Dnes se budu věnovat BBC. Ne té britské, mediální, ale americké Boston Beer Company. Jsme národ s nejvyšší spotřebou piva na hlavu a pozoruhodný korporátně investiční příběh BBC tak pravděpodobně bude pro řadu našich domácích investorů zajímavý dvojnásob. Jak jsem avizoval v nadpisu, nejde určitě o potenciální cíl těch, kteří se honí za trendy. Z grafu je totiž zřejmé, že cena akcie je za poslední tři roky hluboko v červených číslech a zejména dva poslední roky jí daly hodně zabrat:

Zdroj: Financial Times
Základním problémem BBC je to, co bych nazval frikce identity. Firma totiž vznikla a prosperovala jako výrobce toho, čemu se v angličtině říká „craft beer“. Jde tedy o v menších objemech vyráběná piva, která by se měla vymykat velkoobjemově vyráběným pivům gigantických pivovarů. U nás jsou tato piva doménou minipivovarů a stejně jako v USA jejich popularita roste. Na této vlně popularity se vezla i BBC, jenže narazila na těžko řešitelný rébus, který bych popsal jednoduše:
Pokud má firma uspokojit akcionáře, měla by růst. Pokud má růst, musí zvyšovat objemy vyrobeného piva. Pokud má prodávat stále více piva, přestane to být „craft beer“, ale začne to být nápoj středního proudu. A ten už nebude mít značku vyhovující spotřebiteli, který hledá něco jiného. A ani potřebné megaobjemy, které zajistí nákladovou konkurenceschopnost.
Investor Nicholas Rossolillo poukazuje na stránkách Fools.com na to, že v USA bylo v sedmdesátých letech asi 100 pivovarů, dnes jich tam je více než 4 200 a počet stále roste. To naznačuje, že zájem o lokální piva z menších pivovarů neutuchá. Jenže pokud se někdo chce na této vlně vést, dost dobře nemůže uspokojit požadavky trhu na neustálý růst. Ten by jej totiž mohl zničit. Analytici skutečně čekají, že BBC bude mít v následujících letech problémy s dalším zvyšování tržeb i zisků a trhu se to evidentně nelíbí.
Hlavním přínosem tohoto zamyšlení by tedy mohl být praktický důkaz, že ne všechny společnosti by měly sledovat růst (za každou cenu), protože to může poškodit jejich samotný základ. Přesto bych akcii úplně nezatracoval ani z investičního hlediska. Faktem je totiž i to, že BBC generovala v roce 2015 provozní tok hotovosti ve výši 169 milionů dolarů a investovala asi 74 milionů dolarů (podle odpisů by investice mohly být ještě mnohem níže). To ukazuje, že firma by teoreticky měla na vyplácení zajímavých dividend. Na to by trh možná slyšel lépe, než na možná trochu schizofrenní snahy o růst za každou cenu. Jakou cestou se ale management vydá nevím.
V souvislosti s BBC se mi vybavuje společnost Ferrari. Cena jeho akcií je nyní zhruba na úrovni ceny z minulého podzimu, kdy firma vstoupila na trh. Podobnost s BBC vidím v tom, že i u Ferrari se hodně diskutovalo a asi stále diskutuje o tom, jak skloubit fascinaci trhů růstem se strategií firmy. I ta je u Ferrari dána tím, že produkt si musí udržet výjimečnost, aby byl pro zákazníka zajímavý. Pokud by se tedy firma snažila o zvýšení prodávaných objemů, mohla by lehce dosáhnout pravého opaku. U Ferrari se ale na rozdíl od BBC nějaký růst tržeb v roce 2016 a 2017 čeká. A i tato firma má provozní cash flow vysoko nad investicemi a dividendy zatím nevyplácí (ale také má vysoké dlouhodobé závazky)