Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
NYT: Jak moc zelené jsou elektromobily?

NYT: Jak moc zelené jsou elektromobily?

20.03.2021 15:06
Autor: Redakce, Patria.cz

The New York Times si všímají toho, že automobilky po celém světě plánují přechod na výrobu elektromobilů. Například Volvo již nechce prodávat vozy se spalovacími motory po roce 2030, GM po roce 2035. NYT se v této souvislosti ptá na stejnou věc jako řada ostatních: Jak moc zelené jsou ale ve skutečnosti elektromobily?

Podle NYT většina elektromobilů dnes generuje méně emisí než vozy se spalovacími motory, ale do značné míry záleží na tom, kolik uhlí je spalováno pro výrobu elektřiny, která elektromobily pohání. Massachusetts Institute of Technology se pokusil srovnat dopad na přírodní prostředí na základě všech relevantních faktorů od emisí při výrobě vozu až po výrobu elektřiny. A výsledek je takový, že pokud elektromobil používá elektrickou energii vyrobenou průměrným mixem zdrojů v USA, téměř vždy jsou zelenější než vozy konvenční. I přesto, že výroba elektromobilů je emisně náročnější.

Například Chevrolet Bolt by měl podle NYT produkovat 189 gramů oxidu uhličitého na každou ujetou míli, zatímco Toyota Camry asi 385 gramů. Nový Ford – F asi 636 gramů. Pokud by ale Bolt byl dobíjen ze sítě, kam elektřinu dodávají zejména uhelné elektrárny, (jako tomu je třeba na americkém středozápadě), může ze srovnání vyjít o něco hůř než hybridní Toyota Prius, ale stále je lepší než Camry. Jeremy Michalek z Carnegie Mellon University v této souvislosti zdůrazňuje roli uhlí. Podle něj nabíjení elektromobilu ve městech, jako je Pittsburg, může mít na životní prostředí horší dopad než používání vozu se spalovacím motorem.

Pozitivní by v tomto ohledu mohly být snahy o posun výroby elektrické energie směrem k obnovitelným zdrojům. Tím se ale neřeší všechny problémy spojené s elektromobily. NYT zmiňuje třeba těžbu kobaltu. Přibližně 70 % nabídky přichází z Konga a jeho dolů, kde se podle některých organizací hájících lidská práva využívá dětská práce a těžba probíhá za podmínek ohrožujících zdraví lidí. Výroba baterií je kvůli lithiu a jeho těžbě také značně náročná na vodu.

Lithiové baterie mají doposud také velmi nízkou míru recyklace. Podle vědců ale mohou být poté, co jejich kapacita klesne na úrovně nevhodné pro elektromobily, využívány jinde. Například jako nástroj skladování elektrické energie v domácnostech.

Následující graf ukazuje vývoj průměrných emisí z nově prodaných vozů v EU, a to na základě standardizovaných měření a z reálného provozu:

elektromobily ekologie

Zdroj: Twitter

Druhý graf srovnává průměrné emise podle jednotlivých automobilek. Nejnižší by měly být u PSA a Toyoty, naopak nejvyšší u Jaguaru a Daimleru:

elektromobily ekologie emise CO2 zelené

Zdroj: NYT, Twitter

 

Čtěte více:

Čínská internetová firma Baidu a Geely chtějí auto budoucnosti
11.01.2021 9:51
Čínský internetový vyhledávač Baidu, obdoba Googlu, chce ve spolupráci...
Nio chytřejší než Tesla?
11.01.2021 14:55
Společnost Nio nemusí být na Západě tak známá jako Tesla, ale v Číně p...
BMW má letos v plánu zdvojnásobit prodej elektromobilů
15.01.2021 16:19
Automobilka BMW chce v letošním roce zdvojnásobit prodej plně elektric...
Musk: Bez autonomního řízení bude auto jako kůň
11.02.2021 13:56
V technicky zaměřeném rozhovoru pro Munro Live se šéf Tesly podělil o ...
Ford bude v EU do roku 2030 jen elektrický, investuje v Německu
17.02.2021 12:10
Americká automobilka Ford bude mít všechna osobní auta určená pro evro...
VW a automobilový vrchol
17.02.2021 17:17
Vedle Daimleru zařadila Morningstar na seznam atraktivních akcií firem...
Tesla dnes až -13 %, od začátku roku už je v záporu
23.02.2021 16:36
Akcie americké společnosti Tesla se od začátku roku dostaly dnes do mí...

Váš názor
  •  
    22.03.2021 12:50

    https://youtu.be/8-yCe6W2Ku8
    štíreček
    •  
      22.03.2021 14:18

      reklamní spot na Teslu?? co od toho čekáš? že bude chválit moderní spalovací motory? tady se bavíme o druhotným ekologickým efektu tzv. čisté energie
      marrtt
      •  
        22.03.2021 14:39

        Jo, protože ty prvotní nikdo neřeší. A ty druhotné jsou prokazatelně čistější i kdyby se elektřina vyráběla jen z uhlí. Ono je rozdíl odsířit jeden komín někde na periferii a miliony výfuků kouřící přímo pod nos. Taky se zapomíná na to, že dotace do fosilních zdrojů jsou 14x vyšší než do obnovitelných.
        štíreček
        •  
          22.03.2021 16:19

          štírečku, štírečku.... méně nadšení a emocí a více informací by ti určitě prospělo. Někdo dotuje těžbu ropy? Pouč mě - ten 14násobek je odkud? A jak to poměřuješ? Na jednotku získané energie nebo porovnáváš počet fazolí s váhou vyrobených zrcátek? Nebo jsi vzal nějaká absolutní čísla, vyrval je z kontextu a teď tu s nima máváš? Já mám na faktuře za elektriku přirážku na OZE, jestli víš, co to je, ačkoliv jsem si ji neobjednal. Každýmu z nás berou z kapes peníze na něco, co je zjevně nákladově vyšší, tedy čistě fyzikálně vzato energeticky náročnější na součtu vstupů. Ona totiž ekonomika se nedá ohnout, to je o číslech - pokud je něco dražší, je to náročnější na výrobu, dopravu, údržbu i likvidaci následků té činnosti. A na každou tu činnost opět spotřebováváš zdroje (v tomto případě především přírodní) na jejích vstupech. Nezkreslená produkční cena čehokoliv jen vyjadřuje kvantitu vstupů (kde kvantita samozřejmě zahrnuje i pojem kvality - ta je taky při výběru porovnatelná tržní cenou). Vychází mi z toho pořád jen to, že takzvaná čistá energie je jen vyleštěnej prd, dokud nebude nákladově (všechny náklady(!)) nižší než klasika.
          marrtt
          •  
            22.03.2021 19:26

            https://www.obnovitelne.cz/clanek/901/necekane-levne-promenu-energetiky-zaplati-desetina-fosilnich-dotaci/
            štíreček
            •  
              23.03.2021 4:38

              Ale v tomhle článku podle tvýho odkazu není jediné reálné podložené číslo...z čeho to cucáš informace??
              marrtt
          •  
            22.03.2021 19:19

            A co emisní povolenky, ty neplatíš? No protože už je máš zaúčtované v ceně, podobně jako třeba spotřební daň u čerpaček... Na OZE si musíš stěžovat u politiků, kteří ten zákon nechali projít. Když se podíváš, komu ty solární elektrárny v té době patřili, musí ti to být jasné.
            štíreček
            •  
              23.03.2021 5:19

              Emisní povolenky samozřejmě neplatíš...je to systém přeprodávání mezi energetickými firmami - povolenky jsou rozdány zdarma a na konci je firma smí buď prodat, pokud vykáže méně emisí nebo dokoupit od jiné firmy nebo státu, pokud vykáže emisí víc. Ten systém je dost nedokonalej. A pokud se něco promítne do ceny produktu, kterej platíš jako spotřebitel, tak se to přes nákup povolenek projeví jako příjem státu, kterým se konkrétně u nás zase dotuje ten zelenej blud, takže jsme tam kde jsme byli. Dotujeme něco, co má vyšší vstupy než výstupy.
              marrtt
        •  
          22.03.2021 16:08

          Kdyby bylo elektro skutečně levné tak by ho nepřeválcovali před 100 lety spalovací motory. Tehdy by těžko panovník dotoval kšeft nějakého kapitalisty ze svých daní. To že je všechno díky zeleným komoušům a dotacím všechno domrvené a nikdo neví co reálně stojí dělá s porovnávání je blábom. Logicky proč a kde se dotuje fosil, když se platí poplatky za CO2 a extra daně?
          HenryFord
          •  
            22.03.2021 19:34

            A co udělal Ford před sto lety? Kam zmizel Nikola Tesla? Všechny nebo většina jeho vynálezů se dosud nenašla. Protože ty jeho elektromotory byly daleko jednodušší a účinnost někde jinde. Jenže už tehdá existovala ropná lobby, která už si to nenechala vzít.... A dnes jsme, tam kde jsme... Zničená příroda, nemoci z důvodu znečištěného prostředí, vymírání druhů, hmyzu atd.
            štíreček
            • Ale tož
              23.03.2021 8:31

              Všechny ty bláboly o zničené přírodě a nemocech z údajně znečištěného prostředí si vymysleli ekozloději aby mohli odůvodnit kradení a šikanování. Fakta jsou že lidi žijí déle a lépe než v dobách před znečištěním. Vymírání druhů proběhlo na planetě už několikrát a bez člověka. Dokonce se to pojmenovalo i velké. Klima se měnilo a měnit bude i bez tvořivého člověka. Prostě z principu jak to na této planetě funguje kdy je všechno v pohybu a mění postavení vůči největšímu zdroji energie Slunci.
              HenryFord
              • Re: Ale tož
                23.03.2021 13:09

                Ono těch pět předchozích hromadných masových vymírání měla na svědomí kromě jiného sopečné činnosti a tohle poslední šesté má na svědomí člověk svou činností. To co se stovky milionů let ukladalo do země, člověk vytěžil a spálil za 300 let, takže nepoměr, protože se to nikdy neobnovi. Taktéž spalování pelet nebo dřevěné štěpky se považuje za obnovitelny zdroj, jenže to je tak akorát na papíře, protože ten strom roste 80 let a tak dlouho v kotli hořet nevydrží. Hromadný rybolov, hromadné odlesnovani dává světu na frak, z řepky, která se u nás pěstuje cca na 400tis ha a 7x ročně stříká pesticidy hyne hmyz, je otrávená spodní voda a vzniká eroze půdy, proto jsou záplavy. Kdyby na stejné ploše stálý solární panely, udělá to přírodě líp a můžeme energií zásobovat několik států. Z řepky se udělá tak akorát trochu oleje, zbytkem se ředí nafta, něco se jakože použije jako biomasa, ale ten nepoměr té energie do toho vložené a získané je směšný. Jenže jde o peníze určité zájmové skupiny lidí, blaho všech nikoho nezajímá.
                štíreček
            •  
              23.03.2021 7:54

              viděl jsi někdy záběry z družice, jak vypadají doly na vzácné kovy??? Viděl jsi odkalovací jezera v Číně po chemické extrakci vzácných kovů ze suroviny? A co tohle: Průmyslová výroba kobaltu se nejčastěji provádí hydrometalurgickými postupy, z kterých je nejdůležitější kyselé tlakové loužení rudného koncentrátu (metoda PAL - Pressure Acid Leaching), při kterém se na rudu působí směsí minerálních kyselin při tlaku 4,5 MPa a teplotě 255°C. Přítomné kovy se z roztoku vysrážeji jako sulfidy pomocí sirovodíku. Působením kyslíku za zvýšeného tlaku se nerozpustné sulfidy převedou na rozpustné sulfáty, sulfáty jednotlivých kovů se z roztoku oddělují pomocí kapalinové extrakce. Kde myslíš, že ten zbylej bordel končí??
              marrtt
  • Účelně vynaložené peníze
    21.03.2021 9:58

    Podle údajů ACEA člověk vyprodukuje cca 3,5% CO2 , zbytek produkuje sama příroda. Na těchto 3,5 procentech se podílí automobily jednotkami procent. Evropa se podílí celkově 10% na těchto 3,5% celosvětově. Děkuji za efektivní utrácení našich peněz.
    sgt.Mike
    • Re: Účelně vynaložené peníze
      21.03.2021 13:40

      takhle globálně to je asi pravda. Ale pokud máš velké město kde je vysoký provoz aut se spalovacími motory, tak regionálně můžou být ty emise neunosné. Navíc kromě CO2 máš ještě SOX, NOX, prachové částice a kdoví co ještě. Navíc nákupy ropy podporujeme kartely a různé podivné nedemokratické režimy a ani nemrkneme. Takže zásadní snížení aut se spalovacími motory bude určitě správné, jen to chce najít optimální mix rychlosti a koncového termínu užívání spalovacích aut. Já osobně bych si dokázal představit, že část aut by byla vyráběna a jezdila by na benzín i v budoucnu. Nejspíš se to ale nestane. Ta infrastruktura kolem toho (čerpačky, rafinerie) by pak byla nerentabilní, takže jednoho krásnýho dne prostě auta se spalovacími motory skončí :-)
      lunatic with skateboard
      • budoucnost ukáže
        22.03.2021 10:18

        ještě jedna dvě pandemie a lidé z měst utečou, popravdě netuším co je tam ( snad mimo potřeby stáda) ještě dnes drží, elektroklump je jen záminka pro další byznys, pokud by šlo skutečně o ekologii, tak by se nevyráběla čím dál težší auta a je jedno zda je to 2,5t suv nebo 2,5 t elektroklump a nakonec na 3/4 Evropy není sít co by výraznější rozvoj elektroklumpů mimo městs.aglomerace pobrala :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
      •  
        22.03.2021 8:57

        Tak samozřejmě že je to blábol. Člověk má na produkci CO2 zcela zásadní vliv. A jen blázen si myslí, že lobbistická organizace výrobců aut bude uvádět nějaká rozumná čísla. Ale toto je je nejspíš jěšte špatně interpretováno.
        ..
        • ekologie???? prdlajs
          22.03.2021 9:53

          A co lobistická skupina příjemců dotací a výrobců větrníků? Tahle parta ti snad poskytla naprosto objektivní údaje? Je snad do eko-nákladů zahrnuta veškerá infrastruktura, veškerá (!) doprava a těžba, "recyklace" vrtulí (zatím jsem všude viděl jen rozdrcení a uložení na skládku - pevně věřím, že se finančně vyplatí to odvézt do Konga do těch vytěžených dolů), likvidace a odvoz základů věží po ukončení provozu, rekultivace prostoru? Tyhle náklady máš zahrnutý v uhlí, tak proč ne ve větrníku? Pokud bys spravedlivě ocenil všechny náklady a odstranil dotace, všechny větrníky by se okamžitě zastavili a položil bys kytku růží před vrátnici Temelína.
          marrtt
          • Re: ekologie???? prdlajs
            22.03.2021 11:45

            Tak já jsem velký zastánce jaderné energie. Páč neprodukují žádné CO2. To ovšem nic nemění na tom, že údaj ACEA, že člověk produkuje 3,5% CO2, je absolutní blábol. Rozumné je v globálu mít mix asi tak 40% obnovitelné, 40% jaderné a 20% plynové. V podmínkách ČR je rozumná míra obnovitelných tak poloviční, jinde si můžou dovolit z obnovitelných klidně 80%. Jako já úplně rozumím lidem, kteří jsou proti ekologii, páč jsem si skoro jistý, že už je na nějakou záchranu současných okosystémů pozdě a nese to jejn neúměrné náklady, které si mnozí nemůžou dovolit. Nicméně já se považuji za dostatečně bohatého, abych tu cenu za ekologii zaplatil s vědomím, že je to nejspíš stejně k ničemu.
            ..
      •  
        22.03.2021 8:43

        Tak prach víří a gumy ojíždějí i elektromobily a výroba elektřiny není bez dopadu na životní prostředí. O "vylepšování" vzhledu přírody vrtulemi a devastaci zemědělské půdy černými panely nemluvě. Nikdo netvrdí, že máme lít ropu do řek, ale efektivita vynaložených nákladů na elektromobilitu je mikroskopická, absolutně neadekvátní přínosům, a to i lokálně. Písek k vám také doletí ze Sahary, stejně jako emise z lodí. Máme větší a životně důležitější výzvy - za pár let například přestanou fungovat antibiotika, to je skutečný problém.
        sgt.Mike
      • ano , lokálně to má smysl.
        22.03.2021 7:36

        hybridy a elektřina ve městech ano. má smysl budovat tramvajové a trolejbusové linky - odpadá nutnost s sebou jako zátěž vozit baterii. Pitomost jsou elektroletadla, elektrolodě pro nákladní dálkovou přepravu . Smysl má plná elektrifikace vlakové dopravy . Ovšem mimo je zcela nutné držet armádní vozidla a i spediční firmy by měly mít 1/4 vozů s konvenčním , spalovacím ,pohonem . Pro případ blackoutu.
        občan
  •  
    21.03.2021 0:11

    Četl jsem tolik o výrobě komponentů, k výrobě, údržbě a provozu elektromobilů ... že 2TDI nebo TSI je jistota.
    Čert
    • ekologie???? prdlajs
      22.03.2021 7:38

      Pokud se chceš bavit o podivných režimech, uvědom si, že většinu produkce nezbytných vzácných kovů ovládá Čína. Zároveň je nutné dodat, že hrubá produkce se odehrává v banánových republikách za podmínek, které asi těžko nazveš civilizovanými, natož pak ekologickými. Ukaž mi prosím v kobaltových dolech v Kongu nějaký bagr nebo náklaďák na elektriku, takže si připočti do celosvětové bilance emise ze starýho šrotu, kterej je tam nasazenej k dožití, dál si připočti emise z lodní dopravy (určitě supermoderní eko-elektro lodě s posádkou z ekologicky uvědomělých zemí planety), protože zpracování suroviny a finální výroba probíhá opět, kde jinde, než v Číně. A pak si připočítej emise z dopravy k zákazníkům po celým světě. Pak si připočítej pokles efektivity spotřebované energie na to, že elektromobil vozí podstatně vyšší mrtvou hmotnost baterií namísto užitečnýho nákladu. K tomu je potřeba přičíst zvýšenou potřebu transportu energie na distribuční místa od ekologických zdrojů. A ty ekologický zdroje musí někdo vybudovat na odlehlých místech (a následně je oddamtud taky zrecyklovat), neboli do toho vstupuje zvýšené ekologické zatížení na delší dopravní vzdálenosti, budování vedení (měď, ocel, energeticky náročná výroba cementu-kdo neví: cement se vyrábí vypalováním vápence, vytěženého dieslovými stroji z přírodních zdrojů; dál spotřeba dřeva a ost. stav. hmot atd) No a na konci máš likvidaci a recyklaci, která není technologicky dotažená ani v průmyslových zemích, natož někde v Bubákově, kam se určitě elektromobily rozšíří taky, protože byznys je byznys... už máš celkový ekologický součet????
      marrtt
      • Re: ekologie???? prdlajs
        22.03.2021 8:03

        mimochodem tady je krásný video, který už od prvních vteřin přesvědčí o ekologické efektivitě vybudování větrné elektrárny - pokud tohle musím vynaložit na vybudování 1 zdroje o relativně malém výkonu cca 2 MW s ročním využitím 15-50% (klidně mne opravte), pak díky, nechci.... https://www.youtube.com/results?search_query=ground+of+wind+tover
        marrtt
Aktuální komentáře
19.07.2024
14:47O kapacitách rozhodují plynárenské společnosti, uvedl Berlín k obavě Česka
13:58Nejrozsáhlejší IT výpadek v historii. Crowdstrike (-16 %) přiznala chybu a problém prý již vyřešila. Potíže měly banky i burza, aerolinky žádaly globální zastavení letů
13:37Perly týdne: Stále kvalita versus akcie malých společností. Výborní v digitálním světě, amatéři v tom fyzickém
11:39IEA: Globální poptávka po elektřině poroste nejrychleji za téměř 20 let
11:19Komentář analytika: Netflix přidává dalších 8 milionů nových předplatitelů  
10:57Akciové trhy prodlužují pokles, když svět bojuje s výpadky systémů  
10:23KB podepsala memorandum, jehož cílem je odkoupit zbývající podíl v SGEF CR
9:09Bloomberg: Česko obvinilo Německo, že si hromadí plyn určený Česku
9:07Rozbřesk: ECB pauzíruje, úrokové sazby sníží v září
8:52Biden čelí čím dál většímu tlaku na odstoupení, Británie si chce posvítit na stínové ropné tankery a futures jsou smíšené  
8:29Komerční banka, a.s.: KB uzavřela Memorandum s cílem akvizice zbývajího podílu v SGEF CZ
5:57Technická analýza: Nadbytek kapacit United Airlines je brzdou růstu  
18.07.2024
22:00K výprodejům na Wall Street se tentokrát již přidal i Dow Jones  
17:49František Kronus: Korekce na technologiích a začátek výsledkové sezóny
17:02Wall Street začala nadějně, ale růst vyprchal. ECB bez překvapení  
16:10Inflační benevolence a sazby a měnové kurzy v příštím roce – scénář Commerzbank
16:06Technická analýza: Exxon Mobil se rozhoupal k růstu  
15:34Evropský parlament potvrdil Ursulu von der Leyenovou v čele EK
15:30Dominik Rusinko: ECB pauzíruje, úrokové sazby sníží v září
15:01Jakub Blaha: Alcoa se překlápí do zisku díky vyšším cenám hliníku a oxidu hlinitého  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:30JP - CPI, y/y
7:30Evolution AB (06/24 Q2)
7:45Boliden AB (06/24 Q2)
8:00Yara International ASA (06/24 Q2)
13:00American Express Co (06/24 Q2)
13:00Schlumberger NV (06/24 Q2)