Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VW a automobilový vrchol

VW a automobilový vrchol

17.02.2021 17:17

Vedle Daimleru zařadila Morningstar na seznam atraktivních akcií firem, které nemají žádnou výraznější konkurenční výhodu (jsou „no moat“), i Hondu, Nissan a VW. Minulý týden jsem se věnoval výrobci Mercedesů a srovnával jej ohledně jeho výhody a valuace s BMW, dnes bych to rád dotáhl s VW do triptychu. Už proto, že podle Morningstar se hodnota jeho akcií pohybuje kolem 247 eur, zatímco cena na trhu ve chvíli, kdy píšu tyto řádky, nedosahuje ani 185 eur.

1. Valuace a implikovaný růst dividend: Začnu mým pohledem na valuaci. VW v roce 2019 vyplatil na dividendách 2,9 miliard eur. Stejně jako u Daimleru a BMW použiju jako základ dividendu, protože z automobilek se stávají polobanky a u bank se těžko operuje s volným tokem hotovosti. Pokud bychom se jej u této trojky drželi, zjistili bychom, že v posledních letech byl povětšinou v záporu, ale to je z nemalé části právě odrazem této financializace.

Akcie VW má ve srovnání s jejími dvěma německými autokolegyněmi poměrně nízkou betu (0,95), což naznačuje, že akcie je relativně málo riziková. Požadovaná návratnost by se tak měla pohybovat kolem pouhých 4,7 %. A podle mých hrubých kalkulací by současnou kapitalizaci firmy ve výši 91 miliard eur ospravedlnil pouhý 1% dlouhodobý růst dividendy.

Podle mých kalkulací z minulého týdne by na ospravedlnění kapitalizace Daimleru musela jeho dividenda růst o 3,6 % ročně. Stejná úvaha odvíjející se od dividend BMW z roku 2019 ukazuje, že podle kapitalizace této firmy by tyto dividendy měly ročně růst o 1,7 %. U VW je tedy trhem nastavena laťka zdaleka nejníže, což by samo o sobě mohlo podporovat onu tezi o podhodnocených akciích (viz úvod).

2. Výhled a hry s (ne)nulovým součtem:
Richard Hilgert z Morningstar míní, že poslední předběžné výsledky VW ukazují na slušné zlepšení v Q4 minulého roku. VW bude ale ještě několik měsíců tížit jednak pandemická nejistota (v čemž není sám). Ale také nejistota týkající se osudu dieselových motorů (což je u VW silné téma). Firma také bude muset hodně investovat do elektromobility.

V článcích o BMW a Daimleru jsem v souvislosti s dlouhodobějším vývojem poukazoval na projekce, podle kterých bychom mohli již relativně brzy dosáhnout poptávkového automobilového vrcholu. To by znamenalo, že automobilky si mezi sebou budou dělit stagnující, či dokonce zmenšující se, trh (bez ohledu na to, jaká jeho část bude elektrizovaná). Ohledně ziskovosti můžeme tvrdit, že elektrifikace by v principu měla přinést vyšší marže, protože elektroauta jsou znatelně jednodušší, než vozy se spalovacím motorem. Cesta k této metě ale bude naopak spíše nést vyšší náklady a investice.

Zavání to tedy hrou s maximálně nulovým součtem a dalo by se tak tvrdit, že zisky jedné automobilky, budou ztrátou druhé. Což by se mělo projevovat i na kapitalizacích – růst hodnoty jedné firmy by měl doprovázet pokles hodnoty jiných (nebylo by tomu tak v případě, že by slušně rostl celý trh s jejich produkty a volný tok hotovosti všech firem). Následující graf ukazuje, jak tento princip v praxi funguje na rovině Tesla vs. ostatní:
automobilky <a class=VW Tesla" src="/Fotobank/504473b0-4d94-431b-a133-ab9e622581b9?width=500&height=561&action=Resize&position=Center" />
Zdroj: Twitter

U VW, BMW i Daimleru každopádně vidíme, že jejich kapitalizace implikují růst dividend z pandemií nepoznamenaného roku 2019 maximálně o pár jednotek procentních bodů. Každý bod nahoru či dolů tu výrazně mění valuační atraktivitu akcie. A i na dosažení oněch pár jednotek se firmy budou muset hodně snažit – tlačit bude z jedné strany Tesla, respektive nákladově a investičně ještě řadu let náročný posun k elektrifikaci, ze strany druhé možná onen poptávkový vrchol trhu.


Čtěte více:

Ján Hladký: Obstojný kvartál Volkswagenu. Co sledovat v těch dalších?
29.10.2020 12:58
Německá automobilka Volkswagen dosáhla ve čtvrtletí tržeb 60 miliard e...
Soud EU: Software VW, který manipuloval s emisemi, byl nelegální
17.12.2020 10:52
Software, který německá automobilka Volkswagen instalovala do svých vo...
Jay Leno: Němci Teslu neohrožují
22.12.2020 13:50
„Věřím v americký a asijský technologický pokrok, i když dříve jsme by...
Norsko je první zemí, kde se prodalo víc elektromobilů
05.01.2021 14:37
Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo více elektromobilů ne...
VW za loňský rok čeká provozní zisk kolem deseti miliard eur
22.01.2021 14:42
Německý automobilový koncern Volkswagen předpokládá, že za loňský rok ...
Toyota je největším prodejcem aut na světě, předstihla Volkswagen
28.01.2021 8:48
Japonská automobilka Toyota se po pěti letech stala největším prodejce...

Váš názor
  • Co si koupí pan Wang?
    17.02.2021 17:40

    Určitě si nekoupí čínské auto. Určitě si nekoupí japonské auto. Koupí si německé auto. Co ztratí německé automobilky na evropském, doženou na východě.
    Ten, který tančí s papoušky
Aktuální komentáře
03.03.2021
18:07Volkswagen v zásadním bodu valuace...a jeho CEO tweetuje
17:29Strmý nárůst výnosů už akcie neunesly, ropa stoupá  
17:22Reálné sazby implikují pokles valuací. Zachrání trh zisky?
16:21Německá centrální banka poprvé od roku 1979 rozpočtu nepřispěje
16:03Ministr: Britská ekonomika se vzpamatuje dříve, než se čekalo
15:45Čínské zaostření na možné bubliny je pro akciové trhy varovným znamením
14:41MF dnes prodalo při velkém zájmu dluhopisy za 25 miliard korun
14:26Havlíček: Textace tendru na nový blok Dukovan bude během několika týdnů
13:54Jak správně zdanit příjmy z cenných papírů za rok 2020? - druhá část
13:37Reuters: OPEC+ zvažuje, že těžbu ropy zatím nezvýší
13:17Veeva reportuje konzervativní výhled (komentář analytika)  
12:48Komentář: Avast překonal náš odhad pro výsledek EBITDA a čistý příjem  
11:50IHS: Eurozóna je téměř jistě v recesi, aktivita dál klesá
11:01Reuters: Drobní investoři dál riskují a dělají z akcií SPAC řešeto
10:48Další obrat akcií přináší růst, výnosy však míří rychle nahoru  
9:59Vesmírná společnost SpaceX postaví závod v Texasu
9:06Rozbřesk: Největší propad ekonomiky v novodobé historii
8:55Avast mírně zvýšil tržby, ropa čeká na zasedání OPEC a futures se zelenají  
8:44Šéf Disney: Přístup diváků k novým filmům se asi navždy změnil
8:31Avast loni mírně zvedl zisk EBITDA i tržby a dle CEO Vlčka položil dobré základy výkonu v roce 2021

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Dialog Semiconductor PLC (12/20 Q4, Bef-mkt)
Dollar Tree Inc (01/21 Q4, Bef-mkt)
Kuehne + Nagel International AG (12/20 Q4)
Marvell Technology Group Ltd (01/21 Q4, Aft-mkt)
Okta Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
PL - Jednání NBP, základní sazba
Shop Apotheke Europe NV (12/20 Q4, Bef-mkt)
Snowflake Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
Splunk Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
Vivendi SE (12/20 Q4, Aft-mkt)
8:30Stellantis NV (12/20 Q4)
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM ve službách