Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Kdo platí za dominanci Googlu a Facebooku

Víkendář: Kdo platí za dominanci Googlu a Facebooku

29.02.2020 9:42
Autor: Redakce, Patria.cz

Podle britské British Competition and Markets Authority (CMA) jsou bariéry vstupu na trhu s online reklamou tak velké, že dominanci Googlu a Facebooku není schopen ohrozit ani Amazon. Poukazuje na to portál ProMarket s tím, že praktiky těchto dvou firem jim „umožňují zvedat ceny a ti, kteří si reklamu u nich zadávají, své dodatečné náklady přenášejí na klienty“.

CMA se nejdříve zabývala tím, jak online trh s reklamou soupeří s tradičními reklamními kanály, jako je rádio, televize či noviny. Došla k závěru, že digitální trh je samostatný a „trhem sám o sobě“. Jinak řečeno, společnosti, které jej využívají, nemají možnost substituce. Důvodem je to, že tradiční kanály nemají dostatek dat a nástrojů pro personalizovanou reklamu. A většina těchto firem je také příliš malá na to, aby mohla ve velkém využívat tradiční kanály.

CMA následně tvrdí, že Google má významnou tržní sílu v segmentu, kde se reklama zobrazuje nad výsledky vyhledávání. Ve Velké Británii tu drží konkrétně 94% podíl a ten je větší než podíl na samotném trhu vyhledávání. Tam totiž drží 90% podíl. Důvodem je skutečnost, že Google si účtuje za tuto reklamu víc než konkurence a „je efektivnější v monetizaci své platformy“.

„Google tvrdil, že čelí významné konkurenci ze strany vertikálních vyhledávačů, jako je Booking.com či Expedia. A také od Amazonu. Po pečlivé analýze ale CMA došlo k závěru, že ti dominanci Googlu neohrožují,“ píše ProMarket. Důvod spočívá v tom, že tyto vyhledavače se spoléhají na samotný Google. Například Booking.com vynaloží polovinu svých provozních nákladů na reklamy od Googlu.

Amazon se může podle CMA stát významným konkurentem, ale ani on se v dohledné době pravděpodobně nestane tím, kdo by mohl jeho dominanci ohrozit. Už proto, že sám je významným klientem Googlu a retailové reklamy, ze kterých by Amazon mohl hlavně těžit, nepředstavují pro Google klíčovou oblast. CMA tvrdí, že Google těží z významných bariér vstupu, které zahrnují i přístup k datům týkajícím se například úspěchu jednotlivých reklam či klíčových parametrů trhu. CMA pak poukazuje i na to, že Google dosahuje velmi vysokých marží, což má samo o sobě indikovat, že zneužívá své postavení na trhu.

Podobně vysokou tržní sílu má ve svém segmentu reklam podle CMA Facebook. Twitter, Snapchat a další menší sociální sítě jej výrazně neohrožují. „Tento velmi složitý a neprůhledný trh je také otevřený řadě forem zneužití, včetně nafukování čísel Facebooku týkajících se počtu zhlédnutých videí (zadavatelé reklamy se musí spolehnout na jeho čísla, protože Facebook neumožňuje audit od třetích stran, píše ProMarket). CMA také podle něj obdržela řadu stížností na to, že Facebook poskytuje falešná data. A sama hovoří o tom, že Facebook a Google záměrně pracují s trhem tak, aby byl netransparentní.

I Facebook se těší vysokým bariérám vstupu, a to ve formě jeho technologií, dat, pozice prvního na trhu a následně velikosti a zdrojů, které brání rozvoji konkurence. Spotřebitel je tím vším podle CMA dotčen několika způsoby. Od vyšších cen daných tím, že do nich zadavatelé reklamy promítají vyšší náklady na reklamu, až po problémy týkající se práce se soukromými daty uživatelů.

„CMA vyjadřuje obavy, že tyto problémy vedou k vyšším cenám a nižší kvalitě, za což platí zákazník. Dále vyšetřuje řadu dalších praktik, které používá Google,“ píše ProMarket. Pro řadu firem je přitom online reklama klíčovým předpokladem rozvoje, takže zneužívání tržní síly v této oblasti může mít podle portálu dopad na celou společnost.

Zdroj: ProMarket


Čtěte více:

Google dostal ve Francii pokutu 150 milionů eur
20.12.2019 12:43
Americká internetová společnost Google dostala ve Francii pokutu 150 m...
Tržní hodnota mateřské firmy Googlu přesáhla bilion dolarů
17.01.2020 9:07
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem Googlu...
Majiteli Googlu rostly tržby nejpomaleji za 5 let
03.02.2020 23:15
Akcie společnosti Alphabet, majitele internetového gigantu Googlu, kle...
Google čelí v EU vyšetřování kvůli údajům o poloze uživatelů
05.02.2020 8:45
Irská Komise pro ochranu dat (DPC) začala vyšetřovat, jakým způsobem a...
Evropa chce prosadit rychlé zavedení globální digitální daně
24.02.2020 8:49
Německo, Francie a další evropské země se snaží prosadit rychlou globá...

Váš názor
  • Všeho do času...
    01.03.2020 9:25

    Amazon byl také zpočátku pouze zákazníkem pro své logistické partnery a dnes? Má vlastní platformu. Určitě k tomu dojde i v oblasti reklamy. A Google si zahrává i s trhem v Asii - nebude překvapením, když se tam objeví konkurent pro trh se 4 miliardami "místních" uživatelů (polovina z toho v pouhých 2 zemích). Upřímně - kdo by nechtěl ukousnout z toho obřího koláče Google, že?
    Berounskej
  • Jo tak to chodí
    29.02.2020 10:24

    Za pohodlí se platí. Hlavně že vycucané čísla z televize jim nevadí.
    HenryFord
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - PPI, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university