Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jaderná energie. Státem dotované plýtvání peněz a času?

Jaderná energie. Státem dotované plýtvání peněz a času?

09.02.2017 13:54
Autor: Redakce, Patria.cz

Většinu svého života jsem jadernou energií vnímal velmi pozitivně. Líbil se mi její futuristický nádech, věda, která ji obklopuje, i obrovské jaderné elektrárny. O haváriích, jako byl Černobyl či Three Mile Island, jsem uvažoval jako o něčem, co jen pozdrží další posun směrem k využití této energie. V roce 2011 ale došlo k dvěma událostem. Tsunami zničila elektrárnu ve Fukushimě, vyvolala obrovskou evakuaci a způsobila škody dosahující miliard dolarů. A také jsem zjistil, že posun směrem k solárním elektrárnám je mnohem rychlejší, než jsem dříve předpokládal. Nyní jsem si proto poměrně jistý, že mé dřívější sny o jaderné budoucnosti se jen tak nenaplní.

Částečným důvodem je bezpečnost, ale není ani zdaleka tím hlavním. Nehoda ve Fukushimě sice způsobila evakuaci celého území, ale výzkum ukazuje, že mohlo jít o přehnanou reakci. Míra radiace, které tam byli lidé vystaveni, byla totiž mnohem menší, než se zpočátku zdálo. Zlepšuje se také technologie nakládání s použitým palivem. Finsko buduje podzemní sklad, který může radioaktivní odpad skladovat bezpečně po dobu 100 000 let. Podobnou technologii používá Francie, která jadernou energii využívá velmi intenzivně.

Nebezpečí jaderné havárie je sice významné, ale pravděpodobně ne tak, jak se mnozí domnívají. Fosilní paliva navíc mění celá města v toxické pasti a ve srovnání s nimi se jaderná energie zdá být hodně čistá. Jejím největším problémem tak pravděpodobně není bezpečnost, ale náklady. Řada zdrojů energie vyžaduje relativně nízké počáteční náklady. Pokud chceme zvýšit výkon solárních elektráren, stačí zvýšit počet panelů. Dokonce i frakování má nižší fixní náklady než tradiční těžba ropy a plynu. Ovšem jaderné elektrárny vyžadují masivní investice. V USA stojí nová jaderná elektrárna asi 9 miliard dolarů a získání takových zdrojů je hodně složité. Je to více peněz, než kolik si Apple jako nejhodnotnější firma na světě celkem půjčila v roce 2016.

Pro velmi dlouhodobé projekty s velkými počátečními investicemi je vždy těžké sehnat finance, protože investoři čelí vysokému riziku. Pokud se například ekonomika projektu zhorší kvůli konkurenčním tlakům, může dojít ke ztrátě většiny investovaných peněz. A u technologií je hodně těžké dělat jakékoliv predikce na dobu vzdálenější než několik málo let. Právě u jaderné energie je největším rizikem technologický pokrok v oblasti alternativních zdrojů energie. Solární energie zlevňuje a mnohem dostupnější je i skladování elektrické energie. Jestliže budou současné trendy pokračovat, jaderné elektrárny, které by dnes mohly být ziskové, budou do několika let ztrátovým projektem a nebude existovat způsob, jak by jejich majitel mohl pokrýt jejich fixní náklady.

Navíc se ani nezdá, že by jaderná energie zlevňovala. Breakthrough Institute nedávno zveřejnil data, která ukazují, že ve většině zemí se náklady výroby jaderné energie v posledních desetiletích v podstatě nezměnily:

Překlady 

Neměnné náklady jaderných elektráren a klesající ceny elektráren solárních znamenají, že kdyby dnes někdo získal 9 miliard dolarů na stavbu jaderné elektrárny, jeho investice by byla velmi riziková. K tomu přidejme bezpečnostní rizika, jako jsou možné teroristické či hackerské útoky. Z jaderných elektráren se tak stávají vysoce rizikové projekty, které dotují vlády a které plýtvají jak časem, tak penězi. Možná, že někdy v budoucnu budou k dispozici malé reaktory a nové jaderné technologie. Ale v tuto chvíli pro nás jaderná energie technologií zítřka není.

Autor: ekonom Noah Smith

(Zdroj: Bloomberg)


Čtěte více:

Než začneme s fiskální expanzí, měli bychom se podívat na Japonsko
02.02.2017 6:47
V současné době se začíná stále častěji objevovat volání po expanzivní...
Šlechtová: Rok 2016 byl pro ČR v čerpání evropských fondů špatný
01.02.2017 12:40
Rok 2016 byl pro Českou republiku v čerpání evropských dotací špatný. ...
Na co letos vsadit na pražské burze? Zeptejte se zdarma analytiků Patrie! Už zítra
01.02.2017 14:50
České akcie loni připsaly za celý rok 1,8% zhodnocení a to včetně divi...
EK: Unie by jako celek měla splnit klimatické cíle pro rok 2020
01.02.2017 15:16
Evropská unie má jako celek nakročeno ke splnění klimatických cílů, kt...
Je Německo skutečně poškozováno současnou politikou ECB?
02.02.2017 11:40
V Německu sílí kritika expanzivní monetární politiky ECB. Skutečně al...

Váš názor
  •  
    09.02.2017 18:30

    To je dycinky tolik emocí kolem toho.Je přeci jasný,že vše je ve vývoji,technologie,ceny,spotřeba,atd.,nikdo nezpochybňuje ,že máme a budeme mít vždy mix zdrojů,jaký kdo kde má a bude mít procento toho,nebo onoho je záležitostí jednotlivých zemí a jejich podmínek a politiky.A konečně jak řekla nedávno pro mě překvapivě Dana Drábová,do budoucna jsou jaderné zdroje možnost,OZE nutnost.Jenom k předešlému článku,autor tak spokojeně konstatuje,že ve Finsku budují uložiště, kde se bude bezpečně vyhořelé palivo skladovat třeba 100 000 let.Jenom u nás se počítá s rozpočtem na vybudování takového uložiště kolem 100 mld a víme jak to s těmi rozpočty končí a dokáže mi někdo spočítat kolik bude stát provoz těchto hlubinných uložišť po dobu 100 000 let?Stačí řádově.
    Brutus
    •  
      09.02.2017 18:39

      Kdo má koule, ten ani elektřinu nepotřebuje :-))
      Jesse
      •  
        09.02.2017 19:18

        Ty si ji třením koulí vyrábíš sám nebo co?
        Brutus
  • Pokud dnes na soláry platíme
    09.02.2017 17:18

    Tak proč se k tomu neporovná kolik se dotuje vývoz elektřiny z jádra,jakou cenu a kdy a zda se už zaplatila jaderná elektrárna nebo ještě pořád zaplacená není,kolik bude stát průzkum a uložiště,vychova odborníků na její provoz a pak porovnávejme elektřinu ze soláru a jádra.Kecat jen o soláru a neznat skutečnou cenu za elektřinu z jádra je manipulace.
    mc
    • Re: Pokud dnes na soláry platíme
      09.02.2017 17:28

      Mám podobný názor. Zajímalo by mne jestli existuje nějaká komplexní studie pro ČR, která by objektivně zhodnotila vhodnost - nevhodnost a skutečné náklady na různé varianty energetické politiky do budoucna. Vím, že na MH nebo MF cosi jako studiji mají, ale nakolik se jí může vzhledem k různým lobistickým zájmům věřit těžko říct.
      trumf
  • Názory
    09.02.2017 16:40

    Přečetl jsem si názory a přidávám se ke skupině, která hájí jaderky v kombinaci s obnovitelnými zdroji. Autor článku je zcela jistě zaujatý a neobjektivní, protože píše o negativech el. z jádra, ale negativa z obnovitelných zdrojů pomlčel. Připomenu: fotovoltaika - náklady na sanaci po životnosti, zábor půdy, devastace životního prostředí, velmi vysoké náklady na skladování a zejména distribuci, omezené zdroje lithia na baterky, omezené možnosti a přečerpávacích elektráren s velmi negativními dopady na ekologii. Větrníky mění krajinný ráz, hluk, nevhodnost naší krajiny z hlediska větrných poměrů uprostřed členité krajiny, ekologické dopady na ptactvo. Společně s fotovoltaikou nepředvídatelnost výkonu, nárazovitost produkce. Jaderné elektrárny jsou nevyhnutností, avšak možné je, že úspory by otázku další výstavby JE vyřešily. Líbí se mi projekt Elona Muska s keramickými střešními taškami na každou střechu domu, které se skládají jako Lego a které by ve spojitosti s domácími 20 a 40 kWh bateriemi mohly krýt alespoň část spotřeby domácností a fabrik a to bez nutnosti el.en. kamkoli distribuovat. Bude li dost Lithia - toť otázka. Bolívie již lacino prodávat nechce a ostatní zdroje skoupila v Africe Čína.
    trumf
    • Re: Názory
      09.02.2017 21:25

      Lithia je dost, s tim problem neni a v lithiovych baterkach je ho jen kolem 1% hmotnosti. Mnoho Vasich argumentu je sice platnych, ale tady jde o to (a na to autor clanku narazi), ze solarni panely a technologie skladovani energie za poslednich 5 let pokrocily zasadnim zpusobem a je dost mozne, ze v dobe pripadne dostavby temelina ho uz nespustime - budeme mit levnejsi a lepsi zdroje. Vemte si, ze napriklad precerpavaci elektrarny uz dneska asi nikdo stavet nebude - baterie jsou jiz dnes ekonomicky vyhodnejsi a to je teprve zacatek.
      otas
  •  
    09.02.2017 15:43

    Čtu Vaše poznámky k produkci a skladování elektřiny. Buď jste hlupáci, kteří tomu nerozumí (PVE Lipno Aschach nevypustí) anebo záměrně kalíte vodu (Jaderky) možná i s úsměvem. Už nyní jsou vaše současné názory vhodné tak pro psychopaty. Energetický mix a vědecké poznatky v praxi ukazují správnou cestu. Viz. fotovotaika po roce 2000 a během 15 let běžná součást využití v průmyslu, domácnostech. Nespojoval bych to se záměry některých politiků (co kde ošulit a vyždímat money). JS
    Senior
    •  
      09.02.2017 16:09

      to bych nerekl, to byl hnus, ktery musime zaplatit 40 miliard CZK kazdy rok. Mohlo to byti v nasich kapsach ... ktery na to musime vydelat ... kdyby nebyli zadne dotace ... (politici) ... tak by solaru bylo o mnoho mene a mozna az za par let bychom o nich zacli slyset ci pozdeji ... statni dluh by byl nizsi ci by byli nizsi dane ... tak jak to ma byti. ... Jenom tehdy, kdyz se to vyplati a zadne dotace ! (kdyz tak pocitam 2011 prvnich 40 miliard a to mame rok 2017 ... 2011 40, 2012 40, 2013 40, 2014 40, 2015 40, 2016 40 ... 6x40 = 240 miliard ... a jestli jaderka za 250 miliard CZK podle clanku ... tak by jsme mohli jiz stavet ... a to budou dalsi roky 2017 40, 2018 40 a atd. a co tak vim, tak kazdy rok se to zvysuje o 5% ... viz. napr. stranky ERU ... Jo chapu patris k nim ... Jo az to bude miti smysl, tak pak jo ... Ale ja pocitam s vrabcem v kapse (co je ted) a ne s holubem na strese (co mozna nebo nebude ... nevim). ... fuj, solar podplaceni politici ... jinak si to nedokazu vysvetlit ... Ty by jsi si taky koupil digitalni fotak, ktery je na buben ... napriklad rok 2004 staly za prd a ted jsou jiz vymakane tak OK. jsou vsude ... Jinak ty byli asi dobre az od roku 2006 ...
      tl555
      •  
        09.02.2017 16:26

        a jeste jeden grafik ... tak nejak jsem ho vytahnul z netu ... nevidim, nejak vyrazny rust, kdyz ty dotace nejak zkrouhli ... ze by technologie nejak pokrocila ... http://www.elektrarny.pro/grafy.php jo, bez dotaci to nejak nejde ... pak je jeste graf kolik je velikejch elektraren a stresny konstrukce a ten rust bych prisuzoval stresnim konstrukcim ... jak, to ze se nestavi velke solary ? http://www.penize.cz/nakupy/275131-jak-to-bylo-a-je-s-fotovoltaikou-v-cesku
        tl555
  • hackerske utoky
    09.02.2017 15:41

    hackerske utoky - nesmysl, nemaji to mit pripojene na net ... :D a v 80 letech to jelo i bez PC, nebo snad ne ... Jinak stejne to jede pres HDO v zasuvce, tak to bych chtel videt nejakeho hackera ... -). A myslim, ze to neni dalkove ovladane, ale jenom to dava info ... -). Tedy data jedou jenom z elektrarny a do elektrarny se data zadna nedostanou ... A urcite pripojeni na flashky tam pc mit nebudou ... takze ani zamestnanci nemohou ...
    tl555
  • Jaderná elektrárna nám stačí jedna
    09.02.2017 14:27

    Už teď elektřinou dotujeme sociálno,zbytečně se ohrožujeme a navíc tu elektřinu musíme vyvážet pod cenou a dotovat.Bude jedno jádro,sociálno zmizí a elektřina i tak bude.
    mc
  • Jsem pro obnovitelné zdroje
    09.02.2017 14:23

    Já souhlasím, zrušme jaderné elektrárny. Sluneční a větrné elektrárny stačí. Klidně si v noci nerožnu na záchodě, nebo se nepodívám na oblíbený seriál z 20ti reklamama. Při zatažené obloze nepůjdu do práce, protože v práci používám počítač. Kafe si taky zaliju studenou vodou. Aspoň se nespálím. Horší to budou mít v továrně u pásu, když každých deset minut zaleze slunce za mrak nebo přestene foukat. Ale všechno se dá řešit. Oběd, svačina, WC se dá udělat v těchto přestávkách. Nebo stačí rozdat pamprs a krabičky s jídlem. Ke každé fabrice se postaví meteorologická stanice a kartářka s koulí.
    Dežo - český kapitalista
    • Re: Jsem pro obnovitelné zdroje
      09.02.2017 14:37

      Ano, ale jsou tu zdroje, například plynové turbíny a přečerpávací elektrárny, které jsou schopné pokrýt období, když nefouká a nesvítí. A navíc některým odběratelům to skutečně nevadí, že elektřina je jenom někdy, odebírají ji pouze v okamžiku, kdy je levnější.
      viky
      •  
        09.02.2017 15:18

        Viki: jestli plynove turbiny - plynova elektrarna ... tak plyn je take fosilni palivo ... -). Jinak nemeli by pocitat jenom cenu za panel, ale i ty dalsi naklady - akumulace energie + toho zastaveneho prostoru + budovani novych vedeni ... a take likvidaci panelu, to se musi zohlednit i u jadernych ... Jinak jsem cetl, ze i betonu se na vetrniky spotrebuje vice nez na jadernou elektrarnu ... takze ... Jinak u nas za tech stovek miliard, ktere putovali do solaru by jsme meli urcite i ty dva bloky v Temeline a cena elektriny by nebyla pokrivena ... oni solarnici maji to, ze elektriku prodavaji jako prvni a tim nehorazne snizuji cenu ... teda oni mohou prodavat i zaporne, protoze za prodanou elektriku dostanou tucne dotace ... 12kc za kilowatthodinu ... tedy dnes se plati 13kc za kilowatthodinu ... a pred tim, kdyz to nebylo, tak stala kilowatthodina jenom 9 kc ... -).
        tl555
      • Viki
        09.02.2017 14:42

        Konkrétně kterým lidem nevadí, žýe jim několikrát denně rozteče mražák apod?? Rozhodně nemáme dost přečerpávacích zdrojů, to sis vymyslel. Pokud bychom dokázali akumolovat dostatečné zásoby energie, byla by na trhu situace úplně jiná....U náspraktickykaždý alternativní zdroj musí být k dispozici okamžitá náhrada klasickou výrobou...
        Velkamedvědice
        • Re: Viki
          09.02.2017 15:01

          Ne, spíš je otázka, zda kombinace třeba soláru, větrníků a plynových turbín skutečně nevychází levněji než jaderná energie. Co se týče přečerpávání, třeba existuje projekt 1000 MW Lipno Aschach, sice kontroverzní, ale principielně možný. Ano u nás to jsou kvůli klimatu jsou horší podmínky, ale jižněji už počty vychází mnohem lépe. Soláry, baterky, elektromobily, to se dá slušně kombinovat, zatím se to sice nevyplácí, ale jaderná elektrárna se staví 10-15 let a za 15 let může být už vše jinak.
          viky
          • Viki
            09.02.2017 15:35

            No a tu precerpavajici elektrarnu, take musis pocitat do nakladu ... -). Jo, mozna ted jsem cetl, ze az bude panel ucinnost 70%, tak to treba bude jine ... Jo a za tech 15 let muze byt i solar mrtvy a byt neco jineho ... -). Ja bych vychazel co je ted ... Jestli to jizne vychazi lepe, tak at si to tam postavi, pokud je to lepsi ... ale kdyz to nema smysl, tak bych to nedelal ... jako treba jadro, tak ho nechteji ... vetrnik ... rozhodne ne, byli jsme na kopci a vubec se netocili ... to si myslim, ze solar je mnohem lepsi ... Ale je docela husty, ze jadro jede i za techto cen, dobre ...
            tl555
            • Re: Viki
              09.02.2017 15:52

              Nejsem proti jaderné energetice, rozhodně jsem pro zavřít uhelné elektrárny a nahradit je třeba jadernými. Jenže ekonomicky to tam úplně nevychází, ani ČEZ si není moc jistý, chtěl pro nový Temelín garantovanou výkupní cenu elektřiny kolem 70 e/MWh a na burze stojí elektřina cca. polovinu. To smrdělo skoro stejným tunelem jako u fotovoltaiky, no naštěstí se to zatrhlo.
              viky
              •  
                09.02.2017 16:29

                Viki: to jo, ale cena elektriky je pokrivena tema nehoraznima dotacema ... Jinak by nemusela byti jaderka dotovana ...
                tl555
          •  
            09.02.2017 15:16

            1000 MW turbína vypustí Lipno za 3 dny. Teď nefoukalo a nesvítilo skoro celý měsíc. . No a kam se uskladní těch 300 milionů metrů krychlových vody?
            ..
Aktuální komentáře
19.04.2024
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data