Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VW a automobilový vrchol

VW a automobilový vrchol

17.02.2021 17:17

Vedle Daimleru zařadila Morningstar na seznam atraktivních akcií firem, které nemají žádnou výraznější konkurenční výhodu (jsou „no moat“), i Hondu, Nissan a VW. Minulý týden jsem se věnoval výrobci Mercedesů a srovnával jej ohledně jeho výhody a valuace s BMW, dnes bych to rád dotáhl s VW do triptychu. Už proto, že podle Morningstar se hodnota jeho akcií pohybuje kolem 247 eur, zatímco cena na trhu ve chvíli, kdy píšu tyto řádky, nedosahuje ani 185 eur.

1. Valuace a implikovaný růst dividend: Začnu mým pohledem na valuaci. VW v roce 2019 vyplatil na dividendách 2,9 miliard eur. Stejně jako u Daimleru a BMW použiju jako základ dividendu, protože z automobilek se stávají polobanky a u bank se těžko operuje s volným tokem hotovosti. Pokud bychom se jej u této trojky drželi, zjistili bychom, že v posledních letech byl povětšinou v záporu, ale to je z nemalé části právě odrazem této financializace.

Akcie VW má ve srovnání s jejími dvěma německými autokolegyněmi poměrně nízkou betu (0,95), což naznačuje, že akcie je relativně málo riziková. Požadovaná návratnost by se tak měla pohybovat kolem pouhých 4,7 %. A podle mých hrubých kalkulací by současnou kapitalizaci firmy ve výši 91 miliard eur ospravedlnil pouhý 1% dlouhodobý růst dividendy.

Podle mých kalkulací z minulého týdne by na ospravedlnění kapitalizace Daimleru musela jeho dividenda růst o 3,6 % ročně. Stejná úvaha odvíjející se od dividend BMW z roku 2019 ukazuje, že podle kapitalizace této firmy by tyto dividendy měly ročně růst o 1,7 %. U VW je tedy trhem nastavena laťka zdaleka nejníže, což by samo o sobě mohlo podporovat onu tezi o podhodnocených akciích (viz úvod).

2. Výhled a hry s (ne)nulovým součtem:
Richard Hilgert z Morningstar míní, že poslední předběžné výsledky VW ukazují na slušné zlepšení v Q4 minulého roku. VW bude ale ještě několik měsíců tížit jednak pandemická nejistota (v čemž není sám). Ale také nejistota týkající se osudu dieselových motorů (což je u VW silné téma). Firma také bude muset hodně investovat do elektromobility.

V článcích o BMW a Daimleru jsem v souvislosti s dlouhodobějším vývojem poukazoval na projekce, podle kterých bychom mohli již relativně brzy dosáhnout poptávkového automobilového vrcholu. To by znamenalo, že automobilky si mezi sebou budou dělit stagnující, či dokonce zmenšující se, trh (bez ohledu na to, jaká jeho část bude elektrizovaná). Ohledně ziskovosti můžeme tvrdit, že elektrifikace by v principu měla přinést vyšší marže, protože elektroauta jsou znatelně jednodušší, než vozy se spalovacím motorem. Cesta k této metě ale bude naopak spíše nést vyšší náklady a investice.

Zavání to tedy hrou s maximálně nulovým součtem a dalo by se tak tvrdit, že zisky jedné automobilky, budou ztrátou druhé. Což by se mělo projevovat i na kapitalizacích – růst hodnoty jedné firmy by měl doprovázet pokles hodnoty jiných (nebylo by tomu tak v případě, že by slušně rostl celý trh s jejich produkty a volný tok hotovosti všech firem). Následující graf ukazuje, jak tento princip v praxi funguje na rovině Tesla vs. ostatní:
automobilky <a class=VW Tesla" src="/Fotobank/504473b0-4d94-431b-a133-ab9e622581b9?width=500&height=561&action=Resize&position=Center" />
Zdroj: Twitter

U VW, BMW i Daimleru každopádně vidíme, že jejich kapitalizace implikují růst dividend z pandemií nepoznamenaného roku 2019 maximálně o pár jednotek procentních bodů. Každý bod nahoru či dolů tu výrazně mění valuační atraktivitu akcie. A i na dosažení oněch pár jednotek se firmy budou muset hodně snažit – tlačit bude z jedné strany Tesla, respektive nákladově a investičně ještě řadu let náročný posun k elektrifikaci, ze strany druhé možná onen poptávkový vrchol trhu.


Čtěte více:

Ján Hladký: Obstojný kvartál Volkswagenu. Co sledovat v těch dalších?
29.10.2020 12:58
Německá automobilka Volkswagen dosáhla ve čtvrtletí tržeb 60 miliard e...
Soud EU: Software VW, který manipuloval s emisemi, byl nelegální
17.12.2020 10:52
Software, který německá automobilka Volkswagen instalovala do svých vo...
Jay Leno: Němci Teslu neohrožují
22.12.2020 13:50
„Věřím v americký a asijský technologický pokrok, i když dříve jsme by...
Norsko je první zemí, kde se prodalo víc elektromobilů
05.01.2021 14:37
Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo více elektromobilů ne...
VW za loňský rok čeká provozní zisk kolem deseti miliard eur
22.01.2021 14:42
Německý automobilový koncern Volkswagen předpokládá, že za loňský rok ...
Toyota je největším prodejcem aut na světě, předstihla Volkswagen
28.01.2021 8:48
Japonská automobilka Toyota se po pěti letech stala největším prodejce...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
05.08.2025
10:40Optimismus má znovu navrch. Investoři sázejí na firemní výsledky a Fed  
10:19Trump a cla. Mají jeho slova pořád váhu a může trhy ještě něčím zaskočit?
9:48Inflace v červenci nepřekvapila, ČNB podrží sazby stabilní
9:12Rozbřesk: Za dva měsíce volby: co bude s daněmi a přijetím eura?
8:51Akcie po pátečním poklesu dál rostou, Palantir vykázal rekordní tržby  
6:34FX Strategie: Americká inflace projde dalším testem. Pokud cla do cen prosáknou, dolar může zpevnit
04.08.2025
19:20Týdenní výhled: Většina cel vstupuje v platnost, v řešení Rusko a farma  
17:38Přichází roky vysokého růstu zisků?
17:18EK: Nejinovativnějšími zeměmi EU jsou Švédsko a Dánsko, ČR je na 19. místě
16:11Trh koriguje, ale korporátní zisky rostou: Ideální čas pro vstup, tvrdí Wilson z Morgan Stanley
14:54Hodiny tikají. Švýcarsko má čas do čtvrtka, aby snížilo Trumpovo vysoké clo
14:10Tesla přidělila Muskovi jako odměnu 96 milionů akcií v hodnotě 29 miliard USD
13:31Berkshire Hathaway hlásí slabší kvartál, odpis Kraft Heinz stál miliardy
11:44RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:42Trhy se vzpamatovávají z konce minulého týdne, teď čekají na další vlnu firemních výsledků  
11:05Prodeje Applu se rozjely, ale akcie technicky zůstává zamčená pod důležitou rezistencí  
9:53Zaměstnanci Boeingu vyrábějící stíhací letouny vstoupili do stávky
8:51Rozbřesk: Propad amerického trhu práce vrací do hry zářijové zasedání Fedu
8:40ČNB bude sazby držet, OPEC+ zvyšuje těžbu a Trump si vzal na mušku kromě Fedu i statistický úřad  
6:09Hloupí AI tradeři začali vytvářet kartely. Raději zůstanou kolektivně pozadu, lepší řešení nehledají

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advanced Micro Devices Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Apollo Global Management Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Arista Networks Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Aurubis AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
Coupang Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
CRISPR Therapeutics AG (06/25 Q2)
Cummins Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Devon Energy Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Diageo PLC (06/25 Q4, Bef-mkt)
Domino's Pizza Group PLC (03/25 Q1, Bef-mkt)
Infineon Technologies AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
Mosaic Co/The (06/25 Q2, Aft-mkt)
Opendoor Technologies Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Pfizer Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Rivian Automotive Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Snap Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Super Micro Computer Inc (06/25 Q4, Aft-mkt)
Viasat Inc (06/25 Q1, Aft-mkt)
Zabka Group SA (06/25 Q2, Aft-mkt)
Zeta Global Holdings Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Zoetis Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
7:00Deutsche Post AG (06/25 Q2)
7:30HUGO BOSS AG (06/25 Q2)
9:00CZ - CPI, y/y
12:30Caterpillar Inc (06/25 Q2)
14:30USA - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Index ISM ve službách