Dovolím si dnes po dlouhé sérii vážných komentářů jeden trochu odlehčený. Týká se známého téměř globálního jevu doprovázejícího současné dění – vykupování a v některých zemích a místech i nedostatek toaletního papíru. Přiměla mě k tomu úvaha, kterou na market.medium prezentoval Will Oremus a která poukazuje na jeden rys celé věci, který byl doposud plošně ignorován.
Přesun od velkoobchodu k maloobchodu?
Will Oremus poukazuje na to, že výkup TP bývá někdy popisován jako známka iracionality, protože nejde o žádný z ochranných prostředků, výroba jede běžně dál a na toaletu kvůli epidemii více nechodíme. Třeba BBC hovořila v této souvislosti o stádním chování a strachu. The Atlantic zase poukazoval na to, že v roce 1973 nastala v USA podobná situace a to kvůli mylným informacím. Will Oremus si ovšem všímá onoho doposud přehlíženého faktu. Pokud to zjednoduším, tak vertikála výroby a prodeje toaletního papíru je rozdělena na velkoobchodní a maloobchodní část. A na trhu došlo k výraznému přesunu z první ke druhé.
Konkrétně hovoříme o tom, že zavírání škol, firem, hotelů a dalších kolektivních zařízení vede k tomu, že tam na toaletu chodíme mnohem méně a přesouváme se na toalety domácí. To znamená, že klesá velkoobchodní poptávka a roste poptávka maloobchodní. Jinak řečeno, více TP je nasáváno maloobchodním kanálem a ten svými kapacitami někdy nestačí a dochází k nedostatku. Podporovanému v nemalé míře i tím, že TP pro místa veřejná je někde úplně jiného typu - jinak balený, ve větších rolích, apod. Americký výrobce TP Georgia-Pacific tak prý odhaduje, že domácnosti mohou kvůli restrikcím spotřebovávat až o 40 % více TP.
Willy Shih z Harvardu v této souvislosti poukázal na to, že TP je vysokoobjemové nízkomaržové zboží, u kterého se ladí zejména efektivita a náklady. Walmart například dává dodavateli půl hodinu na vykládku TP a celá vertikála je vyladěna do detailu, takže jakékoliv změny jsou v tomto smyslu náročné – flexibilita v řetězci není vysoká. Podle odborníka tak stačí jen velmi malý posun v retailové poptávce, který ani nemá co dělat s nějakou iracionalitou, a již se projeví nedostatek.
Intuice, pojištění a „investorské“ chování
Výše popsané vysvětlení bezesporu dává smysl, ale přece jen se ptám, kolik z nás kupovalo více TP na základě chladné kalkulace o přesunu z pracovních toalet na ty domácí. Celkově bych si tipnul spíše na intuici, která napovídala, že se zvyšuje množství a pravděpodobnost scénářů, kdy si:
Za prvé, nebudeme schopní pro TP do obchodu dojít, a to kvůli tomu, že (i) onemocníme, nebo (ii) nám to bude jinak znemožněno (budeme v individuální/rodinné karanténě, karanténě plošnější a podobně).
Za druhé, dojít pro TP můžeme, ale v obchodě jej nenalezneme, protože (i) obchod bude zavřený (extrémní sociální distancování a restrikce), bude nedostatek personálu na otevření obchodu, apod. Nebo (ii) TP nebude na skladě - nepojede výroba a/nebo logistika. A je tu možnost třetí (iii) - TP v obchodě nebude, protože jej vykoupí ostatní.
Jde tedy o možnost v ekonomii a na trzích známého sebenaplňujícího proroctví. Víme například z teorie i praxe, že investoři jsou schopni roztočit kolo obav z insolvence vlády, či firmy - tedy zvednout náklady jejího financování prodejem obligací, a tím toto proroctví naplnit a dohnat daný subjekt do bankrotu. A jako spotřebitelé se můžeme chovat stejně: Sami od sebe bychom TP ve větším množství nenakupovali, ale obáváme se, že jiní se budou chovat jinak a tudíž se přidáme. A celá věc se „zhmotní“ tím, že vytvoříme cenné toaletní papíry.
Proti zmíněným obavám pak stojí náklad „pojištění“ proti obávaným scénářům. Nakupování TP na sklad je celkově pojištění proti dosti nepříjemné situaci, které fakticky nestojí vůbec nic. TP se nekazí, jednou se tak jako tak spotřebuje. Dělat zde nějakou hranici mezi racionalitou a iracionalitou je pak dost těžké. Můžeme například tvrdit, že nedostatek TP popsaný výše je scénářem nereálným. Jenže to jsou hodně ošemetné předpoklady mimo jiné ignorující existenci černých labutí. Jde tak spíše o to být nákupy ohleduplný k ostatním a k výrobnímu řetězci.
TP by nás mohl dovést i k méně zábavnému tématu, kterým je budoucí inflace, či deflace vyvolaná dnes těžko predikovatelnými poptávkovými a nabídkovými tlaky. To si ale již necháme napříště. Skončím dnes s tím, že v souvislosti s vykupováním obchodů pro mě není ani tak překvapivá obava z toho, že vznikne úplně nový velmi cenný papír:
Zdroj: Twitter
Ale záhadou je třeba tohle:
Zdroj:
Ilustrační foto: Fotka od Alexas_Fotos z Pixabay