Indická vláda nedávno po několika letech debat oznámila, že otevře maloobchodní sektor v zemi zahraničním investicím. Tento krok se setkal s úpěnlivými protesty lidí, kteří tvrdí, že vstup velkých řetězců hypermarketů, jako jsou nebo Walmart, zničí malé obchůdky, které v současnosti v indickém maloobchodním sektoru převládají. Celostátní stávka svolaná opozičními stranami na 20. září ochromila život v mnoha velkých i menších městech. Vláda premiéra Manmóhana Singha zatím neustoupila, přestože ztratila podporu klíčového koaličního spojence.
Debatu o otevření maloobchodního sektoru zahraničním investicím v současné době utváří na jedné straně potřeba modernizovat nabídkové řetězce a na druhé straně touha ochránit živobytí drobných obchodníků. Ti, kdo vládní rozhodnutí podporují, tvrdí, že indické nabídkové řetězce jsou jednoduše příliš nehospodárné a že jedině finance a know-how velkých mezinárodních maloobchodních řetězců je může pozvednout. Odpůrci poukazují na to, jak velcí maloobchodníci zdecimovali tradiční maloobchodní segment na Západě.
Tato debata však opomíjí jeden klíčový argument: i samotný model hypermarketů všude na světě vážně ohrožují internetové nákupy. Spotřebitelé na celém světě zjišťují, že na internetu mohou mít přístup k prakticky neomezené nabídce – včetně zboží na míru a služeb, které velcí maloobchodníci jednoduše nemohou poskytovat.
V důsledku toho velké hypermarkety náhle zjišťují, že se jejich obchodní model rozpadá. S hrůzou přihlížely, jak společnost , která se už v té době stávala největším onlinovým maloobchodem na světě, dohání k bankrotu řetězec knihkupectví Borders, a kladly si otázku, zda příštími na řadě nebudou ony. Americký diskontní maloobchod Walmart dokonce v údajných obavách z kanibalizace vlastního prodeje zašel tak daleko, že přestal prodávat tablety Kindle od Amazonu.
Rozhodnutí indické vlády přivítat zahraniční maloobchody se časově shodovalo s oznámením francouzského řetězce , že do konce letošního roku uzavře své velké provozy v Singapuru. Jeho britský protějšek zase ustupuje od formátu velkých hypermarketů a vydatně investuje do onlinových systémů. Je zcela zjevné, že zavedený rámec maloobchodu prochází zásadní změnou.
Vzhledem k tomuto vývoji může Indie jednoduše přeskočit fázi hypermarketů a přesunout se online, stejně jako přeskočila pevné telefonní linky a rovnou přešla na mobily. V několika lokalitách se hypermarketům samozřejmě bude dařit, ale je nepravděpodobné, že by někdy ovládly indický maloobchodní sektor.
Pro malé obchodníky to představuje výzvu i příležitost. Výzva spočívá v tom, že vzestup internetových nákupů zvýší konkurenční tlak bez ohledu na to, zda na trh vstoupí velké zahraniční maloobchodní řetězce. Indové se sice tradičně stavějí k nákupům na internetu ostražitě, protože nedůvěřují digitální bezpečnosti, ale v posledních letech si městská střední vrstva stále více zvyká používat internet k nákupům letenek, rezervacím hotelových pokojů a objednávkám knih. A jak budou rostoucí bohatství a klesající ceny technologií zpřístupňovat onlinové nákupy stále většímu okruhu zákazníků, rozšíří se nabídka o další produkty. Změna je nevyhnutelná.
Tento posun však může malým prodejnám otevírat také příležitost. Z mezinárodních zkušeností víme, že internetové nákupy podkopávají spíše hypermarkety než místní prodejny, které často nabízejí donášku do domu, nákupy na úvěr i uklidňující familiárnost osobních vztahů. Místní prodejna může využívat internet k tomu, aby přesněji šila výběr zboží na míru vkusu svých zákazníků.
Jinými slovy mohou být malé prodejny lépe uzpůsobené k tomu, aby v boji proti velkým řetězcům udržely pozice, pokud se adaptují na nové prostředí. Výhody malých prodejen jsou tak přesvědčivé, že silně investuje do rozšíření sítě svých maloprodejen Express, čímž v podstatě napodobuje tradiční model místních koloniálů.
Indická politická debata o vstupu zahraničních maloobchodů na trh je tedy sice vášnivá, ale pravděpodobně již překonaná. Skutečná otázka zní, jak skřípějící indické nabídkové řetězce zareagují ve chvíli, kdy spotřebitelé přeskočí hypermarkety a přesunou se rovnou na internet. Žádná jiná země nevytvořila logistickou síť přímo pro internetový maloobchod. Pro investory a firmy – možná včetně indických maloprodejců – se tedy opravdu zajímavé příležitosti vynoří právě v této oblasti.
Sandžív Sanjal je globálním stratégem v .
Copyright: Project Syndicate, 2012.