Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Kdo tu bude rozhodovat? - (Česká republika automobilovou velmocí II) (opak.)

03.02.2004 12:05
Autor: 

Automobilový průmysl je z mnoha důvodů odvětvím velkých korporací. Mezi hlavními jmenujme: (i) výrazné úspory z rozsahu a synergie (např. velký podíl fixních nákladů, které je nutno a možno rozprostřít přes velké objemy produkce, využívání společných platforem pro jednotlivé modely, úspory při nákupech větších množství surovin a energie díky velké vyjednávací síle a efektivnosti), (ii) časté bariéry vstupu díky zavedeným značkám v některých segmentech trhu (luxusní automobily) a díky značné kapitálové náročnosti a v neposlední řadě (iii) významná konsolidační vlna (M&A) v odvětví inicovaná z velké části stagnujícími trhy v rozvinutých zemích, zostřující se konkurencí a nadbytkem kapacit.

Orientace ČR na automobilový průmysl tak mimo jiné znamená vyšší exponovanost vůči budoucím strategickým relativně omezeného počtu hlavních hráčů v tomto odvětví - přímo vůči těm, kteří u nás investovali, nebo investovat budou (zejména objemy a portfolio produkce a následně zaměstnanost a využívání domácích dodavatelů) a nepřímo vůči ostatním tak, jak budou spoluutvářet charakter daného odvětví v regionu a světě a ovlivňovat u nás produkující konkurenci.

Následující graf ukazuje největší světové výrobce automobilů (2002), s vyznačením jednotlivých hlavních produkčních segmentů:


Zdroj: OICA, CCFA, Patria Finance

Co se týče celkového množství produkce automobilů (osobní, nákladní, autobusy) jsou v čele GM a Ford z USA, jejich vedení je zejména odrazem výrazného podílu produkce lehkých nákladních automobilů (zde jde především o SUV a off-roady, které plní funkci osobního auta, ale díky emisním limitům je U.S. automobilky přeřadily do skupiny lehkých nákladních vozidel). Následovány jsou japonskou Toyotou. VW, na nějž má nyní ČR nejvyšší exponovanost, je na 4. místě.

Podíváme-li se pouze na výrobu osobních automobilů, situace se mírně mění. Také vidíme, že automobilový průmysl, respektive produkce automobilů, v ČR bude do značné míry "ovládána" světovou špičkou (nepřítomnost společností z USA, při trvajících problémech s (relativní) kvalitou a užitnou hodnotou vozů, asi není úplně náhodná).


Zdroj: OICA, CCFA, Patria Finance

Odhlédneme-li od prodaných objemů, zajímavý je i pohled na jednotlivé společnosti. Zatímco strategicko-operační profil VW a Škody Auto je u nás poměrně znám (výrobková řada a orientace na jednotlivé zákaznické segmenty, design, produkční efektivnost atd.), spojení Toyota - Peugeot - Citroën poskytuje potenciál pro využití vysokých kvalitativních a výrobně efektivních standardů Toyoty s francouzskou inovací co se týče designu a technických kvalit stránek produktu (předpokládejme, že toto spojení bude zejména kombinací silných stránek jeho účastníků, ne jejich stránek slabých).

Toyota-PSA (TPCA) má u Kolína začít vyrábět v roce 2005 (PSA - Peugeot Citroën také začne vyrábět na Slovensku, to od roku 2006). Dohromady obě automobilky mají v plánu vyrobit 300.000 vozů ročně, plánovaná výroba malých vozů v kolínské automobilce bude zřejmě z velké části určena na export.

Připomeňme, že investici do regionu zvažuje i Hyundai – 7. v pořadí s KIA (výrobního závod za 1,5 miliardy USD, ČR s lokalitami na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku údajně patří mezi favority).

Na závěr, pro odlišnou indikaci úspěšnosti jednotlivých automobilek (parciální – od počtu prodaných vozů v rámci segmentu ke konečnému měřítku úspěšnosti, např cash flow return on investment, je ještě dlouhá cesta), uveďme graf nejprodávanějších automobilů v EU za minulý rok:


Zdroj: mavel.com, Patria Finance

Jiří Soustružník

Předchozí díly ze série o automobilovém průmyslu:
Kde jsou skutečné automobilové velmoci?
Česká republika automobilovou velmocí - jaká jsou rizika?


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.05.2024
15:20Invesco: Rostoucí výnosy státních dluhopisů, klesající ceny ropy a jestřábí řeči FEDu
9:00Víkendář: Fisher o zachování inflačního cíle, nezávislosti centrální banky a vývoji sazeb
03.05.2024
22:04Silný závěr týdne na Wall Street  
17:43Zisky obchodovaných firem v následujícím roce, cyklus a dlouhodobý trend
16:50Plány centrálních bank zřejmě zkomplikují vyhlídky eurozóny, varuje ekonom
16:46Data i výsledky trhům v závěru týdne přejí, ISM ale zaselo pochybnosti  
16:23Komerční banka, a.s.: Hospodářské výsledky k 31.3.2024 (1Q 2024)
15:16Baron: Akcie Tesly začnou prudce posilovat
15:01Tomáš Vlk: Trh práce v USA konečně oslabuje, k radosti investorů  
13:49Perly týdne: Zákon na snížení inflace zvyšuje inflaci, Tesla dostala čínský impuls
13:42Než otevře Wall Street: Coinbase, BigBear.ai, Fortinet  
12:00Hartnett: Slabší data o americké zaměstnanosti zvyšují riziko výprodejů na akciích
11:55Nezaměstnanost v EU v březnu klesla, nejnižší byla v Česku a Polsku
10:59Akcie míří k důležitým datům v lepší kondici díky výsledkům Applu  
10:31Jakub Blaha: Apple oznámil největší zpětný odkup akcií ve své historii  
9:28GEVORKYAN potvrdil předběžné výsledky hospodaření. Na letošní rok plánuje další navýšení tržeb i zisku
9:08Rozbřesk: Sazby klesají na 5,25 %, jejich očekávaná trajektorie se však posouvá výše
8:51Slabší výsledky Komerční banky, Apple překvapil rekordními odkupy a futures jsou zelené  
8:41Zisk i tržby Applu ve čtvrtletí klesly, překonaly však očekávání
8:26Tržby skupiny Bezvavlasy přesáhly miliardu, firma mění CEO a plánuje úpis nových akcií

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data