Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak vykrmit mamuta, aneb o budoucnosti elektroaut v Číně

Jak vykrmit mamuta, aneb o budoucnosti elektroaut v Číně

06.09.2019 16:53
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Čína dává dohromady nové plány pro svůj automobilový průmysl, a ty jsou zřejmě ambiciózní. Tři pětiny všech aut prodaných v zemi by do roku 2035 mělo jezdit na elektřinu, tvrdí zdroje agentury Bloomberg. Nejenže by to mohlo znamenat důležitou vzpruhu pro elektromobilitu v zemi. Mohlo by to také zvýšit tlak na velké zahraniční automobilky, aby elektrifikovaly svoje modely a byly na největším automobilovém trhu na světě konkurenceschopné. Nejnovější plány by se ale mohly ještě změnit, upozorňují také zdroje.

Čína ve svém plánování operuje s pojmem vozidla na nové energie (NEV), čímž se míní plug-in hybridy, plně elektrické vozy a vozy na palivové články. Podle dosavadních plánů, které země oznámila v roce 2017, by tato auta do roku 2025, tedy do šesti let, měla tvořit pětinu veškerých čínských prodejů vozidel.

Nejnovější návrh, o kterém se zatím jenom spekuluje, by to bylo 40 %, tedy dvojnásobek, už pro rok 2030. Tvrdí to jenom jeden zdroj, podle kterého by se Čína ráda postavila do čela světového odklonu od spalovacích motorů. Čínské ministerstvo průmyslu, které plánům pro automobilový průmysl pro roky 2021 - 2035 proráží cestu, to nyní komentovat nechce, napsal Bloomberg. V červenci ale uvedlo, že navrhované cíle hodlá zveřejnit do konce letošního roku.

Graf ukazuje budoucnost čínského trhu s elektrickými auty: Data pro rok 2020 poskytlo loni čínské ministerstvo průmyslu, číslo pro rok 2025 je z vládního plánu uveřejněného předloni a o údaji pro rok 2035 se spekuluje:

0

Cíl pro rok 2035 by znamenal 12násobek “NEVých” aut, než kolik se jich v zemi prodává nyní (zhruba 5 %). BloombergNEF odhaduje, že tato auta na nový pohon budou do roku 2035 tvořit 56 % veškerých osobních aut v Číně.

Výroba elektrických aut je v zemi ale pořád silně závislá na dotacích, které vláda od roku 2017 postupně osekává. To ale podkopalo růst v tomto odvětví a některé firmy – v srpnu třeba největší čínský výrobce elektroaut BYD Co. - varovaly, že kvůli slábnoucí poptávce přijdou o zisky.

Čínský trh je obrovský. Prodá se na něm zhruba polovina všech elektrických aut na světě a jakýkoli propad se jenom sotva zastaví před čínskými hranicemi. Společnost Sanford Bernstein uvedla, že v červenci se globální prodej elektrických aut vůbec poprvé v historii propadl kvůli Číně.

Čínská komunistická vláda obvykle stanovuje celostátní cíle pro odvětví s vysokou prioritou, což jí pomáhá při stanovování takových opatření, jako jsou dotace nebo slevy na daních.

Velké světové automobilky se na potenciálně masový přechod k elektromobilitě už připravují. Největší evropská automobilka Volkswagen podle sprnových nepotvrzených zpráv prozkoumává možné investice do čínských dodavatelů v automobilovém průmyslu, aby si tak prý zajistila přístup ke klíčovým technologiím na čínském trhu.

Automobilka nejnověji sdělila, že vyprodala svůj nový elektrický model ID.3, a to dokonce ještě před oficiálním zahájením prodejů. Předobjednávky dosáhly 30 000 kusů, první edici tohoto vozu Volkswagen limituje právě na toto množství. 

Škoda Auto z koncernu Volkswagen začala s přípravou závodu na výrobu elektrických komponentů před dvěma lety a teď v něm vyrobila první sériové komponenty pro elektrické automobily německého koncernu. Vysokonapěťové baterie mají pohánět plug-in hybridy vycházející z modulární platformy MQB. Používat se budou například v modelu Škoda Superb iV, jehož výroba bude zahájena v závodě v Kvasinách.

Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) dosáhl světový prodej čistých elektromobilů a hybridů  v loňském roce 2,1 milionu, což je přibližně 2,3 procenta celosvětového prodeje automobilů. Analytici společnosti Bernstein ale varovali, že navzdory oficiálním tlakům na výrobce automobilů, aby elektromobily vyvíjeli, není jasné, kolik spotřebitelů by je opravdu chtělo. "Nadšení spotřebitelů pro elektromobily zůstává poměrně omezené," uvedli podle ČTK v srpnové zprávě.

Zdroje: Bloomberg, ČTK, CNBC

 

 
 

Čtěte více:

Volkswagen prohlubuje spojenectví s dodavateli baterií
08.07.2019 11:36
Německá automobilka Volkswagen (VW) vytvoří společné podniky a pomůže ...
Prodeje aut v Číně 12. měsíc za sebou klesly, asociace čeká
10.07.2019 9:46
Prodej aut v Číně se v červnu meziročně snížil o 9,6 procenta na 2,06 ...
The Economist: Nečekaný technologický skok pro elektromobily
17.07.2019 11:05
Na samém počátku vzniku automobilového odvětví vzbudil muž jménem Ferd...
Ztráta výrobce aut Tesla (-11 %)  klesla, překonala však odhady
25.07.2019 8:29
Americký výrobce elektrických aut Tesla ve druhém čtvrtletí snížil ztr...
Porsche vydalo dosud největší emisi zelených dluhopisů. Miliardu eur chce na elektrosporťák Taycan
12.08.2019 17:19
Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobil...

Váš názor
  • výfuk
    08.09.2019 18:54

    I elektroauta mají svůj výfuk. Jen o pár desítek nebo stovek kilometrů vedle...
    sgt.Mike
  • Divné
    08.09.2019 17:02

    Pokud je tu vláda většiny tak byl podle zelené politiky měli jít el auta na dračku protože by je měla chtít většina která určuje tu eko politiku. V realitě to dokazuje že tady vládne zanedbatelná partička krků a škube většinu.
    HenryFord
Aktuální komentáře
28.05.2020
9:15Rozbřesk: Druhá fáze krize: Omezit plošnost, zachovat kurzarbeit, oživit investiční pobídky
9:01HN: Stát ČEZu peníze na nové jaderné bloky půjčí
8:48Evropské burzy mohou po smíšené Asii otevřít v plusu. Babiš: Stát může půjčit ČEZu na jaderný projekt  
8:42Fed: Ekonomická aktivita v USA v dubnu a květnu prudce klesala
8:38Pompeo: Hongkong kvůli vměšování Číny nezasluhuje zvláštní status
8:15ČEZ, a.s. - Pozvánka na valnou hromadu dne 29. června 2020
6:13FT: Evropští spotřebitelé hromadí úspory
27.05.2020
22:05Nasdaq nově koriguje pouze intradenně
18:33Tesla 10/10
17:17Zatímco Evropu podpořil záchranný balík, Amerika zavelela k ústupu  
17:05Renault a Nissan mají plán přežití. Vylučuje fúzi
17:01Firma z USA vyvíjející vakcínu proti covidu-19 kupuje závod v ČR
16:46Jakub Brukner: Zajímavé příležitosti pro nákup by mohly přijít již záhy
16:10Postřeh z trhů: Evropské akcie nejvýš za tři měsíce. Padá, co dosud rostlo a právě naopak  
15:58Kvůli koronaviru hrozí snížení ratingu rekordnímu počtu subjektů
15:19Co ukázala první výsledková sezóna zasažená koronavirem a co čekat na trzích dále? Webinář DNES od 16:30!
14:58Zásah Číny proti Hongkongu ohrožuje globální pořádek, USA žhaví legislativu
13:40Plán Bruselu na zotavení z koronaviru: Balík za 1,85 bilionu EUR. Babiš se obává zadlužení
11:27Euro před zprávami z EU koriguje zisky, akcie však rostou dál  
11:09IEA: Kvůli pandemii rekordně klesnou investice do energetiky

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Dell Technologies Inc (04/20 Q1, Aft-mkt)
Dollar General Corp (04/20 Q1)
Marvell Technology Group Ltd (04/20 Q1, Aft-mkt)
salesforce.com Inc (04/20 Q1, Aft-mkt)
VMware Inc (04/20 Q1, Aft-mkt)
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
16:00USA - Rozjednané prodeje domů, m/m
21:15Costco Wholesale Corp (05/20 Q3)
22:15DXC Technology Co (03/20 Q4)