komentář doplněn
Průmyslová výroba se v srpnu snížila o 1,7 % ve srovnání s červencem (podle sezónně očištěných dat). Meziročně se objem průmyslové produkce zvýšil o 8,6 %. Podle předpokladů výrazně vzrostla produkce automobilového průmyslu. Naopak celkové statistiky sráží pokles produkce hutí.
Český průmysl letos dostal zbrusu nový motor – TPCA. Zahřívací kolo začalo na konci února, kdy byla v kolínské automobilce zahájena výroba v jednosměnném provozu. Vliv produkce TPCA na celkové statistice výroby dopravních prostředků a celkovém objemu průmyslové produkce je patrný od dubna. V červnu v Kolíně nastoupila druhá směna a před dvěma týdny byl zahájen třísměnný provoz a TPCA by měla brzy pracovat na plný výkon. V srpnu byla výroba dopravních prostředků o 27,0 % vyšší než před rokem. Automobilový průmysl se podílí plnou polovinou na letošním zvýšení objemu průmyslové výroby.
Automobilový průmysl s sebou táhne vzhůru také další obory. Například výroba plastů a gumy se meziročně zvýšila o 13,0 %.
Produkce hutí naopak zaostává za loňskými výkony. V srpnu se meziročně snížila o 5,5 %. To ale není jen případ českých hutí. Očekávání letošní poptávky po oceli a železe ve světě se ukazují být příliš optimistická a postupně dochází k přizpůsobení cen i objemu produkce.
Zaměstnanost v průmyslu je nyní o 3,5 tisíce osob vyšší než před rokem. Vzhledem k tomu, že do TPCA nastoupily 3 tisíce osob, v ostatních průmyslových oborech se počty zaměstnanců měnily jen minimálně. Produktivita práce meziročně vzrostla o 9,9 %, mzdy v průmyslu v průměru o 6,8 % a trend poklesu jednotkových mzdových nákladů pokračuje. Tato skutečnost pomáhá vysvětlovat, proč se zlepšuje saldo českého zahraničního obchodu i přes nízký hospodářský růst v západoevropských zemích.
V letošním roce by se měl objem průmyslové výroby podle našeho odhadu zvýšit o 6,0 %.