Adam Jonas z je jedním z nejznámějších analytiků na Wall Street a na Bloomberg Markets řekl, že akcie Tesly investoři nyní prostě musí vlastnit. Podle jeho slov hovoří s řadou lidí, kteří chtějí mít v portfoliu tituly, které budou reflektovat posun k elektromobilitě. Tito lidé ale nechtějí kupovat akcie Tesly, což jim Jonas rozmlouvá. Pokud je totiž nekoupí, riskují, že „nebudou vlastnit firmu, která učiní nepotřebným vše, co tito lidé vlastní.“
Tesla se podle analytika v následujícím roce stane „infrastrukturní firmou“, která bude těžit z infrastrukturních projektů po celém světě. I proto a také díky své schopnosti dobře alokovat kapitál by měla být v investičních portfoliích. Existující automobilky nyní „všechny hovoří jako a některé z nich jsou Teslou posedlé. Když posloucháte firmy, jako je , získáte dojem, že neprodávají žádná auta se spalovacími motory,“ dodal Jonas s tím, že výhodou Tesly je právě její nulová angažovanost ve spalovacích motorech.
Akcie tradičních automobilek nyní mohou těžit ze svých snah o elektrifikaci a Jonas byl v této souvislosti tázán, zda není lepší vlastnit několik takových automobilek než akcie Tesly. Jonas odpověděl, že hodnota aktiv spojených s elektromobilitou může být u firem jako investory stále velmi podhodnocená. Jenže se přidává ještě jedna věc: Naprostá většina jejich tržeb je stále generována vozy se spalovacími motory a tato část jejich aktivit může být naopak „dramaticky přeceněná“.
Podle Jonase tedy tradiční automobilky mohou značně těžit z posunu k elektromobilitě, k tomu se ale musí vypořádat s negativními důsledky upadajícího trhu vozů se spalovacími motory. A to je donutí k těžkým strategickým volbám. Na námitku, že přechod na elektromobilitu není otázkou krátkého období, analytik odpověděl, že stejně tak přes noc nezmizely koňské povozy či používání svíček. Šlo o procesy trvající desítky let, ale k sázkám na jejich vyústění dochází v případě elektromobility již nyní.
Jonas se domnívá, že o Tesle je dobré přemýšlet podobně jako třeba o Applu. Tedy způsobem, který nehledí jen na počty prodaných jednotek a jejich průměrnou cenu. Takové uvažování totiž vede k závěrům, že by na ospravedlnění své kapitalizace musela mít asi 70% podíl na trhu, což je nereálné a tudíž nejde o zajímavou investici. Uvažování „ve stylu Apple“ ale ukazuje, že potenciál Tesly spočívá v tom, jaké „průměrné příjmy z uživatele“ bude generovat ze základny 30 až 40 milionů prodaných vozů ke konci desetiletí.
Analytik se domnívá, že Teslu by ve skutečnosti měli analyzovat spíše lidé z oboru telekomunikací a IT a ne on, jako člověk, který se od začátku zabývá automobilkami. podle něj pro Teslu velkou hrozbu nepředstavuje i přesto, že nějakého úspěchu v elektromobilitě dosáhnout může. Opak ale může platit o velkých technologických firmách, které by se rozhodly pro penetraci tohoto trhu. A komplikací pro Teslu by byl i rozvoj elektromobility, který by přinesl větší zájem států a snahy o ochranu vlastního trhu a budování národních šampionů. Takovému scénáři by nahrávalo to, že z osobní dopravy se podle analytika stane utilita podobně, jako jsou telekomunikační služby.
Na závěr rozhovoru byl Jonas tázán na dopad rostoucích výnosů obligací na hodnotu Tesly. Odpověď zněla, že dopad je bezesporu negativní, nicméně do úvahy je třeba brát i to, jak se projevuje u jiných firem. K tomu analytik dodal, že u lidí z prostředí IT a softwaru je často považována za velmi hodnotnou firmu, u lidí z prostředí tradičních automobilek je zase vnímána jako bublina a „pravda leží možná někde uprostřed“.
Zdroj: Bloomberg Markets