Loňský rok byl pro “náročný“, největší německá automobilka ale i tak dodala zákazníkům rekordních 10,3 milionu aut. Rekordní odbyt za loňský rok měla loni i Škoda Auto, jedna z tuctu značek pod střechou německého koncernu, který na podzim ohlásil zásadní transformaci.
Oproti předloňsku, kdy se rozhořel pro automobilku brutální skandál s emisemi, se odbyt celé skupiny zvýšil o 3,8 procenta. Generální ředitel podniku ale připustil, že uplynulý rok nebyl pro mamutí automobilový koncern zrovna jednoduchý.
se i nadále vzpamatovává z aféry s manipulacemi při emisních testech u naftových aut. Skandál, který se předloni na podzim rozhořel ve Spojených státech, otřásl vedením i akciemi automobilky (viz graf níže), která už dříve souhlasila, že tamním úřadům a majitelům zhruba půl milionu dotčených aut zaplatí zhruba 15 miliard dolarů.

Dieselgate pořád dokořán
Kauza přitom ani zdaleka uzavřena není. V rámci trestního vyšetřování, které běží v USA, byl zatčen první firemní manažer, bývalý šéf amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt. a jeho exšéf Winterkorn musejí navíc v USA čelit žalobě amerických investorů, podle kterých firma nadhodnotila cenu akcií. Další právní spor se rýsuje v Británii. Tamní právnická firma Harcus Sinclair podává na hromadnou žalobu k britskému soudu. Pro britské zákazníky chce kvůli „dieselgate“ vysoudit odškodné.
„Loňský rok byl pro nás velmi náročný. Důrazně jsme pokročili v řešení a překonání dieselové krize a zároveň zahájili proces zásadních změn,“ zmínil generální ředitel koncernu Matthias Müller nejnovější strategii, která má skupinu připravit na budoucnost mobility. Ta bude podle jejího pojetí ve znamení digitalizace, elektromobilů a samořízených aut, což jsou oblasti, ve kterých působí i konkurence.
Jak koncern oznámil už na podzim, jeho vlajková loď Volkswagen se v elektromobilitě chce stát jedničkou do roku 2025. V letech 2017 a 2018 hodlá koncern dostat na trh 10 modelů z této kategorie. Od tradičních aut, která jsou pořád jeho hlavním byznysem, se ale neodklání. V nadcházejícím roce se má na trh rozjet 60 nových modelů, řekl také Müller v dnešním sdělení. O dalším zásadním cíli dlouhodobé strategie, totiž návratu k udržitelnému růstu ziskovosti u hlavní značky Volkswagen, se dnešní vyjádření nezmiňuje.
Přebije Toyotu?
se o pozici světové jedničky na automobilovém trhu přetahuje s japonskou Motor. Ta už předpověděla, že loňský rok prodá 10,09 milionu aut. Oficiální údaje by měla zveřejnit začátkem února. Stojí za zmínku, že srovnatelného odbytu dosahují oba automobilové koncerny při velmi rozdílném počtu zaměstnanců. Podle výroční zprávy německého koncernu zaměstnával na konci roku 2015 více než 610 000 lidí. měla za stejné období (tedy ke konci března 2016, kdy končí její účetní rok) téměř 350 000 zaměstnanců.
Odbyt jednotlivých značek německého koncernu zachycuje následující tabulka. Pozitivní zprávou je, že ve Spojených státech, které jsou pro automobilku dlouhodobě bolavou nohou, stouply dodávky loni o 16 procent. Jenom v prosinci se na tamním trhu prodalo o 20,3 procenta více aut značky než před rokem.
Samotná Škoda dodala loni zákazníkům rekordních zhruba 1,128 milionu vozů, což je o téměř sedm procent více než v předchozím roce. Potřetí za sebou tak v celoročním prodeji překonala milionovou hranici.

Zdroje: Škoda Auto, Volkswagen Group, Volkswagen of America, Toyota Motor, BBG, ČTK, foto: Škoda Auto)