Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Elektrozávod o jednom běžci se začne měnit

Víkendář: Elektrozávod o jednom běžci se začne měnit

03.07.2021 9:15
Autor: Redakce, Patria.cz

Lucid Motors má prý deset tisíc objednávek pro své elektromobily a jeho ředitel Peter Rawlinson na Yahoo Finance vysvětloval, co to vlastně znamená. Podle jeho slov jde o rezervace s „příslušnou zálohou“, která v některých případech dosahuje i více než 7000 dolarů. Tyto rezervace podle ředitele přicházejí „ze všech možných sektorů“. K tomu Rawlinson dodal, že „ve skutečnosti neexistuje trh elektromobilů, ale jen trh s auty, a na něm elektromobily letos navýší svůj podíl.“ Což je „dobré pro planetu“.

Rawlinson hovořil o otevírání dalších showroomů v New Yorku. Jelikož „vidět znamená uvěřit“, tak nová prodejní místa zvyšují počet objednávek. K tomu firma rozšiřuje své výrobní kapacity, protože chce zrychlit svůj růst. Svět podle jejího ředitele potřebuje zrychlit přechod k „udržitelné mobilitě“.
Lucid motors elektromobilita akcie
Zdroj: Youtube, Yahoo Finance

Lucid Motors by podle jejího ředitele měla začít dodávat své vozy ve druhé polovině roku. Minulý týden přitom začala vytvářet skupinu vozů přímo z výrobní linky, na které bude testovat dosaženou kvalitu. Poté, co tato kvalita dosáhne požadované úrovně, automobilka začne dodávat vozy přímo zákazníkům s tím, že zatím je na cestě ke splnění zmíněného cíle týkajícího se druhé poloviny roku. Následující obrázek ukazuje modelovou nabídku firmy s cenami vozů:
2
Zdroj: Youtube, Yahoo Finance

Rawlinson byl tázán i na dopad nedostatku čipů. Odpověděl, že jeho společnost je nakoupila dopředu s cílem omezit rizika. Dva druhy čipů ale i přesto způsobují určité problémy a jde konkrétně o ty, které jsou součástí monitoringu baterií. Firma tak hledá „alternativní zdroje a design“ tak, aby byl i tento problém vyřešen.

K dotazu na široké rozpětí hodnot, které jsou automobilce připisovány a které se často točí kolem počtu vozů prodaných v letošním roce, Rawlinson uvedl, že jeho zajímá delší období. Právě v něm se podle jeho názoru ukáže skutečná hodnota Lucid Motors založená na nových technologiích. K tomu ředitel dodal, že on se nenechá zatáhnout do zavádějících úvah týkajících se krátkého období.


 

Jak mohou společnost ovlivnit další automobilky, které plánují mohutné investice do elektromobility? Rawlinson řekl, že to v něm žádné obavy nebudí a jde naopak o celkově pozitivní jev, protože to přispěje k rozvoji elektromobility. Nakonec pak podle něj o úspěchu rozhodnou použité technologie. „Bývá opomíjeno, že jde o technologický závod. Nyní se jej účastní jen jeden běžec, a tím je Tesla. To vysvětluje, proč má tak velkou kapitalizaci a výjimečnou pozici,“ uvedl Rawlinson. Ovšem s tím, že Lucid Motors má také výjimečnou technologii a chce se do závodu přidat.

Zdroj: Youtube, Yahoo Finance; Foto: Lucid Motors



Čtěte více:

Tesla ohlásila rekordní zisk a vydělala na bitcoinu. Trhu to ale nestačilo
27.04.2021 8:28
Americký výrobce elektromobilů Tesla v letošním prvním čtvrtletí díky ...
BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?
05.05.2021 8:28
Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezd...
Od Baidu po Xiaomi. Čínští tech giganti investují do elektromobilů
10.05.2021 14:06
Z Číny se stává první země, která skutečně otestuje ambice velkých tec...
Elektromobilita má před sebou slibnou budoucnost. Investoři by ale měli dobře vybírat, varuje Fidelity
30.06.2021 6:03
Od vypuknutí pandemie Covid-19 jsme u elektromobilů svědky vlny optimi...
Volvo přejde do roku 2030 na elektromobily,  spolupracuje s Northvolt
01.07.2021 9:05
Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars představil rozsáhlý har...

Váš názor
  •  
    07.07.2021 15:12

    https://youtu.be/AnwpaqibguE
    štíreček
  • Štíreček
    06.07.2021 12:07

    https://www.autoforum.cz/predstaveni/situace-v-nizozemsku-stale-jasneji-ukazuje-nasledky-zivelneho-tlaku-na-rozsireni-elektromobilu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=578261&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=bn6aDcU5520-202107061003&dop_id=12469814
    Velkamedvědice
    • Re: Štíreček
      06.07.2021 22:03

      Nečti autoforum, ten redaktor je ujetý a na YouTube už si z něho dělají pr....
      štíreček
      • realita
        07.07.2021 11:43

        štírečku, to je skutečný život, oni už dříve Holandané jezdili s auty mnohem déle než my tady, a protože mají rozum a jsou to držgrešle, tak i přes velké tlačení a dotace dávají přednost funkčnímu lety ověřenému řešení, bohužel absurdní stav, kdy nové se kupit nedá, vedl k runu na bazary, mluvil jsem nedávno odtama s kamarádem a jediné čeho se bojí je nějaká ještě větší daňová prasárnička :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
      • Šťíreček
        06.07.2021 22:49

        Data kámo. Opatruj se.
        Velkamedvědice
        • Re: Šťíreček
          07.07.2021 11:11

          Jojo, z Německa k nám začnou proudit ojeté diesly, takže budeme popelnice evropy. Co na to říct?
          štíreček
  •  
    04.07.2021 12:17

    Snaha nahradit auta se spalovacími motory elektromobily má jiný důvod než ekologický. Vyplývá to mimo jiné i z materiálu ČVUT, kde se v závěru píše: "...uvážíme-li že podíl Evropy na celkových emisích CO2 z lidské činnosti ve světě je cca 10%, pak by i hypotetická náhrada všech osobních vozidel v Evropě elektromobily způsobila změnu celkové produkce CO2 vytvářených lidskou činností ve světě pouze o 0,5 až 1%. Reálně, i když dojde k podstatnému nárůstu počtu elektromobilů se stále bude jednat o malé zlomky procenta a v celkových emisích CO2 ve světě (včetně přírodních zdrojů, které tvoří většinu CO2) o zlomky promile!" https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/
    Jan47
    • "sabotovat" lze
      05.07.2021 23:16

      zákazník je pán, prostě ty elektroklumpy nekupovat, všude to dopadne jako v Nizozemí, pár nových elektroklumpů a zbytek lidí ve starších spalovácích, jsem zvědat jak se budou politici tvářit až bude průměrné stáří aut stále růst :o), normálně už bych měl objednáno, ale přestává mne bavit u prodejce stále jen slyšet máme hybrid, hybrid, asi nakonec ač nerad podpořím US automotive :o)
      Mike -Green D. is killing Europe
    • Honza
      04.07.2021 13:56

      No, ono se to netýká jen Evropy, jak se tady pořád podstrkuje. Ale jinak souhlas, ten dopad je téměř zanedbatelný. Jedině snad ve městech, kde jsou nadprůměrné koncentrace se to pročistí. Kdyby to tak šlo nějak sabotovat..
      Velkamedvědice
      • VM
        04.07.2021 15:12

        Sabotovat by to šlo snad jen volbou politiků, kteří toto šílenství nemají v úmyslu. A ještě bych dodal, že je třeba vzít v úvahu, kolik CO2 se vyprodukuje při stavbě nových elektráren, nových el. vedení, transformátorů atd., které budou pro provoz elektromobilů zapotřebí.
        Jan47
      • VM
        04.07.2021 15:00

        Evropa se nejvíce zmiňuje asi proto, že má nejšílenější plány na omezení CO2. Všechny studie se zabývají emisemi při výrobě a provozu aut se spalovacími motory, výrobě elektřiny, ekologické likvidaci baterií atd. Snad žádná nebere v úvahu také velké zaoceánské lodě a letadla. Ty asi nikdy nebudou na elektřinu. Jen 15 největších lodí znečistí životní prostředí víc než všechna auta světa (760 mil). Jedná se sice o celkové znečistění, nejen CO2, ale stejně si myslím, že kdyby se i to započítalo, bylo by znečistění způsobené auty ještě zanedbatelnější. https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta.A090426_191128_automoto_vok
        Jan47
        • Re: VM
          05.07.2021 0:00

          Tak ono nejde jen o co2, ale hlavně o ty jedovaté plyny, protože auta jsou provozovány především tam, kde je největší koncentrace lidí a na následky znečištění ovzduší prokazatelně zemře předčasně více lidí než na následky kouření. Na celém světě jsou to miliony lidí ročně. Další věcí jsou ropné katastrofy, které jsou pravidlem několikrát ročně, jen se to snaží lobisti ututlat a nic za ty škody nezaplatit. Jinak ty lodě zažívají taky boom v rozvoji, ale bude to pomalé. Na druhou stranu v Norsku nebo Švédsku na krátké plavby mají již elektrické a u těch dalších se používají technologie založené na vodíku, aby mohly doplout samy až do přístavu. Taky se již více používá energie větru, zvláště u těch vyletnich lodí. Co se týká posílení sítí, tak ty ČEZ pravidelně průběžně obnovuje aniž by na to elektromobilita mela vliv. Navic s rozvojem lokálních zdrojů není třeba posílat energii z jednoho konce republiky na druhý ve velmi vysokém napětí, ale energie se spotřebuje v místě výroby a není třeba ji transformovat . A na dostatečný rozvoj se energetické firmy přímo těší, protože jim to pomůže vyrovnávat špičky a noční přebytky efektivně ukládat do baterií aut. Pak můžou uhelné nebo I plynové elektrárny efektivně běžet i v noci, aby se nemusely omezovat nebo utlumovat na noční režim a pokud se elektrárna provozuje pri konstantnim výkonu pri nejvyšší účinnosti , pak vzniká i méně emisí.
          štíreček
          • štíreček
            05.07.2021 10:42

            Obnovování síti nestačí. Má-li se najet na elektromobily, bude nutné prudce navýšit výkon elektráren asi o 3 Temelíny a tomu bude muset odpovídat rozvodná síť. Ze známých důvodů se u nás už asi žádný reaktor nepostaví, takže to budou muset být elektrárny na plyn. A pokud USA zakážou Evropě ruský plyn a donutí Evropu kupovat ten jejich, tak bude u nás taková drahota, že si lidé budou muset vybrat, zda budou chtít jíst nebo jezdit autem. Jaký má tohle všechno smysl, když se celkový objem emisí CO2 (včetně těch přírodních) díky elektromobilům sníží jen o zlomky promile?
            Jan47
            • Re: štíreček
              05.07.2021 15:44

              To je právě mylný argument, navyšovat výkon ani kapacitu není třeba, jde jen o efektivitu využití. A ta je mnohem vyšší než u ropy, do které dáte více energie než z ní získáte pro pohon. 70% se nevyužije, naopak to teplo z motoru se musí neustále chladit, podobně jako jaderný reaktor. Ten na rozdíl od auta potřebuje celou plnou jednu řeku na chlazení.
              štíreček
              • štíreček
                05.07.2021 17:16

                My se přece nebavíme o účinnosti spalovacího motoru. Prostě chcete-li nahradit auta se spalovacím motorem elektromobily, potřebujete navýšit výkon elektráren o nějakých 6GW a ty neušetříte ani kdybychom všichni svítili petrolejkami.
                Jan47
                • Re: štíreček
                  05.07.2021 23:10

                  https://www.svetmobilne.cz/elektromobily-kolik-potrebuji-temelinu/4808
                  štíreček
                • Re: štíreček
                  05.07.2021 23:08

                  Jako ono ty ropovody taky něco spotřebují, tak stejně jako zpracování ropy a provoz čerpaček.
                  štíreček
                  • štíreček
                    06.07.2021 1:39

                    Výpočet ve Vámi uvedeném článku předpokládá, že se baterie budou dobíjet pomalu (6 - 8 hod) a nabíjení bude rozprostřeno na celých 24 hodin denně. Tak to ale v praxi nebude. Lidé si budou chtít baterii dobít přes noc. Také budou chtít používat rychlonabíjení, které je náročnější na energii. Rozvody budou muset být dimenzovány s velkou rezervou, aby stojanů na rychlonabíjení byl dostatek a netvořily fronty. Takže realita tak růžová není. https://www.petrol.cz/aktuality/elektromobily-budou-vyzadovat-tri-nove-elektrarny-10796
                    Jan47
                    • Re: štíreček
                      06.07.2021 11:03

                      Většinou se auto nabíjí, když stojí. Je blbost jet k rychlonabijecce a čekat tam, když večer a v noci auto stojí doma kde ho budete nabíjet proudem do vysavače, takže žádné posílení sítí není třeba. Když celé sídliště v neděli vaří, jede myčka, pračka, proč by síť nezvládla jeden vysavač v noci, i kdyby v každé domácnosti. Což pravda nebude, protože ne každý jezdí 400km denně, takže většina lidí bude nabíjet 3x měsíčně, někdo třeba jen jednou. Nebo si pojede do lidlu nebo kauflandu na nákup, a tam to na dobu nákupu může nabít a dal nemusí nic řešit. U nás máme kapacity pro základní zatížení dost, jen ta energie nepůjde do například dlouhých strání, ale přímo do spotřebičů a ztráta bude mnohem menší. V denních špičkách opět může být elektřina levnější při přebytku, proto se dneska investuje do chytrých sítí a sam ČEZ již instaluje chytré elektroměry . Navic pri milionu ev s baterií 50kwh které budou připojené k síti a umožní elektřinu dodávat zpět do sítě vytvoří zálohu 50Gwh. Když jen umožní z auta čerpat 5 kWh, máme tady zdroj 5Gwh, cca 5 jaderných bloků. Což navic dává spotřebiteli, který ale jezdí další výhody a návratnost auta jde v podstatě i když stojí. O tomhle a dalších výhodách si majitelé spalovaku můžou nechat jen zdát, proto ten přechod na ev bude mnohem rychlejší než se původně očekávalo.
                      štíreček
                      • štíreček
                        06.07.2021 12:12

                        Zdá se, že toto téma bude ještě dlouho předmětem sporů. Je jasné, že ropa, uhlí a plyn jednou dojdou, takže rozhodující bude, zda se podaří zavést do praxe jadernou fúzi. Pokud ano, tak budou elektromobily jedinou možností. Uspěchané zavádění elektromobilů v současnosti mi vzhledem k tomu, že vůbec neřeší celkové emise CO2, připadá podezřelé. Mám pocit, že jde o účelové zvýšení zadluženosti, stejně jako si to myslím u Covidu, aby bylo lidstvo donuceno k zásadní změně společenského zřízení. Piráti by nám mohli vyprávět o co půjde.
                        Jan47
                    • Re: štíreček
                      06.07.2021 9:40

                      Proč by měli lidi chtít používat rychlonabíjení, které ničí baterii mi není moc jasné. Kdo bude moct bude opravdu nabíjet v noci, kdy to bude levnější. Baterie elektromobilů můžou a budou sloužit jako stabilizátor sítě. Takže když 70% dopravních výkonů (víc asi nebude dávat smysl) převedeme na elektro bude v pohodě stačit 2 GW výkonu navíc.
                      ..
                      •  
                        06.07.2021 11:36

                        I tak je to dost. Téměř dvě jádra.
                        Velkamedvědice
                        •  
                          06.07.2021 14:50

                          No jasně dvě nové jaderné elektrárny prostě potřebujeme.
                          ..
                      •  
                        06.07.2021 10:38

                        Bude nocni proud skutecne levnejsi, kdyz budou chtit vsichni nabijet v noci? Nepresune se spicka odberu naopak na noc a nebude nocni proud drazsi?
                        Yal
                        •  
                          06.07.2021 11:21

                          Zajimava otazka, ale zatim je rozdil v denni a noční spotřebě velký a auta se můžou nabíjet i před den. Že by byl proudu v noci nedostatek a tím pádem byl noční proud dražší tak to se nejspíš nestane.
                          ..
  • ha ha ha
    04.07.2021 7:16

    Mam kvalitni baterii do elektrokola a stacil rok a jeji schopnosti viditelne klesaji, zcela jiste nebude autobaterie o moc lepsi, pokud vubec. Jakmile klesne potencial baterie na uroven, kdy neujedu predpokladany pocet km, coz muze znamenat treba 60% puvodniho potencialu, musim ji dat pryc. A to same se stane s temi bateriemi u elektroauta. Prvni rok ujede to auto na jedno nabiti 150km, treti rok to bude treba 80. To bude znamenat, ze ridic uz nedojede na jedno nabiti tam kam chtel pripadne se vratil. Pri cene novych baterii se bude chtit vlastni takoveho auta zbavit. Takove auta uz jezdi i v Cesku, jsou vetsinou z Nemecka, byla vcelku za dobrou cenu, ale maji puvodni baterie. Co tim vsim chci rici? Je to stejne jako s cimkoliv, kde se prehani s informacemi o zivotnosti. Zivotnost tech baterii zdaleka neni takova, jako se uvadi. A jelikoz se ve vsech marketingovych materialech vychazi z tech hodnot, vychazeji z toho pohadkove udaje. Zatim vsichni, kdo si tyto hracky porizuji, doufaji. Jenze realita je probudi do divokeho snu, az zjisti, kolik budu muste zaplatit za novou sadu, kdyz bude chtit dal to krasne tiche ekologicke superauto pouzivat ....
    keksa
  • přechod k „udržitelné mobilitě“.
    03.07.2021 13:23

    Kde vsichni tito manazeri a elektroanalytici berou presvedceni ze tohle bude celosvetove udrzitelne? Docela bych si rad precetl jejich analyzu kde a hlavne jak probiha udrzitelna recyklace tech baterii a tezba surovin do nich. Ted se prodava celosvetove jen nekolik malo milionu elektromobilu rocne, pred 5-8 lety to bylo zanedbatelne mnozstvi, takze zatim neni potreba recyklovat takove mnozstvi clanku. - Ale chci videt co bude za tech 5-8 let. Jestli to bude probihat jako recyklace odpadu ted tak potes koste.. uz vidim ty stovky kontejnerovych lodi plnych vyslouzilych baterii z Evropy a Ameriky miricich nekam do Indie a Bangladese na levnou ekologickou recyklaci.
    Ai-kun
    • Re: přechod k „udržitelné mobilitě“.
      04.07.2021 10:19

      Obávám se, že žádná taková analýza neexistuje. Předpokládám, že tito "manažeři" umí několik světových jazyků, mají MBA titul, vystudovali marketing nebo nějaké sociální či filosofické "pavědy", ale fyziku měli naposledy v 5. třídě a už tam ji nechápali. Matematika a zejména logika jim také nic neříká, takže si malují plánované prodeje v powerpointu a vůbec jim nevadí, že to prostě takhle nepůjde :-)
      oh171.
    • Re: přechod k „udržitelné mobilitě“.
      03.07.2021 21:01

      Tak ono ty dnešní baterie vydrží v autě dvacet let, prakticky přežijí zbytek auta, ale i po této době to bude žádaný artikl jako bateriové úložiště a tam se věk prodlouží o dalších dvacet let. Že to bude mít cca 70% kapacity ničemu nevadí, a protože doma jdou ze zásuvky jednotky kW , takže to nebude baterku nijak namáhat. Za 40 let již bude tolik baterií, že prakticky nebude třeba nic těžit ze země. A tím jak se vylepšují výkony na kg nebo litr se z těch recyklátů vyrobí daleko více. Ale kdo ví, jaké v té době budou baterie, třeba budou úplně jiné.
      štíreček
      • štíreček
        04.07.2021 10:53

        V kterém elktro autě konkrétně vydržela baterie dvacet let?? o)) Mimochodem, četl sem, že dávají záruku 160000 km. Kdo trochu jezdí, má to za 4 roky.
        Velkamedvědice
Aktuální komentáře
20.04.2024
16:00Summers: Vyšší inflační tlaky nejsou překvapením, celkově je ale stále pravděpodobnější mírný pokles sazeb v letošním roce
8:54Víkendář: Monetární politika je utažená, ale ekonomika hodně stimulována
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data