Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zvládne Ramaphosa nastartovat růst v JAR?

Zvládne Ramaphosa nastartovat růst v JAR?

23.05.2019 5:32

Jihoafrický prezident Cyril Ramaphosa dovedl tento měsíc svůj vládnoucí africký národní kongres (ANC) k pohodlnému vítězství v parlamentních volbách. Nastartovat ekonomické oživení, jejž Jižní Afrika potřebuje, bude ale patrně mnohem těžší.

Pravda, jihoafrické banky přestály tlaky recese let 2008-2009 a Jihoafrická rezervní banka v posledních 20 letech držela inflaci v mezích či v těsné blízkosti 3-6 % rozpětí cíle. Dekáda stagnujících příjmů, rostoucí nezaměstnanosti, série odhalení podnikatelských přečinů a korupce veřejné moci ale přiživuje nespokojenost široké veřejnosti. Není tedy divu, že za markantního propadu volební účasti a stoupající podpory levicových i pravicových nacionalistických stran klesl podíl hlasů jak pro ANC, tak pro jeho hlavního soupeře, opoziční demokratickou alianci (DA).

Nová vláda vedená ANC navíc bude mít k zajištění fiskální stimulace malý prostor. Vládní dluh v poměru k HDP roste, ratingy země se kriticky přehodnocují a veřejné finance zatěžují obrovské schodky v bilancích státních podniků.

Růstový plán vlády musí tedy překonat partajní ideologii ANC a zažité úzkoprsé názory. Musí klást důraz na investice soukromého sektoru, společně s důslednými a věrohodnými politickými reformami, a také usilovat o přerozdělení příjmů. Úspěch bude záviset na shodě široké škály politických vůdců a dalších zainteresovaných stran na klíčových prvcích plánu.

Několik možných priorit nedávno nastínil vládou financovaný výzkumný program zaměřený na zaměstnanost a inkluzivní růst, řízený Výzkumným oddělením pro oblast práce a rozvoje na jihu Afriky při Univerzitě v Kapském městě. Ústřední myšlenkou, podle Raviho Kanbura z Cornellovy univerzity, je „velká dohoda“, která vyvažuje krátkodobou tvorbu pracovních míst a růst hlubšími dlouhodobými strukturálními reformami.

Bezprostředními prioritami by měly být investice do městských infrastruktur a rozvoje měst, neboť výzkum ukazuje, že se jedná o důležitý pramen posunu výš na společenském žebříčku a stoupající životní úrovni. Zlepšení základní infrastruktury a služeb bude vyžadovat kombinaci veřejného a soukromého financování, jakož i lepší amortizaci nákladů na městské služby. Jelikož však národní vládu vede ANC, a tři významná jihoafrická města ovládá DA nebo koaliční vedení, pokrok by mohlo brzdit politikaření.

Stěžejní je také urychlit investice do bydlení. Vládou financované programy bytové výstavby a modernizace neformálních osad by měly pokračovat, ale hlavní růstový potenciál se skrývá v uvolnění překážek pro soukromé investice do bydlení a spolufinancovaný rozvoj. Významnými cestami ke zlepšení distribuce bohatství rodin a životních úrovní jsou městská bytová výstavba, vlastnictví pozemků a související růst drobných podniků. To vyžaduje společné iniciativy vlády, městských samospráv, finančních ústavů a developerů.

Vzhledem k tomu, že míra nezaměstnanosti v Jižní Africe aktuálně dosahuje 25 %, musí být tvorba pracovních míst centrální součástí politik rozvoje průmyslu a měst vlády. Růstový potenciál má zemědělství, cestovní ruch, opravárenské a údržbářské služby i výroba s intenzivnějším zapojením pracovních sil. Jak ale nedávno uvedli Jim O’Neill a Raghuram Rajan, trvalé nárůsty produktivity a podnikavosti s větší pravděpodobností přinesou spíš investice do zeměpisných oblastí a rozvoje komunit než úzce cílená odvětvová podpora.

Nová vláda by také měla uvažovat o regulatorních změnách a uvolňujících opatřeních na podporu neformálního zaměstnávání a růstu drobných podniků a posílit ochranu hospodářské soutěže s cílem tlumit tržní sílu zavedených korporací. Samotný Ramaphosa zatím správně schválil iniciativu „služeb pro zaměstnanost mladých“ vedenou podnikovým sektorem: tu je třeba jako partnerství veřejného a soukromého sektoru rychle rozšiřovat.

Tři opatření na podporu ekonomiky

Vedle řešení těchto bezprostředních priorit musí také nová vláda prosazovat reformy zaměřené na posilování ekonomiky v dlouhodobém výhledu. Do popředí vystupují tři opatření:

Zaprvé, největší výzvou Jihoafrické republiky je ozdravit svůj vertikálně integrovaný monopol v oblasti elektrické energie - Eskom. Dlouhá zpoždění v restrukturalizaci energetického sektoru, přezaměstnanost, překračování nákladů, chybování v technických parametrech při výstavbě nových uhelných elektráren a systémová manažerská selhání přivedly tento státní podnik téměř k bankrotu. Je třeba vyjednat rozsáhlé refinancování, společně s reorganizací podniku, která do odvětví výroby elektrické energie přinese konkurenci a tržní pobídky. Je nezbytné zvýšit poplatky za elektřinu a odstraňovat nedostatky ve výběru obecních příjmů.

Nezbytná restrukturalizace bude komplikovaná, nákladná a sporná. Pokud však uspěje, bude značným přínosem pro obnovu důvěry ve vládu a hospodářské vyhlídky Jižní Afriky.

Zadruhé, nastupující vláda má v plánu postupně zavádět reformy sociálního pojištění s cílem zajistit komplexní zabezpečení příjmu a všeobecnou dostupnost zdravotní péče. K zamýšleným změnám patří povinné financování zákonných dávek a posuny rovnováhy mezi soukromými úsporami a nastaveními zdravotních pojištění. Zahrnují také podstatné změny ve způsobu, jímž funguje fiskální přerozdělování. Jižní Afrika by od „rozpočtovaného“ financování podpory příjmů chudých na základě jejich finanční situace a veřejného poskytování zdravotnických služeb nepojištěným osobám přešla k samostatně financovaným všeobecným programům ochrany příjmů a přístupu ke zdravotní péči.

Tyto dlouhodobé reformy jsou potřebné k posílení solidarity a snížení nerovnosti a jako doplněk urbanizace a modernizace. Vyžadují však budování institucí obrovského rozsahu a posloupnost reforem je nutné pečlivě uvážit.

Konečně, nová vláda musí oživit vzdělávání, učňovskou průpravu a rozvoj dovedností. Co je třeba dělat, se z velké části ví. V raném věku je nutné náležitě vyučovat základní čtenářské dovednosti, musí se zlepšit řízení škol a sektorově organizovaný a poplatkově založený učňovský systém by měly nahradit akademie podléhající místním obchodním komorám a zaměstnavatelům. Potřebné jsou centrálně řízené standardy a osnovy, společně se silnější decentralizací správy, aby došlo k posílení zodpovědnosti a adaptaci na místní potřeby.

Ramaphosa má před sebou dlouhý program hospodářských reforem a veřejnost netrpělivě čekající na výsledky. Jeho nedávné rozhodnutí vzkřísit expertní oddělení pro koordinaci politik v prezidentské kanceláři je povzbudivý signál. K překonání korupce a úřední nečinnosti, které brzdí jihoafrickou ekonomiku, bude však potřebovat jak odborné, tak státnické dovednosti.

Autor: Andrew Donaldson, bývalý náměstek generálního ředitele jihoafrického ministerstva financí, působí v současnosti jako seniorní vědecký pracovník ve Výzkumném oddělení pro oblast práce a rozvoje na jihu Afriky při Univerzitě v Kapském městě.


Copyright: Project Syndicate, 2019.
www.project-syndicate.org


 

Čtěte více:

Politico: Utrácejte, nebo to za vás udělají populisté
13.05.2019 16:25
„Utrácejte, utrácejte, utrácejte, nebo to za vás nakonec udělají popul...
Frankel: Monetární politika ve stylu zimního zapínání klimatizace a letního vytápění
15.05.2019 14:50
Americký prezident Donald Trump chce do vedení Fedu dosadit Stephena M...
Moderní měnová teorie. Anebo spíše pohroma?
21.05.2019 6:47
Moderní měnová teorie (MMT), zdánlivě nový přístup k hospodářské polit...
Piketty: Evropa tu je jen pro bohaté, musíme připomenout lidem, že změna je možná
21.05.2019 10:47
„Všechna referenda konaná během posledních 25 let ukázala, že pracujíc...
Soud v USA dal poslancům za pravdu ve sporu o Trumpovy finance
21.05.2019 8:33
Federální soud ve Spojených státech dal v pondělí za pravdu výboru Sně...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.04.2024
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu
9:06Rozbřesk: Česko v pasti NIMBYsmu. Holub z ČNB preferuje snížení sazeb o 50bps
8:50ČNB nemusí se snižováním sazeb spěchat, v USA údajně hrozí prohloubení výprodejů a futures jsou zelené  
6:38FX Strategie: Fed zpomalí tempo kvantitativního utahování, a to přibrzdí dolar v krasojízdě. Přijde smršť důležitých makro-dat  
22.04.2024
17:32Téměř rekordní relativní nezájem o dluhopisy, akcie tančí na hudbu budoucnosti
16:48Techy se zvedají, ale Wall Street se nedaří nahrazovat páteční ztráty  
14:37Vstup na burzu by investiční firmu CVC mohl ocenit až na 15 miliard eur
13:32Týdenní výhled: Korporátní výsledky, nervozita kolem velkého techu. Nová data asi růst výnosů nezažehnají  
11:35Akcie se zvedají z pátečního propadu, sentiment však zůstává křehký  
11:18Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Prodeje nových domů