Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Klikání místo nákupních košíků v Indii

Klikání místo nákupních košíků v Indii

09.10.2012 11:47

Indická vláda nedávno po několika letech debat oznámila, že otevře maloobchodní sektor v zemi zahraničním investicím. Tento krok se setkal s úpěnlivými protesty lidí, kteří tvrdí, že vstup velkých řetězců hypermarketů, jako jsou Carrefour nebo Walmart, zničí malé obchůdky, které v současnosti v indickém maloobchodním sektoru převládají. Celostátní stávka svolaná opozičními stranami na 20. září ochromila život v mnoha velkých i menších městech. Vláda premiéra Manmóhana Singha zatím neustoupila, přestože ztratila podporu klíčového koaličního spojence.

Debatu o otevření maloobchodního sektoru zahraničním investicím v současné době utváří na jedné straně potřeba modernizovat nabídkové řetězce a na druhé straně touha ochránit živobytí drobných obchodníků. Ti, kdo vládní rozhodnutí podporují, tvrdí, že indické nabídkové řetězce jsou jednoduše příliš nehospodárné a že jedině finance a know-how velkých mezinárodních maloobchodních řetězců je může pozvednout. Odpůrci poukazují na to, jak velcí maloobchodníci zdecimovali tradiční maloobchodní segment na Západě.

Tato debata však opomíjí jeden klíčový argument: i samotný model hypermarketů všude na světě vážně ohrožují internetové nákupy. Spotřebitelé na celém světě zjišťují, že na internetu mohou mít přístup k prakticky neomezené nabídce – včetně zboží na míru a služeb, které velcí maloobchodníci jednoduše nemohou poskytovat.

V důsledku toho velké hypermarkety náhle zjišťují, že se jejich obchodní model rozpadá. S hrůzou přihlížely, jak společnost Amazon, která se už v té době stávala největším onlinovým maloobchodem na světě, dohání k bankrotu řetězec knihkupectví Borders, a kladly si otázku, zda příštími na řadě nebudou ony. Americký diskontní maloobchod Walmart dokonce v údajných obavách z kanibalizace vlastního prodeje zašel tak daleko, že přestal prodávat tablety Kindle od Amazonu.

Rozhodnutí indické vlády přivítat zahraniční maloobchody se časově shodovalo s oznámením francouzského řetězce Carrefour, že do konce letošního roku uzavře své velké provozy v Singapuru. Jeho britský protějšek Tesco zase ustupuje od formátu velkých hypermarketů a vydatně investuje do onlinových systémů. Je zcela zjevné, že zavedený rámec maloobchodu prochází zásadní změnou.

Vzhledem k tomuto vývoji může Indie jednoduše přeskočit fázi hypermarketů a přesunout se online, stejně jako přeskočila pevné telefonní linky a rovnou přešla na mobily. V několika lokalitách se hypermarketům samozřejmě bude dařit, ale je nepravděpodobné, že by někdy ovládly indický maloobchodní sektor.

Pro malé obchodníky to představuje výzvu i příležitost. Výzva spočívá v tom, že vzestup internetových nákupů zvýší konkurenční tlak bez ohledu na to, zda na trh vstoupí velké zahraniční maloobchodní řetězce. Indové se sice tradičně stavějí k nákupům na internetu ostražitě, protože nedůvěřují digitální bezpečnosti, ale v posledních letech si městská střední vrstva stále více zvyká používat internet k nákupům letenek, rezervacím hotelových pokojů a objednávkám knih. A jak budou rostoucí bohatství a klesající ceny technologií zpřístupňovat onlinové nákupy stále většímu okruhu zákazníků, rozšíří se nabídka o další produkty. Změna je nevyhnutelná.

Tento posun však může malým prodejnám otevírat také příležitost. Z mezinárodních zkušeností víme, že internetové nákupy podkopávají spíše hypermarkety než místní prodejny, které často nabízejí donášku do domu, nákupy na úvěr i uklidňující familiárnost osobních vztahů. Místní prodejna může využívat internet k tomu, aby přesněji šila výběr zboží na míru vkusu svých zákazníků.

Jinými slovy mohou být malé prodejny lépe uzpůsobené k tomu, aby v boji proti velkým řetězcům udržely pozice, pokud se adaptují na nové prostředí. Výhody malých prodejen jsou tak přesvědčivé, že Tesco silně investuje do rozšíření sítě svých maloprodejen Tesco Express, čímž v podstatě napodobuje tradiční model místních koloniálů.

Indická politická debata o vstupu zahraničních maloobchodů na trh je tedy sice vášnivá, ale pravděpodobně již překonaná. Skutečná otázka zní, jak skřípějící indické nabídkové řetězce zareagují ve chvíli, kdy spotřebitelé přeskočí hypermarkety a přesunou se rovnou na internet. Žádná jiná země nevytvořila logistickou síť přímo pro internetový maloobchod. Pro investory a firmy – možná včetně indických maloprodejců – se tedy opravdu zajímavé příležitosti vynoří právě v této oblasti. 


Sandžív Sanjal je globálním stratégem v Deutsche Bank.

Copyright: Project Syndicate, 2012.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
10.05.2024
10:42Růstový sentiment se drží, přispívá i Čína  
10:12Gen očekává pro fiskální rok 2025 příjmy u 4 miliard dolarů. Roli prezidenta opouští Ondřej Vlček
9:25Nezaměstnanost v ČR v dubnu klesla na 3,7 procenta, volných míst ubylo
9:07Britská ekonomika se ve čtvrtletí vymanila z recese, vzrostla o 0,6 procenta
8:52Evropa míří k pozitivnímu zahájení, podle Spurného je i v Česku ve hře slovenský model sektorové daně  
8:51Rozbřesk: Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet. Korunu povzbudil silný maloobchod, vyhlíží zápis ze zasedání ČNB
8:19USA chystají cla na dovoz elektromobilů z Číny, píše Bloomberg
09.05.2024
22:01Slabý trh práce pomohl trhům  
18:03Zlato a akcie – cykly a trend
16:54Snížení sazeb se blíží, naznačuje BoE. Také data vyzněla příznivě  
16:48Japonská automobilka Nissan téměř zdvojnásobila celoroční zisk
16:05Evropský ziskový motor se s recesí ve zpětném zrcátku roztáčí, stratégové Citi vidí signál k dalšímu zlepšení
14:24Britská centrální banka ponechala úroky beze změny
14:01Bloomberg: Hedge fondy sází proti Bank of Japan, čekají oslabení jenu
12:26Čínská nadvýroba znepokojuje svět, rychlé řešení ale není na obzoru
11:28Nová vzpruha nepřichází, krátkodobý růst se unavil  
11:03USA byly ve čtvrtletí největším obchodním partnerem Německa, překonaly Čínu
10:10Nová prognóza ČBA: Česká ekonomika letos poroste o 1,4 %, příští rok zrychlí na 2,7 %. Zlepšil se vývoj v zahraničí
9:32Maloobchodní tržby v Česku v březnu zrychlily meziroční růst na 6,1 procenta
9:26Banka BBVA nabídla více než 12 miliard eur akcionářům konkurenční Sabadell

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Iveco Group NV (03/24 Q1)
8:00UK - HDP, q/q
9:00CZ - Nezaměstnanost
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university