Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Takhle vypadá budoucnost dopravy. Investic snad ne

Takhle vypadá budoucnost dopravy. Investic snad ne

25.04.2019 17:59

Jeden z nejznámějších odborníků na valuace a investice Aswath Damodaran hovořil před několika dny na CNBC o tom, jak předražená jsou poslední dobou velká IPO na americkém trhu. Na svých stránkách se některým z nich věnuje detailně, já bych to dnes v mnohem omezenějším rozsahu chtěl učinit u společnosti Lyft, jejíž model je podle některých názorů „budoucností dopravy“.

Lyft byl založen v roce 2012 a na trhu sdílené osobní dopravy je dvojkou. Podle Morningstar si tuto pozici udrží ještě dlouhé roky – otázkou je, zda je to hodnocení pozitivní, či negativní. Tedy zda se radovat z toho, že pozici firmy neohrozí rostoucí konkurence, či být zklamán z toho, že Lyft nepřekoná Uber. K tomu podle investiční společnosti nedojde proto, že Uber má konkurenční výhodu založenou na tom, že je na trhu déle. A má silnější síťové efekty (což úzce souvisí s prvním bodem).

V USA by podle Morningstar měl relevantní trh růst v následujících pěti letech o 24 %. Investiční společnost se pak domnívá, že současné know how firmy by mělo Lyftu zajistit ziskovost a v budoucnosti dokonce návratnost kapitálu, která se bude pohybovat nad návratností požadovanou. Což je docela slovo do pranice, ovšem v jádru je toto přesně ta úvaha, která je podle mne v těchto nových odvětvích a společnostech klíčová.

Lyft podle následující tabulky dokázal v roce 2018 generovat tržby ve výši 2,16 miliard dolarů. V záporu byl ale i jeho provozní zisk, provozní tok hotovosti a i volný tok hotovosti (tedy klíčové číslo, které ukazuje, co firmě zbylo po investicích – na splátky dluhu, akvizice a výplatu hotovosti akcionářům). Diskuse o tom, kdy se tato firma stane ziskovou je pestrá, podle některých názorů je namístě se dokonce ptát „zdali“ se někdy do ziskovosti vůbec dostane (jak jsem uvedl výše, Morningstar je v tomto ohledu dosti optimistická).

0
Zdroj: Morningstar

S valuací podobných společností s červenajícími se čísly (Tesla, Lyft, Netflix...) je to samozřejmě ošemetné. Dejme ale tomu, že by se volný tok hotovosti Lyftu pohyboval ještě řadu let podle trendu nastaveného v posledních třech letech a za deset let by se jeho růst stabilizoval na 3 % ročně. Celý scénář popisuje následující graf, do černých čísel by se v něm firma po investicích dostala až za šest let:

2

Pokud nastavíme betu na hodnotu jedna, současná hodnota výše popsaného toku hotovosti dosahuje 2,6 miliardy dolarů. Kapitalizace se ovšem pohybuje na více než 17 miliardách dolarů. Takže investoři jsou ohledně dalšího vývoje toku hotovosti mnohem optimističtější. Jeden ze scénářů vývoje volného toku hotovosti, který by kapitalizaci plně ospravedlnil, je zobrazen v následujícím grafu. Po dvou letech by zde firma již musela po investicích vydělávat více než 200 milionů dolarů, po deseti letech téměř 1,5 miliardy dolarů (a to v tomto případě ještě hodně optimisticky předpokládám, že se tu rovná volný tok hotovosti s tím, co bude skutečně patřit akcionářům)!

3

Pokud by se vlastní jmění firmy velmi zhruba drželo na současných hodnotách, firma by v tomto scénáři za deset let dosahovala návratnosti vlastního jmění ve výši minimálně několika desítek procent. Tedy vysoko nad požadovanou návratností vlastního kapitálu. Taková situace může vzniknout a vniká. Ale jen a pouze tam, kde má nějaká společnost udržitelnou konkurenční výhodu a pozici na trhu, která jí umožní držet vysoké marže a následně dosahovat vysoké návratnosti investic. Je takovou společností Lyft?

Podle mne je odpověď pravděpodobně záporná. Lyft se podle mne na základě těchto jednoduchých, ale snad stále vypovídající kalkulací dost podobá Netflixu: Kapitalizace implikuje takové zvednutí ziskovosti a schopnosti generovat hotovost, jako kdyby šlo o jedinečný, těžko zkopírovatelný byznys model, po jehož produktech se mohou zákazníci utlouci. Mohu se ale mýlit a je dobré vyjádřit podobným společnostem uznání za to, kam se odvážily vydat a jak daleko došly. Možná se dokonce skutečně stanou budoucností dopravy, ale v tuhle chvíli se mi zdá, že hlavní přínos změn půjde směrem k zákazníkovi, ne k investorům.

 

Čtěte více:

Deutsche Bahn prozkoumá možnosti prodeje dceřiné firmy Arriva
28.03.2019 8:25
Dozorčí rada německé železniční společnosti Deutsche Bahn pověřila ved...
Primární úpis akcií ohodnocuje Lyft na více než 24 miliard dolarů
29.03.2019 9:12
Primární veřejná nabídka akcií (IPO) ohodnotila firmu Lyft na 24,3 mil...
NKÚ: Stát není schopen správně reagovat na změny ve společnosti
01.04.2019 10:51
Stát není schopen správně reagovat na dynamické změny ve společnosti, ...
Akcie Lyftu druhý den na burze klesly pod emisní cenu
02.04.2019 8:24
Akcie provozovatele alternativní taxislužby Lyft druhý obchodní den kl...
Elon Musk jedná v Izraeli o stavbě tunelů
04.04.2019 12:33
Americký podnikatel Elon Musk jedná s izraelskou vládou o výstavbě tun...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data