Nápojová společnost ČeskoSlovensko zvýšila v prvním čtvrtletí očištěný provozní zisk EBITDA meziročně o 22,7 procenta na 111,8 milionů Kč. Očištěná čistá ztráta dosáhla 105,6 milionu proti ztrátě 106,1 milionu Kč před rokem. Firma v dnešním sdělení také potvrdila výhled pro letošní rok, kdy provozní zisk EBITDA očekává v rozpětí 1,08 až 1,2 miliardy Kč.
Generální ředitel Kofoly Jannis Samaras uvedl, že skupina vstoupila do letošního roku s odhodláním maximálně využít otevření trhu a zrušení dlouhodobých omezení. Prodeje byly od počátku roku velmi dobré, zlepšovaly se, a březen byl v Česku a na Slovensku pro Kofolu dokonce nejlepší v historii. „Výrazný růst nákladů skupina kompenzovala finanční disciplínou a částečným zdražením, které ji zajistilo pokračování v plnění letošních finančních plánů,“ uvedla v dnešním sdělení.
Upravené tržby za první čtvrtletí dosáhly 1,51 miliardy Kč, což představuje meziroční zvýšení o 30 procent. Napomohlo tomu ukončení pandemických opatření a otevření trhu. Na meziročním růstu tržeb se podílely všechny části společnosti. Tržby v některých segmentech podle Kofoly překračují předcovidové prodeje roku 2019.
„Otevření trhu prospělo v Česku i na Slovensku jak prodeji nápojů, tak části firmy Voňavé a Čerstvé, čili společnostem LEROS a UGO. Stejně tak otevření restaurací v regionu Adriatic pomohlo dosáhnout růstu v tomto regionu. Za pozitivním startem letošního roku navíc není jen opět otevřený trh. Podílí se na něm také uvedení celé řady novinek, které jako vždy sledují aktuální trendy na trhu nebo podporují dlouhodobou strategii firmy,“ uvedl k výsledkům Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny .
Jedním z trendů, který je v segmentu slazených nápojů výrazný, je podle Kofoly snižování obsahu cukru. Na to Kofola reagovala dvěma novinkami - snížením obsahu cukru v ochucených Kofolách řady MéněVíce, které nyní obsahují o 30 procent méně cukru, a novou verzí Royal Crown Coly No Sugar, která je zcela bez cukru.
Kofola se na Slovensku výrazně podílela na letošním zavedení zálohového systému PET lahví a plechovek. O zavedení zálohového systému usiluje také v Česku. Kofola také v projektu Cirkulka zahájila výrobu skleněných vratných litrových lahví, které se od konce března začaly objevovat v prvních obchodech v Česku i na Slovensku.
„Náš výhled na rok 2022 zůstává nezměněný. Provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,080 – 1,200 miliardy korun, dvouciferný růst tržeb a zadluženost kolem trojnásobku EBITDA. Prvních pět měsíců tohoto roku bylo pro nás navzdory makroekonomické a politické situaci velmi povedených,“ uvedl k plánům Pisklák.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 2000 zaměstnanců.
Akcie Kofoly zakončily dnešní obchodování nárůstem o 0,67 % na 302 Kč.
Vývoj akcií Kofola za posledních pět let do 29.5. 2022:

Zdroje: Kofola, ČTK, Patria.cz