Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pro samořídící budoucnost by byl nejhorší vznik dalšího Applu

Pro samořídící budoucnost by byl nejhorší vznik dalšího Applu

21.02.2018 13:43
Autor: Redakce, Patria.cz

Fanoušky samořídících automobilů jistě potěší, že společnosti Uber a Waymo se dohodly na řešení svého sporu, který se týkal vlastnických práv souvisejících s autonomním řízením. Tito dva giganti se tak mohou namísto sporů zaměřit na další rozvoj potřebných technologií. Jejich užití v samořídících vozech by přitom podle známého ekonoma Noaha Smithe mohlo na silnicích zachránit tisíce životů a zabránit milionům zranění. Stejně tak by mohli ušetřit čas, protože lidé by se namísto řízení mohli věnovat jiným aktivitám. Smith tak vítá, že ve Spojených státech dochází ke změnám v legislativě a regulaci, které by měly rozvoj autonomie ulehčit. Problematickou oblastí ale podle něj zůstává princip, podle kterého je vláda neutrální k různým technologiím autonomního řízení.

Smith poukazuje na to, že samořídící auta se liší od běžných lidských aktivit, kterým prospívá velká rozmanitost. U těchto vozů je totiž důležité, aby navzájem spolupracovaly a vytvářely informační sítě. Pokud naopak auta od Wayma nebudou komunikovat s vozy od GM, nebude plně využit potenciál pro snížení počtu dopravních nehod. Jenže společnosti motivaci k vzájemné spolupráci mít nemusí. A pokud mezi sebou jednotlivé značky nebudou komunikovat, zákazník bude mít tendenci kupovat zejména auta značky dominantní, protože ta budou schopna vyměnit informace s největším počtem vozů. 

Popsaný mechanismus může znamenat, že se automobilky budou snažit získat na trhu podobnou pozici, jakou má Apple na trhu chytrých mobilních telefonů. Jinak řečeno, budou se namísto otevřené komunikace mezi vozy snažit o vytvoření monopolizovaného systému. Pokud by se jim totiž podařilo získat dominantní pozici, výrazně by to zvýšilo jejich ziskovost. Kdyby například software pro samořídící vůz stál 10 000 dolarů a prodal by se u 17 milionů aut ročně, generoval by tržby ve výši 170 miliard dolarů. To téměř odpovídá obratu Amazonu z minulého roku.

Monopolní výrobce autonomních vozů by ale zároveň maximalizoval své zisky a to pravděpodobně znamená, že by zvyšoval ceny a omezoval nabídku, takže produkt by byl hůře dostupný. Takový monopol by v této oblasti znamenal, že by méně lidí mělo přístup k technologiím, které omezují riziko úrazu či dokonce ztráty života. Podobnou situaci může vláda vyřešit tím, že nařídí rozdělení monopolu tak, jako to učinila například s některými telekomunikačními operátory. 

Jenže v tomto případě bychom tím získali více výrobců autonomních vozů, které mezi sebou nekomunikují, a jak bylo uvedeno, efektivita systému by se tím snížila. Řešením tak je spíše vládní nařízení, podle kterého by spolu autonomní vozy musely být schopny komunikovat bez ohledu na jejich značku. V principu jde jen o další krok směrem, kterým vláda působí už celá staletí – například tím, že harmonizuje jednotky délky a váhy. Jde o naprosto klíčovou funkci vlády, která je v USA dokonce zanesena do ústavy, uzavírá Smith.
 
Zdroj: Bloomberg


 

Čtěte více:

Čínská HNA vzlétla vysoko... ale jak přistane?
18.02.2018 13:38
Čínský konglomerát HNA je na pokraji bankrotu. Společnost, jejíž košat...
Dánské firmy výrazně přispívají k větrné energetické revoluci
18.02.2018 17:40
Před časem jsem zde psal o společnosti Vestas Wind System, která vyráb...
Bloomberg: S brexitem přichází propouštění v čele s autoprůmyslem
16.02.2018 15:36
Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řa...
Jak mohou roboti otevřít svět investic
17.02.2018 13:48
Chtěli byste investovat, ale nabídka finančních nástrojů vám připadá m...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
02.05.2024
17:32Wall Street se před Applem a daty zvedá, koruně pomáhá ČNB  
17:14Technická analýza S&P 500: Čekání na signály, které naznačí konec konsolidační fáze  
16:50Jan Bureš: ČNB snižuje sazby na 5,25 %, ale jejich trajektorii reviduje prudce vzhůru
16:13Výsledky AMD (-2 %): Sice rychlý progres, ale přemrštěná očekávání  
14:40ČNB podle očekávání snížila sazby o 50 bazických bodů na 5,25 %
14:19Než otevře Wall Street: Carvana, DoorDash  
12:53Aktuální výsledková sezóna značí, že konec hospodářské recese v Evropě je na dohled
12:50Farmaceutická firma Novo Nordisk zvýšila čtvrtletní zisk a zlepšila výhled
11:49OECD zlepšila výhled růstu globální ekonomiky na letošní rok na 3,1 procenta
11:39Námořní dopravce Maersk má nižší čtvrtletní zisk, zlepšil ale celoroční výhled
11:34Energetické firmě Shell klesl čtvrtletní zisk o pětinu, překonal však očekávání
10:56Co si bereme z mixu dat, výsledků a jednání Fedu?  
9:45Setkání s analytikem a makléřem Patria Finance v Olomouci v pondělí 6.5.
9:08Rozbřesk: ČNB představí novou prognózu a “prověrku” přirozené úrokové míry
8:55ČNB dnes nejspíše opět sníží sazby, Fed signalizoval obavy z inflace a futures jsou v zeleném  
01.05.2024
22:02Tisková konference předsedy Powella přinesla na trh volatilitu  
20:25Fed není spokojen se směřováním inflace k cíli. Nezměnil sazby, ubral z tempa redukce bilance a dolar po váhání ztrácí
17:21Dolar, euro a koruna v příštím roce. A svět s pestřejšími inflačními vzorci?
13:45Jakub Blaha k Amazonu (+2 %) po 1Q24: Tržby cloudové divize letos přesáhnou 100 miliard dolarů  
11:14Jakub Blaha: Tržby společnosti Starbucks klesly poprvé od roku 2020  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.