Výdaje britských spotřebitelů v letošním roce porostou nejpomaleji za šest let, což zřejmě dál zvýší tlak na maloobchodní firmy. Podle prognózy zveřejněné analytickou společnosti EY ITEM Club se mají výdaje letos zvýšit o 1,6 procenta.
Výdaje spotřebitelů v druhé polovině loňského roku a na počátku letošního roku podporovaly vysoká zaměstnanost a oživení reálného růstu mezd. Nyní je však výhled slabší. I tak ale výdaje spotřebitelů porostou rychleji než celá britská ekonomika, která má letos expandovat o 1,3 procenta.
Podle hlavního ekonomického poradce EY ITEM Club Howarda Archera zlepšení kupní síly znamenalo, že spotřebitele ovlivnila při jejich rozhodování o utrácení nejistota spojená s odchodem Británie z EU a dalším vývojem ekonomiky mnohem méně než firmy. Na přelomu loňského a letošního roku sice důvěra spotřebitelů klesla nejníže od poloviny roku 2013, vnímání stavu osobních financí a ochota utrácet však byly mnohem lepší, než pohled na stav celé ekonomiky.
Podle odhadu EY ITEM Club růst mezd dosáhl svého vrcholu na počátku letošního roku. Po zbytek letošního roku, a možná i v dalším roce, zůstane mírně pod touto úrovní.
Silný pracovní trh bude v příštích měsících ztrácet půdu pod nohama, protože firmy přizpůsobují své chování očekávanému nevýraznému výkonu domácí ekonomiky, přetrvávajícím nejistotám spojeným s brexitem, nestabilní domácí politické situaci a náročnému globálnímu prostředí. Růst zaměstnanosti tak letos zpomalí na jedno procento z loňských 1,2 procenta a příští rok se má zaměstnanost zvýšit jen o 0,6 procenta.
Slabší růst spotřebitelských výdajů také zvýší tlak na maloobchodní firmy, která již nyní čelí problémům kvůli změnám nákupních zvyklostí a přesunu nákupů na internet, ale také kvůli růstu nákladů na zaměstnance a realitní dani pro podnikatele. Firmy Debenhams a již oznámily zavírání obchodů a módní impérium Philipa Greena, které zahrnuje firmy Topshop či Dorothy Perkins, tento měsíc těsně odvrátilo krach.
Výdaje spotřebitelů si sice vedou lépe než zbývající části ekonomiky, analytička firmy EY zaměřená na britský maloobchod Julie Carlyleová ale upozorňuje, že jsou slabší než v předcházejících letech. Obchodníci tak bojují o zmenšující se kus koláče a pokud ekonomika nepřinese růst maloobchodu, budou muset najít zdroj růstu v jiných oblastech, napsala agentura Reuters.