Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Volkswagen v roce transformace: Rekordní odbyt, svezla se i Škoda

Volkswagen v roce transformace: Rekordní odbyt, svezla se i Škoda

10.01.2017 16:49
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Loňský rok byl pro Volkswagen “náročný“, největší německá automobilka ale i tak dodala zákazníkům rekordních 10,3 milionu aut. Rekordní odbyt za loňský rok měla loni i Škoda Auto, jedna z tuctu značek pod střechou německého koncernu, který na podzim ohlásil zásadní transformaci. 

Oproti předloňsku, kdy se rozhořel pro automobilku brutální skandál s emisemi, se odbyt celé skupiny zvýšil o 3,8 procenta. Generální ředitel podniku ale připustil, že uplynulý rok nebyl pro mamutí automobilový koncern zrovna jednoduchý.

Volkswagen se i nadále vzpamatovává z aféry s manipulacemi při emisních testech u naftových aut. Skandál, který se předloni na podzim rozhořel ve Spojených státech, otřásl vedením i akciemi automobilky (viz graf níže), která už dříve souhlasila, že tamním úřadům a majitelům zhruba půl milionu dotčených aut zaplatí zhruba 15 miliard dolarů.

volf

Dieselgate pořád dokořán 

Kauza přitom ani zdaleka uzavřena není. V rámci trestního vyšetřování, které běží v USA, byl zatčen první firemní manažer, bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt. Volkswagen a jeho exšéf Winterkorn musejí navíc v USA čelit žalobě amerických investorů, podle kterých firma nadhodnotila cenu akcií. Další právní spor se rýsuje v Británii. Tamní právnická firma Harcus Sinclair podává na Volkswagen hromadnou žalobu k britskému soudu. Pro britské zákazníky chce kvůli „dieselgate“ vysoudit odškodné.

„Loňský rok byl pro nás velmi náročný. Důrazně jsme pokročili v řešení a překonání dieselové krize a zároveň zahájili proces zásadních změn,“ zmínil generální ředitel koncernu Matthias Müller nejnovější strategii, která má skupinu připravit na budoucnost mobility. Ta bude podle jejího pojetí ve znamení digitalizace, elektromobilů a samořízených aut, což jsou oblasti, ve kterých působí i konkurence.

Jak koncern oznámil už na podzim, jeho vlajková loď Volkswagen se v elektromobilitě chce stát jedničkou do roku 2025. V letech 2017 a 2018 hodlá koncern dostat na trh 10 modelů z této kategorie. Od tradičních aut, která jsou pořád jeho hlavním byznysem, se ale neodklání. V nadcházejícím roce se má na trh rozjet 60 nových modelů, řekl také Müller v dnešním sdělení. O dalším zásadním cíli dlouhodobé strategie, totiž návratu k udržitelnému růstu ziskovosti u hlavní značky Volkswagen, se dnešní vyjádření nezmiňuje.

Přebije Toyotu? 

Volkswagen se o pozici světové jedničky na automobilovém trhu přetahuje s japonskou Toyota Motor. Ta už předpověděla, že loňský rok prodá 10,09 milionu aut. Oficiální údaje by měla zveřejnit začátkem února. Stojí za zmínku, že srovnatelného odbytu dosahují oba automobilové koncerny při velmi rozdílném počtu zaměstnanců. Podle výroční zprávy německého koncernu zaměstnával Volkswagen na konci roku 2015 více než 610 000 lidí. Toyota měla za stejné období (tedy ke konci března 2016, kdy končí její účetní rok) téměř 350 000 zaměstnanců.

Odbyt jednotlivých značek německého koncernu zachycuje následující tabulka. Pozitivní zprávou je, že ve Spojených státech, které jsou pro automobilku dlouhodobě bolavou nohou, stouply dodávky loni o 16 procent. Jenom v prosinci se na tamním trhu prodalo o 20,3 procenta více aut značky Volkswagen než před rokem.

Samotná Škoda dodala loni zákazníkům rekordních zhruba 1,128 milionu vozů, což je o téměř sedm procent více než v předchozím roce. Potřetí za sebou tak v celoročním prodeji překonala milionovou hranici.

volkswagen
Zdroje: Škoda Auto, Volkswagen Group, Volkswagen of America, Toyota Motor, BBG, ČTK, foto: Škoda Auto)


Čtěte více:

Volkswagen: Rok od krize podíl v Evropě stále klesá
14.10.2016 18:30
Rok od vypuknutí emisního skandálu se Volkswagenu v Evropě nedaří a ne...
„Opravdová změna“ - Volkswagen zruší 30 000 míst, ušetří miliardy
18.11.2016 13:15
„Opravdová změna“ a „velký krok kupředu“. Těmito slovy doprovodilo ved...
Volkswagen chce dobýt Ameriku. Značka sází na SUV a elektromobily
22.11.2016 15:47
Amerika a elektromobily. To jsou klíčové body dlouhodobé strategie Vol...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.10.2019
14:55AFP: Prodej cibulí tulipánu v Amsterodamu je turistická past
8:02Víkendář: Více roků našeho života, nebo více života našim rokům?
18.10.2019
22:00Wall Street v pátek v červeném. Akcie Boeing -6,8 %
17:44Investiční poučení z optimálního času odvolání brankáře
17:11Nervozita na hlavních trzích stoupá, koruna i pražská burza však rostou  
16:15Blanas: Nebojme se robotů
16:10Coca-Cola: Zahraniční expanze a méně cukru vyšperkovalo tržby
14:58Cecchetti: Dolarové intervence by byly velmi špatným krokem
14:57Renault snižuje výhled (komentář analytika)  
14:28Turkstream ještě letos: Gazprom začal plnit ropovod do Turecka, Bulharska, Srbska, Maďarska
13:11Perly týdne: Olivy za Airbus, neuvěřitelné měnové trhy a u nás sociální bezpečí, ale 2 600 dětí bez domova
12:21Volvo přijelo s chmurným výhledem na příští rok (komentář analytika)  
11:19Britské hlasování se blíží a libra mírně roste. Stoupá napětí, nikoli skepse  
11:06Damodaran radí investorům: Jděte tam, kde je nejméně vidět
10:13ČEZ, a. s. – Oznámení o výplatě úrokového výnosu
9:44Renault (-12 %) horším odhadem pro zisk i tržby zahrál na temnou notu
9:34Rozbřesk: Projde dohoda o brexitu britským parlamentem? Velká otázka pro trhy
8:57Smíšená čínská data mohou burzy naladit negativně. Jak vyhodnotí čísla z Avastu?  
8:39Člen bankovní rady Michl: V listopadu budu hlasovat pro ponechání sazeb
8:34Růst čínského HDP ve třetím kvartálu zpomalil: 6 %

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data