Před pár lety mi jeden znalec vína řekl, že pokud to někdo myslí s vzácnými víny vážně, měl by alespoň dvakrát ročně navštívit Čínu. Dnes už není žádnou výjimkou, že ti, kteří se vínem živí, hovoří o tom, že se do této země přesunou. Růst zájmu o víno je totiž v Číně obrovský. Podle Vinexpo je Čína již nyní největším konzumentem červeného vína na světě. Jedním z čínských nejrespektovanějších someliérů je Jang Lu, který vyrůstal v Šanghaji a nyní pracuje na pozici ředitele pro oblast vín v Shangri-La Hotels v Hong Kongu. Před čtyřmi lety zařadil do nabídky vína z Burgundska, i když mu mnozí lidé říkali, že jejich prodej je v Číně nemožný. Dnes jsou vysoce žádaná, zároveň ale dochází k vývoji v chutích a Jang Lu tvrdí, že časem budou předmětem zájmu i vína z jiných světových regionů.
„Lidé z Bordeaux udělali jednu chybu. Mysleli si, že jsou velmi chytří a že lidé na této straně světa jsou bohatí a budou neustále utrácet,“ říká Lu. Bordeaux bude podle něho stále patřit mezi vyhledávané značky, ale na popularitě budou dále získávat i další francouzská vína stejně jako značky z Itálie či Německa. Zájem by pak měl růst i o vína australská. „Mezi Čínou a Austrálií panují dobré vztahy, náš trh s vínem je stále mladý a chuť australských vín nás přitahuje. Ze všech zemí nového světa je nejzajímavější právě Austrálie,“ uvádí Lu.
Jedním z důvodů, proč si víno v Číně získalo tak rychle oblibu, je jeho „evidentní synergie s čajem“. Lu tvrdí, že víno si na čínském trhu vydobylo významnější pozici během posledních deseti let, čaj je ale „pravděpodobně stejně komplexním nápojem jako víno.“ Číňané už po generace a tisíciletí oceňují dobrý čaj a to jim dává vytříbenou chuť. Jsou tak schopni aplikovat tento přístup i u vína a ocenit přednosti kvalitních značek. I tento someliér ale uznává, že celý proces probíhá ještě rychleji, než sám čekal.
(Zdroj: WSJ)