Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Je čínský růst skutečně hluboko pod oficiálními čísly?

Je čínský růst skutečně hluboko pod oficiálními čísly?

11.06.2019 5:59
Autor: Redakce, Patria.cz

Ohledně oficiálních čísel týkajících se tempa růstu čínské ekonomiky panuje podle ekonomického serveru The Money Illusion stále značná skepse. Například známý odborník na čínské hospodářství Michael Pettis v lednu tohoto roku tvrdil, že „Čína neroste o 6,5 %, ale pravděpodobně méně než polovičním tempem“. Kde je ale skutečně pravda?

Pettis tvrdí, že „pokud hovoříte s čínskými podnikateli, ekonomy či analytiky, je těžké najít sektor, který by procházel slušným růstem. Téměř všichni si trpce stěžují na těžké podmínky, rostoucí počet bankrotů, kolabující akciový trh a zhoršená očekávání. Za mých osmnáct let působení v Číně jsem nikdy neviděl takovou míru obav a nespokojenosti.“ 

The Money Illusion tento názor komentuje s tím, že Pettis má skutečně hluboké znalosti místních podmínek a tudíž je dost dobře možné, že pravdu má. Jenže „existuje hodně dat, která na jeho obrázek prostě nesedí“. Příkladem může být vývoj v letecké dopravě, který by měl něco vypovídat jak o zdraví podnikatelského sektoru, tak o turistickém ruchu. Je sice zřejmé, že letecká doprava představuje v rozvíjející se zemi luxusní zboží, ale poroste rychleji než reálný produkt. Nicméně „následující graf s počtem přepravených cestujících je hodně vypovídající“:

001

Pro porovnání, druhý graf ukazuje vývoj v americké letecké dopravě s tím, že americký produkt rostl tempem kolem 2 % ročně: 

001

The Money Illusion dodává, že vývoj v Číně má vyšší dynamiku než počet přepravených cestujících v Indonésii. Tedy v rozvojové zemi, která také roste 5 - 6 % tempem. Podobně vyznívá pohled na počet cestujících na železnici. Ta jich v Číně v roce 2018 přepravila 2 miliardy a i z tohoto pohledu je dobré dívat se na vývoj v letecké dopravě: Zatímco v USA či Indonésii jde o hlavní způsob dopravy na delší vzdálenosti, v Číně je alternativou právě železnice a přesto tam počty cestujících leteckou dopravou prudce rostou. 

Je možné, že by čísla týkající se letecké dopravy byla málo důvěryhodná, podobně jako samotná čísla týkající se produktu? The Money Illusion tvrdí, že i to je možné, ale šlo by už o opravdu velkou konspiraci. Ta by musela zahrnovat i falešné údaje ohledně o tom, kolik letadel do Číny prodává Boeing a Airbus.

„Zdá se, že pokud by čínská ekonomika skutečně procházela velkým zpomalením, muselo by se to projevit na číslech leteckých společností, protože jde o cyklické odvětví... Je pochybné, že by se čínský růst pohyboval více než 1 procentní bod pod oficiálními čísly, minimálně do roku 2018. Ovšem je možné, že v roce 2019 se věci změnily a uvidíme, jak se budou vyvíjet počty přepravených cestujících v roce letošním,“ uzavírá The Money Illusion.

Zdroj: The Money Illusion


 

Čtěte více:

Obrovský růst bohatství a gordický uzel krachujících bank
07.06.2019 18:19
Záchrana bankovního systému v době, kdy mu hrozí kolaps, je značně roz...
Černobyl ukazuje, že máme být hodně vděční za to, co nyní máme
09.06.2019 16:03
Seriál Černobyl společnosti HBO je „majestátním dílem, ale také připom...
Britské elity jsou opilé nacionalismem a mají plán, jak po brexitu prosperovat
09.06.2019 16:01
Profesor Danny Dorling se domnívá, že „za pohromu spojenou s brexitem ...
Franklin Templeton: Napětí USA-Čína brnká investorům na nervy
10.06.2019 6:05
Válka slov mezi Trumpovou administrativou a Čínou by se rozvinout do s...
Bublinu na fintechu by mohla propíchnout regulace EU
09.06.2019 16:00
Fintech start-upy se v reklamních kampaních a na velkých konferencích ...

Váš názor
  • Možná interpretace
    11.06.2019 9:51

    V USA je letecká doprava tak levná, že jde o běžný dopravní prostředek pro střední třídu. Mírné kolísání kupní síly proto s objemem přepravy moc nezahýbe. V Indonésii jde o dopravní prostředek pro vyšší třídu, turisty a byznys, střední třída na letenky zatím moc nedosáhne. Čína je právě na hranici, kdy se letenky stávají dostupnými i pro "normální lidi", a letecká doprava proto s růstem ekonomiky roste velmi prudce. Takže se domnívám, že příliš dobrý (kvantitativní) indikátor ekonomického růstu to není.
    had
  • Tož
    11.06.2019 8:54

    Na na grafu US se ukazuje že i když byla 2009 gigantická krize, která nemá období tak došlo jen k mírnému poklesu počtu cestujících. Letají ti co nežijí z huby do ruky a tak nějaký ekonomický cyklus je jim ukradený. A v Číně to bude ještě výraznější. Tam bude létat jenom bohatá vrchnost, které rostou konta i v krizi a při zpomalení bohatnou ještě větším tempem.
    HenryFord
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo