Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Cenný (toaletní) papír

Cenný (toaletní) papír

06.04.2020 17:59

Dovolím si dnes po dlouhé sérii vážných komentářů jeden trochu odlehčený. Týká se známého téměř globálního jevu doprovázejícího současné dění – vykupování a v některých zemích a místech i nedostatek toaletního papíru. Přiměla mě k tomu úvaha, kterou na market.medium prezentoval Will Oremus a která poukazuje na jeden rys celé věci, který byl doposud plošně ignorován.

Přesun od velkoobchodu k maloobchodu?

Will Oremus poukazuje na to, že výkup TP bývá někdy popisován jako známka iracionality, protože nejde o žádný z ochranných prostředků, výroba jede běžně dál a na toaletu kvůli epidemii více nechodíme. Třeba BBC hovořila v této souvislosti o stádním chování a strachu. The Atlantic zase poukazoval na to, že v roce 1973 nastala v USA podobná situace a to kvůli mylným informacím. Will Oremus si ovšem všímá onoho doposud přehlíženého faktu. Pokud to zjednoduším, tak vertikála výroby a prodeje toaletního papíru je rozdělena na velkoobchodní a maloobchodní část. A na trhu došlo k výraznému přesunu z první ke druhé.

Konkrétně hovoříme o tom, že zavírání škol, firem, hotelů a dalších kolektivních zařízení vede k tomu, že tam na toaletu chodíme mnohem méně a přesouváme se na toalety domácí. To znamená, že klesá velkoobchodní poptávka a roste poptávka maloobchodní. Jinak řečeno, více TP je nasáváno maloobchodním kanálem a ten svými kapacitami někdy nestačí a dochází k nedostatku. Podporovanému v nemalé míře i tím, že TP pro místa veřejná je někde úplně jiného typu - jinak balený, ve větších rolích, apod. Americký výrobce TP Georgia-Pacific tak prý odhaduje, že domácnosti mohou kvůli restrikcím spotřebovávat až o 40 % více TP.

Willy Shih z Harvardu v této souvislosti poukázal na to, že TP je vysokoobjemové nízkomaržové zboží, u kterého se ladí zejména efektivita a náklady. Walmart například dává dodavateli půl hodinu na vykládku TP a celá vertikála je vyladěna do detailu, takže jakékoliv změny jsou v tomto smyslu náročné – flexibilita v řetězci není vysoká. Podle odborníka tak stačí jen velmi malý posun v retailové poptávce, který ani nemá co dělat s nějakou iracionalitou, a již se projeví nedostatek.

Intuice, pojištění a „investorské“ chování

Výše popsané vysvětlení bezesporu dává smysl, ale přece jen se ptám, kolik z nás kupovalo více TP na základě chladné kalkulace o přesunu z pracovních toalet na ty domácí. Celkově bych si tipnul spíše na intuici, která napovídala, že se zvyšuje množství a pravděpodobnost scénářů, kdy si:

Za prvé, nebudeme schopní pro TP do obchodu dojít, a to kvůli tomu, že (i) onemocníme, nebo (ii) nám to bude jinak znemožněno (budeme v individuální/rodinné karanténě, karanténě plošnější a podobně).

Za druhé, dojít pro TP můžeme, ale v obchodě jej nenalezneme, protože (i) obchod bude zavřený (extrémní sociální distancování a restrikce), bude nedostatek personálu na otevření obchodu, apod. Nebo (ii) TP nebude na skladě - nepojede výroba a/nebo logistika. A je tu možnost třetí (iii) - TP v obchodě nebude, protože jej vykoupí ostatní.

Jde tedy o možnost v ekonomii a na trzích známého sebenaplňujícího proroctví. Víme například z teorie i praxe, že investoři jsou schopni roztočit kolo obav z insolvence vlády, či firmy - tedy zvednout náklady jejího financování prodejem obligací, a tím toto proroctví naplnit a dohnat daný subjekt do bankrotu. A jako spotřebitelé se můžeme chovat stejně: Sami od sebe bychom TP ve větším množství nenakupovali, ale obáváme se, že jiní se budou chovat jinak a tudíž se přidáme. A celá věc se „zhmotní“ tím, že vytvoříme cenné toaletní papíry.

Proti zmíněným obavám pak stojí náklad „pojištění“ proti obávaným scénářům. Nakupování TP na sklad je celkově pojištění proti dosti nepříjemné situaci, které fakticky nestojí vůbec nic. TP se nekazí, jednou se tak jako tak spotřebuje. Dělat zde nějakou hranici mezi racionalitou a iracionalitou je pak dost těžké. Můžeme například tvrdit, že nedostatek TP popsaný výše je scénářem nereálným. Jenže to jsou hodně ošemetné předpoklady mimo jiné ignorující existenci černých labutí. Jde tak spíše o to být nákupy ohleduplný k ostatním a k výrobnímu řetězci.

TP by nás mohl dovést i k méně zábavnému tématu, kterým je budoucí inflace, či deflace vyvolaná dnes těžko predikovatelnými poptávkovými a nabídkovými tlaky. To si ale již necháme napříště. Skončím dnes s tím, že v souvislosti s vykupováním obchodů pro mě není ani tak překvapivá obava z toho, že vznikne úplně nový velmi cenný papír:

obchod papír Soustružník

Zdroj: Twitter

Ale záhadou je třeba tohle:

toaletní papír voda obchod nedostatek

Zdroj: Twitter

Ilustrační foto: Fotka od Alexas_Fotos z Pixabay

 

Čtěte více:

Epidemická inflační teorie
31.03.2020 17:57
Zatím jsme neměli možnost zaznamenat mnoho úvah o tom, co přinese souč...
O pandemii a udržitelnosti vládních dluhů
01.04.2020 17:39
Jeden ze známých ekonomů nedávno na Twitteru napsal, že svět je faktic...
Černá labuť a černá korporátní nula
02.04.2020 17:50
Korporátnímu sektoru v řadě vyspělých zemí nejde nyní o výsledovky, al...
Hodnota roušky na 7 600 korunách a nejlepší investice v historii lidstva
03.04.2020 17:34
Jason Abaluck z Yale School of Management spolu s řadou svých kolegů ...

Váš názor
  • Nechte věci jít svou cestou
    07.04.2020 10:53

    Nechte věci jít svou cestou. Spotřebitel by měl zakalkulovat i fakt, že nebude mít dostatek potravin, a proto i spotřeba TP klesne.
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
07.08.2025
22:00Wall Street neudržela úvodní optimizmus  
18:24CSG údajně zvažuje vstup na burzu. Hlavním trhem Amsterdam, duální listing v Praze?  
17:43Lyft zveřejnil rekordní výsledky, nyní expanduje do Evropy  
17:01Globální nerovnováhy si zřejmě už zaslouží své jméno
16:01ČNB překvapila jestřábí prognózou
14:30ČNB ponechala sazby beze změny
14:14ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:31Dobré výsledky Eli Lilly zastínila slabší účinnost nové pilulky proti obezitě. Akcie prudce padají
11:50Pohled analytika na ČEZ: Smíšené výsledky, pozitivní revize výhledu. Podstatná část fundamentů je již v ceně  
10:50Duolingo denně používá už 48 milionů lidí. Výsledky i výhled posílají akcie o 20 % výše  
10:50Koruna před zasedáním ČNB posiluje, akcie se drží pozitivního směru  
10:01Skupina ČSOB v 1. pololetí: Nárůst hypoték, investic i aktivních klientů
10:01Červnový maloobchod potvrdil solidní kondici spotřebitelů
8:58ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Výsledky hospodaření za I. pololetí 2025
8:52Rozbřesk: ČNB dnes sazby nezmění, důležitá bude rétorika
8:43Trump oznámil stoprocentní cla na čipy, v Česku a Británii rozhodují centrální banky o sazbách  
7:55Začala platit nová americká cla vůči desítkám zemí. Trump si slibuje stovky miliard dolarů i investice
7:38ČEZ zvyšuje celoroční výhled pro EBITDA i očištěný zisk
06.08.2025
18:45Nový AI normál a současná psychologie fundamentu
17:01Průzkum Reuters: Středoevropské měny dostanou od dolaru podporu, forint ale ustoupí. Koruna zůstane na svém  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Plug Power Inc (06/25 Q2)
Skechers USA Inc (06/25 Q2)
Tempus AI Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Trump Media & Technology Group Corp (06/25 Q2)
10:00CZ - Nezaměstnanost