Německá automobilka , která je druhým největším výrobcem aut na světě za japonskou Toyotou, očekává v tomto roce silné oživení dodávek i výnosů. Firma, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto, se tak spoléhá na zotavování z koronavirové pandemie, i když mnoho zemí stále zápolí s vysokou nakažlivostí a samotný sektor se potýká s globálním nedostatkem čipů. Akcie se po oznámení dostaly do zeleného a rostly až o 2,4 % na čerstvé 13měsíční maximum. Naposledy v systému Xetra přidávaly 1,7 %.
Koncern kromě toho uvedl, že jeho provozní zisk, očištěný o mimořádné položky související se skandálem dieselgate, klesl loni o 45 % na 10,6 miliardy EUR. Tržby koncernu se kvůli negativním dopadům pandemie snížily téměř o 12 procent na 222,9 miliardy eur.
“Skupina v loňském roce úspěšně obsáhla dopad pandemie do svého podnikání, a zároveň také učinila důležitá strategická rozhodnutí pro svoji transformaci,” uvedl finanční ředitel Frank Witter.
Provozní marži pro tento rok odhaduje největší evropská automobilka na 5 % - 6,5 %, přičemž cílí na horní konec tohoto rozmezí, stojí také v prohlášení po dnešním setkání dozorčí rady. Průměrný analytický odhad sestavený Bloombergem byl na 6,4 %. Loni marže dosahovala 4,3 %.
Firma navzdory nižšímu zisku doporučuje ponechat dividendu pro akcionáře za loňský rok stabilní ve srovnání s rokem 2019, kdy vyplácela 4,86 EUR na preferenční a 4,80 EUR na kmenovou akcii. Odhad Refinitiv byl pro dividendu na preferenční akcie 3,35 EUR.
“Díky programům na snižování fixních nákladů a zásobovacím programům budeme v dlouhodobém horizontu robustnější,” uvedl také Witter, citovaný Bloombergem.
Většina automobilek prošla globální pandemií lépe, než se původně obávaly. Pomáhaly zotavující se prodeje v Číně. Úleva ale dlouho nevydržela. Na výrobce totiž dolehl globální nedostatek polovodičů, zatímco ceny mědi vystřelila na historická maxima. Investoři se tak na schopnosti firem přeměnit se na lídry v elektromobiltě začínají dívat pochybovačně.
Tyto tlaky ale také urychlují plány reorganizace. tento měsíc učinil překvapivé rozhodnutí odštěpit většinu svého byznysu nákladních vozů. pak uvažuje o separátním listingu své značky sportovních aut . To by mohlo pomoci řešit vytrvale nízkou valuaci, kvůli které je ve značné nevýhodě oproti americké Tesle.
v tomto roce očekává “značný nárůst” dodávek, které budou tlačit tržby výrazně nahoru. Firma ale také varovala před riziky pro svoje podnikání, které spatřuje v tvrdém konkurenčním boji, volatilních trzích s komoditami a devizami a v utažených dodavatelských řetězcích.
Vývoj akcí v systému Xetra v historickém pohledu:

Skupina Volkswagen loni prodala 9,2 milionu vozů, což je o 16,4 procenta méně než v předchozím roce. Podařilo se jí ale mírně zvýšit podíl na globálním trhu s osobními automobily, a to na 13 procent z 12,9 procenta, upozorňuje koncern v dnešní zprávě.
Součástí skupiny Volkswagen je rovněž automobilka Škoda Auto. Ta v lednu oznámila, že loni svým zákazníkům po celém světě dodala 1,005 milionu vozů, což je o 19,1 procenta méně než v roce předchozím. Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, auta ale vyrábí i v jiných zemích.
Zdroje: Reuters, Bloomberg, ČTK, Patria.cz