Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Akademická bublina

Akademická bublina

17.10.2011 11:53
Autor: Petr Žabža, Patria Online

V současném zmateném světě bude asi jen málokdo rozporovat, že „nejlepší investicí je kvalitní vzdělání“. V prostředí, kde jsou tržní vazby narušeny násobnými ingerencemi státu a vlády lidé potřebují kotvu, které by se mohli chytit, a vzdělání dlouho patřilo k těm pevnějším. Situace se však (možná) mění a několik nikterak nevýznamných odborníků hovoří o tom, že univerzitní vzdělání, resp. na to navázaný průmysl studentských půjček vykazuje znaky „bubliny“.

Prvním problémem je obecná struktura vzdělávacích systémů. Ty sice v mnoha státech prochází jakousi reformou, jejich základní charakteristiky jsou však již více než 100 let stále stejné. Byly totiž navrženy pro potřeby období průmyslové revoluce a „století páry“. Základní školství mělo za úkol produkovat dělníky – jeho cílem bylo natlouci do nich právě tolik znalostí, aby byli schopni efektivně obsluhovat stroje, spočítat si výplatu, zaplatit v obchodě a přečíst si noviny. O moc více nebylo vyžadováno, a proto základní školství do značné míry připomínalo pásovou výrobu (ne, že by se na tom prozatím příliš změnilo). Střední školství mělo za cíl produkovat tovární mistry, techniky a nižší státní úředníky. Objem požadovaných znalostí a dovedností výrazně narostl, současně s tím se však snížil počet přijímaných studentů. Vysoké školství pak bylo na samém vrcholu této vzdělávací pyramidy a mělo pro budoucnost připravovat vysoké státní úředníky a ministry, podnikatele, bankéře, právníky a soudce. Z definice se tak limitovalo na jakýsi „klub vyvolených“. S pokračující demokratizací světa a západní společnosti se však z pyramidy stával spíše kvádr a poměr počtu studentů středních škol a univerzit se výrazně změnil, ve prospěch univerzit. Jinými slovy – vysoké školství se stalo „dostupné“. To vedlo k a) dramatickému růstu počtu institucí uvedený typ vzdělání nabízejících a b) poklesu jeho průměrné úrovně.

Dostupnost univerzitního vzdělání však není zadarmo, někdo to musí zaplatit. Buďto státy formou přerozdělování daňových příjmů ve prospěch segmentu školství, nebo konzumenti vzdělání formou studentských půjček – případně kombinace obojího. Již v roce 1987 však americký ministr školství William Bennett varoval, že relativně snadno dostupné studentské půjčky mohou být primárním důvodem růstu nákladů na vzdělání s tím, že školy mají de facto bianco šek k navyšování cen, bez ohledu na elasticitu poptávky. Podobně se vyjadřoval v nedávném rozhovoru podnikatel a vizionář Peter Thiel (spoluzakladatel PayPal), který tvrdí, že „náklady na školné jsou příliš vysoké, dluhová zátěž studentů je neúnosná a navyšuje se obecný pocit, že potenciální výnosy spojené s dokončením studia jsou nadhodnocené“. Přidejme k tomu neúnavnou snahu politiků nacpat na vysokou školu téměř kohokoliv (argumentujíce tím, že „pracovní místa budoucnosti“ vyžadují univerzitní diplom) a porovnejme to s jejich snahou dopřát každému „dostupné bydlení“. Analogie více než zjevná…

Některá „tvrdá data“ navíc výše uvedená tvrzení podporují. Podle amerického Law School Admission Council propadl počet zájemců o studium práv v letošním roce o nezanedbatelných 11,5 % a je tak nejnižší od roku 2001. Mnoho z nich totiž došlo k názoru, že nedává smysl vršit stovky tisíc dolarů dluhů jenom proto, aby se z nich stali vystudovaní nezaměstnaní právníci. Na pracovní pozice, pro které dříve stačil titul bakaláře, se totiž dnes standardně vyžaduje titul magistra. Tam, kde dříve stačil magistr se začíná vyžadovat Ph.D. - inflace titulů je zarážející. I když je analogie mezi finančními aktivy a trhem „vzdělání“ jenom velmi volná (vzdělání samo o sobě se nedá prodat, pouze pronajmout prostřednictvím zaměstnaneckého poměru/výplaty, a proto zde nehrozí prudký pokles ceny jako u jiných „bublin“), vykazuje některé podobné známky. Tím nechci ani v nejmenším jeho význam snižovat – v budoucnu však nejspíše dojde k mnohem tvrdší diferenciaci mezi dobrými, průměrnými a špatnými školami s tím, že ty špatné na tom budou opravdu bledě…

P.S. Nemáte-li titul, nezoufejte a nechte se inspirovat následujícím seznamem. Jde o „nedostudované“ miliardáře…Bill Gates (Microsoft), Mark Zuckerberg (Facebook), Lawrence Ellison (Oracle), Steve Jobs (Apple), Michael Dell (Dell), John. D. Rockeffeler nebo Howard Hughes…


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  •  
    20.10.2011 23:17

    Clanek ma skutecne neco do sebe. Ve Vleke Britanii kde jsem ja pred rokem studoval si studenti vysokych skol od noveho skolniho roku sahnou skutecne hluboko do kapsy. Tento rok se stal poslednim kdy si univerzity mohou uctovat maximalne L3 000 rocne! Od pristiho roku tuto castaku vynsobte cislici 3. Uz tet se vi ze vice jak 70% britskych universit bude tuto castku od studentu vyzadovat. Stale je mnoho mladych lidi kteri si mysli ze univerzitnim vzdelanim se jim otevre moznost dobre placene prace. Nejsem si tim jist ale rozhodne vzdelany narod se stava dusevne bohatsim. Ale nesmime zapominat i nato ze manualni prace byla a je a stale bude potreba. Nebojim se rici ze stare ceske prislovi ktere rika ze "remeslo ma zlate dno" je nedostatecne v dnesin dobe doceneno a to je skoda.
    Martin
  • Bublina?
    20.10.2011 9:44

    Kdybychom žili v USA, bylo by v ČR asi 1.3 milionu VŠ studentů. Ale je jich asi jenom 100 000. Proto jsme pořád národ dělníků, rolníků a debilů. Ale je to ještě horší - dvě třetiny z českých studentů končí bakalářem. Na univerzitách máte 70ti a 80ti-leté profesory a nemá je kdo nahradit. Doktorandi odjedou do ciziny a vrátí se jedna třetina. (Těch blbců, co se nechytli.) Na UK učí mladí pytlíci, co nevědí nic. Všechna čest ČVUT a VŠCHT, které drží standardy. zbytek je celkem katastrofa. A úplný malér FVL UK. Ach jo....
    Dan
  • Bublina a takzvaný růst vzdělanosti
    17.10.2011 12:44

    Sám mám dva tituly a dokonce učím externě na univerzitě. Přesto souhlasím, že vrcholí vzdělanostní bublina. Nejen že se oslabila vazba mezi obshem vzdělávání a potřebami trhu. Navíc se pod záminkou demokratizace školství nacpali do vysokých škol téměř všichni. Ale jako všichni nemohou být nejlepší, ani sebeskvělejší titul kvalitu pracovní síly nezvýší. Je to slepá cesta. Existují kraje, kde záměrně bojkotují příliš vysoké vzdělávání, protože by tam potom nebyl nikdo, kdo by pěstoval plodiny, provozoval řemesla a zajišťoval obchod. V jižním Tyrolsku se tato strategie osvědčuje.
    • Re: Bublina a takzvaný růst vzdělanosti
      17.10.2011 13:17

      Tak, tak. V Americe převyšuje zadlužení kvůli studiu dluhy z kreditek. Dokonce za mrtvé studenty je musí splácet rodiče. Soukromé školy vybízejí k dalším a dalším samozřejmě zvlášť placeným (prý naprosto nezbytným) kurzům. Přitom naděje na uplatnění jen pro některé nemnohé. Dokonce je absolutorium negativem při hledání aspoň nějaké práce - běžná odpověď: overqualified...
      Kalka.
      • Overqualified
        20.10.2011 9:34

        Všechny firmy - včetně naší - konstantně zápasí s nedostatkem kvalifikovaných lidí. Jsme malá firma a v současné době potřebujeme asi 10 lidí. PhD. z dějin umění je hezké, ale pro nás k ničemu. Pro Vaši informaci - nástupní plat bakaláře (!!!!!!!!!) strojárny nabo stavárny nebo chemie je okolo 60-70 000 ročně. Z normální státní univerzity kdekoli v US. Ajťáci u nás nastupují přes 100. Záleží, co kdo hlavně umí. Ale bereme jenom lidi z univerzit, římské právo, plicní sklípky, Skotské hrady a genetika mušek patří k věci.
        Dan
        • Re: Overqualified
          22.10.2011 11:37

          Naprosto chápu situaci vaší firmy. Spíš jsem ale měla na mysli tzv. humanitní vzdělání, na které se v mastných létech dávaly davy mladých, kteří si ještě chtěli prodloužit mládí a milý studentský život. Ostatně i pro rodiče to bylo levnější a hlavně respektovanější než nezaměstnanost. Ta varianta preferující další studium před nezaměstnaností byla hlavně od devadesátých let velmi určující v Německu. A naši popřevratoví politici se rozhodl bez znalosti její příčiny (nezaměstnanost dosud neznali ;-) ji co se týče kvantity dohnat a předehnat (za pilného rušení ´učňáků´). Na pozornost vůči kvalitě i podle slov Nervu zapomněli...
          Kalka.
      • doporucuji
        20.10.2011 9:00

        dat do google termin "Subprime goes to college" je to sice starsi zalezitost ale Steve Eismann na tom (zrejme) trhnul celekm pekne... pri trose hledani se tam daji najid docela slusne zabavne informace jak to vzdelavani funguje.. Jinak Eisman je demon, jedna z nejlepsich postav v knize big short, kterou vrele doporuciji. Nejvic me dostalo kdyz v dobe vrcholu krize chtel shortovat svyho zamestnavatele (morgan stanley). Jinak Bob je asi voprvdu uplne mimo :-)
        chytrak
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslové objednávky, m/m
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
11:00EMU - HDP, q/q
14:30US - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m