„Téměř každá rodinná firma, se kterou jsme v poslední době hovořili, je dotčena pandemií COVID-19,“ uvádějí na stránkách Harvard Business Review Josh Baron a Ben Francois. Některé společnosti podle jejich zkušeností bojují o přežití, jiné čelí „jen“ prudkému propadu příjmů, další se ovšem setkávají se zvýšenou poptávkou“. Rodinné společnosti se přitom od těch ostatních liší v tom, že majitel v nich má obvykle mnohem větší moc a práva než třeba akcionáři v obchodovaných firmách. A majitel také často sleduje více cílů než pouhou maximalizaci hodnoty. Co baron a jeho kolega vlastníkům rodinných podniků v současné době radí?
První rada zní: „Definujte, jakou firmu vlastně chcete zachovat.“ To mimo jiné znamená rozhodnutí ohledně toho, jaká aktiva případně prodat či zda přenechat část vlastnického podílu zaměstnancům nebo novým investorům. Rada druhá s tímto bodem souvisí: „Rozhodněte se, jaká má být strukturu vedení a rozhodovací procesy ve společnosti.“ V současné době je totiž nejednou nutné činit rychlá a zároveň radikální rozhodnutí. Přitom to, co se zdálo být radikální před několika měsíci, může být nyní nedostatečné. Je proto dobré mít jasně nastavený systém rozhodování a pravomocí.
Za třetí, vlastníci rodinných firem by si také měli ujasnit, jaké hodnoty vlastně svým podnikáním sledují. Tedy například to, jak rozdělí své priority mezi zaměstnance, zákazníky a dodavatele. Což v praxi znamená třeba rozhodnutí týkající se mezd a splatnosti odběratelských a dodavatelských faktur. Baron k tomu dodává, že podle průzkumu mezi americkými rodinnými firmami se nyní dvě třetiny z nich snaží v první řadě získat a držet co nejvíce hotovosti.
Tento bod se týká i kapitálové struktury – poměru vlastního jmění a dluhů. Zde jde například o to, zda je vlastník ochoten zvýšit zadlužení nebo zda v případě potřeby vloží do společnosti svůj kapitál. Podle zmíněného průzkumu je v USA nyní situace taková, že asi 40 % firem navyšuje své zdroje, a to jak pomocí dluhů, tak navýšením vlastního jmění. V neposlední řadě je pak otázkou, zda v současné době nesnížit dividendy – podle Barona tak nyní činí asi třetina rodinných podniků v USA.
Baron zmiňuje i to, že v rodinných firmách bývá cenným aktivem vzájemná důvěra a komunikace. Ty se budují dlouhodobě a je dobré přemýšlet nad tím, jak je zachovat i v současné náročné době. V neposlední řadě pak může být namístě zvažovat převod vedení firmy či jejího vlastnictví na novou generaci. Jinak řečeno, jak „udělat to, k čemu se již nějaký čas schylovalo“?
Baron udává, že 42 % tázaných majitelů rodinných firem uvedlo, že nyní se na vedení podílejí více než před pandemií. Méně jich bylo pouze 5 %. Je tak dobré najít „konstruktivní způsob, jak se intenzivněji zapojit do managementu“. Baron uzavírá s tím, že rodinné podniky mají některé rysy, které jim v časech klidných i bouřlivých dávají určitou konkurenční výhodu. To například díky dobrým vztahům všech, kteří se na chodu společnosti podílí, zodpovědnému přístupu k financování či cílům jejich vlastníků a jejich oddanosti firmě. Současnou bouři tak lze lépe přežít tím, že se společnosti budou snažit ještě více posílit tyto své přednosti.
Zdroj: HBR