Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak vykrmit mamuta, aneb o budoucnosti elektroaut v Číně

Jak vykrmit mamuta, aneb o budoucnosti elektroaut v Číně

06.09.2019 16:53
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Čína dává dohromady nové plány pro svůj automobilový průmysl, a ty jsou zřejmě ambiciózní. Tři pětiny všech aut prodaných v zemi by do roku 2035 mělo jezdit na elektřinu, tvrdí zdroje agentury Bloomberg. Nejenže by to mohlo znamenat důležitou vzpruhu pro elektromobilitu v zemi. Mohlo by to také zvýšit tlak na velké zahraniční automobilky, aby elektrifikovaly svoje modely a byly na největším automobilovém trhu na světě konkurenceschopné. Nejnovější plány by se ale mohly ještě změnit, upozorňují také zdroje.

Čína ve svém plánování operuje s pojmem vozidla na nové energie (NEV), čímž se míní plug-in hybridy, plně elektrické vozy a vozy na palivové články. Podle dosavadních plánů, které země oznámila v roce 2017, by tato auta do roku 2025, tedy do šesti let, měla tvořit pětinu veškerých čínských prodejů vozidel.

Nejnovější návrh, o kterém se zatím jenom spekuluje, by to bylo 40 %, tedy dvojnásobek, už pro rok 2030. Tvrdí to jenom jeden zdroj, podle kterého by se Čína ráda postavila do čela světového odklonu od spalovacích motorů. Čínské ministerstvo průmyslu, které plánům pro automobilový průmysl pro roky 2021 - 2035 proráží cestu, to nyní komentovat nechce, napsal Bloomberg. V červenci ale uvedlo, že navrhované cíle hodlá zveřejnit do konce letošního roku.

Graf ukazuje budoucnost čínského trhu s elektrickými auty: Data pro rok 2020 poskytlo loni čínské ministerstvo průmyslu, číslo pro rok 2025 je z vládního plánu uveřejněného předloni a o údaji pro rok 2035 se spekuluje:

0

Cíl pro rok 2035 by znamenal 12násobek “NEVých” aut, než kolik se jich v zemi prodává nyní (zhruba 5 %). BloombergNEF odhaduje, že tato auta na nový pohon budou do roku 2035 tvořit 56 % veškerých osobních aut v Číně.

Výroba elektrických aut je v zemi ale pořád silně závislá na dotacích, které vláda od roku 2017 postupně osekává. To ale podkopalo růst v tomto odvětví a některé firmy – v srpnu třeba největší čínský výrobce elektroaut BYD Co. - varovaly, že kvůli slábnoucí poptávce přijdou o zisky.

Čínský trh je obrovský. Prodá se na něm zhruba polovina všech elektrických aut na světě a jakýkoli propad se jenom sotva zastaví před čínskými hranicemi. Společnost Sanford Bernstein uvedla, že v červenci se globální prodej elektrických aut vůbec poprvé v historii propadl kvůli Číně.

Čínská komunistická vláda obvykle stanovuje celostátní cíle pro odvětví s vysokou prioritou, což jí pomáhá při stanovování takových opatření, jako jsou dotace nebo slevy na daních.

Velké světové automobilky se na potenciálně masový přechod k elektromobilitě už připravují. Největší evropská automobilka Volkswagen podle sprnových nepotvrzených zpráv prozkoumává možné investice do čínských dodavatelů v automobilovém průmyslu, aby si tak prý zajistila přístup ke klíčovým technologiím na čínském trhu.

Automobilka nejnověji sdělila, že vyprodala svůj nový elektrický model ID.3, a to dokonce ještě před oficiálním zahájením prodejů. Předobjednávky dosáhly 30 000 kusů, první edici tohoto vozu Volkswagen limituje právě na toto množství. 

Škoda Auto z koncernu Volkswagen začala s přípravou závodu na výrobu elektrických komponentů před dvěma lety a teď v něm vyrobila první sériové komponenty pro elektrické automobily německého koncernu. Vysokonapěťové baterie mají pohánět plug-in hybridy vycházející z modulární platformy MQB. Používat se budou například v modelu Škoda Superb iV, jehož výroba bude zahájena v závodě v Kvasinách.

Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) dosáhl světový prodej čistých elektromobilů a hybridů  v loňském roce 2,1 milionu, což je přibližně 2,3 procenta celosvětového prodeje automobilů. Analytici společnosti Bernstein ale varovali, že navzdory oficiálním tlakům na výrobce automobilů, aby elektromobily vyvíjeli, není jasné, kolik spotřebitelů by je opravdu chtělo. "Nadšení spotřebitelů pro elektromobily zůstává poměrně omezené," uvedli podle ČTK v srpnové zprávě.

Zdroje: Bloomberg, ČTK, CNBC

 

 
 

Čtěte více:

Volkswagen prohlubuje spojenectví s dodavateli baterií
08.07.2019 11:36
Německá automobilka Volkswagen (VW) vytvoří společné podniky a pomůže ...
Prodeje aut v Číně 12. měsíc za sebou klesly, asociace čeká
10.07.2019 9:46
Prodej aut v Číně se v červnu meziročně snížil o 9,6 procenta na 2,06 ...
The Economist: Nečekaný technologický skok pro elektromobily
17.07.2019 11:05
Na samém počátku vzniku automobilového odvětví vzbudil muž jménem Ferd...
Ztráta výrobce aut Tesla (-11 %)  klesla, překonala však odhady
25.07.2019 8:29
Americký výrobce elektrických aut Tesla ve druhém čtvrtletí snížil ztr...
Porsche vydalo dosud největší emisi zelených dluhopisů. Miliardu eur chce na elektrosporťák Taycan
12.08.2019 17:19
Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobil...

Váš názor
  • výfuk
    08.09.2019 18:54

    I elektroauta mají svůj výfuk. Jen o pár desítek nebo stovek kilometrů vedle...
    sgt.Mike
  • Divné
    08.09.2019 17:02

    Pokud je tu vláda většiny tak byl podle zelené politiky měli jít el auta na dračku protože by je měla chtít většina která určuje tu eko politiku. V realitě to dokazuje že tady vládne zanedbatelná partička krků a škube většinu.
    HenryFord
Aktuální komentáře
24.04.2024
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  
17:56Akciová korekce, prudký obrat finančních podmínek a dopad akciového trhu na celou ekonomiku
17:36Vrací se důvěra ve výsledky? Techy vedou Wall Street vzhůru  
16:43Korekce na amerických akciích ještě neskončila, varují stratégové
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m