Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Je zákaz tzv. short selling správný?

Je zákaz tzv. short selling správný?

24.09.2008 16:32
Autor: 

Prudké propady akcií, především ve finančním sektoru, přiměly některé státy zakázat spekulativní prodeje akcií, tzv. short selling. Při tzv. short prodejích si investoři půjčují akcie od svých brokerů za účelem jejich okamžitého prodeje a pozdějšího nákupu za nižší cenu s cílem realizovat zisk z rozdílu ceny. Short selling byl poprvé povolen na začátku 17. století na holandské akciové burze. V současné době patří mezi nejaktivnější spekulanty v oblasti prodejů na krátko investoři v USA a ve Velké Británii, nejvíce mezi hedgovými fondy. Tyto prodeje za normálních okolností zvyšují likviditu na trhu, nicméně za současné situace podle odborníků přispívají k prudkým výkyvům na trzích.

Jako první prodeje na krátko 18.září u akcií bank a dalších finančních institucí dočasně zakázal britský Úřad pro finanční služby (FSA). Nařízení by mělo platit do 16. ledna příštího roku, nicméně již po 30 dnech od zavedení ale budou pravidla znovu podrobena revizi a nelze vyloučit, že se zákaz bude vztahovat rovněž na akcie firem z dalších odvětví. Podle FSA je short-selling je nadále považován za legitimní techniku obchodování, nicméně extrémní okolnosti a nutnost chránit se před dopady finanční krize si prý vyžádaly změnu pravidel.

19. září k dočasnému zákazu spekulativních prodejů sáhla americká komise pro cenné papíry (SEC) u 799 amerických finančních titulů. "Cílem je ochránit integritu akciového trhu a zvýšit důvěru mezi investory. Komise se zavazuje použít všech dostupných nástrojů k boji s manipulací trhu, která ohrožuje investory i kapitálové trhy," poznamenal k rozhodnutí komise její šéf Christopher Cox. Dočasný zákaz má podle Coxe na trh vrátit rovnováhu a je součástí širších opatření na podporu celého finančního systému.

21. září k zákazu short selling přikročilo i Německo, kde nyní zákaz platí až do konce roku u akcií 11 finančních společností v čele s největšími bankami a pojišťovnami.

Zavedení tohoto opatření již zvažuje i Rakousko. Rakouský dohled nad finančním trhem FMA uvedl, že bude prodej nakrátko považovat za známku manipulace, jestliže čistá pozice spekulativních pokynů na prodej akcií přesáhne 0,25 procenta akciového kapitálu emitenta.

Zdá se, že zákaz prodejů na krátko společně s dalšími opatřeními opravdu zastavil ty nejhorší propady. Nejde však jen o krátkozraké opatření? Má zákaz prodejů na krátko skutečně smysl? Jde o zastavení nemorálního zneužívání propadů, poškozující veřejně obchodované firmy, nebo naopak o nemorální zásah do svobodného fungování trhu? Je podle Vás správné za krizové situace, jaké jsme byli svědky, dočasně zakázat prodeje na krátko? Hlasujte v naší anketě!

 


Váš názor
  • ach jo...
    02.10.2008 15:28

    short sell je jako kanarek a ekonomika(nebo trh) je jako dul... v dole obcas byva metan, proto tam hornici nosili kanarka... kanarek chcipl, byl tam metan... kanarek nechcipl, nebyl tam metan... tim ze majitel dolu zakaze kanarky, protoze upozornuje na metan, nezajisti to, ze tam metan nebude... pochopte to sakra... short sell je naprosto legitimni nastroj... short sell nezpusobuje vyssi nezamestnanost a nizsi HDP apod... pokud vidim, ze jde ekonomika do kopru, tak mam mit pravo podle toho obchodovat... ze je vetsina lidi schopna akorat spekulovat na rust, to je jejich problem... ted jsou pro zakaz stejne jen proto, ze jsou bagholderi a cekaji na zazrak, totiz, ze akcie zase vyskacou nahoru a oni to budou moci prodat... takze to neprime fixovani a manipulaci s cenou vitaji... ale jakmile tam budou mit zeleno, tak to prodaj a uz se nikdy nevratej... ten zakaz zase prodlouzili... jo... budou to muset prodluzovat tak dlouho, dokud se nevzpamatuje americky realitni trh a nezacne opet klesat nezamestnanost... ale to bude tak za 1-5 let... zabijeme kanarka a vzduch je cistej... bacha na to, abyste jednou vsichni nepomreli s udivem v ocich...
    praguemonk
    • Re: ach jo...
      02.10.2008 15:35

      protoze byt to tak na prvni pohled nevypada... zvysena aktivita shortaru dava jasny varovny signal diletantskym bykum, kteri ani nevi, ktera bije a jen diky poklesu, radsi sve investice nekolikrat promysli, nez aby bezhlave nakupovali vsechno protoze prece "cena" je nizko a je to sance moji generace... proste SEC nedela zadnou sluzbu pro byky, prave naopak... je to jasny signal vsem, ze neco neni v poradku a kazdy chce akorat co nejdriv prodat, s co nejmensi ztratou, ve ktere drtiva vetsina bejku je a neni schopna tu ztratu akceptovat a jit hrat za druhou stranu... byl jsem tu za posetileho, ale ja vam to rikal... a dobre vam tak... je to lekce vaseho zivota... tak se poucte a nemelte tu neco o moralce... tady nejste v kostele ...
      praguemonk
      • To praguemonk
        02.10.2008 16:45

        Souhlas. Vic neni co dodat.
        hm
  • zakaz je katastrofalni blbost
    02.10.2008 14:09

    uz proto, ze po jeho zruseni lze ocekavat budto osvobozujici lavinu down a pokud k ni nedojde, tak bankroty obrovskych hedge-fondu, ktere v prevazne vetsine na razantni pokles akciovych trhu spekulovaly. Proste z blata do louze.
    hm
  • moralka...chacha
    25.09.2008 18:09

    tzv. "nemorální zneužívání propadů" bylo dlouha desitileti zcela normalni a prirozenou mechanikou. Ja nechapu, proc se najednou do diskuse o jednom z beznych obchodnich zpusobu primichava hledisko moralky. Kdyz jde o prachy nebo o ropu tak snad plati pravidlo ucel sveti prostredky. Staci se trochu pomodlit a ta blbinka s moralkou je vyresena... by jiste rekl treba znamy kovboj Busch, kopnul by do sebe panaka a odcvalal na svem ori...
    hm
    • Re: moralka...chacha
      25.09.2008 18:16

      :DDD svata pravda panacku -st-
      stance
  • 2000 se opakuje a chamtivci breci
    25.09.2008 17:39

    Penize se na burze vzdycky budou presouvat od vetsiny blbych k mensine chytrych a je uplne jedno jestli to bude shortama, opcema ci cimkoliv jinym. Vase naivni predstavy, budovane zcestnou teorii, ze driv nebo pozdeji musi akcie preci rust, zpusobil ze jste ve strate (resp. nekteri z vas) a ted se snazite alibisticky ukazat na nekoho kdo za to muze..:D Ono je preci jenom jednodussi ukazat prstem na nekoho jineho, nez si rict napr.: "Jsem chamtivy idiot, ktery vrazil svoje uspory do cinskeho fondu, kdyz jsem si precet ze min. rok udelal X desitek %" Nepride mi v nicem horsi spekulovat na pokles, nez na rust. Mam proste nejakou predstavu, na tu sazim sve penize, pokud budu mit pravdu tak vydelam, pokud ne tak prodelam. Resp. jeste lepe to rekl. G. Soros: "Nejde o to, zda máte pravdu, nebo ne, důležité je, kolik peněz vyděláte, když pravdu máte a kolik ztratíte, když ji nemáte" Zakazali by jste treba short u komodit, nebo treba men?? Vzdyt preci osklivy, zly shortari stlacili zpet ceny ropy a tim i ceny fondu sazejici na energie... Jenze jak uz to tak ve svete (zvlaste tom financnim) byva, tak kazda mince ma 2 strany. Kdyz by naky aktivec nahanejici predvolebni bodiky, zakazal napr. short komodit tak by to znamenalo, ze si producenti nebudou moct zajistit ceny, coz by nam (napriklad v priklade psenice) dali pekne sezrat.
    TNT
  • Lidi neblbněte!
    25.09.2008 17:27

    Nebo jsme za chvíli zase v socíku!!!!
    Vlasta.on
  •  
    25.09.2008 17:01

    zakázat...není morální a správné,aby se šort prováděl s papíry ,které si obchodník půjčí s účtu klientů,jenž spekulují na růst.
    ?
    •  
      25.09.2008 17:38

      Tady nejde o morálku či správnost ale o svobodu a o prachy. Pokud jste prodělal, pak si stěžujte na svůj úsudek, ne na "šortkaře". Ukradli vám snad něco? NE! Tak o co jde? Oni nesli riziko!!!
      Vlasta.on
      •  
        26.09.2008 19:43

        Tady nejde o zášť vůči šortařům, ale nepřipadá vám, že prodávat něco co nevlastním je podobné jako když bankéř půjčuje peníze, které nemá.. Na morálku kašlu, spíš než nemorální je to podvodné... A že nesli riziko: Pokud se banky chovají nezodpovědně jako v minulých letech, tak taky nesou riziko runu na banku ap. - teď na to doplácí, ale bohužel to s nima vyžere spousta lidí co má penzijní fond v hajzlu, lidi po celém světě co měli dražší energie ropu potraviny (a zase budou mít)... Podotýkám, že jsem přesvědčený liberál a antisocialista!!!
        qwerul
        •  
          26.09.2008 20:11

          a vam neprijde zvlastni, ze subjekt X se zcela dobrovolne dohodne se subjektem Y, ze si muze X od Y pujcit akcie s tim, ze mu je za predem danych podminek pozdeji vrati, ale stat rekne, ze subjekt Y nesmi nakladat se svym vlastnictvim?? to je stejne, jako kdybych sel do autopujcovny, pujcil si auto s tim, ze s nim chci jet zavody, ale stat by mi jak mne, tak autopujcovne rozkazal, ze mohu jet jen s urcitym autem urcite zavody (pokud vubec) a jeste ne rychleji nez ostatni
          petr666
        •  
          26.09.2008 19:45

          ..zapoměl jsem se podepsat qwerul
          qwerul
          •  
            26.09.2008 21:50

            je ale rozdíl pujčit něco co vlastním a nebo něco co mám jenom v úschově. V bance za ulozené peníze dostanu alespoň nějaký mrzský úrok ale tady dostanu prd a ještě se to otočí proti mé investici. A vo tom to je
            pepan
            • nejdriv pochop co je short sell
              02.10.2008 13:34

              nejdriv by si mel pochopit co to je short sell a naked short sell. jak to funguje a za jakych podminek. kdy musis dorucit akcie, lokalizovat, kdo a jestli dava souhlas aby jeho akcie byly pouzite na short. potom tu ved nejakou debatu. short sell je zcela legitimni operace, nikdo "longare" neokrada. jeden proste vidi pad a druhy expanzi
              fixed_income trader
              • Re: nejdriv pochop co je short sell
                02.10.2008 13:40

                nemáš prosím nějaký link, kde bych se o tom dočetl více podroobností. přředem děkuji
                mila69
            •  
              26.09.2008 22:28

              nevim, jestli to bylo na me, ale... souhlasim, ze naked shorty v poradku nejsou. normalni shorty (tak, jak jsem je popsal) v poradku jsou.
              petr666
  • Jak jsem se již vyjádřil dříve,
    25.09.2008 16:57

    za stávající situace je zákaz naprosto správný a nevyhnutelný. Chápu, že někteří "obchodníci" jsou nespokojeni, ale mimořádné situace vyžadují mimořádná opatření. Totiž tento druh obchodování neměl nic společného s burzou. To bylo "chození pro peníze" téměř na jistotu. Ale jak dlouho ?
    Jára
    • Re: Jak jsem se již vyjádřil dříve,
      25.09.2008 17:44

      Velice krasny priklad nam uvadite: "To bylo "chození pro peníze" téměř na jistotu. Ale jak dlouho ?" No prave, ze uz jste si od 2000 zvykli, ze burza proste roste tak jste k tomu taky pristupovali: Proste chozeni pro penize temer na jistotu.. Jak dlouho to vydrzelo vidite sam. Tak ted prosim nebrecte..:)
      TNT
      • Short selling = long buying
        26.09.2008 16:08

        Podle me v tom neni rozdil. Prijit o penize muzete obema smery. Navic se take priklanim k nazoru ze co rostlo 8 let muze pro me za me padat taky 8 let.Ernest
        Ernest
        • Re: Short selling = long buying
          26.09.2008 17:32

          No právě, co rostlo, díky normálnímu obchodování, 8 let, to se sesypalo díky spekulantům ani ne za tři měsíce ! A o tom je řeč. V nerovnosti postavení. Spekulant na short má neskonale více času a možností "vyskočit", kdežto při volném pádu nemá obchodník long šanci žádnou.
          Jára
          • Ucit se, ucit se, ucit se
            02.10.2008 13:38

            jak pise kolega "zm" Jaro, plati pro tebe Leninova poucka. na druhou stranu, jestli opravdu live obchodujes, tak jen vice takovych lidi. nechces zkusit opce? at mam protistranu? :-)
            fixed_income trader
          • Jara
            26.09.2008 18:20

            Jaro, Jaro. vis co rikal Lenin, "ucit se, ucit se, ucit se" a pri te prilezitosti zakazal kapitalismus a nastolil soc...... . nejprve zkus zjistit jak trhy funguji, zamysli se, jak pomuze sortar longarovi (a naopak), ale prosim neblabol zde ty nesmysly. z maleru se zasti vuci sortrum na chatu nedostanes. dik.
            zm
Aktuální komentáře
30.04.2025
22:08Silný závěr obchodování znamenal nepřerušení zelené šňůry na Wall Street  
18:02Nejhorších 100 dní prezidentského úřadu od Nixona. Které akcie z S&P 500 si vedly nejlépe a které nejhůře?
17:26Dolarový omyl a akciová iluze
16:52Data o poklesu HDP v USA sráží americké indexy dolů  
16:52J&T Global Finance XVI., s.r.o: Výroční zpráva za rok 2024
16:48J&T Global Finance XI., s.r.o: Výroční zpráva za rok 2024
16:47Německá SPD schválila koaliční smlouvu a podpořila Merze
16:39ENERGO-PRO Green Finance s.r.o.: Výroční zpráva emitenta za rok 2024
16:31ČEZ, a.s.: ČEZ prodává státu 80% podíl ve společnosti Elektrárna Dukovany II
16:30Stát převezme většinový podíl v projektu stavby dukovanských reaktorů, smlouvu s KHNP podepíše 7. května
15:56Ukrajina je podle Bloombergu připravena dnes podepsat s USA smlouvu o nerostech
15:56Tomáš Vlk: Americké HDP kleslo. Masivní dovozy v 1Q plnily sklady  
15:30Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2024
14:56Růst cen v Německu v dubnu opět zpomalil, míra inflace klesla na 2,1 procenta
14:46Traders Talk: Výsledky Komerčky a Erste, dead cross v Americe a kde hledat příležitosti
14:25EPH Financing CZ, a.s.: Výroční finanční zpráva za rok 2024
13:56Rohan financing s.r.o.: Výroční finanční zprava za rok 2024
13:39Savills: Růst investic do evropských nemovitostí by mohl pomoci i českému trhu
13:38ČD Cargo, a.s.: ČD Cargo v roce 2024
13:30Roubini: Americká výjimečnost přetrvá, potáhnou ji technologie

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
CVS Health Corp (03/25 Q1, Bef-mkt)
Dominion Energy Inc (03/25 Q1, Bef-mkt)
Estee Lauder Cos Inc/The (03/25 Q3, Bef-mkt)
Hershey Co/The (03/25 Q1, Bef-mkt)
Intercontinental Exchange Inc (03/25 Q1, Bef-mkt)
JP - Základní O/N úroková sazba
KKR & Co Inc (03/25 Q1, Bef-mkt)
ROBLOX Corp (03/25 Q1, Bef-mkt)
12:00Linde PLC (03/25 Q1)
12:30Xerox Holdings Corp (03/25 Q1)
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Index ISM v průmyslu