Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Vyrosteme z dluhů?

Víkendář: Vyrosteme z dluhů?

03.01.2021 13:38
Autor: Redakce, Patria.cz

Americká vláda si od investorů mezi dubnem a červnem letošního roku půjčila asi 3 biliony dolarů. The Economist tvrdí, že jde o čtvrtletní historický rekord a k prudkému růstu vládních dluhů nedošlo ani zdaleka jen ve Spojených státech. Není tudíž divu, že se množí úvahy týkající se dluhové udržitelnosti.

The Economist poukazuje na to, že vlády si půjčují již po celá staletí. Jak ukazuje následující graf, během napoleonských válek se dluhy britské vlády dostaly nad 180 % HDP. Pak došlo k poklesu tohoto poměru, ale po druhé světové válce se vyšplhal k 260 % HDP. Ve vzdálenější historii si přitom vlády půjčovaly zejména na financování armády, během posledních sto let se ale dluhy většinou zvyšovaly kvůli snaze o podporu ekonomiky.

graf 1
Zdroj: The Economist, Youtube

Vlády si od investorů většinou půjčují tak, že vydají dluhopisy. Poptávka po nich do značné míry závisí na tom, jak je daná země a vláda důvěryhodná. Mezi tyto investory přitom patří i zahraniční subjekty včetně zahraničních centrálních bank. Největší objem amerických vládních obligací tak drží Čína a Japonsko. The Economist tvrdí, že po druhé světové válce byly vlády ohledně zadlužování opatrnější, ale pokračovaly v něm a tento trend přispěl k vysoké inflaci sedmdesátých let. Využívání vládních dluhů a rozpočtových deficitů jako makroekonomického nástroje tak postupně ztrácelo na popularitě.

Další zlom ovšem přinesla finanční krize roku 2008. Mezinárodní měnový fond udává, že zatímco v roce 2007 se ve vyspělých zemích vládní dluhy k HDP pohybovaly kolem 75 %, do deseti let se dostaly na 105 %. V rozvíjejících se zemích tento poměr vzrostl z 35 % na 48 %. Tento vývoj přinesl „politickou paniku“ a některé vlády se pokoušely šetřit a své dluhy snížit. The Economist ovšem tvrdí, že kolem roku 2014 se začalo jasně ukazovat, jak utahování v době útlumu ekonomice škodí. Jinak řečeno, že jeho čistý efekt je negativní, protože propad hospodářství je následně tak velký, že míra zadlužení stejně vzroste.

The Economist následně poukazuje na řadu nových pohledů na vládní dluhy a jejich limity. Například známý ekonom Olivier Blanchard přišel v roce 2019 s tezí, že vlády si mohou půjčovat mnohem více, než se dříve věřilo. Začalo tak docházet i k posunu v konsenzu, což ale u některých lidí „vzbuzuje nervozitu“. Proč by ale vlády měly vlastně mít větší dluhovou kapacitu? Blanchard poukazoval mimo jiné na to, že probíhá dlouhodobý pokles sazeb a například v USA se výnosy vládních obligací již delší dobu nachází pod tempem růstu nominálního produktu – viz následující graf: Takové prostředí pak umožňuje „vyrůst z dluhů“ bez toho, aby vláda musela dosahovat přebytků. 


graf 2
Zdroj: The Economist, Youtube

Další dluhovou kapitolou pak je rok 2020, který přinesl rekordní zvyšování dluhů. The Economist poukazuje na to, že ne všechny země tak činí bez rizika a tím je zejména možnost růstu sazeb. Ekonomové si přitom nejsou úplně jistí tím, proč sazby dlouhodobě klesají. Obecně k poklesu může přispívat stárnutí populace či obavy z nestability, které zvyšují poptávku po bezpečných aktivech a následně i ceny obligací některých zemí (tudíž tlačí dolů výnosy dluhopisů). The Economist se nepouští do úvah o tom, kde přesně leží dluhové limity, ale konstatuje evidentní: Zvýšené dluhy budou jedním z největších dědictví pandemie.

Zdroj: The Economist, Youtube

 

Čtěte více:

S Fedem se nebojuje?
18.12.2020 15:53
Jedno z nejvíce omílaných rčení na akciovém trhu zní „s Fedem se neboj...
Kdy jsou dluhopisy překážkou akciovému býku?
22.12.2020 17:41
Robert Shiller rád hovoří o tom, jak různé příběhy, které kolují ve sp...
MF bude potřebovat na financování dluhu v roce 2021 méně peněz
23.12.2020 11:21
Ministerstvo financí bude příští rok potřebovat na financování státníh...
Rusko příští rok zredukuje státní pomoc ekonomice
29.12.2020 11:02
Rusko v příštím roce zredukuje státní podporu ekonomice a bude sledova...
Nadšení z amerických stimulů korigují obavy ohledně distribuce vakcín
29.12.2020 16:31
Americké akcie se připojily k rally tažené globálním optimismem, že am...

Váš názor
  •  
    08.01.2021 11:34

    Článek je bohužel nepravdivý. V první řadě, dluh USA roste od roku 1971 2x rychleji než HDP, tudíž žádné vyrůst z dluhu se nekoná a ani nikdy konat nebude. Naopak monetární systém založený na měně vytvořené z dluhu vyžaduje neustále rostoucí dluh. Protože každý dolar v oběhu je vytvořen z dluhu a musí být splacen i s úroky. Tudíž se předešlé dluhy splácejí ještě většími dluhy. Proto dluh USA byl 60% k HDP před 10 lety a dnes je nad 100% a dle rozpočtové komise USA bude do 30 let až 260% k HDP. Na konec století je již odhad nad 600% k HDP. Zatím jim to procházelo, protože se 40 let snižovaly sazby, takže úroky z toho dluhu jako procentu výdajů bylo v podstatě stále stejné. To se však brzo změní díky sazbám na 0% a úroky jako procento výdajů se má pro příštích 30 let zatít výrazně zvyšovat. Přidejte k tomu masivní generaci Baby boomers jdoucí do důchodu a dokonalá krize je na světě.
    czinvestor
  •  
    04.01.2021 18:08

    https://cutt.ly/jja9GSv
    Hayek
  • Fakta zcela mimo
    04.01.2021 16:39

    "Největší objem amerických vládních obligací tak drží Čína a Japonsko." - Nikoliv. 78% drží američtí občané formou fondů. Čína drží necelých 5%, něco přes 1 bilion.
    Dan314
  •  
    04.01.2021 11:29

    "Proč by ale vlády měly vlastně mít větší dluhovou kapacitu?" Aby mohli v každé krizi ekonomiku zachránit. Je to jednoduché.
    Richard Fuld
    •  
      04.01.2021 19:32

      Ríšo, koukám, že ty být u vesla, tak toho kumunismu se skutečně dočkám....nechceš založit politickou stranu? měl by jsi hlas odemne jistý...
      abc1
      •  
        05.01.2021 9:49

        Je to přesně naopak. Můj recept vede naopak k trvalému zachování udržitelného kapitalismu. Právě pasivní přihlížení státu vážným ekonomickým krizím (pouhé spoléhání na neviditelnou ruku trhu) by vedlo lidi k závěru, že ten kapitalismus fakt nefunguje, přesně jak kdysi říkal Marx, že je jen otázka času, kdy se kapitalismus zhroutí. A pak teprve byste jsi vychutnal ten Váš komunismus. Je legrace, že úplně stejně ty moje názory vidí i opační extrémisté - anarchokapitalisté, kteří zase tvrdí, že můj recept povede ke krachu států jako takových a lidstvo se následně ocitne v ultrasvobodném anarchokapitalistickém ráji. :-)
        Richard Fuld
        •  
          05.01.2021 10:08

          Skvělé. Socialista zachraňuje kapitalismus. Aniž ho o to kapitalismus a kapitalisti žádali. Vámi uváděný rozpor jste si jen vymyslel. Myslím, že všichni podobně vidí, kam vaše nápady vedou. Napřed k socialismu. Ale to není konečná, protože socialismus je ekonomicky neudržitelný a vždy zákonitě zkrachuje. A je jedno, zda je to socialismus vedený jednou stranou, nebo socialismus demokratický. Socializované máme peníze, školství, zdravotnictví, dráhy, poštu, penzijní systém, atd... A až ten váš socialismus neodvratně zkrachuje, tak bude muset nastoupit něco jiného. A ekonomiku zničenou socialismem nezachráníte ještě větší dávkou téhož (nějaký ultrakomunismus, diktatura proletariátu). Logicky tak bude následovat buď svobodnější ancap, nebo méně svobodná "pravicová" diktatura ala Chile. Až na toto rozhodování dojde, věřím že i vy podpoříte ten ancap, protože socialistům vašeho typu chilské poměry moc nesvědčily.
          Hayek
          •  
            05.01.2021 10:28

            Aniž mě o to kapitalisti žádali? Ale kapitalismus tady není jen pro kapitalisty přece. Přímo a rychle k socialismu vede právě krach kapitalistické ekonomiky. A k zabránění tohoto krachu zde máme jediné prostředky, které jsou zde k dispozici. Společné státní bezedné(!) peníze. Jediná možnost záchrany ekonomiky v krizi je transfúze nových peněz od státu, protože v krizi mají všichni ostatní "sami málo". :-) Vaše obavy z postupné socializace dalších a dalších odvětví jsou ale z velmi dlouhodobého hlediska čistě teoreticky oprávněné. V tomto jediném se snad na čistě teoretické úrovni shodujeme. V riziku plíživého nastolení socialismu, kterému je možné bránit zase jen tak, že chod toho kapitalismu bude pro drtivou většinu lidí natolik atraktivní, že jeho plíživé erozi budou aktivně bránit tím, že nebudou volit politiky, kteří budou chtít další socializaci dalších odvětví. Nicméně v tomto jsem na rozdíl od Vás optimista. Ukažte mi odvětví, kde hrozí socializace. Situace je taková, že zde existuje naopak docela silná politická síla, která se naopak snaží prosazovat privatizaci dosud státních systémů a snahy o zestátňování zde projevují jen dnes už zcela marginální komunisté.
            Richard Fuld
            •  
              06.01.2021 15:39

              Ne, ke kapitalismu vede krach socialistické ekonomiky a vy budete mít to štěstí to zažít. Jestli někdo chce mít bezedné peníze, ať si je má, ale otázka je, kdo s ním takovou měnu bude ochoten sdílet. Ukažte mi odvětví, kde hrozí socializace? Peníze. Penze. Školství. Zdravotnictví. Vymáhání práva. Ochrana majetku. Dráhy. Pošta. Atd... Málo?
              Hayek
    •  
      04.01.2021 13:15

      Jasně. A v každé krizi budou zachraňovat za 4x víc peněz, než v krizi minulé. Protože reálné problémy se nejlíp řeší kouzlením s imaginárními čísly.
      Hayek
      •  
        04.01.2021 15:45

        Když to bude třeba, tak proč ne? Reálné problémy se zde řeší zcela reálnými penězi. :-)
        Richard Fuld
        • přestat rozdávat
          04.01.2021 17:07

          to je jediné řešení aby političtéí hňupové už nechali ekonomiku normálně běžet v cyklech tj. včetně občasné krize a ne aby se platilo 1/2 "pracujících" 100% platu za to že dřepí doma, prostě ke kapitalismu krize patří
          Mike -Green D. is killing Europe
          • Re: přestat rozdávat
            05.01.2021 9:52

            To fakt nechcete, zažít Velkou krizi z 30. let minulého století a vše co potom následovalo. Pouze do takového stavu bychom se totiž zcela spolehlivě docyklili. A ani byste nemusel dlouho čekat. Kdyby se Váš recept použil pro současnou koronakrizi, tak už v tom jsme až po uši.
            Richard Fuld
            • Krize 30.let
              07.01.2021 11:29

              Citat odjinud: "Je to hodně otázek najednou, a co se té monetární historie týče, tak problém tam je, že nelze jen tak říct nějaký rok a od toho to brát. Velká deprese byla (minimálně dle rakouské teorie hospodářského cyklu) způsobena uvolněnou měnovou politikou, která byla umožněna předchozím vznikem Fedu v 1913. Jenže i vzniku Fedu předcházelo sto let, kdy taky neexistovalo období vyloženě exemplárního monetárního nastavení - za občanské války obíhaly greenbacky (papírový dolar), před i po občanské válce vlády tolerovaly frakční bankovnictví a i ho podněcovaly, když u bank považovaly státní dluhopisy a železniční dluhopisy za odpovídající krytí, na úrovni zlata. Předtím byl ještě bimetalismus, který byl ale velmi chybně nastaven (zlato a stříbro ve fixním poměru - odtamtud známe Greshamův zákon). No a ještě předtím byly papírové peníze při válce o nezávislost (continentals)."
              Hayek
            • přestat rozdávat
              05.01.2021 11:25

              a okamžitě, není možné aby v zemědělství a stavebnictví neměl kdo pracovat a doma se válela 1/2 lidí za 100% platů z vybraných daní to je prostě paskvil a navíc to je demotivační a rozděluje to zbytečně společnost
              Mike -Green D. is killing Europe
            •  
              05.01.2021 10:09

              I krize 30. let vznikla nadměrnou monetární-úvěrovou expanzí, kterou vy stále dokola obhajujete.
              Hayek
              • Hayek
                05.01.2021 10:47

                Právě že nepružnost daná zlatým standartem....
                Velkamedvědice
                • Re: Hayek
                  06.01.2021 15:43

                  Ale vůbec ne. Ale jak píšu jinde: klidně si používejte ty vaše pružné potištěné papírky a my budeme používat zlato a bitcoin. Za pár let si porovnáme, kdo je na tom líp.
                  Hayek
                  • Hayek
                    06.01.2021 15:47

                    Tak nevím kdo vy. A vůbec nepopírám investice do zlata potažmo stříbra. Mluvil jsem o tom, že na tvrdosti krize se podílel zlatý standart. Můžeme to popírat, ale to je tak asi všechno.
                    Velkamedvědice
                    • Re: Hayek
                      08.01.2021 11:03

                      Zlatý standard skončil roku 1913, založením FEDu. Trochu si dostuduj monetární historii. V době velké deprese žádný zlatý standard nebyl, ale částečný zlatý standard. Ten jim umožnil tisknout téměř dle libosti a přes noc snížit hodnotu dolaru o 50%. Pak se to zhroutilo a musel přijít Bretton Wood systém. Ten opět umožnil podvodným Američanům tisknout více dolarů, než měli zlata. Toho si všimli vlády po celém světě a první Francie začala vyměňovat podvodné papírky za reálné zlato a ostatní se začali rychle přidávat. To vedlo k ukončení částečného zlatého standardu v roce 1971 Nixnem. Od té doby začal pokusný experiment, kdy prvně v lidské historii jsou všechny měny světa včetně rezervní jen papírky založené na dluhu a vytvářené z dluhu a zvané fiat měny. Historie však hovoří jasně, nikdy předtím toto nefungovalo a vždy to skončilo kolapsem.
                      czinvestor
                    • Re: Hayek
                      07.01.2021 11:30

                      NE: "Je to hodně otázek najednou, a co se té monetární historie týče, tak problém tam je, že nelze jen tak říct nějaký rok a od toho to brát. Velká deprese byla (minimálně dle rakouské teorie hospodářského cyklu) způsobena uvolněnou měnovou politikou, která byla umožněna předchozím vznikem Fedu v 1913. Jenže i vzniku Fedu předcházelo sto let, kdy taky neexistovalo období vyloženě exemplárního monetárního nastavení - za občanské války obíhaly greenbacky (papírový dolar), před i po občanské válce vlády tolerovaly frakční bankovnictví a i ho podněcovaly, když u bank považovaly státní dluhopisy a železniční dluhopisy za odpovídající krytí, na úrovni zlata. Předtím byl ještě bimetalismus, který byl ale velmi chybně nastaven (zlato a stříbro ve fixním poměru - odtamtud známe Greshamův zákon). No a ještě předtím byly papírové peníze při válce o nezávislost (continentals)."
                      Hayek
              •  
                05.01.2021 10:40

                Ale kdepak. To je jen půl pravdy. Celá pravda je taková, že ta monetární expanze dál nemohla pokračovat kvůli rigiditě tehdejšího peněžního systému, jehož nedílnou součástí byla zlatá svěrací kazajka v podobě zlatého standardu. Nebýt této překážky v další expanzi, žádná Velká krize by se nekonala. Velká krize byla pouze ukázkou toho, jak hloupý a omezující a nebezpečný je peněžní systém svázaný objemem komodity, na kterou je část peněz v tomto systému navázána. Lidstvo zaplatilo velkou cenu za takto nefunkční peněžní systém a proto taky v roce 1971 opustilo i poslední zbytky zlatého standardu. A od té doby byly všechny krize, které měli potenciál vyvinout se v další Velké krize, zažehnány v podstatě bezbolestně právě díky schopnosti států vytvořit si na to tolik peněz, kolik je třeba.
                Richard Fuld
                •  
                  06.01.2021 15:42

                  Tak samozřejmě že socialista a keynesiánec to bude vidět takto. Takže takto: vy si klidně používejte potištěné papírky, my budeme používat zlato a bitcoin - a jen za ně vám prodáme naše užitečné výrobky a služby. A vy nám zase ty vaše státní služby (celníků, Výzkumného ústavu práce, Centra pro rovnost pohlaví, Centra pro integraci uprchlíků, ...) zkuste prodávat za vaše potištěné papírky. Schválně jak to dopadne...
                  Hayek
                  •  
                    08.01.2021 11:25

                    Tak hlavně jeho názor je totální blbost a daleko od pravdy. Při velké depresi žádný zlatý standard nebyl, ten skončil rokem 1913 založením FEDu. Částečný zlatý systém v roce 1971 skončil proto, že USA tisklo více dolarů, než mělo zlata v trezorech, aby financovalo války ve Vietnamu a Koreji. Toho si ostatní země všimli a začali tyto dolary měnit za zlato a tak by brzo USA přišlo o všechno jejich zlato. No a tak zrušili možnost směny dolaru na zlato a přešli na měnu založenou a vytvářenou na dluhu, která vyžaduje stále více rostoucí dluh, jinak se systém zhroutí. Kdy se dluh splácí ještě větším dluhem. FED byl podvodně založen bankovní elitou, prý aby se zabránilo krachům a recesím. Dnes však víme, že od založení FEDu právě naopak přišli největší krachy a bída v novodobé historii. A rozvolněná měnová politika a akce centrálních bank vedla k dosazení Hitlera k moci a WW2 a všem velkým ekonomickým propadům. Pravý zlatý standard je naopak vynikající a tisíciletími prověřený systém. Zlatý standard neumožňuje politikům utratit více, než kolik vyberou na daních. To je hospodárné a neobohacuje dnešní generaci na úkor budoucích generací. Dále pak vyvažuje obchodní deficity a další věci. Po rozdělení Římské říše měla Východořímská říše jako peníze zlaté mince po 700 let a tuto dobu vzkvétala. Naopak Západořímská říše stále více a více znehodnocovala mince přidáváním bezcenných kovů a snižováním obsahu stříbra a zlata. A jejich ekonomika upadala a trpěla a masivní inflaci a i hyperinflaci.
                    czinvestor
  • Časy se mění
    04.01.2021 10:28

    Takto vysoké zadlužení vlád je možné pouze za podmínek, že se (prozatím) vládám daří si silou svého represivního aparátu udržovat měnový monopol. Za podmínek freebankingu a volné soutěže by něco takového naprosto nebylo možné. __________________________________________________________________________ https://www.seznamzpravy.cz/clanek/co-prinasi-bitcoin-12-let-od-sveho-vzniku-nadeji-135806 __________________________________________________________________________ https://www.seznamzpravy.cz/clanek/proc-se-vlady-boji-bitcoinu-protoze-tisknou-penize-ve-velkem-133858 __________________________________________________________________________ https://odlukapenez.cz __________________________________________________________________________ I otroctví, desátky, moc církve a nevolnictví jednoho dne skončilo. Přestože se dlouhou dobu většině lidí zdálo naprosto správné, přirozené a trvalé. Kdyby tehdy měli internetové diskuse, odpůrci nevolnictví by tam byli označování v lepším případě za snílky.
    Hayek
    • Re: Časy se mění
      04.01.2021 11:32

      Otoctví, desátky, nevolnictví, církevvsrivnáváš s měnivým agregátem? Si kapku uletěl..
      Velkamedvědice
      •  
        04.01.2021 12:54

        Ne, se silou vynuceným měnovým monopolem a s centrálním plánováním úrokových měr.
        Hayek
      •  
        04.01.2021 12:06

        Kdybychom měli platit desátek dnešnímu panovníku, tak bych to bral.
        Matys
        •  
          07.01.2021 12:29

          Desátek je ok. Ale dnešnímu panovníkovi bych nedal ani cent...
          qwer
        •  
          05.01.2021 11:18

          Na desátek zapomeň, ten se platil církvi. V polovině 17 století třeba různé daně a poplatky odebraly až polovinu tehdejšího příjmu. A když připočteš 150 dní ročně povinné roboty (samozřejmě neplacené) na panském, tak tohle fakt nechceš zažít.
          ..
Aktuální komentáře
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data