Korupce ve veřejném sektoru ročně spolkne až 2 biliony dolarů. Podle zjištění Mezinárodního měnového fondu (MMF) tak úplatky z globální ekonomiky odeberou až 42 procent ze sumy, kterou na chod země utratí Spojené státy americké. A jak upozorňuje zpráva MMF jde o přibližně stejnou sumu peněz, kterou utratí za rok všechny země světa na vojenské výdaje.
„Korupce je pro světovou ekonomiku velký problém. Zpomaluje ekonomický růst, obírá lidi o dostupnost základních služeb, má neblahý dopad na společnost,“ konstatuje analýza MMF. Podle Christine Lagardeové korupce v konečném důsledku podkopává důvěru ve vlády a narušuje etické standardy obyčejných lidí.
Korupce ve čtyřech bodech
MMF uvedl, že korupce brání hospodářskému růstu zemí čtyřmi způsoby. Jednak – korupce oslabuje schopnost států zajišťovat si příjmy a plnit své základní funkce. Tím, že korupcí dochází k poškozování kultury dodržování pravidel, zvyšuje se objem daňových úniků. Například, je-li nějaké osvobození od daní vnímáno jako „svévolné“, zvyšuje se nechuť lidí platit daně obecně. V důsledku toho stát získává menší objem příjmů a není schopen poskytovat veřejné služby.
Za druhé – korupce tím, že zvyšuje náklady v procesu zadávání veřejných zakázek, oslabuje množství a kvalitu veřejných výdajů. Finanční prostředky tak mohou být odčerpávány přes mimorozpočtové transakce, což snižuje objem peněz pro veřejné investice a další prioritní výdaje, zhoršuje vybavenost v infrastruktuře země a má dopad na růst příjmů státu.
Za třetí – kvůli nižším veřejným příjmům mají země tendenci se poté více spoléhat na financování pomocí centrální banky, která vytváří inflační očekávání v zemi. Korupce přitom oslabuje finanční dohled a stabilitu finančního systému. Tento závěr podle MMF vyplývá z regulační praxe špatných úvěrů a slabého bankovního dohledu.
A konečně, korupce může dokonce zvýšit náklady země na přístup k finančním trhům. Odnáší to soukromý sektor, který za to nese větší náklady a vyvolává to nejistotu u firmy. Podle MMF korupce působí i jako překážka pro vstup nových účastníků na finanční trhy. Analýza dále upozorňuje, že nižší výnosy státu kvůli korupci neumožňují investovat státům do sociálních programů. Dopady jsou přitom enormní – například nižší výdaje do životního prostředí vedou k většímu znečištění a většímu využívání přírodních zdrojů, namísto obnovitelných zdrojů. V extrémních případech může systémová korupce podle MMF vést k politické nestabilitě a konfliktům. Sečteno a podtrženo – korupce ročně připraví celosvětové HDP až o 2 %.
MMF: Unikátní řešení proti uplácení není
MMF říká, že neexistuje žádný společný recept pro všechny země, který by je zbavil korupce, ale také zdůrazňuje, že je nutný komplexní přístup. Krátkodobá opatření mají okamžitý dopad, ale musejí být doplněna preventivními opatřeními a přísnou vymahatelností práva. Zásadní body protikorupční strategie shrnul Mezinárodní měnový fond do čtyř bodů:
Transparentnost, která je nezbytným předpokladem. Země musí přijmout mezinárodní standardy týkající se fiskální a finanční transparentnosti. Vlády musejí podporovat mezinárodní standardy týkající se transparentního vlastnictví firem. A podporovat svobodný tisk, který hraje klíčovou roli v odhalování korupčních praktik.
Pro zlepšení právního státu musí existovat reálná hrozba stíhání korupčních praktik. Prosazování stíhacích mechanismů se musí ale zaměřit i na soukromý sektor. V některých případech musí být zřízeny nové specializované instituce a každá země musí nastavit účinný rámec proti praní špinavých peněz.
Je nutné omezovat nadměrnou regulaci. Deregulace a zjednodušení jsou proto základem účinných strategií pro boj proti korupci. Je ale nutné mít v zemi odpovídající institucionální rámec, který pomůže při přechodu ze státem kontrolovaných monopolních trhů na tržní. Za základní pilíř boje proti korupci je podle MMF jasný právní rámec. Avšak i sebelepší právní rámec není k ničemu, když nejsou korupční praktiky potírány a nejsou proti korupci realizovány nápravná opatření. Implementace protikorupčních pravidel je podle MMF hlavně o efektivních institucích.