Alibaba Group Holding se zdá být jedním z největších čínských firemních vítězů v době koronakrize. Získává tak příležitost rozšířit své podnikání a upevnit svůj status jako kritická součást sociálně-ekonomického motoru země. Zatímco mnoho společností z narušení způsobeného virem krvácí, provoz na online tržišti Alibaba prudce nabral na síle a spolu s ním i poptávka po službách jako dovážka potravin. Místní úřady se dokonce obrátily na cloudovou divizi Alibaby, aby vytvořila aplikace na sledování zdraví.

Společnost, která se po vypuknutí SARS v roce 2003 stala přední čínskou společností v oblasti e-commerce, je nyní i zaměstnavatelem a bankou. Poptává více než 100 000 pracovních míst a nabízí půjčky malým a středním podnikům za miliardy dolarů v době, kdy ostatní své výdaje omezují. Tato firma se tak v životě spotřebitelů ještě více zakořenila, a to pravděpodobně více než její soupeři, jakými jsou Tencent Holdings nebo JD.com, kteří se také snaží o podobné, ale menší, iniciativy.
"Jde o klasickou strategii gangsterů: Když trh sklouzne dolů, jedna společnost zariskuje, a pak, když se vrátí zase nahoru, má celý trh," řekl Jeff Towson, profesor investic na Pekingské univerzitě. Ale o plánu Alibaby půjčit letos malým a středním podnikům 282 miliard dolarů, který byl oznámen v březnu, řekl: "To je něco, co jsem neviděl ... u žádné jiné společnosti v takovém měřítku.“
Tento vzorec se opakuje i ve Spojených státech, kde technologičtí giganti jako .com a byli schopni přečkat bouři koronaviru lépe než jejich menší vrstevníci a současně posílit svou pozici nejen na trhu, ale i ve struktuře samotné společnosti. To naznačuje, že velké technologické společnosti, jako je i Alibaba, se budou dále zvětšovat a potenciálně potlačovat menší firmy, uvedli analytici.
Pro Alibabu to ale nepřináší jen samé dobré zprávy. Růst internetového nakupování celkově zpomaluje. Společnost zaznamenala u vnějších investic v posledním čtvrtletí, během kterého byl dopad viru nejzávažnější, ztrátu 1,09 miliardy dolarů.
Přesto internetoví obchodníci uvedli, že Alibaba byla schopna využít krizi k tomu, aby předhonila své nové soupeře, jako např. Pinduoduo. Navázala na dřívější kroky k propagaci služeb např. na živé streamování, které díky zákazu cestování nabralo na oblibě jak u uživatelů, tak i obchodníků. V pátek vykázala nárůst čtvrtletních výnosů o 21 % a tržeb v klíčovém sektoru o 19 %, což předčilo očekávání trhu. Její vedení přitom v únoru předpovědělo, že virus způsobí naopak pokles prodejů. Více k výsledkům Alibaby ZDE.
"Po viru musí přejít offline prodejci na online," uvedl Josh Gardner, který provozuje přední online prodejny pro zahraniční značky u Kung Fu Data. "Alibaba má proti JD.com dominantní postavení, s výjimkou několika kategorií elektroniky, a Pinduoduo je hlavně pro zboží s nízkými maržemi."
Analytik u Pacific Epoch Steven Ču uvedl, že divize dovážky jídel Alibaby Ele.me dokázala během viru dohnat svého dominantního vrstevníka Meituan Dianping, a to hlavně tím, že nabídla slevy. Počet denních aktivních uživatelů Ele.me vzrostl na zhruba 15 milionů z 10 milionů, zatímco uživatelů Meituan přibylo na 17 milionů z 15 milionů, ukazují data od Analysys.
Společnost se také rozrostla díky propuštěným pracovníkům z restaurací a maloobchodu. Její platforma pro dovážené produkty Kaola, supermarket Hema a Ele.me společně přijaly nebo si najaly až 140 000 pracovníků. Kao Tao-siang, 20 let, sdělil agentuře Reuters, že do Ele.me nastoupil jako řidič v dubnu, když se restaurace, pro kterou pracoval, po uvolnění karantény znovu neotevřela. "Znám spoustu lidí, kteří si nemohou sehnat práci," řekl. "Takže je jejich přátelé seznamují s těmito aplikacemi.“
Virus také nakopl její podnikání mimo e-shopy: Divize cloudové technologie navýšila výnosy za první kvartál o 58 %. Aplikace pro zasílání zpráv na pracovišti Dingtalk zaznamenala v únoru více než 1 000% nárůst stažení přes Store díky tomu, že se práce i výuka se přesunuly do domácích počítačů, ukázala data ze SensorTower. Nyní je lídrem v kategorii, o kterou bojují vůdci sociálních médií jako Tencent a ByteDance.
Analytici uvedli, že virus a sílící postavení Alibaby pravděpodobně podpoří trendy, které znepokojují některé lidi v Číně, ale i jinde. Ele.me například zrychluje nárůst tzv. gig ekonomiky, ve které mají lidé více pracovních úvazků a která často poskytuje méně stabilní zaměstnanost. DingTalk předznamenává éru práce na dálku a mezi některými uživateli si vysloužila kritiku za to, že zaměstnavatelům umožňuje pečlivě sledovat aktivitu svých zaměstnanců.
Katt Gu, která sleduje čínský internetový sektor v poradenské firmě Sujitech v Šanghaji, uvedla, že by tento trend mohl ještě ztížit šance menších začínajících firem konkurovat v oblasti, kde dominuje několik obrů. "Všechny tyto společnosti, když narostou a všimne si jich Alibaba, tak jsou prostě skoupeny - takže nikdy nedostanou šanci stát se velkými společnostmi," dodala.
Zdroj: Reuters