více zdanit velké firmy jako jsou banky - jistě. Otázka, zda to bude daň z příjmu, z transakcí či z bankovních aktiv, se jistě dá dohodnout. Jen to musí myslet navrhovatelé vážně," uvedl na facebooku místopředseda KSČM Jiří Dolejš. Poznamenal, že komunisté dlouhodobě prosazují progresivní daň z příjmů právnických osob.

Co říká analýza o odlivu zisků  z Česka?

Na údajně nepřiměřený odliv kapitálu z Česka vláda upozornila loni na podzim. Podle analýzy, kterou tehdy představila, je odliv výnosů firem z ČR nejméně dvakrát vyšší, než by odpovídalo ekonomickým podmínkám v Česku a EU (Psali jsme ZDE). Nejvyšší objem odlivu výnosů podle této studie zaznamenávají sektory se síťovým charakterem, konkrétně finančnictví, energetika a vodárenství, telekomunikace a maloobchod. Analýza přitom poukázala na to, že ve finančním sektoru je v porovnání s některými sektory relativně vyšší objem zpětně investovaného zisku.

ČSSD nyní tvrdí, že od roku 2000 do roku 2014 finanční instituce odlily do zahraničí celkem 462 miliard Kč. Došlo tak prý k odlivu více než 50 % zisků, pouze menší část se údajně reinvestovala.

Mezi možnostmi, jak odlivu zamezit, zmiňovala listopadová studie i zavedení sektorových daní. To je něco, o čem se v Česku diskutovalo i dříve. Analytik Patria Finance Václav Kmínek na podzim uvedl, že premiér chce podle všeho vytáhnout stejnou kartu, kterou hrál i při minulých volbách. S ohledem na vývoj v regionu je ovšem možné, že na sektorové daně nakonec dojít nemusí, uvedli tehdy také experti Patria Finance (Podrobnosti ZDE).

ČSSD chce příští týden představit další část návrhů na změnu daňového systému ČR, řekl dnes Sobotka. "Jsme pro radikální změnu daňového systému, která podpoří občany s průměrnými příjmy, a naopak velkou část daňového břímě převede na ty bohatší," uvedl podle ČTK.

Zdroje: Bloomberg, ČTK, Patria.cz, www.spravedlive-dane.cz, www.vlada.cz


Čtěte více:

Inflace znovu nad cílem ČNB
10.02.2017 9:39
Lednová inflace skončila o jednu desetinu procentního bodu nad odhade...
Slabý závěr roku v české ekonomice
14.02.2017 9:27
Oproti očekávání se na konci loňského roku výkon české ekonomiky nevyl...

Váš názor
  • Tak já mizím, borci.
    14.02.2017 15:19

    Máme v centru poradu investičních managerů. Beru si dioptrické sluneční "Rejbeny" a k tomu žvýkačku. Vypadám dost drsně. Čus
    .
  •  
    14.02.2017 14:37

    Správně! Ať platí bohatí. To už tady před mnoha lety bylo.:-) Opakování je matka moudrosti. ;-) Banky stejně nejsou české.:-/ Banky zdraží poplatky, jako hospodští jídlo po EET. Ale co, volební kampaň začíná! Hurrá! :-D
    Harp.
    •  
      14.02.2017 14:41

      pokud někdo zdražil tak tam přestan chodit mužeš zaplatit kampa nechodte tam a tam zdražili nebo si stoupni s cedulkou před reštiku :-). možnosti je spousta v 89 lidi cinkali kličkama sice to přivedlo tuto zemi k. naprostemu upadku a ekonomika je na urovni rozvojových zemi ale vidíš mělo to vysledky :-) pokud by měl někdo připominky tak - 30 let stavba některých dalnic odhadem 50 let vystvaba vysokorychlostnich železnic a o rekatorech se jen mluvi stavět se nikdy nebudou neb za 100 let nebudou potřeba :-))
      martík
      •  
        14.02.2017 14:52

        woe bertíku do hospody nemusíš ale používat banku Tě nutí zákony ( sice tam dávno nic není ale možná právě proto ) :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
      •  
        14.02.2017 14:44

        Poněkud chaotické ... ;-)
        Harp.
        •  
          14.02.2017 14:47

          chaoticke ale Pravda pravdouci :-). někdy lide cinkaji ale přinese to jen zkázu i když myšlenka muže být na začatku zcela neškodná :-). vidíš EET zdraženi- cinkani- upadek obě myšlenky měli uplně jiné dopady :-)
          martík
          •  
            14.02.2017 14:59

            Mně v principu EET nevadí, nejsem podnikatel a odváděl jsem daň, aniž se mě někdo ptal, zda se mi to líbí, takže ať platí poctivě daň i ostatní. A do hospody chodím jen občas. Ovšem banky, to je pilíř kapitalistického společenského státního zřízení, jak kdysi prohlásil jistý Marx s Engelsem. Do banky a do pekla musíme všichni, my burzovní špekulanti.
            Harp.
  • Jo ovce
    14.02.2017 14:28

    volí ovce a ty rozhodují, že vše zaplatí kdo no přeci zase ovce (stejně jako platí za slavné eet), jenže ovce to nepochopí dokud je ve žlabu aspoň trochu šrotu nejlépe sousedova :o) no a já čekal, že po Brexitu nějaká hlava pomazaná třeba řekne, hele když uděláme dobré daňové podmínky tak třeba někdo ze City dorazí i do ČR a ono prd
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: Jo ovce
      14.02.2017 14:45

      Citi do ČR? hahha. Ach jo, žiješ ještě v 90. letech? Kdy nám radili banky prodat, ale pouze pokud budou kompletně očištěné od špatných úvěrů, takže dostali naše banky defacto zadarmo...
      fluidum
    • Re: Jo ovce
      14.02.2017 14:34

      Sobotka tvrdí, že speciální daň pro banky má patnáct zemí Evropské unie, včetně Německa, Francie, Švédska nebo Británie a také všechny sousední země Česka.
      trumf
      •  
        14.02.2017 14:43

        Tak je potřeba si vzít případ z bankovnictví právě hlavně Itálie a Španělska :-))) Je potřeba zničit i to poslední, co tu ještě jakžtakž normálně funguje - banky :D
        MarekVach
        •  
          14.02.2017 14:46

          banky mají miliardové zisky z ABSURDNÍCH poplatků, tomu říkáš normální?
          fluidum
          •  
            14.02.2017 14:48

            Nevím, já do banky typu Česká Spořitelna, Komerční Banka nebo ČSOB kromě vybírání dividend, nikdy nezavítal. Nikde jinde jsem na poplatcích za nic nezaplatil ani korunu. Vlastně ano, kromě měsíční odchozí platby úroků (2 koruny) z termínovaného vkladu z Akcenty.
            MarekVach
            •  
              14.02.2017 14:54

              jde řeč o bankách všeobecně..
              fluidum
              •  
                14.02.2017 14:55

                Jo, ale jestli jsi četl článek, tak bitý na tom mají být ty největší banky hlavně, respektive jde o progresivní zdanění podle velikosti aktiv.
                MarekVach
                •  
                  14.02.2017 15:00

                  jistě, že jsem článek četl, banky s největšími aktivy vybraly nejvíce absurdních poplatků..
                  fluidum
                  •  
                    14.02.2017 15:03

                    To je pravda, ale výsledek bude, že ty poplatky ještě zvýší, aby se tomu zdanění na svá bedra vyhli a těch 90 % ovcí tam stejně zůstane :D Takže vlastně o nic nejde, akorát se zase sedřou běžný lidi :-)
                    MarekVach
  • No,
    14.02.2017 14:19

    nezávidím vám to, hoši. Jak znám vaše portfolia, tak obzvláště tratit na tom bude Marek Vach, to je bez debaty. :-/
    .
    • Re: No,
      14.02.2017 14:23

      To je pravda, na akciích Komerční Banky celých -0,78 % ! To je na celém portfoliu méně, než -0,20 %.
      MarekVach
  • Socani - nesocani
    14.02.2017 14:09

    Nejsme odborník a proto nejsem schopen rozumně ohodnotit tuto konkrétní iniciativu ČSSD. Pravdou je však, jak bylo zmíněno. že transfery zisků mnoha zahraničních firem, bank nevyjímaje, vysoko překračují obvyklou mez. ČR je takto v roli vysávané kolonie. S ráznými opatřeními, které by takovéto firmy ihned umravnilo bych souhlasil. Co jiného by se dalo udělat?
    trumf
    • Re: Socani - nesocani
      14.02.2017 14:11

      Tak ať to udělaj ale nějak rozumně... Tohle je jak z pera nějakýho koministy 50' let.
      MarekVach
      •  
        14.02.2017 14:25

        ty mě zase svými vyroky a tisici učty u tisportu a v založnách připominaš nějakého blazniveho vesničana ze středověku :-) který když vidí krále tak omdlí :-) muhehe
        martík
        •  
          14.02.2017 14:28

          Ikdyby těch 1000 účtů zachránilo tisícovku, tak proč bych je neměl mít ? Si ty molochy klidně sponzoruj sám a z vlastního přesvědčení, ale beze mě.
          MarekVach
          •  
            14.02.2017 14:31

            to je fakt lidi jako ty by měli mít povině aspon 100 000 učtu. ty jsi bambula to svět neviděl :-) ty nejsi milionář ty jsi tulpas proč se jako filantrop nepoděliš s potřebnými byl si někdy v dětskem domově rozdát prá peněz ? :-)
            martík
            •  
              14.02.2017 14:33

              Tvle byl ses někdy podívat v nějakém dětském domově v posledních řekněme 5 letech ? Jestli něčím, tak materiálně tam teda rozhodně nikdo nestrádá...
              MarekVach
              •  
                14.02.2017 14:36

                já tam chodim každej rok. davat potřebným je u mě normálni měl bych dát i něco tobě ty mě přijdeš posledni dobou taky hodně potřebny :-)
                martík
                •  
                  14.02.2017 14:38

                  Myslíš těch cca 20.000 CZK / 1 hlavu / 1 měsíc nebo kolik to vychází v současnosti v dětských domovech, že je málo ? Tak to je mi pak líto 99 % dětí v úplných rodinách, kterým se takového luxusu nedostává.
                  MarekVach
                  •  
                    14.02.2017 15:12

                    Závidět i dětem z děcáku...Co si zač..
                    Velkamedvědice
                    •  
                      14.02.2017 15:17

                      Já jim nezávidím nic, já jen poukazuju na to, že jestli něčím, tak materiálně ty děti v dětských domovech rozhodně nestrádají. Čili přispívat do nich další peníze, je jako nosit dříví do lesa. Co je na tom k nepochopení ? Nebo bys těm dětem chtěl vynahradit absenci rodičů tím, že každému z nich koupíš Ferrari ? A nikomu nezávidím nic, jen jsem poukazoval na to, že po materiální stránce se dítě v dětském domově má daleko lépe, než v průměrné české uplné rodině. Tak jestli tobě tohle přijde normální, budiž...
                      MarekVach
                      •  
                        14.02.2017 15:26

                        To sou kecy. Tobjsou penize na bahem, stravu, zaměstnace atd...Přemiru hracek a kulturnich zázitků deti fak nemaji....Ani ve školkach...Sám sem sponzoroval, jenže ty seš lakomec...Jako milionář si tady psal, jak by Tě děti snizili životni stabndart, proto je nemáš....o))
                        Velkamedvědice
Aktuální komentáře
19.03.2024
10:05Unilever oddělí podnikání se zmrzlinou do samostatného podniku a zruší 7500 míst
9:10Rozbřesk: Tuzemská inflace hluboko pod průměrem EU, nervózní koruna vyhlíží zasedání ČNB
8:43Japonsko opustilo režim záporných sazeb, Nvidia představila nové čipy a futures jsou v červeném  
8:05Japonská centrální banka po 17 letech zvedla základní sazbu
18.03.2024
17:24Jaký by „měl být“ poměr cen akcií k objemu peněz?
17:03Spolupráce Applu a Alphabetu dnes nastartovala zájem o technologie  
16:02Gerber: Situace v Tesle by se mohla změnit k lepšímu…
14:50Ceny starších bytů v Praze, Brně a Ostravě vzrostly, dorovnávají loňsky pokles
13:50Týdenní výhled: Jak moc změní Fed projekci sazeb na letošek?  
12:37Než otevře Wall Street: Alphabet, Nvidia, PepsiCo  
12:15Týden začíná opatrně pro akcie i dluhopisy. O slovo si řekla AI, ale pozornost míří k sazbám  
12:09Eurostat: Míra inflace v EU v únoru zvolnila na 2,8 procenta, česká klesla pod unijní průměr
11:32Komerční banka, a. s.: Znovuzvolení členky Představenstva KB
10:56Růst maloobchodu a průmyslu v Číně na začátku roku překonaly odhady analytiků
10:26Zájem o akcie Redditu před vstupem na burzu pětkrát převyšuje nabídku
10:08ČEZ, a.s.: Doplnění výroční finanční zprávy 2022
10:06ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
9:58ČSÚ: Ceny průmyslových a zemědělských výrobců v únoru meziročně opět klesly
9:31Zdroje Bloomberg: Apple vyjednává o zabudování umělé inteligence od Gemini do iPhonu
9:13Rozbřesk: Březnové rozhodnutí ČNB - zvítězí snížení sazeb o 50bps?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
JP - Jednání BoJ, základní sazba
11:00DE - Index očekávání ZEW
13:30USA - Počet stavebních povolení