Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Na globální obchod s potravinami dopadá krize kontejnerů

Na globální obchod s potravinami dopadá krize kontejnerů

02.02.2021 15:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Potraviny se hromadí, ale na špatných místech, protože přepravci přepravují prázdné kontejnery. Celosvětová konkurence o ocelové žebrované kontejnery způsobuje, že Thajsko nemůže dodávat rýži, Kanada je zavalená hráškem a Indie nemůže vyložit svoji horu cukru. Přeprava prázdných boxů zpět do Číny je teď tak výnosná, že dokonce i někteří američtí přepravci sójových bobů musí bojovat o kontejnery, aby mohli zásobit lačné asijské kupce.

"Lidé nedostávají své zboží tam, kam potřebují," řekl Steve Kranig, ředitel logistiky společnosti IM-EX Global, spedice, která řeší náklady jako  rýži, banány a knedlíky z Asie do USA. „Jeden z mých zákazníků přepravuje každý týden 8 až 10 kontejnerů s rýží z Thajska do Los Angeles. Ale teď může přepravovat pouze 2 až 3 kontejnery týdně.“

Klíčovým problémem je, že Čína, která se zotavila z Covid-19 rychleji, oživila svou exportní ekonomiku a platí obrovské prémie za kontejnery. Tím je mnohem výnosnější posílat je prázdné zpět než je znovu naplňovat.

Jsou tu náznaky, že stoupající ceny za přepravu zvyšují náklady na některé potraviny. Ceny bílého cukru vzrostly minulý měsíc na tříleté maximum a zpoždění v dodávkách potravinářských sójových bobů z USA by pro spotřebitele v Asii mohlo znamenat vyšší náklady na tofu a sójové mléko, uvedl Eric Wenberg, výkonný ředitel Speciality Soya and Grains Alliance.

Náklady na jídlo

Není zcela neobvyklé, že se po cestě zpět přepravují prázdné kontejnery, ale dopravci se je obvykle snaží naplnit, aby měli zisk z přepravních poplatků v obou směrech. Údaje Freightos však ukazují, že náklady na přepravu zboží z Číny do USA jsou téměř 10krát vyšší než při opačné cestě, což vede k tomu, že zaoceánské lodě upřednostňují prázdné boxy, než aby je plnily.

V přístavu Los Angeles, který je největším přístavem pro nákladní kontejnery v USA, cestují tři z každých čtyř boxů zpět do Asie prázdné ve srovnání s běžným 50% poměrem, uvedl výkonný ředitel Gene Seroka. Ve Vancouveru zůstávají kontejnery v prostranství pro skladování.

Terminály zkrátily čas pro přepravu naplněných boxů na lodě ze tří dnů na pouhých sedm hodin, uvedl Jordan Atkins, viceprezident skupiny WTC. "Není možné dosáhnout takového objemu, jaký máme tady ve Vancouveru, abychom mohli přepravovat kontejnery v takto těsných oknech," řekl Atkins. "Luštěniny obecně mají problém dostat se na lodě.“ Kanada je druhým největším světovým producentem luštěnin.

Indie, druhý největší výrobce cukru na světě, v lednu vyvezla pouze 70 000 tun, což je méně než pětina objemu dodaného o rok dříve, uvedl Ravi Gupta, prezident společnosti Shree Renuka Sugars. A Vietnam, největší výrobce kávových zrn robusta používaných k výrobě instantních nápojů a espressa, má také problém s vývozem. Dodávky klesly v listopadu a prosinci o více než 20 %, uvedl Le Tien Hung, předseda Simexco Dak Lak, vietnamského vývozce číslo 2. Někteří kupci potravin z celého světa čekají, zatímco jiní nákupy úplně zastavili, říkají obchodníci.

Nedostatek všeho

"Takhle to je od prosince," řekl Kranig ze společnosti IM-EX Global. "Budeme mít nejen nedostatek jídla, ale také nedostatek všeho. Nebyl bych překvapený, kdyby se náklady na dopravu u některých dopravců v přepravní sezóně 2021–2022 oproti předchozím letům zdvojnásobily.“

Pokud se tato předpověď potvrdí, mohla by se část těchto vysokých cen za přepravu přenést na Severoameričany a Evropany, jakmile jich bude většina očkovaná a začnou opět chodit do kaváren, restaurací a kanceláří. 

Kontejnerová krize přichází právě ve chvíli, kdy se američtí přepravci snaží podpořit vývoz všeho, od sójových bobů přes obilná jídla do Asie. Čína využívá americké plodiny, aby nakrmila stáda prasat, která se zotavují ze smrtelné prasečí choroby rychleji, než většina očekávala. Situace je tak zoufalá, že někteří kupující ruší smlouvy a volí metoduy hromadné přepravy, nejběžnější pro krmné produkty, anebo oddalují nákupy, aby se vyhnuli vysokým nákladům na přepravu.

"Víme, že někteří z největších a nejdůslednějších odběratelů kontejnerů na sójové boby v Asii v průběhu let se nyní rozhodli koupit hromadné zásoby," řekl Doug Grennan, viceprezident pro vybrané světové obiloviny a olejniny ze společnosti Scoular, který je jedním z největších amerických přepravců zemědělského zboží v kontejnerech. "A určitě, stejně jako ostatní, jsme měli také zrušené rezervace."

Přesto je globální nárůst cen potravin nepravděpodobný. Pouze malé procento zrn a olejnatých semen se obchoduje v kontejnerech, uvedl Arnaud Petit, výkonný ředitel Mezinárodní rady pro obiloviny v Londýně, přičemž zbytek tvoří právě hromadný náklad. Není také jasné, kolik z rostoucích nákladů na dopravu se bude moci přenést na spotřebitele, vzhledem k hospodářskému zpomalení způsobenému koronavirem.

Zrušené přepravy

Společnost Hapag-Lloyd loni řekla zákazníkům, že pozastavuje zámořské kontejnerové přepravy severoamerických zemědělských produktů, aby přemístila prázdné kontejnery zpět do Asie. Nico Hecker, ředitel globální logistiky kontejnerů v německé námořní přepravě, v listopadu uvedl, že po jednom z největších poklesů v historii zaznamenali největší nárůst poptávky po 40 stopových kontejnerech.

Pandemie také změnila toky chlazených kontejnerů. V Číně se v přístavech hromadí boxy, protože pracovníci musí dodržovat přísné postupy testování na Covid a dezinfekci masa a mořských produktů poté, co byl z šíření viru obviněn dovoz zmražených potravin. V Ta-lienu je tolik chladicích kontejnerů, že v přístavu docházejí napájecí zástrčky, aby mohly zůstat zapnuté.

Vzhledem k tomu, že se dovoz zpomaluje, velkoobchodní ceny vepřového masa v Číně, která je předním světovým spotřebitelem, vyskočily na nejvyšší hodnoty od září. To přimělo vládu ke zvýšení prodeje státních zásob vepřového masa, aby uspokojila vzkvétající poptávku před svátkem lunárního Nového roku.

Nedostatek pracovních sil v důsledku šíření koronaviru zpomaluje operace v přístavech a zhoršuje nedostatek kontejnerů. Stávky v Argentině také posílily poptávku po amerických zemědělských produktech putujících do Asie, což dále zvyšuje konkurenci po boxech.

"Je to tak trochu dokonalá bouře," řekl Grennan. „V Asii máte zadrženou poptávku po zemědělských produktech, a zároveň máte v USA docela významnou poptávku po spotřebním zboží. Když k tomu přidáte některé pracovní problémy, tak právě to vytváří nedostatek, který vidíte.“

Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Perly týdne: Příliš mnoho akciových býků, ti nejmladší ani neviděli medvěda a u nás zadlužené děti
18.12.2020 14:26
Mezi bankami může brát vítěz vše a ECB podcenila silné euro. Na trzíc...
USA v souvislosti sporu o podporu civilního letectví zvyšují cla na zboží z EU
31.12.2020 8:42
Spojené státy se rozhodly zvýšit cla na dovoz vybraných produktů z Evr...
Trump zrušil výjimku pro lety z schengenu včetně Česka do USA. Biden chce zákaz rychle obnovit
19.01.2021 8:28
Končící americký prezident Donald Trump zrušil pro státy schengenského...

Váš názor
  • hromadné zásoby ? :o)))
    02.02.2021 23:42

    ten google translator ví u odborných výrazů prd, není náhodou bulk volně ložené ? :o), krmiva, rýže i obilniny se tak vozí uplně normálně, prostě se nasypou do lodí
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Nebo:
      03.02.2021 12:25

      Nico Hecker, ředitel globální logistiky kontejnerů v německé námořní přepravě // To mi zní jako ředitel zeměkoule, nebo pán všech moří. Ale tak tady je většina článků dělaná tak, že se to odněkud šoupne do googlu překladače a bez přečtení hodí na web...
      qwer
      • Re: Nebo:
        03.02.2021 12:49

        No ale teď to nejdůležitější co z toho plyne pro akcie přepravních společností typu Hapag,Maersk apod....Půjdou nahoru,protože si vylepší marži nebo dolů,protože nejsou kontejnery a klene jim objem přepraveného zpoží? Babo raď....
        Alicante1
Aktuální komentáře
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y