Po celé roky lobboval u vlád proti zavedení přísných předpisů s poukazem na to, že v některých případech mohou narušit jeho podnikatelský model. Teď ale volá po pravidlech nových. Budou prý pro dobro byznysu.
„Pokud nevytvoříme standardy, ze kterých budou mít lidé dojem, že jsou legitimní, nebudou důvěřovat institucím ani technologii,“ napsal Zuckerberg v článku, který otiskl list Financial Times.
Uživatele firem ze Silicon Valley frustrovalo, jakým způsobem využívají webové platformy jejich údaje. V této vlně rozčarování to hodně odskákal , který má za sebou sérii přešlapů, včetně porušení ochrany soukromí a obvinění, že nedělal dost pro to, aby zabránil manipulacím během voleb. Růst uživatelů na jeho nejvýznamnějších trzích v USA a v Kanadě mezitím stagnuje.
„Domnívám se, že dobrá regulace může byznys krátkodobě poškodit, dlouhodobě to však bude pro všechny lepší, včetně nás,“ napsal Zuckerberg v článku, který vyšel v souběhu s jeho návštěvou Bruselu.
Unijní sedmadvacítka připravuje novou legislativu v oblastech, které zahrnují umělou inteligenci nebo tzv. gate-keeping, tedy proces, skrze který jsou informace vpouštěné do veřejného prostoru. Novými digitálními pravidly, která mají být zveřejněna v příštích dnech, chce Brusel mimo jiné zajistit ochranu soukromí či vyloučit diskriminaci v souvislosti s rozvojem umělé inteligence. Internetové firmy, jejichž šéfové si v posledních týdnech v Bruselu podávají dveře, se obávají, aby nové standardy neomezovaly inovace.
Jednání s dvojkami Evropské komise
Zuckerberg se v belgické metropoli setkal s Margrethe Vestagerovou, místopředsedkyní Evropské komise, a dalšími vysokými unijními úředníky. S místopředsedkyní EK Věrou Jourovou v pondělí hovořil o tom, že online společnosti měly být v rámci boje s dezinformacemi co nejtransparentnější.
"Shodli jsme se na potřebě větší transparentnosti dat a algoritmů, díky které by měla být společnost odolnější vůči online manipulacím," uvedla podle ČTK Jourová po schůzce. Facebook podle ní sice začal v tomto ohledu uvažovat způsobem "více sladěným s evropským přístupem", stejně jako další firmy však nemůže spoléhat pouze na regulace ze strany úřadů. "Facebook se nemůže zbavit veškeré odpovědnosti. I když přijdeme s nařízeními, nikdy nevyřeší všechny problémy," podotkla Jourová s tím, že sama firma se musí rozhodnout, zda chce být "silou dobra či zla".
„Lidé musejí vnímat, že globální technologické platformy se někomu zodpovídají,“ napsal ve svém článku Zuckerberg, avšak s tím, že se vzdáváním se zodpovědnosti nemá tento požadavek nic společného.
podle Zuckerberga doufá ve vyjasnění toho, co představuje politickou reklamu - zejména pokud je uhrazena za skupinu, která není přímo spřízněna s politickou stranou, jako jsou třeba nevládní organizace. Firma podle něj také potřebuje jasnější regule týkající se vlastnictví dat, aby uživatelům umožnila přesouvat jejich informace napříč službami. bude podle svého šéfa uvažovat i o tom, jak svoje systémy pro moderaci obsahu zpřístupnit externímu auditu. Vládám by to mohlo pomoci s tvorbou regulace v oblastech, jako jsou projevy nenávisti.
Podávají si dveře
Na návštěvě v Bruselu byl už v lednu šéf jiného technologického gigantu, totiž Sundar Pichai ze společnosti Alphabet, vlastníka Googlu, který přijel diskutovat o regulaci umělé inteligence. Plány v tomto směru by měl Brusel představit tento týden. Během roku by se na svět měl dostat návrh pravidel týkajících se zodpovědnost za to, co se dostává na technologické platformy od samotných uživatelů.
K posledně zmíněnému Zuckerberg uvedl, že by měl vzniknout třetí regulátor, který by stál někde mezi vydavateli tištěných novin a telekomunikačními společnostmi. Zatímco vydavatele lze soudit za to, co novináři napíší, telekomunikační společnosti nenesou za hovory svých zákazníků zodpovědnost.
Šéf už o víkendu na bezpečnostní konferenci v Mnichově vyslovil pro částečnou regulaci obsahu sociálních sítí ze strany států. Měla by se podle něj týkat voleb, soukromí uživatelů, přenosnosti dat a moderace obsahu. Zároveň je ale proti tomu, aby byly sociální sítě zodpovědné za veškerý obsah, který se na nich objeví. Vzhledem ke každodennímu počtu příspěvků na je prověřování každého z nich nereálné, upozornil Zuckerberg.
podle něj maže každý den více než milion falešných profilů. Na obsah a bezpečnost nyní dohlíží 35.000 zaměstnanců; výdaje na tuto oblast jsou vyšší než tržby celé firmy v roce 2012, kdy šla na burzu. Postupně se podle něj ale mění i chování skupin, které dezinformace šíří. Učí se prý lépe maskovat své stopy.
Zdroje: Bloomberg, FT, ČTK