Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Kdo tu bude rozhodovat? - (Česká republika automobilovou velmocí II) (opak.)

03.02.2004 12:05
Autor: 

Automobilový průmysl je z mnoha důvodů odvětvím velkých korporací. Mezi hlavními jmenujme: (i) výrazné úspory z rozsahu a synergie (např. velký podíl fixních nákladů, které je nutno a možno rozprostřít přes velké objemy produkce, využívání společných platforem pro jednotlivé modely, úspory při nákupech větších množství surovin a energie díky velké vyjednávací síle a efektivnosti), (ii) časté bariéry vstupu díky zavedeným značkám v některých segmentech trhu (luxusní automobily) a díky značné kapitálové náročnosti a v neposlední řadě (iii) významná konsolidační vlna (M&A) v odvětví inicovaná z velké části stagnujícími trhy v rozvinutých zemích, zostřující se konkurencí a nadbytkem kapacit.

Orientace ČR na automobilový průmysl tak mimo jiné znamená vyšší exponovanost vůči budoucím strategickým relativně omezeného počtu hlavních hráčů v tomto odvětví - přímo vůči těm, kteří u nás investovali, nebo investovat budou (zejména objemy a portfolio produkce a následně zaměstnanost a využívání domácích dodavatelů) a nepřímo vůči ostatním tak, jak budou spoluutvářet charakter daného odvětví v regionu a světě a ovlivňovat u nás produkující konkurenci.

Následující graf ukazuje největší světové výrobce automobilů (2002), s vyznačením jednotlivých hlavních produkčních segmentů:


Zdroj: OICA, CCFA, Patria Finance

Co se týče celkového množství produkce automobilů (osobní, nákladní, autobusy) jsou v čele GM a Ford z USA, jejich vedení je zejména odrazem výrazného podílu produkce lehkých nákladních automobilů (zde jde především o SUV a off-roady, které plní funkci osobního auta, ale díky emisním limitům je U.S. automobilky přeřadily do skupiny lehkých nákladních vozidel). Následovány jsou japonskou Toyotou. VW, na nějž má nyní ČR nejvyšší exponovanost, je na 4. místě.

Podíváme-li se pouze na výrobu osobních automobilů, situace se mírně mění. Také vidíme, že automobilový průmysl, respektive produkce automobilů, v ČR bude do značné míry "ovládána" světovou špičkou (nepřítomnost společností z USA, při trvajících problémech s (relativní) kvalitou a užitnou hodnotou vozů, asi není úplně náhodná).


Zdroj: OICA, CCFA, Patria Finance

Odhlédneme-li od prodaných objemů, zajímavý je i pohled na jednotlivé společnosti. Zatímco strategicko-operační profil VW a Škody Auto je u nás poměrně znám (výrobková řada a orientace na jednotlivé zákaznické segmenty, design, produkční efektivnost atd.), spojení Toyota - Peugeot - Citroën poskytuje potenciál pro využití vysokých kvalitativních a výrobně efektivních standardů Toyoty s francouzskou inovací co se týče designu a technických kvalit stránek produktu (předpokládejme, že toto spojení bude zejména kombinací silných stránek jeho účastníků, ne jejich stránek slabých).

Toyota-PSA (TPCA) má u Kolína začít vyrábět v roce 2005 (PSA - Peugeot Citroën také začne vyrábět na Slovensku, to od roku 2006). Dohromady obě automobilky mají v plánu vyrobit 300.000 vozů ročně, plánovaná výroba malých vozů v kolínské automobilce bude zřejmě z velké části určena na export.

Připomeňme, že investici do regionu zvažuje i Hyundai – 7. v pořadí s KIA (výrobního závod za 1,5 miliardy USD, ČR s lokalitami na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku údajně patří mezi favority).

Na závěr, pro odlišnou indikaci úspěšnosti jednotlivých automobilek (parciální – od počtu prodaných vozů v rámci segmentu ke konečnému měřítku úspěšnosti, např cash flow return on investment, je ještě dlouhá cesta), uveďme graf nejprodávanějších automobilů v EU za minulý rok:


Zdroj: mavel.com, Patria Finance

Jiří Soustružník

Předchozí díly ze série o automobilovém průmyslu:
Kde jsou skutečné automobilové velmoci?
Česká republika automobilovou velmocí - jaká jsou rizika?


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.09.2024
22:01Americké indexy dnes nedokázaly najít směr  
18:11Kde by byl trh bez AI
17:55Technická analýza: Ukončí "double bottom" dlouholetý medvědí trh v Číně?  
17:26Techy se vzpírají poklesu před výsledky Micronu  
16:57Vláda schválila rozpočet na příští rok se schodkem 241 mld. Kč, o 11 mld. vyšším
16:35Jan Bureš: ČNB snižuje sazby podle očekávání o dalších 25bps na 4,25 %
16:34Prémiová valuace Monety je opodstatněná nadprůměrnou ziskovostí a výhledem atraktivního dividendového výnosu. Patria aktualizuje cílovou cenu a potvrzuje doporučení  
16:28Technická analýza: Palo Alto míří na vrchol  
16:22Technická analýza: Tesla na cestě k letošnímu maximu  
15:12AMISTA investiční společnost, a.s.: ASOLERO SICAV a.s. Pololetní zpráva za rok 2024
15:09AMISTA investiční společnost, a.s.: COMES invest, invest. fond s proměn. zákl. kapitálem, a.s. - Pololetní zpráva za rok 2024
14:44ČNB zachovala pomalejší tempo uvolňování, sazby snížila o 25 bazických bodů
14:34Italský ministr: Zákaz spalovacích motorů uvrhl automobilky v EU do vážné krize
12:43Podcast MakroMixér s Janem Hornátem: Co čekat po amerických prezidentských volbách a jak mohou dopadnout na Česko?
12:26J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Záznam z konference pro investory
12:18Direct Financing s.r.o.: Vnitřní informace - Zveřejnění pololetní zprávy
12:00OECD díky slabší inflaci zvýšila výhled růstu globální ekonomiky na 3,2 procenta
11:41Evropské trhy míří dolů. Tahoun DAXu má problém  
11:25TESLA KARLÍN, a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2024
10:43Bain & Co: Hodnota trhu s AI do roku 2027 stoupne skoro na bilion USD

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m